[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4654
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:17

Hoe heb je die kleuren bij de orka zo mooi gekregen? :oo

Melvern
Berichten: 4418
Geregistreerd: 14-02-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:43

Met water en dan de verschillende kleuren ecoline. Dat loopt hel makkelijk in elkaar over.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:51

Ik heb hem alweer bijna af! Alleen ben ik niet zo goed in schaduwen
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:05

_AAASCHAAA_, prachtig zeg!

murphypower, dat schaduwen is ook lastig. Heel veel oefenen, misschien met een foto met veel contrast tussen licht en donker. Maar je bent goed bezig, de verhoudingen lijken mooi te kloppen! :)

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:07

@culaccino bedankt, die schaduwen vergen inderdaad veel oefening!

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:39

Sjolvir ik kijk een beetje gek tegen het liggende laarsje aan maar vind het een mooi plaatje
Sanneb Ik vind die lippen echt een aantrekkingskracht hebben, al zijn die andere 2 ook mooi
Telpeva Wat enorm gaaf, moest wel 3x kijken voordat ik de middelste zwarte bij elkaar had gepuzzeld :P
Fennadev ik vind het een leuk disign, kan aan de structuur van de vleugels en de schaduw van de diamant misschien wel iets verbeterd maar ik denk niet dat ik hem zo regelmatig had gekregen.
JustmyZtje Geweldig! achterbeen is een beetje maf voor mij maar wat een mega cool schaduwwerk
Sjolvir Jouw fjordjestekeningen zijn geweldig :j
murphypower ik vind het een heel goede opzet, zou de manen iets levendiger proberen te krijgen en toch maar kijken of je verder kan met schaduwen zoals je in de oren bent begonnen. Eng maar de enige manier om het te leren vrees ik.
Selina Ehm ja, wat moet ik daar over zeggen. Wauw :')
murphypower ik weet je referentie niet maar vind dit ook een heel net begin. Toch die schaduwen proberen? Ergste wat er kan gebeuren is dat je deze niet helemaal goed doet maar daar leer je van.
gerlindie geweldige Dodo _/-\o_
_AAASCHAAA_ Fantastisch, echt prachtig.

Goed ik besloot 2 paginas terug te pakken, en opbouwende kritiek te geven (ben er niet altijd goed in dus neem het niet te zwaar op ;) )

Zelf ben ik een enorme perfectionist dus abstract werken is een nachtmerrie maar realistisch ook omdat ik het totaal niet kan :Y)

Poging voor de eerste week, werken met referentie maar zonder "ijkpunten", cirkels of raster. Puur op gevoel de verhoudingen pakken en een beetje werken aan mijn schaduwen. Klopt dus ook echt niet helemaal maar ben vrij tevreden.
Afbeelding

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:10

Ik haal het momenteel niet om tips en tops te plaatsen. Wel bedankt iedereen die de moeite neemt om op mij te reageren. Ik ben dit ook zeker weer van plan als het hier wat rustiger is.
Wel weer een paar snelle schetsen. Helaas ook geen tijd voor kleur of uitwerking.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:09

Heb momenteel ook niet veel tijd om uitgebreid op iedereen te reageren, vrijdag heb ik mijn laatste examen, vanaf dan wil ik wel actiever zijn!
Draakje krijgt vorm.

Afbeelding

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:41

@Azmay bedankt voor je commentaar, ik ga het denk ik bij de volgende proberen. Ik vind deze nu te mooi om het te verpesten.

@sanneb ik vind je schetsen echt super mooi!

@xTitanic super veel succes met je examen! Hij krijgt inderdaad vorm, echt heel gaaf!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:08

@Murphylover; gebruik je een referentie? Er zitten namelijk wat foutjes in het oog voornamelijk. Het oog van een paard is rond, niet amandelvormig zoals een mens, en is 'ingekapseld" met huidplooien. Het steekt ook wat uit. Probeer je tekening eerst wat constructief op te bouwen, het zal je helpen wat zelfvertrouwen te hebben in je lijnen :j

Azmay: als je zonder constructie werkt, probeer dan wat ijkpuntjes in je referentiefoto zelf te vinden. Als de oorpunten zoals op de foto gelijk lopen, teken ze dan ook zo. Als het vorenste oor bijna loodrecht staat boven het oog, probeer dat dan ook zo te doen. Bestudeer je referentie even, en zoek naar ezelsbruggetjes die je helpen je anatomie goed te krijgen. Mooie poging!

SanneB; Ik zie aan je lijnen dat je af en toe nog wat aarzelt. Probeer je hoofd uit je tekenen met rechte, snelle lijnen, en neem eens een kijkje naar een neus. Kijk eens naar je eigen neus in de spiegel en hoe schaduw en licht de diepte en volumes vormen. Voor de rest ziet het er goed uit, blijven oefenen :j

xTitanic: Haku <3 Moeilijk om een 2D character levensecht te tekenen, ik ben benieuwd!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:24

@Quebelle bedankt voor de tip, het oog ben ik ook echt heel slecht in. Ik heb alle vormen geprobeerd

Hij is klaar!
Zie hier het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:23

Ik ben momenteel bezig aan deze, dit is een schets voor een digitaal werk.
Zoals je ziet zijn mijn lijnen redelijk strak en recht, en ga ik niet echt diep in detail.
Ik begin altijd met een cirkel, altijd altijd altijd. Daarna komt er een lijn in de lengte, en een lijn voor de positie van de ogen. Daarmee bouw ik mijn gezicht op. (Ik heb het er snel even kort bijgezet aan de kant)

Dit is dus wat ik ongeveer bedoel met constructie, maak het jezelf makkelijker. Ieder hoofd, hoe het er ook uitziet, heeft een basisvorm. Gebruik die basisvorm om er op verder te bouwen. Weet dat de afstand tussen de ogen een oog is, en dat de toppen van de oren gelijklopen met de ooglijn (hier niet, het is namelijk een elf :+) Werk met niet te dikke lijnen (zowel traditioneel als digitaal!) en wees consequent met je hand! Probeer kleine, schokkende, schetslijntjes te vermijden maar zet in plaats daarvan zachte, lijnen in 1 beweging.

Gebruik referenties, néé het is niet valsspelen, néé dat betekent niet dat je die precies hoeft te kopieren, maar ze zijn zoooooo belangrijk om een gezicht te leren tekenen, om een lichaan te kunnen weergeven. Ik gebruik referenties, altijd, maar dat betekent niet dat ik die precies nateken. De referentie van deze tekening is bijvoorbeeld niet zwart, en geen elf.
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:38

Ik ga niemand beledigen door tips te gaan geven want wat jullie kunnen kan ik nog niet eens als ik met pensioen ga :+

Maar wel misschien iets voor de beginners (ik tel mezelf hier ook bij) wat mij goed heeft geholpen:
Ik tekende altijd het silhouette/de buitenlijnen gewoon over van mijn computerscherm, dus echt het papier er op en de lijnen natrekken en al de rest vulde ik dan zelf in met de foto er bij.
Ik vond altijd, als ik het er eerlijk bij vertelde, dat het wel mocht :o :) En zo krijg je wat feeling qua verhoudingen.

Ik heb het bij deze eens niét gedaan en durf niet aan het hoofd te beginnen wat het lijkt nu al meer een vierkant := DIe gaat nog een paar keer opnieuw moeten.
Afbeelding

Ik denk ook altijd dat ik 100 x over de buitenlijnen moet gaan om ze dikker te maken, moet ik me misschien ook maar eens afleren.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:40

Natuurlijk mag dat, maar op zich weet je dan nog niet waarom die lijn zo gaat, of waarom dat zo eruit ziet in beweging. Ik denk persoonlijk niet echt dat je daar veel van bijleert, maar als het jou helpt, prima! :)

Daarom dat ik als tip geef om te kijken HOE iets eruit ziet zoals het eruit ziet. Bouw je tekening op, daarmee zullen je proporties beter uitkomen ipv iets te tekenen vanuit de omlijning.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:43

Oh ja kijk, wie het liever niet doet moet er niet aan beginnen natuurlijk := Had het zo nog niet bekeken maar het was voor mij wel fijn om te moeten letten dat het been niet ophoudt aan de buik maar dat daar nog een schouder komt :+ En waar een staart hoort te zitten (ja echt heel basic maar als je het niet leert weet je het niet := )

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:19

Dat deed ik ook granoek, en daarna belangrijke punten over nemen zoals de borst, oorpunt, puntje neus en bovenkant hals en zelf verbinden zeg maar. Ben met deze hierboven een stap verder nog gegaan door alleen te kijken.

Vind die op jouw foto zo erg nog niet zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:37

Ik ben tot mijn verbazing nog redelijk op schema; tien mini-schetsjes in tien dagen. Ik moet me er vaak wel echt toe dwingen, maar als ik eenmaal zit dan is het toch weer leuk, dat gepuzzel met licht en donker in zwartwit.
@ SanneB: heel erg leuk om jouw tekeningen zo te zien ontstaan, ik probeer op dit moment precies hetzelfde te doen als jij, dus eerst de schaduwvlakken in te kleuren en dan daar pas de details zoals ogen in aan te brengen, in plaats van eerst met lijnen alle details en verhoudingen weer te geven en dan pas kleurvlakken te maken. Leuk om te zien hoe anderen daar ook mee experimenteren. :j Ik weet nog niet wat ik prettiger vind werken, maar het is weer eens iets anders.

Hier nummer 9 en 10, 8 stond aan de andere kant van het blaadje is mislukt en onaf gebleven dus die verdient geen aandacht. ~~}>
Afbeelding

Anoniem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:51

@ Sjolvir, volgens mij herken ik een deel van je werken uit de handletteringtopic, daar vond ik ook al dat je zo leuk met kleuren speelt. Als ik nadenk over letters dan gaan mijn hersens meteen in de zwart-wit modus, dus ik be wel jaloers op dat jij zo makkelijk switcht tussen beletteren en illustreren in een en dezelfde tekening. :j

@ Murphypower, je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door meteen zo'n lastige hoek te nemen waaronder het paardenhoofd is gefotografeerd, namelijk schuin van onderaf. Op de een of andere manier mis ik het inkleuren ook niet echt, misschien omdat je dunne omlijningen zo in balans zijn met het dunne touwhalster. Ik vind het een harmonieus geheel.

@ Gerlindie: die dodo. <3 :D Op de een of andere manier vind ik je wat hoekige manier van inkleuren echt perfect bij de rare hobbelige vormen van de dodo passen.

_Aaaschaa (min of plus een paar a's ;) ), prachtig kleurverloop, vooral in die orka! Ik krijg daar echt een soort heelal-gevoel bij , mooie sfeer.

@ Azmay; ziet er al goed uit. Wat zijn je plannen verder, ga je het inkleuren of zwart/wit houden?

@ xTitianic: het enige wat ik weet te zeggen is echt heel erg gaaf! _/-\o_ Wat gebruik je aan tekenmateriaal?

@ Quebelle: leuk om te zien hoe je een compleet eigen stijl hebt en hoe je daarmee je werk opbouwt.

@ Granouk: die angst voor het laatste detail ken ik... :')
Lastig is ook dat de foto wat perspectivisch vertekend is waardoor het hoofd op de foto ook echt groter en hoekiger is dan je zou verwachten. Het zou dus heel goed kunnen dat als je dat heel precies kopieert dat het er op papier alsnog raar uitziet, gewoon omdat de fotohoek net iets off is (laag en schuin van voren genomen). Wel leuk hoe jouw paard ook echt op de puntjes van zijn tenen staat, echt zo'n ballerinapose, en dat dan met zo'n bakbeest. :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:00

xyzutu2 schreef:
@ Granouk: die angst voor het laatste detail ken ik... :')
Lastig is ook dat de foto wat perspectivisch vertekend is waardoor het hoofd op de foto ook echt groter en hoekiger is dan je zou verwachten. Het zou dus heel goed kunnen dat als je dat heel precies kopieert dat het er op papier alsnog raar uitziet, gewoon omdat de fotohoek net iets off is (laag en schuin van voren genomen). Wel leuk hoe jouw paard ook echt op de puntjes van zijn tenen staat, echt zo'n ballerinapose, en dat dan met zo'n bakbeest. :D


Ja klopt, nu je het zegt zie ik het ook!
Niet mijn paard helaas, hoewel ik heel graag wou maar ze verkochten haar niet destijds :) Heb nu mijn eigen 2 bakbeesten haha

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:41

xyzutu2 Dat klopt! Ik weet ook nog niet wat ik fijner vind, maar vind op die manier schetsen wel veel mooier dat lijnen. Bij jou lukt het al erg goed!
Vandaar dat het er bij mij ook heel onzeker uitziet Quebelle. Ik zet soms lijnen die ik niet wil zetten :j

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:08

xyzutu2 schreef:
@ Murphypower, je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door meteen zo'n lastige hoek te nemen waaronder het paardenhoofd is gefotografeerd, namelijk schuin van onderaf. Op de een of andere manier mis ik het inkleuren ook niet echt, misschien omdat je dunne omlijningen zo in balans zijn met het dunne touwhalster. Ik vind het een harmonieus geheel.


Bedankt, btw hij is wel ingekleurd maar heeeel licht. Op de foto zie je dat ook niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:31

sanneb schreef:
xyzutu2 Dat klopt! Ik weet ook nog niet wat ik fijner vind, maar vind op die manier schetsen wel veel mooier dat lijnen. Bij jou lukt het al erg goed!
Vandaar dat het er bij mij ook heel onzeker uitziet Quebelle. Ik zet soms lijnen die ik niet wil zetten :j


Ik vind schetsen met lijnen ook al snel erg stijf ogen, en voor mij werkte het ook wat verkrampend als ik al meteen alle grenzen heb afgebakend. Dat heb ik wel altijd zo gedaan, maar het is best bevrijdend om gewoon eens met vlekken te beginnen in plaats van hoeveel cm er tussen neus en lippen hoort te zitten.
Morgen krijg ik trouwens een setje tweedehands copic markers binnen en de verkoper heeft er ook nog eens gratis een boek over Copic markers bij gedaan. Ik ben superbenieuwd en kan niet wachten om daar eens mee te gaan kliederen, helemaal als ik zie wat voor een geweldige kleureffecten ermee bereikt werden in dit topic. Maar goed, eerst maar eens het pakje afwachten, en dan kijken hoeveel inkt er uberhaupt nog in de stiften zit... :+

Telpeva

Berichten: 14825
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:38

Haha wat leuk om te lezen veel plezier met je copics! Als het even kan wel markerpapier gebruiken he, dan gaan ze langer mee (anders zijn ze in no time leeg, zonde van het geld!).

Edit: had je deze ooit gezien? Is mijn laatste grote tekening van vorig jaar (daarmee ook mijn meest recente grote tekening) en zeker 99% met copics gedaan.
[UK] [TEK][WIP]Texas

Ik zit al een uur of 2 te bedenken hoe en wat ik vandaag ga maken, en ik heb al een stuk papier verminkt met inkt maar echt iets zinnigs tekenen is mij nog niet gelukt vandaag :') dus ik geniet nog even van de mooie dingen die jullie posten, straks doe ik nog wel een poging om wat te maken.

Anoniem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:43

Eerst maar eens wachten of ik niet opgelicht ben. ;)
Markerpapier is wel een goede, ik heb alleen geen flauw idee waar ik dat vandaan kan halen dus dat moet ik dan waarschijnlijk weer bestellen. En dan nog langer wachten voor ik met de stiften aan de slag kan. :+ Als je nog tips hebt over gladheid/dikte/coating/merken qua papier dan graag! :j

Copics lijken me om de een of andere reden vooral super handig voor kleine voorstudies voor grotere schilderijen aangezien je ze heel schilderachtig kunt gebruiken. Maar om nou een compleet vel van 50x60cm met copic markers de kleuren lijkt me een dure hobby. ;)

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:53

Oei copics, die heb ik vorig jaar ook voor de Challenge gebruikt, maar ik kan er helaas niets mee. Misschien toch eens filmpjes kijken anders is het ook zo zonde.