Breyer costumizing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Breyer costumizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 20:30

Wie oh wie kan mij helpen?

Ik weet dat er een paar bokkers zijn die met de modelpaarden van Breyer werken en ik zou graag van hen tips en verdere adviezen willen over hoe en waarmee je her beste aan de slag kan gaan.

Na heel wat verhuizingen zijn mijn modellen echt wel toe aan een opknapbeurt.
De beschadigingen variëren van wat kleine plekjes naar gebroken en verdwenen benen.
Heb een doos vol dus wil graag aan de slag ermee.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-02-17 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP omgetoverd naar regels UK

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:41

Voor het omtoveren naar je eigen paard zou je eens bij SanneLeonie (geloof dat dat haar boktnaam is) aan moeten kloppen, zij is zooo goed!

Edit: http://www.sl-creations.nl/

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:47

Hoefijzer deed vroeger veel aan customizing maar wellicht nu niet meer. Je kan haar eens benaderen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:54

Ik zal meteen met de deur in huis vallen met een paar termen, als je die opzoekt kan je misschien zelf al het een en ander vinden :)

- Mijn eerste gedachte voor de gebroken en missende benen zijn 'bodies', dit zijn modellen die (vaak 2ehands) al schade hebben en daardoor minder geliefd en goedkoper zijn. Van zulk soort goedkopere modellen zou je de benen af kunnen slopen, en ze weer vast kunnen maken aan je eigen modellen.
- Wanneer je afgebroken ledematen weer er aan wilt zetten kan ik aanraden om aan allebei de delen (onderbeen, bovenbeen) een gat te boren, daar een stuk ijzer in te doen, en van daaruit weer opvullen en repareren met geschikte boetseermassa. Met simpelweg lijmen kom je er niet, dat breekt vanzelf weer een keer af (met nog meer valschade aan het model als je pech hebt).
- Oren doe ik wel altijd gewoon lijmen, dan is het even oppassen met hoofdstellen e.d. om doen maar verder komt daar niet veel bij kijken.
- Missende oren boetseren: probeer in google (of bij modelpaarden websites) de term baking soda superglue, daar zijn tutorials over te vinden over hoe je die zelf kan maken zonder klei.

Vulling materiaal voor kleine schade zoals krasjes van (bijv) 1mm diep repareer ik met liquid greenstuff, dit is een vloeibare klei die je op smeert met een penseel. Zodra dat droog is kan je er met een schuurpapiertje overheen, en dan is het model klaar voor de primer en verf.

Verder over de paintjob en reparatie daarvan:
Je hebt meerdere soorten verf, o.a. olieverf en acrylverf, en sommigen werken met pastelpoeder ipv verf. In het kort, olieverf duurt lang om te drogen, acrylverf werkt sneller, pastelpoeder moet je vaak fixeren met een spray voordat je verder kan (anders waait het poeder er van af).

Verder kan ik je ook deze website aanraden, leuke blog met veel tutorials
http://braymere.blogspot.nl/

Warboel

Re: Breyer costumizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:30

Omdat jouw topic beter op UK Uit de Kunst past, verplaats ik het daarheen.
Het is echter niet toegestaan oproepen tot het customizen van jouw paardjes, hiervoor kan je een oproep plaatsen op de Markt.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:56

Yank schreef:
Hoefijzer deed vroeger veel aan customizing maar wellicht nu niet meer. Je kan haar eens benaderen.

Ja hoor, al weer iets van 14 jaar, maar ik doe het nog steeds. *\o/*

Dus TS, wat wil je precies weten?

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:35

Oké, nog steeds actief met modelpaarden dus. Wat leuk!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 13:47

hoefijzer schreef:
Yank schreef:

Ja hoor, al weer iets van 14 jaar, maar ik doe het nog steeds. *\o/*

Dus TS, wat wil je precies weten?

Eigenlijk wil ik alles weten. Van het begin tot het einde hahaaa.
Welke materialen en hoe het proces precies in elkaar zit.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:25

Maar wat wil je met je modellen doen? Wil je ze opknappen zodat ze weer in zoals vanouds worden? Wil je ze schilderen? wil je ze verbouwen?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 15:43

hoefijzer schreef:
Maar wat wil je met je modellen doen? Wil je ze opknappen zodat ze weer in zoals vanouds worden? Wil je ze schilderen? wil je ze verbouwen?

Hangt af van het model.
Ik heb er een aantal die ik gewoon op zou willen knappen maar ik heb er ook best wel wat waar ik mee zou willen experimenteren zoals schilderen of zelfs verbouwen.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:06

Okey duidelijk. Ik zou dan gewoon wat basisbenodigdheden aanschaffen. Dat zou in mijn ogen zijn:

Apoxy sculpt van het merk aves. Dit is twee componenten epoxy klei met 0% krimp en het meest gangbare spul in de hobby. Je kan het bij verschillende webwinkels in nederland wel kopen, google het maar. Of bij http://www.modellpferdeversand.de wanneer je ook nog wat nieuwe modellen wilt *D .

Met epoxy klei kan je alles maken, van naden opvullen tot een compleet nieuw model. Het is hele werkbare klei wat je makkelijk kan modelleren. Werktijd is ongeveer twee uur, en met een uur of 8 is het helemaal uitgehard.

Om oneffenheden te verwijderen, zowel in het plastic als in in de epoxy heb je wat schuurpapier nodig. Niet van die grove stuff, maar iets van een 180 en een 400 om het helemaal te polijsten.

Wil je je model verbouwen heb je er waarschijnlijk al wel van gehoord dat je het plastic kan buigen wanneer het warm is. Voor grotere verbouw projecten zou ik dus zeggen, daar heb je sowieso een zaag voor nodig, en eventueel een heat gun om te verwarmen. Kan ook met heet water of een kaarsje trouwens.
Daarnaast kan een dremel handig zijn om stukken plastic weg te slijpen. Dat gaat wat vlotter wanneer het om grote stukken gaat dan schuurpapier natuurlijk. Flinke vijl en een normale schuurmachine kan je ook best ver mee komen overigens. Kijk wel altijd uit voor je eigen veiligheid.

Heb je dan wat leuks in elkaar gezet, en is het klaar om te schilderen. Spuit het dan in met grondverf. Te koop gewoon bij de gamma of praxis. Door te grondverven zie je ook gelijk eventuele oneffenheden goed die nog geschuurd moeten worden.

Verven kan op veel verschillende manieren zoals Telpeva al zei. Ik zou zelf beginnen met gewoon wat goede acryl verf kopen. Dus niet van de action. Dat heeft dusdanig weinig pigment dat het moeilijk dekkend te krijgen is. Amsterdam is al best aardig, daler rowney enzo. Studie kwaliteit noemen ze dat bij de kunsthandel. Koop zachte platte kwastjes en wees er voorzichtig mee. Door mooie dunne laagjes aan te brengen kan je prachtig schilderen zonder strepen. (O trouwens, die kan je wel bij de action kopen, 1 euro voor een setje lichtblauwe, die zijn best goed!)
Het is ook leuk te pastellen. Dat doe je door met het poeder van (soft) pastelkrijt met de kwast op het model te vegen en in verschillende lagen te fixeren met vernis.

Er zijn niet echt regels over het hoe en wat. Ga lekker experimenteren zou ik zeggen. Op youtube staan tegenwoordig hele leuke how to's van amerikaanse breyer meisjes over repainten en customizen. Daar kan je een hoop informatie uithalen. 8-)

easygoing

Re: Breyer costumizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 16:20

ahh helemaal top, dank je wel.
Dit was de info die ik echt nergens kon vinden.
Ik ga eens kijken voor materialen en dan lekker aan de slag.