Hier ben ik weer met een nieuwe illustratie. Voor zij die het interessant vinden, toon ik hier ook mijn proces.
Ik begon met wat ruwe schetsen in mijn schetsboek. Mijn favoriete schets/compositie heb ik vervolgens ingescand en vier keer (digitaal) zwart/wit ingevuld met verschillende lichtbronnen (de bovenste rij op de onderstaande afbeelding). Van elke versie heb ik daarna twee verschillende kleurencombinaties geprobeerd. Uiteindelijk heb ik het meest natuurlijke kleurenschema gekozen.

Na de digitale experimenten om de grijswaarden en kleuren te bepalen, begon ik te schilderen/tekenen met heel wat verschillende materialen: aquarelverf (Winsor & Newton professional watercolours), markers (Winsor & Newton brushmarkers), kleurpotloden (Faber-Castell Polychromos), gouache (Winsor & Newton designers gouache) en hier en daar wat gouden en witte inkt.

Het resultaat:

Ik heb van dit project heel wat geleerd wat betreft technieken en mijn denkproces. Volgende keer zorg ik dat ik meer referentiefoto's gebruik voor de omgeving en doe ik nog iets meer voorbereiding wat betreft kleuren en belichting. Als jullie nog tips hebben, hoor ik ze graag!