[VRAAG] digitaal tekentablet help. Goede keus of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

[VRAAG] digitaal tekentablet help. Goede keus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 13:47

hoi, sorry als het verkeerd staat. ik kwam er eerlijk gezegd niet uit waar hoe en wat.

Ik teken eigenlijk nooit digitaal. echter vind ik het realistisch tekenen van onderandere wel erg mooi op de pc. Daardoor heb ik vorig jaar al een wacom op mn lijstje gezet. De stap is echter erg groot om te maken. T stukje dat men niet ziet wat men tekent onder je maar voor je etc.
Bang dat ik er niet goed aan ga wennen en ik behoorlijk wat geld uitgeef voor iets wat ik uiteindelijk niet meer gebruik en een teleurstelling is.

Toch denk ik ergens ook wel weer dat het wel goed komt. Met de muis teken ik ook wel eens en dat zie je ook op t scherm en niet daar waar de muis is.
Nu weet ik wel niet of een cursor te zien is. zo niet maakt dit het natuurlijk wel lastig.

Maar goed. Nu heeft mn neef een opzich geweldig aanbod en vraag ik jullie om jullie advies en wat wijsheid is. Ik kreeg het vorig jaar ook al, maar toen had ik het geld echt niet. Nu vergeet hij hem te verkopen maar wilt m nu dan daadwerkelijk op internet zetten, echter krijg ik voor hij dit doet nog een laatste kans.

het gaat om een Ugee 1910B (zie foto hieronder)

Afbeelding

Dit is eentje waar het teken oppervlakte tevens ook de monitor is. Van wacom is zo'n ding onbetaalbaar voor mij. Tevens is hij nog zo goed als nieuw en de wacom die ik wilde hebben is een stuk duurder.
Volgens mijn neef is het een prima ding maar hij merkte hoe verslavend het voor hem was (hij is meer van het animeren en wilde nog meer plek op t scherm) dus heeft hij door wat meevallers 3 maanden later het grotere broertje kunnen kopen, waardoor deze overbodig is.
tevens kon mijn neef dus niet wennen aan het niet zien onder je wat je doet, dit heeft hij voor deze wel geprobeerd maar niet met een wacom.

Nu kan ik m kopen voor 250,- omdat ik zn nichtje ben. Wat voor mij alsnog een behoorlijk bedrag is, maar goedkoper dan die zonder scherm die ik wilde hebben.
Wel zie ik veel mensen ermee rechtopstaand tekenen en dit lijkt mij erg onhandig.maar volgensmij kan hij ook bijna plat liggen wat het weer wat makkelijker maakt.
daar ook de 250 al een giga bedrag voor mij is ben ik niet zo snel om de stap te maken voor zowel deze als de wacom. Ik wil dan ook de goede keuze maken. Wel denk ik, dat als ik deze nu niet koop een wacom nog even op de lange baan geschoven word.
Deze kan ik straks gaan testen bij mijn neef, ik ken echter NIEMAND met een wacom die ik kan testen.

Wat vinden jullie? wat is jullie ervaring? en wat zouden jullie doen in mijn schoenen. Deze kans grijpen en mn spaarpot leeg gooien of toch beter wachten en een wacom kopen (wat misschien wel nooit zover gaat komen)
Uiteraard word de keuze nu versnelt omdat hij m anders voor de kerst op internet gaat verkopen.

Hij vergeet m steeds te verkopen dus hij heeft mij nu voor een 2de x het aanbod gedaan hem over te kopen voor de helft van t bedrag dat hij kwijt was incl invoerkosten.

hieronder een previeuw...
ik heb btw geen idee wat voor programma mee geleverd is of wat jullie gebruiken voor het digitaal tekenen

https://www.youtube.com/watch?v=uuvb3orz38A
Laatst bijgewerkt door Muurp op 31-10-17 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd.

8nnemiek

Re: digitaal tekentablet help. Goede keus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:19

Als je eerst eens een wacom wil testen dan mag je best eens bij mij langs komen :j Ik heb een oudje, de bamboo, maar prima om eens te testen hoe het werkt.

De ugee ken ik helaas niet. De wacom cintiq heb ik eens bij mediamarkt getest, heel gaaf maar veel te duur. 250 euro vind ik prima betaalbaar, maar dan moet het idd wel goede kwaliteit zijn met drukgevoeligheid en een pen die goed in de hand ligt enzo. Kun je geen reviews vinden online, over de kwaliteit?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:33

http://www.tabletsforartists.com/ugee-1910b-review/

Dit vind ik. Hier staat wel wat over onder andere de pen. Maar eerlijk gezegd weet ik echt niet wat nu belangrijk is.

Grote plus van dit ding
Is vooral t scherm. Die leek me van wacoms beter maar onbetaald natuurlijk voor de amateur.

Hier is deze en de grotere broer die mn neef heb naast elkaar

https://www.youtube.com/watch?v=CL4FHfcrPnU&t=2s

Mn neef vind de kleinere die ik kan overnemen eigenlijk prettiger werken maar omdat hij veel animeert en dan veel tijdlijnen open heeft staan wou hij gewoon meer werkoppervlak en de extra resolutie was dan ook wel fijn

Hoe werkt t dan met een wacom die je niet als scherm gebruikt? Werkt t een beetje zoals met een muis? Zie je waar je zit met je pen etc?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:39

Het ziet er heel goed uit, mag je hem van je neef niet uitproberen? of je het wat vind? dat lijkt mij eerlijk gezegd de ideale optie.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:43

Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 26-10-17 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:44

Een wacom werkt meer als een touchscreen; als je de pen rechts boven houdt dan springt de muis ook op het beeldscherm naar rechts boven. Je kan dus bv een tekening op het tablet leggen en overtrekken en daarbij de pen gewoon optillen en de muis springt gewoon mee naar het volgende punt waar je de pen weer neer zet. Werkt erg fijn :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:46

Oké. Dus het is waarschijnlijk wel even wennen om de juiste positie op je wacom te vinden die je op je pc scherm wilt hebben. Met precieze details erin zetten. Maar dat zal vast een kwestie van gewenning zijn. Heb je een pb gestuurd

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:03

AlexandraM schreef:
Oké. Dus het is waarschijnlijk wel even wennen om de juiste positie op je wacom te vinden die je op je pc scherm wilt hebben. Met precieze details erin zetten. Maar dat zal vast een kwestie van gewenning zijn. Heb je een pb gestuurd

Daar ben je echt zo aan gewend. Even een paar lijnen zetten en je hebt dat gevoel zo te pakken. Ook precieze detail, je ziet net zoals met de muis gewoon een cursor dus je weet precies waar je zit. Als je net boven het tablet zweeft met de pen beweeg je de cursor en pas wanneer je de pen op het oppervlak zet komt er een lijntje (dan pas "klik" je als het ware).

Het ligt er een beetje aan wat je zelf fijn vind en dan is het inderdaad een goed idee om eerst een wacom tablet zonder scherm uit te proberen en dan te kijken of je liever met of zonder scherm hebt. Ik neem aan dat je de tablet bij je neef wel eens hebt geprobeerd? (zo niet, doen!!) Maar het is echt een zeer goede deal, 250 euro voor zo'n tablet met scherm, dus als die gewoon goed reageert op druk dan is dat zeker de moeite waard om te overwegen. Zo te zien heeft deze dezelfde pressure levels als de companion van de wacom, dus drukgevoelig zal ie zeker zijn. Ik lees alleen dat er af en toe wat 'lag' in zat, maar voor 250 euro zou ik dat voor lief nemen :=

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:21

Ik dacht zelf dat een wacom tekentablet heel erg wennen zou zijn! Maar dat valt echt alles mee het werkt ontzettend fijn. Ik heb toevelling vanmiddag die van mijn vriend geleend en was er in 5 minuutjes al aan gewent!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:50

ik ben echt heel benieuwd, ben ondertussen overtuigd dat een zonder scherm ook prima te doen is. Mede omdat ik al met muis bezig ben maar ik gewoon verfijning mis.
Hier was ik erg bang voor, vooral ivm dat ik niet zeker wist of je een cursor zag op je scherm voor je tekende. Ik zag me dus al gokken om precies op de juiste plek te komen :P

Maar die met scherm is natuurlijk ook waanzinnig. ik ga zeker eerst proberen en mocht hier ook al bij iemand langs die een wacom heeft. Zo heb ik een beetje het gevoel geproeft en kan ik kijken wat ik wil.
Wel is het zo dat 250 euro nu wel in mn spaarpot ligt maar 500+ (voorkeur gaat dan toch uit naar de intuos pen en paper) nu nog niet.

Btw, kun je met elke wacom over papier heen gaan? (dan bedoel ik, dat ik al een tekening gemaakt heb en m overtrek met een gewone wacom pen die geen inkt heeft)
Want dan is waarschijnlijk de pen en paper versie overbodig :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:06

Ik zou er niet eens over na hoeven te denken voor €250,-
Zoeen staat al heel lang op mijn verlanglijstje <3

Als ik jou was zou ik m overnemen, je kan hem altijd nog verkopen als het toch niks voor je blijkt te zijn :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:39

Dat zou ik ook doen denk ik :j
Gewoon die met scherm kopen, en dan kun je op je gemak verder sparen voor een Wacom en ondertussen misschien nog wat verschillende Wacom modellen testen.
En je kan inderdaad gewoon een vel papier op de wacom leggen en overtrekken :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 22:13

ik ga er goed over na denken. vrijdag kan ik m uitproberen

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:31

AlexandraM schreef:
Btw, kun je met elke wacom over papier heen gaan? (dan bedoel ik, dat ik al een tekening gemaakt heb en m overtrek met een gewone wacom pen die geen inkt heeft)
Want dan is waarschijnlijk de pen en paper versie overbodig :)

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het drukgevoelige vlak zich aan gaat passen naar je beeldscherm. Heb je een beeldscherm die in verhouding breder is dan het gevoelige deel op je wacom tablet dan zal je tekening uiteindelijk iets breder worden als je letterlijk iets overtrekt. Wat ik je zou aanraden is om dat hele idee van "overtrekken van papier" te laten varen, is helemaal niet nodig. Gewoon je tekening op papier scannen / foto maken, in je tekenprogramma openen en dan direct op scherm overnemen of direct digitaal beginnen met schetsen +:)+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 16:02

Dat is ook een goede tip :)