Hulp gevraagd aan Bokkers die digitaal werken!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Hulp gevraagd aan Bokkers die digitaal werken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:13

Hey allemaal,

Over 1,5 jaar plan ik om naar de Kunstacademie in Enschede (AKI) of in Utrecht te gaan (HKU). Nu heb ik twee oude laptopas die eigenlijk niet veel meer kunnen en krijg ik van mijn ouders een nieuwe voor school, studie en werk.
Als baantje maak ik werken mbv pen, potlood en olieverf.

Graag wil ik mijn stijl uitbreiden en bijvoorbeeld decks van skateboards gaan ontwerpen. Om dat te doen wil ik de schetsen digitaal maken.

Er zijn een aantal bokkers die digitaal werken - gebruiken jullie Windows of Apple, een Tablet of iPad of Computer of Macbook?

Hebben jullie programmas die jullie mij kunnen aanraden om mee te werken?
Eventueel bewerkingsprogramma's?

Opgesomd, ik zoek:

- Foto bewerk programmas
- Programmas waar je digitaal op kan werken
- Windows of Apple -- welke raden jullie aan?

Hartelijk hartelijk dank!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:22

Ik heb een laptop die het grafisch goed aankan, en draait op windows.

Daarnaast gebruik ik een Wacom intuo pro large tablet, en Gimp.

Gimp is ideaal om mee te beginnen en voor de verdere fases, behoorlijk uitgebreid- zeker voor een gratis programma.

Zelf vind ik windows fijner, ook omdat je daar (vind ik) meer keuze en meer waar voor je geld hebt, relatief gezien. Apple is vaak niet compatible met apparaten (geen idee of het met een wacom samen kan- lijkt mij wel)
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 03-01-18 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:24

En welke laptop heb je dan als ik vragen mag? Gebruikte laatst een soort windows tablet met toetsenbord en muis, en een Acer maar die kwaliteit was niet denderend en vrij pixelerig.. ;)

Ook zat ik te denken aan een notepad. Iemand ervaringen mee?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:27

Ik heb zelf een Msi apache pro laptop. (oorspronkelijk voor gaming) Ik kan alle Adoble programma's ( en ook meerdere tegelijk) goed draaien. Voor het tekenen gebruik ik Photoshop, vroeger ook nog wel eens Paint Tool Sai. Daarnaast gebruik ik wel een Wacom intuos pro small, heel veel makkelijker maar wel even wennen om mee te werken als je wil tekenen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:32

Hoi,
Ik gebruik zelf op de pc Autodesk Sketchbook Express voor tekenen op de pc.
Photoshop (van Adobe), Paint.NET en gimp voor bewerken. Maar ook software van Corel is heel professioneel en uitgebreid.
Ik gebruik al die bovengenoemde programmas onder het genot van de Wacom Tablet. En poehee, wat werkt dat ding snel en fijn.

Als pc zou ik Windows aanraden; lange ondersteuning en Windows PC's zijn makkelijker om te upgraden qua hardware. Ook is Windows 10 ontworpen voor grafisch werk, Microsoft focusst zich de laatste jaren daar juist op, Apple meer op de rijke student of de echte Pros.
Ook ondersteund Windows gewoon meer chips en grafische kaarten.
De pc die ik gebruik is de Dell xps 8300. Specs zijn op te zoeken.

(Ahoewel ik moet bekennen dat ik weleens creer op de iPad, die dingen werken ook best fijn en met een externe monitor een goede desktop vervanger. Alleen is het erg jammer dat het nog zo gelimiteerd is. Android heeft helemaal niks, zelfs na al die jaren geen goede video en audio editor, wat de ipad al wel jaren heeft. Ik kan toch zo wat filmpjes editten op de ipad. Windows tablet wil je niet, koop dan gewoon een pc met Wacom tablet.)
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 03-01-18 17:41, in het totaal 3 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:33

Ik heb een medion akoya:
Beeldschermdiagonaal (cm/inch): 43.9 cm / 17.3 inch
Resolutie: 1920 x 1080
Led-backlight: ja
Touchscreen: nee
Beeldresolutie: Full HD
Beeldschermdiagonaal (cm): 43.9 cm
Beeldschermdiagonaal (inch): 17.3 inch
Beeldverhouding: 16:9
Schermtype: IPS
Beeldschermkenmerken: Mat
Artikelnummer: 1502620
Werkgeheugen
RAM-type: DDR3L
Werkgeheugen: 6 GB
Processor
Processor: Intel Core i5-7200U
Processorsnelheid: 2,5 GHz
Processorsnelheid met turbo: 3,1 GHZ
Grafische kaart
Grafische kaart: HD Graphics 620
Fabrikant grafische kaart: Intel
Harde schijf
Solid State Drive (SSD): ja
Totale opslagruimte: 128 GB SSD + 1 TB HDD
Opslag: SSD , 128 GB
Opslag 2: HDD , 1 TB
Type opslag: SSD
Capaciteit opslag: 128 GB
Type opslag 2: HDD
Capaciteit opslag 2: 1 TB

Niet súper geweldig, maar zeker goed genoeg!

(JustMyZtje: jouw lappie is gaaaaaaaaaaaaaaf! :O)

8nnemiek

Re: Hulp gevraagd aan Bokkers die digitaal werken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:38

Ik zou altijd voor een Mac gaan als je de kunstzinnige of grafische richting op wil gaan. Voor een aantal opleidingen is het zelfs verplicht en meestal wordt het vanuit de school sowieso aangeraden.
Macs zijn wel wat duurder maar hebben dan ook een hoop voordelen, gaan langer mee en zijn veel waardevaster waardoor ze hun geld echt waard zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:43

8nnemiek schreef:
Ik zou altijd voor een Mac gaan als je de kunstzinnige of grafische richting op wil gaan. Voor een aantal opleidingen is het zelfs verplicht en meestal wordt het vanuit de school sowieso aangeraden.
Macs zijn wel wat duurder maar hebben dan ook een hoop voordelen, gaan langer mee en zijn veel waardevaster waardoor ze hun geld echt waard zijn.

Helemaal mee eens! Ik heb nu mijn MacBook Air al zes jaar en echt nog nooit problemen mee gehad, alleen een nieuwe accu (maar na intensief gebruik lijkt me dat vrij normaal). Ik neem hem vaak mee op reis en ben ook blij dat hij zo licht is.

Blijft snel, geen virusproblemen, weinig updates nodig en software van Apple is altijd al meerdere devices te gebruiken en blijft up to date. Ik wil nooit anders meer. Ik heb ook nog een iMac, die is zelfs uit 2011, maar draait ook nog als een zonnetje.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:45

Welke richting wil je gaan doen? Weet je dat al? Fine art?

Mac is een pre en vaak vanuit de opleiding ook zo goed als verplicht bij een aantal richtingen. Voordeel is dat je het adobe pakket vaak op de licentie van de school kunt gebruiken zolang je studeert.
Met het adobe pakket kun je vrijwel alles qua digitaal werken, dat is zo uitgebreid! Online zijn er genoeg cursussen te vinden om de basis onder de knie te krijgen.

Zelf werk ik met een Wacom, voor mij echt onmisbaar inmiddels, maar dat is persoonlijk.

Het is de moeite waard trouwens om je goed voor te bereiden op de toelatingsexamens als je naar de academie wilt. Daar al eens naar gekeken?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:47

8nnemiek schreef:

Macs gaan niet per see langer mee.... zucht... Ik heb mijn ene desktop al 7 jaar, andere al 6 jaar.
MacBook heb ik al 8 jaar, HP al 7 jaar.... Als je gewoon er met respect mee omgaat en het niet volpleurt met malware, kunnen ook Windows PC's, en met name desktops, jaren meegaan. Ben zelf ook een halve Apple fan, maar ik vind dat je ook gewoon moet kijken wat de mogelijkheden zijn van een pc.
Tevens bestaat er ook zoiets als linux.... :)*
Gimp is ook gwn voor Linux en veel andere apps en programmas ook.
Maar ga voor jouw geval maar niet Linuxen..
Zou maar gewoon Win10 nemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:49

Is een laptop een must of mag het ook desktop zijn? ik ben vooral fan van zelf mijn hardware uitzoeken en vervangen indien nodig, zo heb ik mijn huidige desktop pc al een jaar of... 12? van binnen is alle hardware inmiddels al lang een keer (of al vaker) vervangen door nieuwere, snellere onderdelen. Bij een laptop, Mac of tablet heb je die optie niet en zul je steeds een volledig nieuw apparaat moeten aanschaffen. Ik betaal op deze manier enkel voor nieuwe losse onderdelen (die ik ook zelf er in bouw) wanneer een stuk hardware kapot gaat, of te ver verouderd is. Verouderde hardware die voor jou niet meer bruikbaar is is mogelijk nog wel prima bruikbaar voor mensen die minder vragen van hun pc, in die zin kan je oudere hardware ook nog doorverkopen wanneer het nog werkt. Let wel, de waarde daalt heel snel.

Ik heb dus alvast een desktop (waar windows op staat), ook een intuos pro, en voor 'on the go' heb ik een Samsung Galaxy Note tablet met drukgevoelige stylus. Dat is minder veelzijdig als een computer met een tekentablet, ik mis vaak wel bepaalde tools en dergelijke die je op de pc wel hebt.

De keuze tussen windows of apple wil ik mij niet over uitlaten, dat is denk ik geheel persoonlijke voorkeur net zoals dat bij android vs apple ook is. Ik voel persoonlijk niet dat walhalla gevoel bij apple producten, en ik vind ze voor wat ze kunnen ook best duur vergeleken met andere merken.

Mijn oude pc heeft trouwens ook helemaal geen last van virussen, updates of de accu, het hele issue van software die na x jaar niet meer ondersteund wordt heb ik al helemaal geen last van want je kan álles wat je wilt zelf downloaden en installeren.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:17

Ligt er een beetje aan welke studie je wil gaan doen!

Als je voor grafisch ontwerp of illustratie gaat zou ik zeker voor een Mac met Wacom gaan. Ik zit nu in het vierdejaar illustratie op de WdKA en de school staat vol Macs :P
Enkel voor bijvoorbeeld Animatie wordt wel Windows gebruikt ivm de 3D programma’s die soms niet op Mac gaan.

Een iPad Pro met pen is supermooi, maar zou het niet ter vervanging van een laptop doen. Bijvoorbeeld Illustrator kan er wel op maar dat werkt toch anders dan op de pc!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 23:12

Even kort antwoord:

Ik wil fine art doen; of een soort combi van fine art en graphic design.

Laptop is wel heel praktisch aangezien ik veel reis en dat veel makkelijker verplaatsbaar is.

Je hebt tegenwoordig op iPad’s en tablets gewoon toetsenbord wat je eraan kan plakken (zodat je echt kan typen), maar dan heb je ook minder gewicht dan met een laptop.

Is het met bijvoorbeeld een iPad pro mogelijk om ‘alleen’ dat te hebben en dan geen computer of zitten daar veel minnen aan?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:16

Anniek22 schreef:
Even kort antwoord:

Ik wil fine art doen; of een soort combi van fine art en graphic design.

Laptop is wel heel praktisch aangezien ik veel reis en dat veel makkelijker verplaatsbaar is.

Je hebt tegenwoordig op iPad’s en tablets gewoon toetsenbord wat je eraan kan plakken (zodat je echt kan typen), maar dan heb je ook minder gewicht dan met een laptop.

Is het met bijvoorbeeld een iPad pro mogelijk om ‘alleen’ dat te hebben en dan geen computer of zitten daar veel minnen aan?

De iPad draait op iOS, een ingekorte versie van MacOS. De kern van het systeem blijft dus eigenlijk hetzelfde. Als je de iPad jailbreakt kun je dus in principe ook gewoon Mac programmas op je iPad draaien.
De programmas die voor iOS zelf gemaakt zijn, zijn zelf ook wat gelimiteerder.
Ik heb zelf nooit het nut van een keyboard voor een tablet gesnapt, een tablet is juist zo praktisch vanwege het onscreen keyboard, op de tablet doe je alles op één scherm. Als je een tikplank wil kun je het beste gewoon een laptop/pc nemen.
Tegenwoordig brengen veel merken splinterdunne laptops uit, juist voor reizende mensen. Maar die zijn wel een stuk minder krachtig dan bv. een game laptop, die als nadeel de slechte accuduur heeft. Tenzij je natuurlijk een paarduizend euro over hebt voor een nieuwe MacBook Pro.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:53

Ik gebruik een Apple en een wacom board en teken in verschillende programma's. Het meeste teken ik in Adobe Photoshop en Illustrator, maar soms vind ik Krita ook erg fijn.

Tekenen is volledig afhankelijk van eigen voorkeur. Ik gebruik Illustrator om de strakke line-arts op te zetten en photoshop meer voor schetsen // losser werk. Krita gebruik ik zo nu en dan tussendoor omdat ik graag wil leren ermee om te gaan nadat ik anderen ermee heb zien werken, maar voorkeur blijft adobe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:59

Als je geen zware videobewerkingssoftware wil draaien dan zou ik in jouw geval voor een macbook air gaan, of de nieuwste 12” macbook. Die zijn lekker licht, makkelijk mee te nemen, met een enórm goede accuduur, ze zijn ook best betaalbaar, en hebben toch wel veel voordelen tov een ipad. Een ipad is leuk om een verslag te typen, maar totaal niet geschikt voor programma’s als photoshop of illustrator en andere grafische programma’s omdat je er echt een muis voor nodig hebt.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:14

Ik werk zelf al een jaar of 6 digitaal, zowel als fotograaf als manipulaties/digitaal art.
Ik heb een iMac, en merk dat ik daar echt enorm blij mee ben! Werkt makkelijk, beeldscherm is enorm goed en is goed in staat om photoshop aan te kunnen. Deze is nu uit 2011, heb er 1 keer wat extra geheugen in gegooid en werkt prima. Werk zelfs een stuk beter dan de macbook pro die een paar jaar ouder is!
Tablet werken ook prima met apples, is echt geen enkel probleem. Ik heb zelf een heel oud wacom tablet, maar de nieuwe tablet zijn ook enorm fijn om mee te werken!
Is ook een investering maar wel een die ik ook enorm kan aanraden, ik kan echt niet meer zonder :P (zelfs niet als ik aan het internetten ben :'))

Qua bewerk programma, kan ik je echt photoshop aanraden; ja het kost wat maar werk zo enorm fijn!
Ik heb vroeger altijd in GIMP gewerkt, en dat is tot een gegeven punt prima. Maar als je meer wilt is photoshop echt zo veel beter geschikt!

edit: als je echt in photoshop/gimp/dit soort programma wil gaan werken moet je echt wel een "zwaardere" computer hebben met een goed beeldscherm, anders ga je heen snel tegen de limieten aanlopen.
Qua snelheid vooral, als je aan het tekenen bent wil je niet dat je computer erst nog een half uur moet nadenken waar jouw pen heen gegaan is...

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:43

8nnemiek schreef:

Mee eens. :) De hele grafische wereld draait op macs (en andere designy-branches). Ik zou ook gelijk Adobe software gebruiken, deze heb je waarschijnlijk in je opleiding ook nodig. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, etc. Zelf heb ik een MacBook i.c.m. een Wacom tablet.

Succes! :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:22

Ondanks dat veel mensen mac aanraden, kan je ook heel prima met windows in de grafische wereld werken ;) Er zijn zat laptops en pcs met prima beeldschermen en binnenkant. Ik zweer zelf bij windows, heb een schurft hekel aan macs maar ieder zo z'n ding +:)+
Ik denk dat je het beste eerst even kan kijken wat de eisen zijn van de opleiding die je wil gaan volgen en op basis daarvan beslissen waar je voor gaat. Want hoe dan ook blijf je bij apple altijd ook voor het merk betalen en kan je voor hetzelfde geld een windows laptop kopen met betere binnenkant (er zijn ook wel merkjes die windows draaien waar je voor het merk betalen hoor, maar ook een hoop waarbij dat niet het geval is gelukkig).
Ik zou niet voor een tablet/ipad gaan (niet te verwarren met een tekentablet van bijvoorbeeld wacom want die zijn geweldig). Dan zit je toch meer aan de apps vast en als je bijvoorbeeld met adobe programma's aan de slag moet heb je niks aan zo'n ding.

Verder qua programma is helemaal afhankelijk van wat je ermee wil kunnen en wat je zelf fijn vindt. Ik heb jaren getekend met photoshop maar ben overgestapt op Paint Tool SAI en wil niks anders meer. Maar voor bijvoorbeeld prints voor skateboards en dergelijken kan je beter voor een programma als adobe illustrator gaan. Foto's bewerken gaat dan weer in programma's als photoshop of lightroom.
Maar ook hiervoor zou ik gewoon even kijken wat er vanuit school wordt aangeraden. Hoogstwaarschijnlijk het adobe pakket. Gewoon het studentenpakket via je school aanschaffen, dat scheelt een hoop centjes. Als je nooit eerder digitaal hebt getekend en je wil voor je studie alvast het digitaal tekenen proeven, kan je het beste voor GIMP gaan. Gratis en prima programma.

En een wacom tekentabletje is zeker ook geen overbodige luxe als je digitaal wil beginnen. Qua type zou ik om te beginnen voor een simpel modelletje gaan om uberhaubt te kijken of het wat is. Je kan later altijd nog naar een luxere uitvoering gaan. Ik ken zat mensen die prachtige dingen maken met de goedkoopste modelletjes namelijk (ga wel voor de intuos lijn, die zijn echt gemaakt voor het digitaal tekenen en andere grafische werkjes).

Ik werk zelf met een simpele pc (merk van de Aldi) met een mooi samsung beeldscherm erbij, en een asus laptop. In combinatie met een wacom intuos5 (maatje M) en programma's Paint Tool SAI en photoshop CC.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 14:07

Dankjulliewel.

Als antwoord op de laatste reactie: Met Asus twijfel ik, vind bijvoorbeeld snelheid en toetsenbord prima maar kwaliteit niet echt.
Neem nou als je de graphics van een spel zoals Warframe vergelijkt op een Asus screen met een Apple of LG screen merk je wel echt verschil.

Angst van Mn ouders is dat ik ‘teveel’ krijg en niet alles benut wat er dan op zo’n computer staat. Echter vind ik het ook erg praktisch als ik bijvoorbeeld iPad en Mn iPhone aan mijn laptop kan koppelen, dat scheelt zoveel...

Apple snap ik en het nieuwe Windows-systeem ben ik niet kapot van.

Begrijp hier dat het verstandig is om te beginnen met gratis programma’s zoals gimp en dan evt later uitbreid? En die programma’s kunnen zowel op IOS als op Windows?

Dankjulliewel :)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:31

I.p.v. GIMP zou ik dan Photoshop CS2 downloaden. Is gratis te verkrijgen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:42

beide programma’s kunnen op Beiden.

En dat snappen van Apple begrijp ik, vind zelf Windows ook echt niet te begrijpen :P

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:55

Mac of Apple hangt grotendeels af of je via tablet of tekenscherm wil werken. Nogal nutteloos om een dure IMac te kopen die dikwijls wel een beter scherm hebben om er dan een Cintiq op aan te sluiten wat je Imac scherm overbodig maakt.

Ikzelf werk op een 27qhq Wacom Cintig en een HP Envy laptop, dat werkt prima. Ik ga geen 1000 euro extra betalen voor een Apple scherm als ik toch alleen maar kijk naar de Cintiq. Wacom is goed, maar er zijn betaalbaardere opties met even goede specs, kijk eens naar Huion.

Qua programma's is Clip Paint Studio een aanrader. Zit ergens tussen SAI en Photoshop in. Minder ingewikkeld dan Photoshop en imo voelen de brushes veel natuurlijker aan. Programma is ook véél betaalbaarder. De basisversie is 50 euro denk ik, 1 keer te betalen, en niet zoals de adobeprogramma's maandelijks/jaarlijks. Verder zitten er ook erg goeie hulpstukken bij voor comics. De pro versie heeft een animatieoptie, en die kost iets van 150 euro. Ze doen heel erg vaak grote kortingen, die zeker de moite zijn. Verder is er ook een grote database waar je gratis brushes en textures etc kan downloaden.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:03

In mijn animatieopleiding is alles trouwens windows, dit omdat er programma's zijn die niet op apple draaien. Kijk ook zeker eens na wat er allemaal ter beschikking staat op je hogeschool.

Ik zou zeker eerst gewoon eens alles wat proberen voor je een photoshop abbo of tablet koopt. Wacom is goed, maar wacom is erg prijzig. Photoshop is goed, maar ingewikkeld en imo voor illustratief werk vind ik de brushes wat jittery. Clio Paint heeft een demo die je kan gebruiken, en op school zul je ook wel eerst eens de programma's kunnen testen.