[VRAAG] Zwart/witte kat duidelijk op foto plaatsen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

[VRAAG] Zwart/witte kat duidelijk op foto plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 15:04

Een simpele vraag voor de meeste onder jullie waarschijnlijk, maar 1 van mijn katten (die testobjecten bij uitstek zijn sinds ik alles aan het leren ben) vind ik momenteel persoonlijk nogal moeilijk vast te leggen. Ik heb wat aan het experimenteren geweest vandaag. Ik weet nu niet zo goed waar ik het beste aan doe. De foto's zijn qua compositie niet helemaal dat, maar ik probeer eigenlijk mijn kat in close - up wat vast te leggen. En het lukt niet helemaal goed. En dit forum is momenteel mijn enig hulpmiddel.

Als ik op 'natuurlijke instellingen' probeer vast te leggen krijg ik in dit geval een veel te wit 'wit'. Achteraf kan ik die foto natuurlijk wel nog manueel bijwerken naar iets beter, maar het lijkt mij niet te de bedoeling om zo de foto te trekken? (ik heb de voor en na er even bij geplaatst)

Afbeelding

de 2de heb ik dan genomen met 1 trapje naar beneden van belichtingscompensatie op mijn camera. Maar ik vraag me dan af of het alsnog dan weer niet te donker wordt om de foto's te maken? Of is dat dan iets waar je constant rekening met moet houden om dan met de belichtingscompensatie te spelen? Of is dat iets dat je niet gebruikt in deze situatie (om een zwart/witte kat vast te krijgen :p)

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie hulp!

xniieeenke

Re: [VRAAG] Zwart/witte kat duidelijk op foto plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:57

De onderste foto is redelijk goed, wat je kan doen is zorgen dat er niks overbelicht is. Onderbelichting is vaak nog wel een beetje te redden door de donkere delen op te lichten, maar overbelichting is niet/heel lastig op te lossen. Je kan in lightroom de hooglichten, schaduwen, lichte en donkere delen aanpassen. Dat is misschien een idee om te doen? Dat je niet de hele foto oplicht of donkerder maakt, maar dat je specifiek de lichte of donkere delen aanpakt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 17:27

Dus eigenlijk beter met de belichtingscompensatie naar beneden bij een overvloed aan wit dus in dieren/objecten? Goed om te weten als mijn paard eens testobject moet spelen. bedankt voor je uitleg!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:41

Jep, als de foto niet té erg onderbelicht is, valt dat vaak nog wel beter te redden dan overbelichting :)