[DIGI]Howler digitale kunst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

[DIGI]Howler digitale kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 23:18

Hooi bokkertjes,

al weer even een tijdje geleden dat ik wat gepost heb en ben inmiddels gestart bij skillshare.com. Echt ideaal, hieronder het resultaat van één van de cursussen die ik heb gevolgd.

Hebben de nodige uurtjes in gezet (kuch, 8+ uur) maar ik ben er aardig tevreden mee daar dit pas de 1e 'creature' illustratie is en de 7e digitale tekening. Ik ben redelijk tevreden over mijn learning curve in ieder geval. Benieuwd wat jullie er van vinden!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Warboel op 19-02-18 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:24

Wauw! Ik vind 'm sowieso heel vet, helemaal met de scherpte diepte. :D

Het enige puntje is dat er iets niet helemaal lijkt te kloppen qua perspectief, alleen kan ik dus niet benoemen wat. :o Het belangrijkste is in ieder geval dat het monster er indrukwekkend en groot uit ziet, en dat is geslaagd!

Xyris

Re: [DIGI]Howler digitale kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:07

Thanks! Zou het kunnen dat het hem in zijn kop zit? En dan vooral de kaken? De achterste rij tanden vallen namelijk een beetje weg tegen de huidige achtergrond waardoor het misschien lijkt alsof de bovenste helft van de kop van boven bekeken wordt en de onderste kant van onderen. Als dit het is: Er moet mettertijd nog een achtergrond bij komen, wat die precies gaat zijn weet ik nog niet, Maar deze zal aanzienlijk donkerder of lichter zijn waardoor die tanden wel zichtbaar worden.
Op mobiel zijn die tanden ook slechter zichtbaar dan op een computerbeeldscherm, ben benieuwd waar jij op kijkt?

Ik hoor het graag!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:13

Ik kijk op m'n laptop! Ik denk dat het 'm daar in zit, want na lang kijken is dat wel het punt waar er voor mijn gevoel 'iets' niet klopt. :j Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met de achtergrond!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:20

Naar mijn gevoel klopt hij wel, maar ik zit ook op mijn telefoon, foto is wat klein. Wel vind ik je afbeelding ontzettend 'flets'? Er zit precies een laag kalkeerpapier over? Is dat een filterlayer die je erover hebt gebracht?

Edit: ik merk nu op dat de schouder te hoog zit, de hele arm ook.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:24

Zou kunnen inderdaad, sommige laptops gaan prima, anderen wat minder, maar hoe dan ook, een puntje van aandacht! Dank je wel! Zodra hij helemaal af is zal ik hem posten!

En filter? Alles is met de hand getekend, er zit alleen bij de kop, hals en top van de staart en rug een patroon, maar verder nergens. Ik zal het origineel vanavond even op deviantart zetten, daar wordt de kwaliteit niet/minder gecomprimeerd (het origineel is op A2 formaat en is ik meen uit mijn hoofd zo'n 20 mb, dit plaatje is 1,7 mb + nog eens gecomprimeerd door bokt).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:27

Ik zie dat het met de hand is getekend, maar ik doel op het feit dat je tekening heel erg flets lijkt. :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:31

Ik upload hem vanavond even op deviantart en ik zal hier ook een versie zonder achtergrond uploaden, ik ben benieuwd of je het zo dan nog ziet. Ik loop zelf nog te worstelen met hoe plaatjes weergegeven worden op verschillende apparaten en wat voor effect het comprimeren heeft op website en van origineel naar JPEG etc. Bij mij heeft het ook heel anders weer per apparaat, dus ik kan je heel moeilijk concreet antwoord geven := ik hoor ook graag of anderen hem flets vinden!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:38

Dat is inderdaad best een vervelend probleem van digitaal tekenen, dat heb ik ook best vaak. :o

Op mobiele telefoons zijn de kleuren altijd wat intenser omdat dat beter verkoopt. Als je een heel rek ziet met schermpjes ben je namelijk snel geneigd om te gaan voor de gene met de mooiste kleuren. :j

Vaak is het met een print ook net allemaal wat gesatureerder. Over het algemeen ben ik dus altijd 'blij' als tekeningen misschien wat flets overkomen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 20:04

Jaa precies wat je zegt, ik ervaarde precies hetzelfde! Dit is de eerste serieuze digitale art die ik heb gemaakt zonder een kleine 300 lagen (kuch) en van een beetje kwaliteit. Gedaan via de concept art wijze. Stuk moeilijker maar veel meer voldoening en het doet veel echter aan, alleen inderdaad, die mobiele telefoons! Dit geldt ook voor laptops en in sommige gevallen ook laptops (afhankelijk van het scherm).

Ik heb zelf een jaar of 5 geleden een gekalibreerd DELL scherm gekocht, ik vermoed dat ik dus wel goed zit, maar of ie na 5 jaar nog gekalibreerd is, en hoe ik dat zou moeten testen: Geen flauw idee!
Net zoals wat je al zegt, de prints: Die zijn inderdaad anders, in mijn geval vlakker (te donker), daarom heb ik ook wat opvallendere highlights toegevoegd. Want men krijgt uiteindelijk ook de gelegenheid eventuele prints te kopen.

Anyways, zoals beloofd, hier de ongecomprimeerde file via deviantart, ik heb de achtergrond aangepast in de hoop dat dat 'vlakke' daardoor minder effect heeft.
Howler full size RGB.
Kan hem helaas niet insluiten in een plaatje >;)

En hier nog een keertje zonder achtergrond.
Afbeelding

Je ziet wel echt een enorm verschil tussen de 2. 1e is een RGB full quality plaatje.
De 2e is precies dezelfde, onbewerkt, alleen de achtergrond weggehaald en opgeslagen als een .jpeg en daarna geupload op bokt.

Ik ben benieuwd!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:13

Deze is inderdaad beter :j Vind het toch raar dat hij zo flets en tegelijkertijd donker is geworden. Wat zijn je instellingen?

Hij is netjes geworden, zeker een geslaagde tekening. Alleen staan de shouders/armen dus te hoog.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:26

Vind hem erg gaaf <3 dat doe ik je niet na! interessante website ook die je noemt in de OP, daar ga ik eens kijken!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 20:34

@Quebelle, álle plaatjes, behalve die op deviantart staat zijn CMYK binnen de RGB ruimte, dus de kleuren zouden in theorie nagenoeg 1:1 moeten overeenkomen. Het betreffen allemaal .jpeg foto's, maar ter perspectief:
De originele (CMYK) .pdf-file is 126MB
De (RGB) deviantart-file is 10MB
De andere files die hier te vinden zijn op de pagina zijn CMYK en 1.7MB.

De bovenarm was aanvankelijk breder waardoor deze beter uitkwam, maar die was echt overkill dus ik heb hem smaller gemaakt maar inderdaad lijkt hij nu een stuk te hoog. Als ik er een achtergrond bij zet pas ik dat ook gelijk even aan.

@Telpeva, thanks! Kijk ook even goed op internet voor aanbiedingen, soms kan je een paar maanden tegen een hele gunstige prijs abonnee worden, en als je het doet, check Hardy Fowler, geweldige leraar, goeie lessen, geeft top feedback, zeker de moeite waard!

Speaking of which, je kan me ook even je e-mail adres geven, als ik je uitnodig kan je 2 maanden uitproberen en krijg ik ook een paar maanden gratis.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:27

Kleurenstats moet je je niet zo van aantrekken. Op elke computer zijn ze anders. Is altijd schrikken als je je afbeeldingen op een windows display en daarna op een ratina of cintiq ziet :+

Ik denk dat het qua silhouette ook interessanter had geweest als je de andere arm niet 'verborgen' had in het achterste been. Is een interessante techniek ook, om te ontwerpen vanuit silhouette, zijn wat videos te vinden op youtube, zeker een aanrader :j

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:15

Ik zie hem op m'n pc gewoon goed maar op mobiel inderdaad heel flets. Ik heb zo'n vermoeden dat het toch door het cmyk komt. Hoe gek het ook is. Die link naar deviantART ziet er wel weer prima uit zonder waasje. Voor internet upload misschien toch maar even voor RGB gaan :j

Erg gaaf beestje! Mooi getekend en mooie kleurovergangen. Afhankelijk van je achtergrond mis ik nog wel een klein beetje contrast bij de vanuit ons gezien linker arm en been. Misschien tof om een achtergrond toe te voegen waar iets van een licht van achter (links) komt. Dat je met rimlight net dat armpje wat meer kan definiëren.

Ik zag ook dat je dezelfde artiest bent als die van de dame die naar de klok loopt en tussen de techniek van die en de techniek van deze zit echt een mooie groei. Zeker door blijven gaan met dat digitaal tekenen, het gaat je goed af +:)+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 13:52

@Quebelle, is het zelfs eens term verschil met een Cintiq? (Wil er namelijk eentje aanschaffen mettertijd) Ik ging er eigenlijk van uit dat een Cintiq een vergelijkbaar scherm zou hebben als een pc >;)

Ja die arm zag er wel cool uit eerst maar later niet meer zo, Maar voor een eerste project volgens deze methode vond ik het wel gezegend, er volgen er nog meer en met elke leer ik weer. En silhouette tekenen? Ik maak altijd eerst een schets, dan lineart die ik vul en van daaruit ga ik werken uit een silhouette waar ik lagen aan koppel om belichting te bepalen en kater details, schaduwen en highlights. Bedoel je dat?

En wat een wereld van verschil met RGB, ondanks dezelfde kleurruimte, ook weer een wijze les.

Ik zal zeker wat meer doen met de belichting als ik de achtergrond heb bepaald! +:)+. En dank je voor het compliment! Ik merk zelf ook dat ik aardige sprongen maak. Ik schilder en teken al heel lang maar nooit digitaal en nooit lessen of adviezen gevolgd van mensen, dus het is voor een groot deel voor mij nu een stukje kennis die ik aan het opdoen ben en tis gewoon bizar wat ik allemaal niet wist :=