Het afgelopen weekend heb ik met mijn klasgenoten (derdejaars illustratie aan de Willem de Kooning Academie) geëxposeerd in WORM Rotterdam.
De opdracht was letterlijk "kies een onderwerp waar je graag dieper in zou willen duiken, en doe hier onderzoek naar".
Ik wist dus echt niet wat ik wilde

Uiteindelijk heb ik gekozen voor anatomische illustraties, omdat ik hierna misschien nog een Master of Scientific Illustration wil gaan doen en dit een goede manier leek om eens te kijken of dit wat voor mij is!
Ik ben dus begonnen met onderzoek naar anatomische illustraties en heb een beginnetje gemaakt aan een eigen anatomie "boek". Ik wil hier graag nog verder mee gaan en het uiteindelijk misschien ook echt wel als anatomieboek bundelen, maar daar moet ik nog even over nadenken. Ik ben in ieder geval begonnen met de drie extremen: romp, bovenste extremiteit (arm) en onderste extremiteit.
Ik heb ze geschilderd met gouache en verguldverf op 50x70 technisch tekenpapier.

Petrified part 1: the Butterfly

Petrified part 2: the Bouquet

Petrified part 3: the Passionflower
Zoals jullie zien heb ik ze uiteindelijk gecombineerd met botanische illustraties. Ik heb me altijd enorm laten inspireren door de art nouveau/jugendstil kunststroming, en toen ik daar onderzoek naar deed kwam ik erachter dat daar voornamelijk langstelige, kruidachtige planten afgebeeld werden, deels ook mijn lievelingsbloemen

Ze worden in maart nog een keer geëxposeerd in Leiden, daar wil ik nog één of twee illustraties bij maken.
Oja ik heb echt m'n best gedaan met hoeken berekenen, verhoudingen onderzoeken en ribben tellen, maar er zitten toch nog wel wat foutjes in. Sorry voor alle dokters die ik hiermee voor het hoofd stoot

Zo hingen ze erbij tijdens de expo, we hadden helaas maar een meter per persoon dus naast elkaar pastte niet. Toch vond ik het zo boven elkaar ook wel wat hebben

Er zit natuurlijk een enorm onderzoeksproces aan vooraf, deze heb ik in 5 delen opgedeeld en die is hier te bekijken voor de geïnteresseerden: http://www.untitled-jpg.nl/author/desirecok/