Welke tekentablet moet ik voor kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Welke tekentablet moet ik voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 15:31

Hallo,

Ik wil binnenkort digitaal gaan tekenen met o.a. photoshop. Ik ben redelijk thuis in tekentablets maar heb er nooit één in mijn handen gehad of kunnen proberen.

Mijn kennis is dus puur theoretisch en inmiddels ook aardig verouderd.

Nou ben ik op zoek naar een tekentablet voor een redelijke prijs (max 150 euro) waarmee ik heel gedetailleerd kan tekenen en die ook reageert op druk etc. En vooral gewoon heel erg gebruiksvriendelijk is.

Een paar jaar terug kwam ik uit op de Wacom Bamboo en de Intuos maar die waren destijds onbetaalbaar voor mij.

Nou wil ik graag weten wat jullie gebruiken/aanraden. Het moet echt professioneel werk kunnen leveren en makkelijk in gebruik zonder onnodige belemmeringen.
Ik zit niet perse vast aan Wacom maar mijn voorkeur gaat er wel naar uit.

Ik hoor het graag,
Thanks!

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:40

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_wa ... 99122.html

Dit is de tablet die ik heb. Het programma dat erbij zit is wel handig maar ik heb zelf liever Photoshop. Hier ben ik wel erg tevreden over, ook mooi compact mocht je hem mee moeten nemen. Ik heb ook de oudere versie (Pen & Touch) gehad maar merk zelf weinig verschil, behalve dan het kleinere werkoppervlak.

Dit is echt een kwestie van kijken wat voor formaat je zelf het prettigst vind.

Xyris

Re: Welke tekentablet moet ik voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 16:23

Thanks, ziet er goed uit inderdaad, kan je me toevallig vertellen tot hoeverre grootte invloed heeft op de tekening? Ik hoef hem niet te verplaatsen dus wat dat betreft maakt het niet uit. Zit me meer af te vragen of de grootte nou wel zo uit maakt aangezien je toch in kan zoomen in photoshop.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:30

De grootte van het tablet maakt op zich niets uit aangezien je inderdaad in photoshop wel in kan zoomen. Ik ondervind er geen problemen van. Hoe gedetailleerd je tekent ligt dan ook helemaal aan jezelf aangezien je dit zelf aan kan passen (grootte canvas & mate van inzoomen).

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:00

Xyris schreef:
Thanks, ziet er goed uit inderdaad, kan je me toevallig vertellen tot hoeverre grootte invloed heeft op de tekening? Ik hoef hem niet te verplaatsen dus wat dat betreft maakt het niet uit. Zit me meer af te vragen of de grootte nou wel zo uit maakt aangezien je toch in kan zoomen in photoshop.

Het ligt aan wat jij zelf fijn vind. Hoe groter het tablet, hoe grotere bewegingen je moet maken voor een langere lijn. Werk je liever vanuit je pols, dan is een S formaatje prima. Met een M of L kan je kleinere streepjes en details zetten maar zoals je zelf al zegt, daarvoor hebben we ook gewoon een inzoom optie. Werk je echt vanuit je elleboog qua tekenbewegingen zou misschien een L fijner voor je werken (maar daar mag je dan ook meteen een flink bedrag extra voor neerleggen) of een M die er weer tussenin zit qua grootte van bewegingen en wat je vervolgens op je scherm ziet verschijnen.

Ik heb zelf een M en S formaatje en met beide vind ik het prima werken. Ik merk wel dat ik met de M minder inzoom dan wanneer ik met de S teken maar dat ervaar ik zelf niet als storend ofzo. Met alle formaten zou je in ieder geval gewoon professioneel werk kunnen maken. Succes met het vinden van een geschikt tablet! Het tablet dat hier door Jytte wordt gelinkt blijkt erg goed te zijn als ik vrienden mag geloven +:)+

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:28

Ik heb een Wacom Intuos4 (tegenwoordig Intuos Pro serie) medium en een Wacom Intuos (voorheen Bamboo) Draw small. Qua formaat heb ik niet echt een voorkeur. Het voordeel van de Draw is dat hij makkelijk overal mee naartoe kan -- wat eigenlijk de enige reden is dat ik hem gekocht heb voordat ik op reis ging -- en ook vrijwel altijd wel voor m'n laptop kan liggen, in tegenstelling tot de 4 (het totale ding is groter dan een A3, het werkvlak is A4 formaat).

Qua prestaties zweer ik echter bij mijn Intuos4 -- mocht je wat ruimte hebben in je budget, de Pro's zijn het geld imo meer dan waard. Ondanks dat mijn Intuos4 inmiddels al bijna een fossiel is, is hij nog steeds sneller en gevoeliger dan de Intuos die ik nog geen half jaar geleden gekocht heb en voelt hij ook iets minder plastic aan. Daarnaast heeft hij ook displaytjes voor de customised knoppen, waarvan hij er ook meer heeft dan m'n Draw (die heeft er vier, de Intuos4 heeft er acht, plus een zoomring. In tegenstelling tot Bimmerd zoom ik daardoor juist veel meer in met m'n M-formaat.), en een grotere variëteit aan penpunten.

Het eindresultaat van wat ik ermee maak verschilt niet echt, maar omdat ik zo vreselijk bedorven ben door m'n Intuos4, levert de Draw me wel regelmatig behoorlijk wat frustraties op. :)) Desondanks is ook dat gewoon een heel behoorlijke tablet. :j Met Wacom kun je sowieso eigenlijk niet verkeerd gaan.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:04

Ik heb jarenlang een oude Wacom Graphire4 XL gehad, waar ik mee weg liep. Dat was de Intuos van 12 jaar geleden. Helaas bleek de driversoftware niet meer compatibel met m'n nieuwe Mac, dus heb ik een kleine Intuos Draw gekocht. Eigenlijk omdat ik 'm tegenwoordig veel minder gebruik en ik de aanschafprijs van een Pro zodoende niet helemaal te rechtvaardigen vond. :j

Maar: ik moet zeggen dat ik absoluut tevreden ben met de Draw. Hij was stiekem toch een beetje groter dan ik had verwacht en ik kan er eigenlijk prima mee uit de voeten. Jup, een Pro heeft wat meer snufjes. En dat kan handig zijn, maar in essentie wil je er gedetailleerd mee kunnen tekenen en dat kan op beide. :j

Zoals Summerly al schrijft kun je met Wacom sowieso nooit verkeerd gaan. Ik denk dat het uiteindelijk toch een kwestie zal zijn van gewenning en vaardigheid. Als het je niet lukt om fijn te werken met een tablet, dan gaat het met een Pro-versie niet beter worden. En andersom: kun je werken met een Pro, dan kun je dat ook met een budgetvriendelijkere Wacom. :) Ik zou dus gaan voor de beste Wacom binnen je budget. Dan zit je perfect!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:08

Ik heb na het lezen van goede reviews een huion pro gekocht via amazon, maar heb m nog niet goed kunne proberen.