[FOTO]Think pink!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

[FOTO]Think pink!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 14:34

De laatste tulpen van het jaar, langzaam worden ze allemaal onthoofd.

Ik ben helemaal verliefd op mijn nieuwe set. Een Nikon d750, de Nikkor 16-35 en mijn Lee filterset.

Afbeelding

Exif data: f14,1/10de, 1/5de, '4, iso 100. De 1/5de was de basisfoto, de andere foto's heb ik gebruikt om extra licht in te vullen.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 02-05-17 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Think pink!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:56

Wat een prachtplaat...ik zou graag willen weten hoe je zoiets doet? Maak je meerdere foto's met andere instellingen? Gebruik je PS? Dat heb ik niet, alleen LR...kan het daarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:58

Prachtig!! <3

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 15:00

Ik ben een rare, ik snap LR niet... ik werk dus alleen maar is PS. De basis kan zeker in LR, want dat is gelijk aan de RAW-converter in PS en voor de finishen touches gebruik ik de NIK-collectie en die werkt zelfs beter in LR. Maar of het samenvoegen en weglaten LR werkt, dat weet ik niet.

Uiteindelijk is het een vorm van HDR, maar in plaats dat ik de computer het laat uitzoeken, ben ik zelf heel specifiek aan het 'kleuren'. Iets met controlefreak :D

Als je wilt kan ik wel een foto maken vanavond van mijn workflow in PS (dus alle lagen).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:26

Graag, waarschijnlijk snap ik de helft niet maar doe maar. :')

Goof

Re: [FOTO]Think pink!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:41

Schitterend. Alles klopt gewoon. Wow.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:49

Ik zou hem zo aan de muur hangen, echt een wow foto!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:33

Wooooow cool :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 20:41

Dankjulliewel voor de lieve complimenten. Ik ben serieus een tijd bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen (eerst dagen slecht weer, dan wolken op het allerlaatste moment, dan avonddienst etc. etc.) en dan nu de nabewerking (waar ik echt sneller in moet worden).

Voor Bellatrix, en wie het interessant vind, de layers in Photoshop!

Afbeelding

Dit zijn de foto's die ik heb gebruikt (de middelste foto zal later de basislaag worden). Deze zijn nu alleen bewerkt in RAW-converter. Hierin heb ik de basis gelegd doormiddel van lenscalibratie, cameracalibratie (als je hier de saturation van het blauwe kanaal ophoog zet dan komt een zonsondergang mooi door), een klein beetje verscherping en ik heb de basisbewerkingen als white balance, exposure, saturation etc aangepast naar mijn smaak (ik draai het contrast in deze fase meestal juist meer naar beneden zodat ik in photoshop meer speelruimte heb en dit later naar smaak toe kan voegen).

Afbeelding

Vervolgens importeer ik deze drie foto's in photoshop. Via file-scripts-load files into stack laad ik alle 3 de foto's in 1 bestand waarbij ze lagen worden (en ik zorg dat photoshop ze automatisch uitlijnt). Dan heb je drie lagen waarbij je de foto die je als basislaag gaat gebruiken helemaal onderop zet. De andere lagen zet je even uit. Dat is laag 1 (vanaf nu tel ik van onder naar boven).

Laag twee wordt de donkere foto. Die zet ik boven de basislaag en die mask ik helemaal door alt ingedrukt te houden terwijl ik de vectormask (rechthoekje met rondje) aanklik. De hele laag wordt nu gemaskeerd en met een brush heb ik over de lucht heen gekleurd waardoor deze zichtbaar wordt (je schildert als het ware het masker op die plekken weg.

Nu vond ik de lucht iets te oranje in het originele bestand en wilde ik wat blauw toevoegen. Dat zijn lagen 3 en 4. Met color balance heb ik wat blauw toegevoegd. In laag 3 in de midtonen en in laag 4 in de highlights. Let op, ik heb targeted lagen gemaakt (door in je aanpassingsveld op het pijltje naar beneden te drukken) zodat deze acties alleen gelden voor de laag waar ze boven staan.

Laag 5 is een curves laag (ook weer target). Ik wilde namelijk wat contrast toevoegen aan de lucht. Dit heb ik gedaan door een lichte S-curve te maken. De zon werd alleen heel lelijk, dus die heb ik met een brush weer uit de laag weggekleurd.

Laag 6 is de lichte foto. Omdat ik de foto in zijn geheel een beetje donker vond heb ik deze gebruikt om de banen met bloemen wat op te lichten. Ik heb weer met alt ingedrukt om een vector mask te maken zodat de hele laag weer onzichtbaar werd. Vervolgens heb ik met een brush op 20% opacity de banen naar smaak ingekleurd. Het voordeel aan de lage opacity is dat je dit kan herhalen om zo een heel voorzichtig effect te krijgen.

Laag 7 is weer een targeted color balance laag (dus deze werkt alleen op de lichte foto). De bloemetjes waren namelijk wel heel fluor roze en ik heb een beetje groen toegevoegd in de midtones.

Met cntrl-alt-shift-E heb ik al deze lagen gekopieerd tot 1 nieuwe laag die de rest overruled. Alle lagen die daar boven staan werken op die laag en zo kun je niet perongeluk maar 1 laag targetten met de acties die daar boven komen.

Laag 9 is een laag die ik heb gemaakt in de NIK-collectie en dan het onderdeel color-erfex pro. Hierin heb ik de volgende onderdelen gebruikt:
- darken/lighten center.
- pro contrast en dan de lijn iets omhoog bewegen zodat het iets lichter wordt.
- pro contrast en dan een kleine S-curve voor algemeen contrast.
- skylight filter voor een wat warmere gloed.
- white neutralizer voor een wat roze gloed in de lucht.

Laag 10 heb ik gemaakt omdat de 3 rechterrijen tulpen wat donker waren. Deze laag heb ik op soft light gezet en met een lichtroze brush en een lage opacity heb ik hier overheen gekleurd. Nu is dit echt mierenn**ken want alleen ik zie het verschil lijkt het wel...

Laag 11, 12 en 13 zijn 3 lagen om een Orton-effect te krijgen waardoor het beeld een heel klein beetje dromerig wordt. Dit doe je als volgt:
- Met cntrl-alt-shift-E maak je weer een kopie van alle lagen. Die laag zet je op soft light. Dan ga je Gaussian blur en die zet je voor FF camera's op 50 pixels (crop iets van 18).
-Laag 12 is weer een targeted brightness/contrast laag om het geheel lichter te maken en om contrast toe te voegen.
- Laag 13 is weer een targeted curves laag waarbij je de lijn weer iets omhoog trekt om het nog lichter te maken.

En toen was ik er wel een beetje klaar mee.....

Ik hoop dat ik het een heel klein beetje uit heb kunnen leggen. Alleen ben ik zo niet handig met LR dat ik niet zou weten of en hoe je dit daarin moet doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:06

Dit is echt hocus-pocus taal voor mij. :o Ik heb al heel lang geen PS meer en wat jij allemaal uitlegt kan ik niet hoor...ik ga denk ik maar voor een abo LR+PS via Adobe (12,29 per maand) en dan wil iemand die mij mij thuis komt om de basis uit te leggen...en dan na wat ervaring wil ik jou verhaal proberen. :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 21:08

Het is dat je zo ver woont, anders had ik het best even live willen uitleggen. Maar ik zou zeker de NIK collectie downloaden als ik jou was. Is gratis en werkt ook als plug-in met LR.

Een filmpje maken schiet nog niet zo op, dat wordt heel saai. Ik ben nog niet zo snel in mijn workflow.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 02-05-17 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:09

Misschien kom ik wel een keer naar jou...heb ook kennissen in Hoorn wonen, kan het dan mooi combineren....als jij dat okee vindt...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 21:12

Bellatrix schreef:
Misschien kom ik wel een keer naar jou...heb ook kennissen in Hoorn wonen, kan het dan mooi combineren....als jij dat okee vindt...

Hartstikke gezellig! Laat maar weten wanneer je PS hebt.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:06

Heel nice :D Fijne lijnen, prachtige kleuren.
Om dan nog naar een tip te zoeken; misschien dat ik de bloemen beetje op 1/3e vooraan nog net ietsje te fel en 'koud' vind als je het vergelijkt met de lucht. Maar dat is echt mierenneuken :+

Tnx ook voor je uitleg!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:12

Ze waren eerst warmer, maar heb bewust het iets koeler gemaakt omdat het teveel werd. Ik heb bewust iets groen aan de voorgrond toegevoegd.

Ik probeer al jaren iets te maken wat meer pastel is. Maar op de een of andere manier kont er altijd iets heel kleurrijks uit :') . Ik ben altijd jaloers op van die zachte platen.