[DIGI] Nieuwe hobby: Digital art

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

[DIGI] Nieuwe hobby: Digital art

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 17:36

Goeiemiddag,

ik schilder inmiddels al heel wat jaartjes maar ik heb altijd al digitaal willen tekenen. Ik heb dus een wacom intuos art aangeschaft. Mooi prijsje, leuk om mee te beginnen.

Mijn eerste creatie was een draak, tsja, als je kan dan moet je ook wel gelijk los kunnen gaan he :+ . Het is een work in progress, hij is nu "af" maar naarmate ik meer leer zal ik er ook meer aan aanpassen zolang dat gaat. Dit gevaarte bestaat namelijk uit een kleine 60 lagen :o.

Afbeelding

En, geïnspireerd door een geweldige Zweedse artiest Walid Feghali eens een landschapje geprobeerd. 90% is met de hand getekend. Er zit een laag in die de sterren toont rechts bovenin, dit is wel een foto. Die look is voor mij nog niet te imiteren. En de rotsen op de bergen zijn met een brush gedaan. Het is puur een hulp voor het reliëf en om tijd te sparen. De schaduwen heb ik uiteraard zelf toegevoegd en heb een hoop aangepast aan het relïef. De rest is 100% digitaal getekend.
Helaas valt de .jpeg versie een stuk groenblauwer uit als de werkelijke versie in photoshop, ik moet nog uitvogelen hoe ik dat kan voorkomen. Ditzelfde geldt voor de prints, ongeacht of ik ze vanuit de .jpeg of vanuit photoshop print, ze zijn een stuk blauwgroeniger als het origineel. Tips hierover zijn erg welkom!

Afbeelding

Sophie_Wind

Re: [DIGI] Nieuwe hobby: Digital art

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:44

Je kan wel heel goed tekenen!
Wat me wel een beetje opviel bij de draak (ik weet niet of dit komt omdat dit je eerste tekening is, of gewoon omdat jij het niet zo ziet ;) ) dat het water een heel andere stijl heeft dan de rest van de tekening, en de golven heel 'simpel' zijn zal maar zeggen, het kan best wat woester! denk ik dan zo.
Ik vind het landschap wel heel erg mooi! Alleen de kleur van de lucht is in het water misschien een beetje feller, maar dat kan ook komen omdat hij nou gewoon de kleuren niet zo goed laat zien.

Maar hoe doe je dat dan? Dat vraag ik me toch wel af, teken je met je vingers op het scherm ofzo? Lijkt me best onlogisch aangezien het er allemaal zo strak uitziet ;) :o

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:51

Ziet er goed uit hoor! Het water bij de draak stoort mij wel iets omdat het water heel 'zacht' is en de draak juist hele strakke lijnen heeft. Ik ben benieuwd naar meer! :D

Je kan je tekeningen trouwens beter als PNG opslaan ipv JP(E)G.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:17

Wow die draak je eerste digitale tekening? Damn.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 18:30

@Sophie_Wind, Het water is een stukje onkunde inderdaad :+ ben ik ook niet zo tevreden mee maar zodra ik weet hoe, kan ik het zo aanpassen.

De kleuren veranderen erg, ik baal er van, ik zal de volgende keer is opslaan in PNG, kijken of dat beter gaat. Ik heb wel vrij felle kleuren gebruikt maar in het origineel zijn ze nog wel harmonieus.

Een tablet werkt met een pen, je tekent op de tablet (zegmaar een luxe muismat) en je kijkt naar je scherm. De strakke lijnen krijg ik d.m.v. een clipping masks. Zie dat maar als het uitknippen van een vormpje uit een stukje papier en je kan alleen dat uitgeknipte deel bewerken. Dat kan je eindeloos op elkaar opstapelen. Dus de basiskleur, dan een laag voor de schaduwen, een laag voor de highlights etc etc. Zo kan je uitschieten wat je wilt maar het zal strak blijven. 100% strak tekenen op een tablet is bijna niet mogelijk.

@Tribunals, thanks, en inderdaad, dat water |o ik heb wat moeite met de elementen.
Ik zal de bewerkingen eens opslaan als PNG, gekke is dat de draak wel zijn originele kleuren heeft behouden.

@Selina, ja :+ heeft wel een goede 40 uur en een hoop OCD gekost hoor :D.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:53

welcome in the world of digital art! <3

ik ben zelf nu al meer dan 3 jaar actief in digital art vooral in "photomanipulations" daar ligt mijn specialitijd! ookal doe ik het lang ik heb een art break gehad van 1 jaar en probeer het nu langzamer hand weer op tepakken want tja eerst was mijn oude tablet bleek kapot tezijn ( hij kon het pressure verschil niet meer voelen..) nu heb weer een nieuwe tablet (de oude van mijn zus since zij ook digital art maakt) een wacom Intous pro echt een vet fijne tablet! en heb eindelijk photoshop weer in mijn bezit :) heb al een photomani af maar nog niet gepost helaas since ik paarden vakantie ben... linkje naar mijn deviantart en die van mijn zus (ik doe vooral paarden )
ik: https://dragonartxxliz.deviantart.com/a ... -510585715
mijn zus: https://lil-bunny-mari.deviantart.com/

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:01

Suuuuuper gaaf!! :oo :oo

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 19:14

Thanks voor het welkom :o ik ken de "creative block". Wat een ellende is dat |o . Heb wel veel getekend en geschilderd (zal van dat laatste volgende week wat posten). Ik zal je gaan volgen op deviantart! Mijn naam daar is Xaleah.

@Nayomie, thanks! :o

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:02

Voor een eerste digitale creatie is dit echt een prachtig kunstwerk! gaaf kleurgebruik, en je bent ook zeker niet bang voor contrast. Je zou het zeker niet zeggen dat dit je eerste digitale werkje is.
Ga zo door! Ben benieuwd hoe je digitale art zich gaat ontwikkelen verder!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:26

Prachtig.
Ik zou idd als png opslaan. Ik sla álles op als png.
Voordeel is ook dat je dan transparante achtergrond kan maken bij bijvoorbeeld een portret ofzo.
En de pixels blijven ook gewoon mooier dan bij jpeg.

:)

Ik werk zelf ook digitaal soms. Maar ben lang niet zo goed als jou
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 18:55

@Bimmerd, Thanks alot :o ja, ik ben zelf weg van contrast, al heb ik af en toe het gevoel dat ik het een beetje overdrijf :+ . Is het gebruik (voorzichtig met contrast) een probleem bij artiesten? Just wondering.

@Art_Ificious, je moet gewoon je mond houden, je maakt echt ontzettend mooi werk! <3 en in het vervolgt zal ik alles braaf opslaan in png. :j Ik vraag me alleen nog steeds af hoe de kleur zo heeft kunnen veranderen bij die 2e :?

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:00

Een probleem is misschien niet het juiste woord maar ik zie vaak dat mensen (zowel op papier als digitaal) super voorzichtig zijn met contrast. Liever minder contrast lekker voorzichtig te werk gaan. Zeker aan het begin (hier heb ik mezelf ook 'schuldig' aan gemaakt hoor). Hoeft niet altijd verkeerd te zijn, wat minder contrastrijke tekeningen (ik wil absoluut niet zeggen dat een minder groot contrast direct minder mooi is!!), maar ik ben zelf echt helemaal omgeslagen en hoe hoger het contrast hoe beter naar mijn smaak *\%/*

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:01

Ik vind ze ook echt super mooi gedaan hoor! :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:16

Ahh zo, ja, ik ben altijd al van veel contrast geweest, je ziet soms op internet de meest prachtige, vaak fantasy gerelateerde landschappen, daar zie je ook altijd veel contrast <3 Voorkeur, net zoals bij jou *D

En Vero, thanks alot! :o

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:34

Super gaaf gedaan! Vind vooral je kleurgebruik erg mooi en creatief :j
Dat je kleuren veranderen bij het opslaan kan komen omdat je het misschien opslaat als zijnde drukwerk? Een printer kan namelijk geen felle kleuren printen, daarom haalt photoshop deze er a8lvast voot je uit.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:53

Thanks Mooblie!

En dat zou het zo maar kunnen zijn! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb, ik zal het eens proberen.

Als ik naar een repro zou gaan, zouden ze het dan wel kleurecht kunnen afdrukken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:27

Welk programma gebruik je?
Als je GIMP gebruikt zou ik kunnen kijken welke instellingen hij aangeeft bij het opslaan. Mijn opgeslagen werkjes hebben namelijk altijd de kleur als de tekening in het programma zelf.

Bedankt voor je complimentje ;)

Edit, zie dat je photoshop hebt. Die heb ik helaas niet.

Wel kan ik je aanraden om ook de photoshop lagen op te slaan. (Is nog anders dan jpeg of png, normaal geeft photoshop zijn waarde eerst aan, denk .ps ofzo?)
Zo kan je altijd je tekening aanpassen waar nodig en in dit geval eens opslaan als png om te zien of dat verschil maakt met de jpeg versie qua kleuren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:34

Ik sla inderdaad ook altijd de psd file op, die heb ik altijd klaar liggen en die hebben ook de normale kleuren (originele kleuren). GIMP heb ik nog nooit gebruikt.

Ik ben gewoon een beetje een nerd als het aan komt op dat soort settings, ik heb het geduld niet om het uitgebreid uit te gaan zoeken en raak er snel door geïrriteerd als dingen niet gaan zoals ik wil dat ze gaan en ik begrijp niet waarom :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:38

Top dan zou je eens een png moeten opslaan en ze eens naast elkaar zetten en zien of png beter uitkomt dan de jpeg :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:59

Voor drukwerk moet je zorgen dat je je werk converteert (of direct start) op CMYK kleurpalet (maar dan moet je ook direct op 300 dpi / ppi gaan werken anders heeft afdrukken nog geen zin). Wanneer je echt puur voor computer / online gaat tekenen ga je voor RGB kleurmodus en als je opslaat en is 72 dpi/ppi voldoende.

Als je dan opslaat zou hij gewoon de juiste kleuren moeten behouden. Voor printwerk moet je toch gaan voor PDF (of eventueel jpg maar pdf is altijd beter; en dan drukwerk kwaliteit) en voor echt digitaal digitaal werk (zonder print plannen) .png dan zouden de kleuren ook niet moeten veranderen.

Wat overigens ook een probleem kan opleveren is dat de nieuwe photoshop soms niet helemaal lekker ingesteld staat waardoor de kleuren af kunnen wijken wanneer je ze opslaat. Ga naar:
Weergave > Instellen proef > klik: Monitor RGB als deze nog niet aangevinkt staat
(of engels: View > iets met proof, bovenste optie als het goed is > Monitor RGB)

Die kleuren zijn de ware kleuren op je beeldscherm. Als hij al daarop staat (monitor RGB) dan zou het geen problemen op moeten leveren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 22:17

Oeps thanks, hij stond op tijdelijk CMYK :/ Dat verklaart al een hoop.

Ik heb geen flauw idee in welke instellingen ik beide projecten heb gedaan. Waar kan ik dat vinden? Onder bestandsinfo staat namelijk niks. Ik heb ze nooit met de intentie gemaakt ze ook uit te printen maar omdat ik dit weekend op de markt sta met het één en ander aan schilderijen enzo wilde ik van deze twee projecten prints bij leggen.

En ik heb wat lopen rommelen met "exporteren als". Hij geeft aan bij kleurruimte "Kleurprofiel insluiten" (Png) en dan krijgt hij wel de originele kleur op de preview, maar zodra hij opgeslagen is is de kleur weer veranderd naar wat hier in het topic te zien is.

I'm so confused...
Naja, ik zorg gewoon dat ik bij een volgend project de instellingen doe zoals jij zegt Bimmerd, afhankelijk van het doel.

Is het eigenlijk ook mogelijk om iets dergelijks voor print te maken maar het als webversie met de juiste kleuren alsnog voor web te gebruiken? Dat zal wel met enige regelmaat gaan gebeuren.