[SCH][WIP] Storm op komst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[SCH][WIP] Storm op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 15:17

Na een aantal kopiëen van bekende schilderijen (Vermeer/Bouguereau/Singer Sargent) wordt het weer eens tijd voor iets met paarden.
Ik had al een poos een schilderij in mijn hoofd van een groep paarden die galopperen op je af komt met als achtergrond dreigende stormwolken.

Na een oproepje in het Aanvraag topic was ik snel voorzien van een aantal referentie foto's. Met dank aan ratties4life, kashmino en furioso !
Even photoshoppen met een boel stormwolken en gras stock/referentie foto's erbij, en dit is het plan:

Afbeelding

De vos, tweede van rechts, is niet copyright vrij dus die wordt vervangen door de schimmel.

Ik heb per ongeluk de foto's van eerdere stappen gewist (zal nog even kijken of er wat automatisch in de cloud beland is..), maar dit is de eerste test laag achtergrond.

Edit: nog een foto gevonden
Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat heel veel nog veranderen gaat - en een aantal paarden staat niet in goed perspectief erop omdat alle foto's vanuit verschillende ooghoogtes/hoeken genomen zijn.

Dus voor ik verder ga moet ik eerst alle paarden goed neerzetten.
(Ik heb de HorsePoseTool app, maar ben ook met een 3Dprinter dit paarden skelet aan het printen - heb mini magneetjes besteld om dat netjes aan elkaar te 'plakken' zodat ik straks hopelijk een goed referentie model heb :) )

Edit:

Afbeelding
Wordt ongeveer 30cm hoog van hoef tot bovenkant bekken. (linker voorbeen zit met ijzerdraad vast maar dat werkt bij nader inzien toch niet erg goed).

Olieverf, 50x70
Laatst bijgewerkt door highwaykind op 02-03-17 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: [SCH][WIP] Storm op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:23

Lastig, zoveel paarden samenvoegen die allemaal vanuit een ander perspectief gefotografeerd zijn maar het ziet er al wel heel erg gaaf uit. Ook super dat je rekening houdt met het auteursrecht van de fotografen! +:)+
Ik ben in elk geval heel erg benieuwd naar het eindresultaat en de stappen daartussen. :j

Ook gaaf trouwens, dat paardenskelet. Hoe groot gaat het worden?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:35

Flink project! Ik volg :D

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:25

Tof, ik volg.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:58

Ik volg natuurlijk ook!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:23

Heel gaaf ik volg! gaaf paardenskelet ook idd. Ijzerdraad kan trouwens afbreken wanneer je het te vaak heen en weer buigt, dat weet je misschien al maar ik denk ik zeg het toch... het zou rot wezen als er een been afbreekt tijdens het poseren oid omdat je het misschien niet weet, want dan kan je het er opnieuw in gaan zetten en dat is een werk.

I'm in love, ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat maken het ziet er al zo leuk uit!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:36

Tof, ik ga graag volgen :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:32

Yaaaay ! Ik volg ook ofcouurse ! Ben super benieuwd ! :D

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:33

Gaaf! Ik heb ook zoiets gemaakt in opdracht, was erg leuk om te doen!
Ben benieuwd hoe die van jou wordt :D

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:05

Oeh :) uitdaging!
Ik ga volgen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:07

Dit lijkt echt enorm op het schilderij dat bokker Babe voor mij heeft gemaakt in December. <3
Afbeelding

Ik ben benieuwd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:14

Ik volg! Vind het erg mooi.

Ohh KBK wat gaaf dat idee van het paard in de wolken. Zoiets zou ik ook wel willen voor mijn verloren liefdes. Ohh <3

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:15

Gaaf zeg!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 16:05

Jee, dat lijkt wel heel erg op elkaar zeg!
(@babe Ik weet niet of je die ooit ergens gepost hebt - ik volg je wel op FB maar ik heb hem serieus nog nooit gezien! Daar gaat mijn "originele" idee -O- haha!)

Mijn idee was al niet enorm origineel want begon (gelukkig ver voor december) toen ik een paar jaar geleden dit schilderij op een plaatje zag. Die staat dus al heel lang in mijn "paard" mapje in de "schilderijen mooie voorbeelden" folder.
http://www.blmarrisstudio.com/project/thunder-and-dust/

Ik wou de paarden eerst ook wat rechter op me af laten komen, maar die haf sprong zo leuk opzij dat in combinatie met de andere referentie foto's die aangeboden werden de compositie zo geworden is. (Na een paar avonden heen en weer geschuif met boxes in Blender)

Ben momenteel bezig met wachten op de magneetjes, en alle paarden in de horse pose tool app stoppen zodat de belichting op alle paarden vanuit dezelfde hoek komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:48

Het schilderij van Babe lijkt weer enorm op alle andere schilderijen van naar de camera galopperende paarden. ;)
Zomaar even wat voorbeeldjes:
http://images.fineartamerica.com/images ... conway.jpg
http://www.chilloutpoint.com/images/201 ... ngs-27.jpg
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Th2IJFXX ... m-Room.jpg
http://www.dhresource.com/260x260s/f2-a ... orward.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-DcIZbqgyS2Y/V ... B28000.JPG

Het thema van een groep richting de kijker galopperende paarden is al zo oud als de wereld, dus persoonlijk vind ik het dan wat apart om andermans schilderij in een WIP topic te plaatsen met de mededeling dat het er zo op lijkt... Het thema is al 1000en keren gebruikt (volgens mij heb ik er zelfs een puzzel van 8-) ), het is de invulling/sfeer ervan die het origineel maakt of niet en ik vind die storm op de achtergrond dan erg aansprekend, wat spannender dan gemiddeld bij zo'n opzet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-17 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:51

Dat voorbeeld schilderij is wel echt heel gaaf. Vooral de beweging die daar in zit en perspectief.
Ik zou het schilderij ook nog wat spannender maken door het eerste paard wat closer te doen.

Ben benieuwd naar je model, gaaf dat je het helemaal zelf aan het uitprinten bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:01

Ik bedoelde het ook zeker niet aanvallend en ideeën-jattend maar "Kijk, zo is mijn idee uiteindelijk op papier gekomen". :)

TS, het is gewoon een heel leuk idee, een leuke compositie en zeker met die donkere lucht onderscheid je je van veel andere voorbeelden.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:45

Leuk om weer wat van jou te zien! Ben heel erg benieuwd hoe je hem verder gaat uitwerken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:46

Wow gaaf project ik volg!

KBK zou zo de omslag van een spel kunnen zijn, super mooi!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:05

Ja deze ga ik volgen. Altijd erg onder de indruk van je werk. Gave opzet al en fijn om weer eens wat van je te kunnen volgen :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:23

Nee hoor, niet opgevat als 'gejat', en die is mooi geworden!

Meer dat na mijn uuuuren gepruts en geschuif met alles mijn compositie toch niet erg 'origineel' bleek. :D
(Nou kan me dat ook niet enorm veel schelen, maar ik had er voor babe - omdat ze zo heel erg op elkaar lijken - maar even bij gezet dat ik die van haar niet kende. Gelukkig kwam xyzutu met een bergje voorbeelden van meer zulke schilderijen.)

Eigenlijk goed nieuws: als meerder mensen hier op uit komen zal het wel een goede compositie zijn zo.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:27

ik volg ook! Super gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:34

highwaykind schreef:
Nee hoor, niet opgevat als 'gejat', en die is mooi geworden!

Meer dat na mijn uuuuren gepruts en geschuif met alles mijn compositie toch niet erg 'origineel' bleek. :D
(Nou kan me dat ook niet enorm veel schelen, maar ik had er voor babe - omdat ze zo heel erg op elkaar lijken - maar even bij gezet dat ik die van haar niet kende. Gelukkig kwam xyzutu met een bergje voorbeelden van meer zulke schilderijen.)

Eigenlijk goed nieuws: als meerder mensen hier op uit komen zal het wel een goede compositie zijn zo.

Fijn dat het geholpen heeft! Ik wilde ze toch even plaatsen (kostte ook maar een halve minuut googelen, als ik beter mijn best had gedaan dan waren het er nog veel meer geweest 8-) ), want dat jouw compositie op die van Babe lijkt komt ook alleen maar doordat Babe's compositie nou eenmaal verre van origineel is en wel heel erg op die van al haar voorgangers lijkt. Maar goed, zoveel ideeën zijn er nou eenmaal niet in de kunstwereld, dus dan gaat het niet om hoeveel paarden er op een schilderij staan, maar hoe je het invult. Dan vind ik deze met een dreigende storm op de achtergrond net iets aansprekender, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik zou trouwens zoals iemand anders al schreef het middelste paard wat groter maken en wat verder naar voren plaatsen, dat klopt wat beter qua perspectief en het wordt er wat spannender door. Je hebt trouwens wel geluk dat je modellen allemaal 'warmbloeden' zijn die even groot zijn, want als je paarden met verschillende breedtes en groottes in zo'n compositie zet dan gaat het vaak fout in perspectief qua onderlinge verhoudingen. Aangezien het schilderij van Babe hier als voorbeeld werd aangedragen: daar vind ik de individuele paarden bijvoorbeeld erg mooi uitgewerkt en ze kloppen anatomisch bijna helemaal, wat knap is aangezien ze allemaal onder een andere hoek bewegen, maar het IJslanderveulen is even groot als de warmbloeden rechts, en de hoofden zijn ook bijna allemaal even groot, of een paard nou dichterbij staat of verder weg is. Het zou best kunnen dat dit specifiek de opdracht was, maar doordat de bouw wel verschilt oogt het wat apart, en doordat iedereen dezelfde rughoogte heeft maakt dat het wat minder spannend. Bij jou vind ik het mooi dat de zijpaarden ook echt kleiner en lager worden.
Wel zou ik even goed kijken naar het perspectief van je voorbeeldfoto's; bij het schilderij van Babe zie je bijvoorbeeld ook dat de foto van het meest rechtse paard van onderen is genomen (je ziet veel buik onder de elleboog) terwijl de foto van het Shire-veulen meer van boven is genomen (je ziet veel rug) en de IJslander links juist normaal van opzij (elleboog zit op dezelfde hoogte als de buik/borst). Bij jouw voorbeeldfoto's is de schimmel van onderen gefotografeerd (je ziet veel buik) en de vos juist van een normale positie (je ziet de rug). Het is perspectivisch logischer als alle paarden in dezelfde camerapositie naar je to rennen, anders worden het een beetje plakplaatjes. Ik zou in jouw geval de vos dus bijwerken tot hij meer klopt met de rest (als je de hele borstpartij omhoog beweegt tot de schoft hoger hangt dan de achterhand en je een meer opwaartse buiklijn hebt zoals het paard ernaast) dan klopt het al een stuk meer).

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:17

Wow ik ben echt enorm benieuwd hoe deze gaat uitdraaien! Ik wil ook al heel lang zoiets maken omdat mijn twee passies eigenlijk paarden en onweer zijn :) Dus een combinatie daarvan zou ik helemaal geweldig vinden! Ik zou graag allemaal foto's willen gebruiken uit eigen archief, dat maakt het wat moeilijker helaas.
Ik volg. *\o/*

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:44

Heeel gaaf! Hou van dit soort dramatische beelden. Word ik altijd toch erg gelukkig van om naar te kijken. Ik volg ook. Ben zeer benieuwd hoe dit uitpakt :D