Hoe zit het nou precies met Facebook en het copyright op foto's? Tot zover had ik wel begrepen dat Facebook een soort van licentie heeft als je een foto plaatst maar hoe werkt dat dan precies buiten Facebook? Op FB staat voornamelijk hoe het daar werkt en wat je wel of niet op FB mag publiceren.
Ik heb altijd wel geleerd "Als je het niet op de voorpagina wilt zien moet je het niet op internet zetten" maar als je je plaatje dan ineens wel, nou ja, voorpagina is het beslist niet, maar toch, ergens ziet sta je wel even raar te kijken.
Als ik een foto die ik zelf gemaakt heb aan een kennis geef om die te gebruiken op zijn/haar fb pagina. Mag die foto dan zomaar van Facebook gehaald worden door een derde partij die die foto dan zelf gebruikt op zijn/haar eigen website? En zo ja, is het dan niet op z'n minst gewoon netjes als je dat dan even van tevoren vraagt of meldt? Het gaat hier trouwens niet eens om een privé persoon die mijn foto heeft gebruikt maar gewoon een serieus bedrijf. Het lijkt mij dan helemaal niet meer dan netjes dat je even een berichtje doet van "Joh, we hebben een plaatje van je pagina gebruikt, kijk eens hoe leuk *link*".
En ja, het is misschien gewoon een beetje muggenziften van mijn kant hoor. Zó heel superbijzonder is die foto niet, zeker niet kwalitatief, en hij wordt niet gebruikt ter verkoop, maar ik ben eigenlijk gewoon heel benieuwd hoe het nu precies zit. En in dit specifieke geval vind ik het ook erg fijn om te stangen, iets met persoonlijk en emoties.
Als diegene gelijk heeft: "Het is een openbare facebookpagina. Volgens de regels van facebook mogen anderen dan ook de informatie en foto's gebruiken. Op het moment dat iemand iets op Facebook plaatst, krijgt Facebook de "niet-exclusieve, overdraagbare, royalty-vrije, wereldwijde licentie" ofwel toestemming om jouw foto's en video's te gebruiken. Dit betekent ook dat Facebook deze informatie mag gebruiken, maar ook dat anderen deze informatie mogen delen/gebruiken. " dan houdt dat toch in dat ik dan ook gewoon foto's van derden mag gebruiken voor mijn eigen doeleinden?
Dus dat ik bijvoorbeeld een fb pagina van een gave fotograaf opzoek, daar een foto van pak, die vrolijk nateken en vervolgens hier post zonder referentie of iets? Of dat ik een blog kan volplakken met prachtige foto's van knappe fotografen zonder dat ze dat weten, want dan hadden ze die plaatjes maar niet op Facebook moeten zetten? Of geldt het alleen als je er serieus een copyright teken of tekst bij zet?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je het als fotograaf of kunstenaar het erg leuk vindt als je je werk ineens op plekken ziet waarvan je niet wist dat je je werk daar had neergezet en als het op Facebook inderdaad zo werkt, hoe gek ben je dan nog als fotograaf/kunstenaar dat je je werk daar tentoonstelt?
Als dat antwoord klopt, oké, jammer dan (al opent dat weidse perspectieven voor mij als jatter

(en voordat niemand mij meer als volger wil, nee hoor, ik jat niet zomaar)