Photoshop 101

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Photoshop 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 22:48

Hey bokkertjes,

ik werk al enige tijd met photoshop, een beetje aanrommelen en oefenen om precies te zijn. Nu merk ik zelf dat mijn kennis vaak net even iets te kort schiet en ik vaak een hoop heb aan tips en straight forward dingen die achteraf ook op een andere manier hadden gekund. Vandaar dit topic, om nieuwe ideeën met elkaar te delen en wat professioneler om te kunnen gaan met dit best wel complexe programma.

Voor nu heb ik de volgende vragen:
- Voor drukwerk dat ook op internet geplaatst wordt, welke resolutie (ppi), welke kleurdiepte (8 of 16) en welke kleurmodus gebruikt men?
- In welk type bestand wordt het opgeslagen voor het naar de drukker gaat?

Thanks!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:05

Leuk, ik volg :)
Ik heb net een opleiding allround DTP-er gevolgd bij een gecertificeerd opleider (geen 'school' maar meer een vakopleiding)
Volgend jaar ga ik door voor de grafische vormgeving :))

Om je vragen te beantwoorden; de meest gebruikte resolutie voor web is 72 ppi :)
Het kleurprofiel zou ik RGB maken, dat zijn de kleuren waarmee schermpjes werken. (CYMK zijn print kleuren)
De meest gebruikte bestandsvorm is PDF, maar die word vaak opgezet in indesign. Alle drukkers hebben andere voorkeuren wbt aanlevering, dus gewoon een kwestie van vragen. De meeste hebben het ook wel op hun website staan :)

Edit: typo's

Xyris

Re: Photoshop 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 23:45

Thanks laurora, ik weet inderdaad dat RGB voor web is en CMYK voor print, maar hoe zit dat als je het voor beiden moet gebruiken?

Ik heb eerder al een klein bestand gemaakt in CMYK maar deze vervolgens opgeslagen als JPEG omdat de drukker (fotografiedrukker, geen digitale art drukker, foutje van mij en kwestie van haast) dit alleen in JPEG aangeleverd kon hebben. Desondanks werd de print aangezien voor een echte foto terwijl alles met de hand getekend was (digitaal dus) wat voor mij weer lekker verwarrend is :/.

Dus: Een bestand gemaakt in photoshop moet zowel geprint worden (40x50 en is sommige gevallen groter) dit bestand moet ook online geplaatst kunnen worden op mijn website, deviantart etc etc.
Is dan nog steeds RGB aan te raden? Ik weet wel dat het PPI tussen de 150 en 300 moet liggen. 72 is alleen voor web.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:52

Tegenwoordig kunnen de meeste drukkers het ook wel aan als je in RGB aanlevert, het enige nadeel is dat het bij het printen een kleurverschil kan opleveren met de webversie. Als kleuren echt heel belangrijk zijn voor je zou ik dus twee versies maken, een RGB en een CMYK.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:01

Wat Emmaa_ zegt :j

De PPI voor drukwerk ligt ook weer aan de drukker. Ik raad je aan een vaste drukker uit te kiezen, dan heb je altijd exact dezelfde kwaliteit zonder dat je steeds op moet zoeken wat voor eisen welke drukker heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:02

Je kan trouwens ook sowieso een mailtje sturen naar de drukker voor de eisen als ze er niet zelf mee komen. Meestal hebben zij een PDF'je of in ieder geval een standaard mailtje met uitleg over de manier waarop ze het aangeleverd willen hebben en als je het vraagt kan dat ook gewoon stap voor stap zodat je zeker weet dat je het juiste aanlevert. Volgens mij kan je vanuit Photoshop ook wel opslaan als PDF, dat is in ieder geval bij alle drukkers waar ik mee heb gewerkt een harde eis.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:06

Leuk, ik volg.

Als je iets laat drukken zou ik altijd CMYK kleuren gebruiken. Mocht je rgb opsturen krijg je een enorm kleurverschil en daar kan zowel jij als de klant niet blij mee zijn.

Ik heb zelf altijd geleerd om minimaal 300 DPI te hebben als je iets gaat afdrukken. Ik lever zelf vrijwel altijd aan in PDF. Posters, visitekaartjes etc. Maar bijv logo's lever ik ook aan in Ai, pdf, eps, png en jpg.

Als je je design ook op internet wilt plaatsen; sla hem gewoon meerdere keren op. 1x voor web met een lager DPI en RGB kleuren. 1x voor drukken, dus CMYK en hoge DPI. Ik zelf sla een digital art bijvoorbeeld wel 4x op op verschillende manieren. Dan heb ik een mapje met:
Afdrukbaar - cmyk
Web - groot
Web - klein
Officieel bewerkbaar bestand

En met bepaalde bestanden heb je nog meer nodig. Laat je iig niet opleggen dat je maar 1x kan exporteren :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 06:04

Leuk, ik volg ook. Ik ben dik 10 jaar geleden bij het Sint Lucas afgestudeerd en heb in de tussentijd af en toe als grafisch vormgever gewerkt, maar werk vooral hobbymatig vrij veel met photoshop.

Als ik een nieuw project aanmaak dan begin ik altijd met 300dpi, kleurdiepte 8 en in RGB. Dat is handig als je met foto’s werkt omdat een camera altijd in RGB schiet, is handig omdat de kleuren exact hetzelfde op een webpagina worden weergegeven, en dat is handig omdat je scherm ook in RGB weergeeft. Werk je in CMYK, dan worden de kleuren bij benadering weergegeven via je scherm. Dit is handig wanneer je de precieze kleur weet, in illustrator of indesign bijvoorbeeld.. als je met huisstijlen werkt waarbij het logo magenta moet zijn.. dan hoeft de kleur op het scherm niet te kloppen.. als de kleurcode maar klopt.
In photoshop zou ik dus altijd beginnen in RGB zodat je gewoon de ware kleur van het document ziet. Die exporteer je vervolgens naar een web-versie, in RGB en in 72 dpi.. en daarna zou ik het originele bestand omzetten naar CMYK, gewoon op 300dpi laten staan, en exporteren als PDF om te laten drukken.
Het is wel handig om even de eisen van de drukker te bekijken, zodat je rekening kan houden met de afloop enzo.

MuurpJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:27

Het openen van centrale topics zonder toestemming is niet toegestaan op UK. TS, zou je mij een berichtje willen sturen met waarom dit topic meerwaarde heeft voor FK (want daar hoort het beter denk ik)? Dan ga ik er even naar kijken.

Tot die tijd gaat er een slotje op dit topic.