[VRAAG] Foto's van fotografen gebruiken in spellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

[VRAAG] Foto's van fotografen gebruiken in spellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 20:16

Hallo iedereen,

Ik kreeg gister een bericht via mijn foto pagina op fb of diegene mijn foto's mocht gebruiken en bewerken om dan voor virtueel geld te verkopen in dat spel.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar nu zie ik in een foto meeting topic dat dat dus vaker gebeurd...

Hoe vind je je foto's terug die jij gemaakt hebt maar dus blijkbaar bewerkt worden door andere en in een spel gebruikt worden.

En belangrijker nog hoe ga je het tegen?

Nogmaals ik had er nog nooit van gehoord maar ik kan ook niet op die sites om te kijken of er daadwerkelijk niks gepakt wordt van mijn fb pagina. Je zou eerst overal een account moeten aanmaken.

Moet je als politie agent over je eigen foto's gaan bewaken? Of hoe zit dat?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:22

Volgens mij hebben de meeste spellen daar duidelijke regels voor :) Je mag alleen met schriftelijke toestemming van de fotograaf de foto gebruiken. En gelukkig ook maar.
Ook deze persoon vroeg dit dus netjes aan jou, toch?

Aan mij is de vraag ook wel eens gesteld. Of als foto's voor virtuele nep-paarden (met jouw foto erbij dus). Geef ik meestal geen toestemming voor, behalve als het écht mooi geregeld is met het noemen van de fotograaf, en ze écht niks aan de foto bewerken.
Ik ben ook wel eens een foto tegen gekomen, meestal komt dat doordat ik veel mensen ken die op paardenspellen te vinden zijn. Die kennen mijn foto's en waarschuwen me dus als er één gebruikt wordt zonder toestemming.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:24

Vroeger werden foto's gewoon van het internet geplukt en die werden bewerkt. Dat mag niet maar daar werd niet veel belang aan gehecht. Tot dat fotografen hierover begonnen te klagen en de moderators van die spellen hier strenger gingen controleren.
Er is nu een Centraal Topic gemaakt met fotografen die toestemming gegeven hebben om hun foto's te gebruiken, maar er is ook een lijst van fotografen die dit niet willen. Als er nu nog foto's gebruikt worden van fotografen die geen toestemming hebben gegeven of waarvan geen toestemming bekend is, worden deze verwijderd.
De fotografen die toestemming hebben gegeven, worden ook netjes vernoemd in de bewerking dus alleen maar goed :D

Controleren of jouw foto's gebruikt zijn is haast onmogelijk. Maar er wordt nu wel erg streng op gecontroleerd. Echter zullen er altijd spelers zijn die de regels aan hun laars lappen en die foto's bewerken maar nooit 'publiek' plaatsen en dat is voor de moderators dan erg moeilijk om te controleren. Als er echter iemand dit merkt, kan deze speler dit melden bij een mod en krijgt die speler een waarschuwing of een ban oid.

Als je geen toestemming hebt gegeven, zullen je foto's wss niet gebruikt worden hoor :) er zijn momenteel al veel fotografen die toestemming hebben gegeven dus de bewerkers hebben vrij veel keuze qua foto's.

Stephanie_86

Re: Foto's van fotografen gebruiken in spellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 02:31

Ahhh oké ik had er nog nooit van gehoord vandaar m'n vraagtekens erbij.

Bedankt voor het uitleggen in ieder geval!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:51

Dit gebeurd inderdaad heel veel.

Ik ben zelf handelen moderator op Myhorsez.com en ga dus over de toestemming van fotografen en of de foto's gebruikt mogen worden. Ook op dit spel wordt er veel bewerkt door leden en wordt er gezocht naar mooie foto's. Om te voorkomen dat foto's zomaar gebruikt worden willen wij dat er alleen Stock foto's gebruikt worden en fotograaf foto's mogen alleen gebruikt worden als er schriftelijke toestemming is van de fotograaf. De leden moeten exact melden in hun vraag dat: de foto's bewerkt worden en dat de bewerkingen verkocht worden voor spelgeld. Als de fotograaf daar een akkoord voor geeft, dan mogen de foto's gebruikt worden om te bewerken. Daarnaast is het verplicht om de naam van de fotograaf op de bewerking te zetten.

Dit is dus allemaal vrij goed geregeld omdat we natuurlijk geen copyright schending willen. Ik kan dan ook beamen dat het op Myhorsez.com goed gebeurd. Ik zit zelf niet op andere spellen, dus ik weet niet hoe het daar gaat. Maar bij ons moet elk lid een aparte toestemming hebben van de fotograaf.

Uiteindelijk is het natuurlijk je eigen keus om er toestemming voor te geven. Maar het is vrij onschuldig. Leden maken er blends mee en verkopen die voor spelgeld op het forum aan andere leden, zodat deze ze op hun profiel kunnen zetten omdat ze het mooi vinden. Uiteindelijk is het vrij goede reclame & onschuldig.

Maar uiteraard moet alles met toestemming gebeuren. :) Daar zijn we streng op. En als foto's gebruikt worden waar geen toestemming voor gegeven is, dan worden de bewerkingen gelijk verwijderd & wordt daar een aantekening van gemaakt.

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen informeren. En ook fotografen die meelezen die ook niet helemaal weten wat ze er mee moeten. Ik zie de laatste tijd veel bokt fotografen langskomen die toestemming geven, dat is erg leuk!

groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:06

Stockfoto's zegt niets meer of minder dan dat het een foto is die bij een fotograaf in het archief staat en die beschikbaar is voor verkoop aan 1 of meerdere partijen. Stock = voorraad.
Geeft nog wel eens verwarring, want veel stockfoto websites zijn gratis of bijna gratis. En daarmee denken mensen dat het woord "stockfoto" de betekenis heeft dat een foto gratis of vrij te gebruiken is.

Los daarvan. Ik heb in het verleden heel actief geprobeerd om foto's op te sporen en weg te laten halen bij paardenspellen. Destijds ook samen met een aantal fotografen een verhitte discussie gehad met de beheerders van "hetpaardenspel.nl" die zich vooral graag niet aan de wet wilden houden, maar liever geld wilden verdienen via onze foto's. Daar heb ik destijds dus héel hard tegenop getreden.

Na jarenlang gebruik op andere paardenspelletjes blijkt dat dit soort foto's eigenlijk altijd binnen het paardenspel blijven. Ze vinden bijna nooit hun weg naar commerciële bedrijven die er zo gratis gebruik van proberen te maken.

Dus ik vind het nu eigenlijk geen probleem meer als ze lekker willen knutselen met de foto's.
En voor alle paardenspellen, behalve hetpaardenspel.nl, geef ik nu dus toestemming.

@Fair: ik zie dat jij moderator bent...
Ik krijg de laatste weken soms wel 5 tot 10 mails per dag van jullie gebruikers (heel keurig inderdaad met die tekst erin die jij hier ook schrijft). Maar het kost me héél veel werk om ze allemaal individueel toestemming te geven.
Kun jij misschien doorgeven dat ik voor MyHorsez toestemming geef voor mijn foto's? (Hypo Focus)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:12

Ik ben ook gevraagd en heb toestemming gegeven :), maar inderdaad tot nu toe alleen aan myhorsez :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:16

De stockfoto's worden ook gewoon nagekeken of ze gebruikt mogen worden. :)
En Femke, ik stuur je even een PB. :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:30

Hier precies hetzelfde verhaal wat betreft de vele mailtjes die ik binnen krijg. Ik geef jullie graag de gelegenheid om met mijn foto's jullie spelletje te laten spelen maar ik heb niet zoveel zin om al die mailtjes te beantwoorden! dus bij deze, van mij ook toestemming!

Femke schreef:
Stockfoto's zegt niets meer of minder dan dat het een foto is die bij een fotograaf in het archief staat en die beschikbaar is voor verkoop aan 1 of meerdere partijen. Stock = voorraad.
Geeft nog wel eens verwarring, want veel stockfoto websites zijn gratis of bijna gratis. En daarmee denken mensen dat het woord "stockfoto" de betekenis heeft dat een foto gratis of vrij te gebruiken is.

Los daarvan. Ik heb in het verleden heel actief geprobeerd om foto's op te sporen en weg te laten halen bij paardenspellen. Destijds ook samen met een aantal fotografen een verhitte discussie gehad met de beheerders van "hetpaardenspel.nl" die zich vooral graag niet aan de wet wilden houden, maar liever geld wilden verdienen via onze foto's. Daar heb ik destijds dus héel hard tegenop getreden.

Na jarenlang gebruik op andere paardenspelletjes blijkt dat dit soort foto's eigenlijk altijd binnen het paardenspel blijven. Ze vinden bijna nooit hun weg naar commerciële bedrijven die er zo gratis gebruik van proberen te maken.

Dus ik vind het nu eigenlijk geen probleem meer als ze lekker willen knutselen met de foto's.
En voor alle paardenspellen, behalve hetpaardenspel.nl, geef ik nu dus toestemming.

@Fair: ik zie dat jij moderator bent...
Ik krijg de laatste weken soms wel 5 tot 10 mails per dag van jullie gebruikers (heel keurig inderdaad met die tekst erin die jij hier ook schrijft). Maar het kost me héél veel werk om ze allemaal individueel toestemming te geven.
Kun jij misschien doorgeven dat ik voor MyHorsez toestemming geef voor mijn foto's? (Hypo Focus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:51

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:28

Ik verplaats je topic van [LZP] Het leven zonder paarden naar [FK] FotoKunst aangezien je daar waarschijnlijk een completer antwoord op je vraag zult krijgen, ook heb ik een [TAG] toegevoegd in je topictitel aangezien dit verplicht is op het subforum FK.