[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:42

_Nelleke_ schreef:
Mag ik me ook melden? Misschien kunnen we de challenge een beetje aanpassen en 1 nummer per maand doen? Dat is wellicht, ook voor beginnende pianisten, wat haalbaarder. Dus dat we eind nov. het eerste nummer posten?

Ik ben nu bezig met Married life uit de disneyfilm Up! Vind dat een enorm leuk nummer om te spelen.


1x/maand lijkt me inderdaad een stuk haalbaarder, de wekelijkse uitdagingen zijn me nog nooit gelukt omdat er toch elke keer weer wat tussen kwam.

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:55

Ik wil ook weer proberen mee te doen!
Eén per maand lijkt me ook wel iets haalbaarder...

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 17:11

Als jullie dat liever willen is dat natuurlijk prima. Laten we elk soort muziek welkom houden, alleen niet teveel van hetzelfde. Ik vind het altijd lastig om iets leuk te houden voor iedereen. Bv de für Elise is prima te doen, maar roept ook weer veel weerstand op bij sommige mensen. En zelf krijg ik de kriebels bij die Japanse muziek :P

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:40

Het lijkt mij leuk om een keer mee te doen. Wie kiest er een stuk uit?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 15:44

Zal ik per 1 december een nieuw stuk plaatsen? Dan doen we het daarna elke eerste van de maand.

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:48

Lijkt mij prima!

Athelas

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:26

Lijkt me leuk! :D

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 15:05

Ik twijfelde eerst over de für Elise, maar die is voor andere instrumenten wat lastig om te doen. Vandaar dat ik nu kies voor... de Mondschein Sonate van Von Beethoven! *\o/*



Bladmuziek: https://imslp.org/wiki/Special:Imagefro ... 32718/aymu (opus 27, nummer 2)


Easy Piano Tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=PLtMwVVO64A

Op internet zijn ook veel 'simplified' versies met bladmuziek te vinden, daar kun je er altijd eentje van pakken die je aanstaat :)

Inzenden tot 25 december, en dan 1 januari de nieuwe :)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 01-12-17 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:16

Leuk!! Klinkt niet als een heel moeilijk stuk. Niet mijn smaak maar wel een leuke challange! :)

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:49

_Nelleke_ schreef:
Leuk!! Klinkt niet als een heel moeilijk stuk. )

Om het eerste deel te spelen, misschien niet nee.
Om correct te spelen, (bv. intonatie, rechterhand melodie legato met halve noten die blijven liggen!), dat is een heel ander verhaal.
Om te spelen zoals Pires... daar waag ik me niet aan!

Ik vind het bij zulke stukken al een crime om hetzelfde tempo te houden. Ga enorm versnellen als de vingerzetting makkelijk is en vice versa.

Oh ja, en dan is er nog een presto agitato deel. Oef.

Dit is het verschil tussen piano spelen en piano spelen. ;-)

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:52

Ik neem aan dat Sheren alleen het eerste deel bedoelt. :)

Ik wou dat ik een smartphone had, of iets ander om op te nemen. Dit is nou eindelijk een stuk waar ik van hou en wat ik graag aan jullie zou laten horen!

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:01

@musicolog: iemand vragen om je te filmen/recorden?

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:07

Oeh leuk stuk! Ik doe mee. En dan doe ik mee om het stuk door te komen zonder te letten op de genoemde dingen hierboven. Ik ben al tevreden als ik de noten kan spelen :+

Athelas

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:07

Ik ga op zoek naar de vioolpartij van dit stuk! Hopen dat ik een goede kan vinden. :)
En dan opzoek naar een printer want die van mij is kaduuk. :+

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 19:18

Als je hem helemaal wil doen, Dallista, ga vooral je gang! Leuk! Maar ik bedoelde in principe alleen dit deel. En juist om wat jij zegt is het ook nog wel leuk om te doen voor de gevorderden. En het is superbekend natuurlijk :)

Leuk als je mee wil doen Musiqolog, ergens mee opnemen zou toch moeten kunnen? Iemand anders misschien inderdaad? Fototoestel?

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:22

Ik doe mee, is een leuke om weer eens uit de kast te plukken. Ben benieuwd hoe het nu gaat in vergelijking met jaren geleden. Doel: 1 tempo houden, niet haasten.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:32

Ja dat is zeker wel een uitdaging in dit stuk. Ik ben meer van de uptempo stukken.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 09:35

Ik heb dit stuk bij een paar verschillende docenten gespeeld en ze hadden er allebei een heel ander beeld bij. Nr 1 deed het erg 'romantisch', nr 2 zei juist dat het erg strak en kil moest, alsof de dood voor de deur stond, bij wijze van spreken. Ook het senza sordini aan het begin was aanleiding tot discussie...

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:17

Ik zal er geen complete musicologische discussie tegenaan gooien, maar ik ben ervan overtuigd dat "strak en kil" de verkeerde benadering is. Dat is meer een uitwas van onze tijd.

Jorex

Berichten: 9964
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:28

Zou ik dit ook mee kunnen doen met mijn alt saxofoon? Lijkt me wel een interessante manier om wat geïnteresseerder in mijn instrument te worden. Ik oefen nu eigenlijk buiten de repetities om niet, terwijl ik het wel nodig heb. Mijn lippen houden het namelijk niet zo goed vol.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:37

Sheran schreef:
Ik heb dit stuk bij een paar verschillende docenten gespeeld en ze hadden er allebei een heel ander beeld bij. Nr 1 deed het erg 'romantisch', nr 2 zei juist dat het erg strak en kil moest, alsof de dood voor de deur stond, bij wijze van spreken. Ook het senza sordini aan het begin was aanleiding tot discussie...


Senza sordini betekent in dit geval dat het pedaal het hele stuk ingedrukt moet worden. Het was een experiment van Beethoven om dus nieuwe klanken te creëren. Als je het op een pianoforte, of ander instrument uit zijn tijd speelt, klinkt het prachtig. Het pedaal klinkt namelijk niet zo lang door als bij een moderne vleugel. Dus je krijgt dan een soort sprookjesachtige klank waar de harmonieën lichtjes door elkaar heen weven en klinken..Bij moderne instrument kan je het proberen na te bootsen door half pedaal te gebruiken. Maar alsnog erg oppassen dat het niet te veel door elkaar gaat lopen.

Overigens is de muziek van Beethoven wat mij betreft nooit kil. Ik vind het vreselijk als mensen zeggen dat het ‘klassiek’ gespeeld moet worden en het fout is als je het romantisch speelt. Die man had zeer veel emoties..als je zijn brieven leest laat hij zich ook duidelijk daardoor leiden. Waarom zou het in zijn muziek, wat nog persoonlijker is dan schrijven, anders zijn? Ja, hij was een perfectionist in zijn composities. Maar dat betekent niet dat het gevoel verloren moet gaan. Hij werd zelfs boos als mensen de muziek in 1 strak tempo speelden!!

Dus ga maar gewoon lekker je gevoel achterna. Wordt hij veel blijer van :p en jij ook denk ik :)

soesita

Berichten: 5172
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:27

Strak spelen en gevoelvol spelen hoeft elkaar voor mij niet uit te sluiten. Ik ben zelf een grote fan van rubato spelen (een engelse docent noemde me ooit "Queen of rubato" :+ ), maar dit stuk heeft voor mij ook wel iets straks wat de takt betreft. Maar er is zoveel meer: aanslag, dynamiek, accenten,... en dan krijg je echt wel dat romantische aspect.

Technisch gezien is dit inderdaad niet het moeilijkste stuk om te spelen. Maar om het muzikaal te krijgen moet je echt wel aan de details werken.

Ik vraag me overigens af hoe je deze sfeer op een melodie-instrument wil gaan omzetten. Persoonlijk vind ik de begeleiding daarin toch wel cruciaal. Succes!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 19:33

Mijn docenten waren zeer bekwaam en beide uiteenlopende interpretaties waren uiteindelijk erg mooi. Het is maar net hoe je het speelt. Ik ben wel van mening dat extreem rubato in dit geval waarschijnlijk minder gepast is :)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 20:49

Samenwerken kan trouwens ook he. Ik kan bv de begeleiding inspelen voor iemand met een melodie-instrument. :) Of je kunt je eigen begeleiding opnemen.

Athelas

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:09

soesita schreef:
Ik vraag me overigens af hoe je deze sfeer op een melodie-instrument wil gaan omzetten. Persoonlijk vind ik de begeleiding daarin toch wel cruciaal. Succes!


Dit vind ik heel lastig idd! Op mijn viool is het niet zo'n heel interressant stuk omdat de melodie niet echt de sfeer er heel goed in zet. (Heb trouwens nog steeds geen goede partij kunnen vinden voor viool :') )