Welke camera past het best bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djorf_6

Welke camera past het best bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 17:44

Hoi bokkers,

Ik ben aan het twijfelen om een camera te kopen die ik wil gebruiken om hobbymatig foto's te maken voor eigen gebruik. Nou heb ik even lopen zoeken en ben nu aan het nadenken wat het best bij mij past. Echter heb ik zelf niet zoveel ervaring met camera's en vraag daarom jullie hulp!

Mijn doel is leuke en scherpe foto's te kunnen maken. Ik heb al een paar cursussen fotografie gehad en wil nu gewoon lekker aan de slag met het spelen met licht, verschillende posities etc.

Mijn eisen:
- scherpe foto's kunnen maken
- budget is max € 300-350
- niet te groot, maar ook niet te klein

Ik heb zelf drie soorten gevonden; compact-, systeem- en spiegelreflexcamera. Ik denk dat compactcamera's niet voldoende zijn voor mijn doel.

Dus heeft er iemand een tip wat voor een camera (merk, type etc.) het beste bij mij past? En waar zou ik nog meer op moeten letten bij de aanschaf van een camera?

Alvast bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Welke camera past het best bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:30

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:47

Ik denk dat er best compact camera's zijn die voldoen aan jouw doel, maar die zullen je budget wel overstijgen denk ik.. Voor dat budget is dan een Canon EOS M10 Zwart (systeem), of de Canon 1300D.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 20:49

Okee bedankt voor de tips! Ik zal nog even in het andere topic rondneuzen en die andere twee camera's opzoeken.

Hoe zit dat eigelijk met lenzen? Wat zijn verschillen en wat kan je het beste hebben?

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:11

Ik zou langs een goede camerawinkel gaan (geen mediamarkt of iets) en je wensen voorleggen. Daar kun je vaak meerdere merken uitproberen om te kijken wat je het meeste aanspreekt.

Lenzen zijn eigenlijk het belangrijkst. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar goed glas is erg belangrijk. Hoe lichtsterker de lens, hoe duurder, maar wel hoe beter. Lichtsterk houdt in dat de lens weinig licht nodig heeft om een goede duidelijke foto te kunnen maken, daardoor kan de ISO omlaag en heb je dus minder ruis (en meer scherpte). Een groot diafragma, dus een zo laag mogelijk getal, is daarvoor nodig. Bijvoorbeeld een f/2.8. (f-getal is het diafragmagetal).

Vaak zit er al een lens bij de camera die je koopt, een kitlens, waar je de eerste tijd prima mee vooruit kan. Het hangt een beetje af van je wensen; heel ver kunnen inzoomen of juist een fisheye, vaste brandpunt (een die niet kan in/uitzoomen) enz.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:12