[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:32

Voor het eerst sinds tijden heb ik weer zitten tekenen zonder einddoel. Gewoon met wat er toevallig op tafel lag en ik zin had om iets te tekenen. Niet wat ik voor deze challange in gedachte had. Maar het is wel een hele fijne ontwikkeling.
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:35

Niks speciaal maar voor het eerst zonder buitenlijnen over te tekenen eentje af gemaakt, dus voor mij toch een beetje.
Waarschijnlijk was het een avond bankhangen geworden maar dit topic was een stok achter de deur :)
Afbeelding

Het ging me dus vooral om de verhoudingen vandaag

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:11

Bedankt Telpeva
En de anderen die op iedereen gereageerd hebben :)

Ik was een weekend weg dus moet morgen even terug lezen en ga dan reageren :D

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:25

Bedankt telpeva!
Ik heb tot nu toe nog netjes elke dag een schets gemaakt :j

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:09

@eclair98, ik moest even kijken wat voor rare vis dat nu was wat je had getekend ... staat hij op zijn kant en is het een neushoorn hoofd hahahahaha; sorry. Goed gelukt in ieder geval.

Malenka en Granoek; leuk jullie schetsen gewoon zomaar op een stukje papier. Dat is de beste manier van oefenen. Ik zou eigenlijk ook veel vaker een stuk papier en pen bij me moeten hebben. Op de meest vreemde momenten heb ik ineens behoefte wat na te tekenen, maar dan nooit stuk papier en/of pen of potlood bij de hand :+

Nog niet verder gekomen met mijn hondje. Was met mijn pony op stap dit weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:44

Ik heb tot nu toe ook nog elke dag iets creatiefs op papier gedaan dus dat gaat netjes. Of ik het ook echt volhoud is natuurlijk een tweede, maar ik heb vandaag in elk geval de voortekening gemaakt voor iets wat ik al heel erg graag heel lang wil doen, namelijk een De la Gueriniere/Van Dyck-achtig barok paard tekenen. Ik ben echt helemaal verliefd op die schilderijen met die dikke barokke lijven, dunne pootjes en mini-hoofdjes met die übergrote manga-ogen. <3

Afbeelding
en gecoupeerde oortjes. >;)

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:03

Wow, een drachtige ballon ehh fokmerrie is er niks bij! en dit is een hengst :') Waarmee ga je hem maken Xyzutu2?

Anoniem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:16

Die vreselijke copic markers.... ~~}>
Al deze schilderijen zijn in olieverf en met copic markers schijn je net zo mooi te kunnen glaceren met doorzichtige laagjes, dus ik dacht laat ik maar meteen moeilijk beginnen, dan merk ik vanzelf wel of het werkt. 8-)
En die barokke buikjes ja, heerlijk. Nu begint mijn barokje helaas ook aardig deze kant op te groeien (ook geen merrie :+ ) maar op schilderijen kan ik dit wel erg waarderen. Lekker over de top. Ik heb ze jaren geleden ook veel geschilderd/getekend, dus ik ben erg benieuwd of dit mijn relatie met de copic markers kan verbeteren. Ik kwam er al wel achter dat degene van wie ik de stiften gekocht heb een bijzondere smaak qua kleuren had, want ik heb volgens mij alle paarstinten die er zijn en maar 1 blauw. Heel handig. :')

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:59

Oh god paars dat is inderdaad handig, not :') Heb je misschien nog wel 'iets' uit de BV familie of de C kleuren? (blauwviolet, koudgrijs) misschien dat je die richting nog kan uitwijken wat kleur betreft? anders misschien eens de action proberen, daar hadden ze een tijdje terug ook marker sets (5 euro voor 12 markers oid, vierkante markers van het merk twin marker) misschien dat daar iets bruikbaars bij zit. Ik heb zelf al die sets van de action, simpelweg omdat ik nog niet alle copic kleuren heb. Scheelt toch weer geld ook en het werkt prima met elkaar samen. Altijd handig extra kleurtjes, je weet maar nooit wanneer je ze nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 02:51

Ik heb ook precies 1 grijs. 8-) Hoog tijd voor de Action, goede tip!

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:34

Geen idee wat dit is. Experimenteren met kleur.

Schets:
Afbeelding

Olieverf:
Afbeelding

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:11

Vandaag bij de lidl een dremel gevonden, dus m'n projectje kon beginnen <3

Ik maak van dit oude model paard een meer barok achtige hengst,in m'n hoofd is het een pre/lusitano type :j

Model onbewerkt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar de dremel
Afbeelding

In progress hals en hoofd

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:23

En m'n reactie rondje
Ik weet niet wie wel graag feedback wil dus pak gewoon iedereen :D

Telpeva
O die ridder met in mijn hoofd zijn dappere Clydesdale <3 ik zie ze letterlijk galopperen erg mooi hoe veel verhalen je in zo'n eigenlijk simplistische tekening kwijt kan :j

Sanne
Mooie diepte gecreëerd in toch een donker beeld
De mond klopt voor mijn idee nog niet helemaal of is dat iets andersse streep onder de neus en de twee punten


Telpeva
Ook hierin herken ik echt je stijl. Grappige emoties heb je gekozen vooral die linksonder doet me even aan beugelbekkie denken

Eclair
Ik dacht eerst ook vis maar een hoofd kantel laat duidelijk een neushoorn zien. Je wisselt erg kwa schaduw, let erop waar het lucht vandaan komt en probeer daar de schaduwen op aan te passen

Malenka
Mooie Kat, je hebt de uitstraling en vacht hoed te pakken ookal is jij heel minimalistisch neergezet oogt hij wel zacht en fluffie

Granouk
Mooi geworden, tikje cartoonesk waar ik juist van houd.

Xyzuzu
Erg leuk idee ben erg benieuwd wat je er van gaat maken

Sanne
Houtskool is al mooi maar de olie verf prachtig ik houd er van dat losse en vrij juist iets wat ik dus niet kan :=
Prachtig kleur gebruik

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:41

Bedankt voor je feedback Seven.
Wat is een dremel? En gebruik je klei? Ik snap totaal niet hoe je dit doet, maar het ziet er heel veelbelovend uit!

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:58

Een dremel is eigenlijk een merk naam van een multi tool maar wij gebruiken het om elke kleine multi tool te benoemen. Het is dus handgereedschap wat kan slijpen, snijden, schuren, vrezen etc.

Ik gebruik een apoxie "klei" deze word hard zonder oven en plastic achtig. Je kan het dus makkelijk schuren en bewerken en is op de paarden niet meer te zien. De schimmel heeft op allerlei plekjes wat extra vulling en aanpassingen gehad en dat zie je nergens.
En hoe eigen best simpel
Eerst zagen, wat schuren, opvullen met aluminium folie en dan de "klei" boetseren en laten drogen.
Morgen schuren, en kijken of er wat bij moet of af en dan met de dremel een gat in de romp en been maken daar een metalen staafje in maken en daaroverheen ga ik weer klei boetseren. Erg spannend heb het zelf ook nog nooit gedaan dus doe zelf ook maar wat haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:26

@ Michelette, ik ben echt fan van jouw manier van arceren en hoe je daarmee verschillende schaduwvlakken aangeeft. Bij mij lopen ze altijd vol omdat ik teveel eroverheen blijf gaan maar bij jou zijn ze heel mooi clean. De uitdrukking van het middelste paard onderaan is echt perfect.

@ SanneB, leuk om jouw ontwikkeling te zien in hoe je gezichten maakt, ik vind ze steeds beter worden.

@ Tepelva, het ridderpaardje rechts onderaan dat van de kijker wegkijkt vind ik geweldig goed gelukt, heel mooi hoe die glans in de staart zit terwijl het toch heel abstract blijft. Je hoofdjes-serie doet me heel erg aan Disney tekenfilmfiguren denken, die zijn ook zo heerlijk expressief en je ziet echt de beweging.

@ Eclair, ik moest echt heel erg lachen toen ik jouw tekening zag, want ik dacht eerst dat het een abstract werk was, mijn hersens moesten echt 180 graden draaien voor ik besefte dat het een neushoorn op zijn kant was. Ik vind dat je de vorm en verhoudingen heel netjes te pakken hebt.

@ Malenka: Mooie poes, die ogen zuigen je echt naar binnen, knap gedaan.

@ Granoek, mooi om te zien met hoe weinig lijnen je toch al echt een houding die zo duidelijk overnieuwsgierig is weet te vatten.

@ Seven, jeetje, die foto waar ineens het hoofd en het been ernaast liggen, ik schrok me dood! :wow: Is dat niet doodeng om te doen? Ik vind trouwens dat de hals nu al beter is, zelfs terwijl hij nog niet geschilderd is. Die oorspronkelijke hals en hoofdhouding was erg vreemd, die van jou is veel natuurlijker.

Hier heb ik besloten om mijn De la Gueriniere-paard toch maar iets minder obees te maken dan zijn historische collega's, maar hij houdt wel zijn buikje. :D
En toen was de blauw op. 8-)
Dat vind ik toch wel echt een nadeel van stiften, dat je geen idee hebt hoeveel inkt er nog in zit. Met potlood en verf zie je precies hoeveel je nog hebt.

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:37

xyzutu2 schreef:
Hier heb ik besloten om mijn De la Gueriniere-paard toch maar iets minder obees te maken dan zijn historische collega's, maar hij houdt wel zijn buikje. :D
En toen was de blauw op. 8-)
Dat vind ik toch wel echt een nadeel van stiften, dat je geen idee hebt hoeveel inkt er nog in zit. Met potlood en verf zie je precies hoeveel je nog hebt.

[ [url=m/U1PWwA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind die nek wel echt super goed gelukt in het opzicht dat je had, lijkt sprekend op die schilderijen

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:07

Erg mooi al xyzutu de achtergrond is al heel sprekend en het paard oogt ook echt al heel goed.

Ja dood eng om voor een eerste keer de zaag erin zetten. Maar ook ontzettend leuk wat kan er eigenlijk mis gaan denk je dan en gaan

Fijn dat je hem natuurlijker vind dat was ook de bedoeling een meer anatomisch correct en natuurlijker paard en beweging

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:45

Zooo tijd om te reageren nu! Vorige week heb ik mij vooral bezig gehouden met examens. Zaterdag is mama aangekomen van de VS.. wel blijven tekenen :j

Nalonyda heel gaaf, die uil ook! Heb je veel aanvragen voor digitaal?
Telpeva Nou geloof mij, ik zou er even lang over doen..digital art kan ik eeecht niet :')
Isapaardje Superleuk schetsje!! zet ook mooi het karakter neer van dat hondje heb ik de indruk :j
DanielleVos Hopelijk blijf je zo gemotiveerd! knap zo zonder referentie :)
Fennadev heb je je draakje nu al ingekleurd? ;)
Maanlicht heel simpel en mooi die vogel :)
sanneb echt leuk hoe je je tekeningen aanpakt met houtskool! ik ben fan
xyzutu2 simpel lijkt me dit toch niet :') ik ben zelf niet zo fan van markers..
Michellette hele gave schetjes! moet ook nog eens aan het arceren gaan haha

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:48

Pffff die sterren zijn lastiger dan ik dacht.. jeetje wat een werk! Heb het dus al niet gehaald voor de tweede week.. maar ja vorige week was ook druk. Deze tekening is nog steeds niet af dus
Afbeelding

Heb ook nog eens een paard geschetst zonder enige referentie, zooo relaxingg
Afbeelding

Anoniem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:55

Leuk paard! Hij komt op mij echt over als zo'n reus van een sportpaard van 1,80 hoog met al die golvende spieren en lijnen. Ik vind zonder precieze referentie paarden tekenen trouwens ook 1000x leuker en makkelijker. Als het letterlijk de foto moet nabootsen dan wordt het al snel vervelend om de een of andere reden. Ik schets liever zelf en dan gewoon in de sfeer die ik zoek, net zoals met het obese piaffe-paard, dan kun je het ook veel makkelijker bijsturen dan wanneer je aan een foto vastzit.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:56

Sorry van de gedraaide neushoorn, zie het nu pas. Goede tip van de schaduwen, worstel er erg veel mee :') Ik weet niet meer wie het was?

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:10

xyzutu2 schreef:
Leuk paard! Hij komt op mij echt over als zo'n reus van een sportpaard van 1,80 hoog met al die golvende spieren en lijnen. Ik vind zonder precieze referentie paarden tekenen trouwens ook 1000x leuker en makkelijker. Als het letterlijk de foto moet nabootsen dan wordt het al snel vervelend om de een of andere reden. Ik schets liever zelf en dan gewoon in de sfeer die ik zoek, net zoals met het obese piaffe-paard, dan kun je het ook veel makkelijker bijsturen dan wanneer je aan een foto vastzit.

Ik zie dan altijd in mijn hoofd zo een mooie zwarte parel <3
Ja in feite zou ik het veel meer moeten doen maar eens ik begin kan ik maar 1 schets maken waar ik tevreden van ben. De rest klopt niet of is te veel gelijkend op de eerste schets..
Vroeger deed ik dat meer en toen leken mijn schetsen heel erg op mijn paardje telkens haha
Obese piaffe paard :')

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:17

Nee, ik ben even druk bezig met studeren nu. Dus deze week helaas geen tekeningen, maar ik blijf wel meekijken naar jullie mooie creaties!

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:22

Dat was ik Eclair :D

Het been van mijn paard zit eraan dat was nog niet makkelijk :=