[VRAAG] Tekenen in bijberoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Realisartz

[VRAAG] Tekenen in bijberoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 08:17

Dag iedereen!

Het tekenen heeft een heel eind stil gelegen.
Veel schoolwerk, eigen paardje die op mijn pad kwam, alleen gaan wonen, intussen ga ik al werken :D

Nu dacht ik, het is tijd om weer te gaan doen wat ik graag doe en er volop voor te gaan!
Ik zou graag starten in bijberoep aangezien de job die ik nu uitoefen ver van hetgene ligt die ik wil doen in mijn leven. Mijn passies? Diertjes, tekenen en fotograferen :) ideale combinatie. Nu ga ik poetsen en ga echt werken tegen mijn zin.

Ik vroeg mij dus af of er hier mensen op het forum zitten die mij evt wat tips kunnen geven waar ik op moet letten als ik wil starten, ook ervaringen zijn welkom en als er mensen fulltime tekenen in hoofdberoep ben ik daar ook wel zeer benieuwd naar! Want dit is natuurlijk mijn droom!
Waarom ik het in bijberoep wil doen? Zou graag alles officieel willen doen zodat ik volop mijn ding kan doen.

Alvast bedankt!
Benieuwd naar de reacties :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tengeltje11

Re: [VRAAG] Tekenen in bijberoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:32

Je wil wel fulltime blijven werken dan?

Reken eerst uit wat te doen is qua tijd.

Geen idee hoe lang je over een tekening doet,maar als je nu bv werk tot 17u,daarnaast een paard,huishouden,....hebt,moet je ook realistisch zijn met wat je overhoud qua tijd om te tekenen,want het moet natuurlijk doenbaar blijven.

Daarnaast dan reclame gaan maken,hoe meer reclame,hoe meer opdrachten doorgaans.

Als je er echt wil voor gaan zou ik kijken om bv eens ergens op een huisdierenbeurs te gaan staan.zou je een boel klanten kunnen opleveren,maar kost dan ook wat natuurlijk.

Ik vind je tekeningen erg mooi,veel succes alvast!

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 08:43

tengeltje11 schreef:
Je wil wel fulltime blijven werken dan?

Reken eerst uit wat te doen is qua tijd.

Geen idee hoe lang je over een tekening doet,maar als je nu bv werk tot 17u,daarnaast een paard,huishouden,....hebt,moet je ook realistisch zijn met wat je overhoud qua tijd om te tekenen,want het moet natuurlijk doenbaar blijven.

Daarnaast dan reclame gaan maken,hoe meer reclame,hoe meer opdrachten doorgaans.

Als je er echt wil voor gaan zou ik kijken om bv eens ergens op een huisdierenbeurs te gaan staan.zou je een boel klanten kunnen opleveren,maar kost dan ook wat natuurlijk.

Ik vind je tekeningen erg mooi,veel succes alvast!

Voorlopig aangezien het fulltime te zwaar is om te gaan kuisen ga ik terug naar 30u/week.
Dan werk ik 4/5 maar naargelang ik meer klanten zou hebben en ook blijvend vraag dan zou naar 20u gaan. in het begin zal het wat tekenen worden na de uren en in het weekend maar hoop zeker dit te kunnen gaan doen als hoofdberoep in de toekomst.

En dankjewel!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:27

Als je wil(betaald) tekenen, is het natuurlijk belangrijk dat je tekeningen gezien worden. Zelf heb ik ooit een schilderij van een Bokker gekocht, terwijl ze het schilderij in de 1e instantie nog niet eens af had. Maar haar vorderingen legde ze keer op keer vast en ze schilderde precies wat ik al jaren zocht! Ik(en misschien ook anderen), kijken regelmatig naar de kunstwerken/foto's die anderen maken. Soms spreekt het zo aan dat je gaat kopen, of door vertellen aan iemand die wat specifieks zoekt. Dus net als tengeltje11, zeg ik dat je reclame moet maken.
Je tekeningen zijn prachtig. Teken je ook in kleur?
Ik kan je geen tekentips geven, ik kijk/koop alleen maar graag :D .

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 15:40

Ersina schreef:
Als je wil(betaald) tekenen, is het natuurlijk belangrijk dat je tekeningen gezien worden. Zelf heb ik ooit een schilderij van een Bokker gekocht, terwijl ze het schilderij in de 1e instantie nog niet eens af had. Maar haar vorderingen legde ze keer op keer vast en ze schilderde precies wat ik al jaren zocht! Ik(en misschien ook anderen), kijken regelmatig naar de kunstwerken/foto's die anderen maken. Soms spreekt het zo aan dat je gaat kopen, of door vertellen aan iemand die wat specifieks zoekt. Dus net als tengeltje11, zeg ik dat je reclame moet maken.
Je tekeningen zijn prachtig. Teken je ook in kleur?
Ik kan je geen tekentips geven, ik kijk/koop alleen maar graag :D .

Idd reclame zal ik maken voor opdrachten enz en visitekaartjes, affiches en dergelijke uitdelen. Af en toe proberen naar evenementen te gaan enzo. Maar ik zal dit pas doen eens ik wettelijk in orde ben. Nu deel ik mijn tekeningen wel op mijn fbpagina en hier en op andere forums zal ik ook posten.

Ik teken nu voorlopig niet in kleur, maar ga daar op gaan oefenen want heb dit in het verleden nog gedaan en dat beviel mij wel

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:43

ik vraag me eigenlijk ook af hoe lang je bezig bent met een tekening?

want het moet natuurlijk ook opleveren....

ik veronderstel dat je toch meerdere uren bezig bent....als je daar dan je loon moet van maken,zullen de prijzen behoorlijk op gaan lopen.
daarnaast moet je dan ook weten dat er veel mensen 'als hobby' zo'n tekeningen aanbieden,die moeten dan niet de kosten dragen die een zelfstandige wel draagt en daardoor een stuk goedkoper zijn.

daar moet je ook zeker rekening mee houden en goed over nadenken...

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 16:03

Wel ik wil het eerlijk ook liefst als hobby doen, maar natuurlijk eens je dan hogere prijzen gaat vragen ( ik zou het wel betaalbaar willen houden) en reclame maakt ben ik bang om genomen te worden op zwartwerk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 16:26

is het in nl niet zo dat je een bep bedrag mag bijverdienen als zelfstandige zonder er iets op te moeten betalen?(ben zelf belg,dus weet dat niet zeker,maar meende dat iemand dit ooit eens zei hier op bokt)
anders zorgen dat je onder dat bedrag blijft zolang je het in bijberoep doet?

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 17:31

Ik las dat je onder een bepaald bedrag geen btw moet aanrekenen dacht ik :)