Fotograferen in de sneeuw, help...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Fotograferen in de sneeuw, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 14:53

Week of twee terug heb ik foto's gemaakt van mijn twee lieve meisjes in de sneeuw, van de twee jarige niet gelukt. Over de wel "gelukte" foto's ben ik dus niet tevreden. :+

Kan iemand mij helpen hoe ik de kleuren goed krijg? Foto's zijn onbewerkt (behalve verkleind), nu heb ik een tutorial gevonden voor Photoshop om de kleuren te verbeteren, dus dat ga ik eens proberen. Maar mooier zou zijn als t in de camera al lukt. Ook kreeg ik heel snel onscherpte, vooral de twee jarige dus (een donkerder bruine pony).

Ik heb wat met de witbalans zitten spelen, want dacht dat het daar in zit, maar kreeg weinig verbetering helaas. Echter weet ik ook niet hoe het precies werkt om handmatig de witbalans in te stellen?

Nu heb ik nog heel wat maanden om te oefenen in de sneeuw, dus heel graag ontvang ik tips hoe ik de kleuren beter ga kunnen krijgen. Andere feedback is uiteraard ook enorm welkom!

Enkele voorbeelden. Foto's zijn dus allemaal heel blauw, nu had ze ook blauw halster om en deken op. :+
En de sneeuw is overal blauw en overbelicht.

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

En de vrolijke hond. Ik weet dat er bewegingsonscherpte in zit, maar omdat zijn kop wel scherp is vind ik het toch een leuke foto... maar de kleuren. :=
Afbeelding
6.

De twee jarige, geen perfecte foto omdat het "stiekem" was. Maar toch wel heel leuk moment. Ook hier weer heel blauw alles...
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Fotograferen in de sneeuw, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:30

Heb je in RAW geschoten? En heb je tijdens het fotograferen met je witbalans gespeeld? Waar heb je hem op gezet dan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:48

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:26

Je witbalans staat op kunstlicht of automatisch en dan wil het wel eens fout gaan. Je kan het in elk geval makkelijk met photoshop ofzo fixen :)

edit:
even vlug wat geknutseld :)

AfbeeldingAfbeelding

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:33

Sneeuw is lastig om in te fotograferen. Being there, doing that. Ik volg je topic. Moet me toch hoognodig veriepen in mn camera (wil bv ook een preset voor het noorderlicht instellen en ook 1 voor watervallen/riviertjes).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:39

Ik heb even terug gezocht, maar de witbalans (behalve de eerste, die staat op automatisch) staat op bewolkt. Dat was het merendeels ook.

Wil graag eens proberen om handmatig witbalans in te stellen, maar daar eens in gaan verdiepen. Nu tijd genoeg voor hier in t ziekenhuis.
Artikel wel leerzaam, even nog een keer rustig doorlezen!

Helaas niet in raw, daar kon ik tot voor kort niets mee namelijk. Sinds deze week Photoshop, dus zal volgende keer eens in raw fotograferen. Tenminste Photoshop kan wel wat met raw toch?

Krijg ik deze nog wel wat beter in Photoshop ondanks dat het geen raw is? Ga van de week gewoon eens wat spelen ermee. Vooral de eerste foto hoop ik beter te krijgen.

Jouw sneeuw foto's zijn niet zo blauw toch, Gaby? Jij bent echt een van mijn grote voorbeelden voor fotografie! Vooral van norsken. <3

Kan je op elke camera presets instellen? Dat klinkt wel interessant. Wil heel graag nog een keer mooi de melkweg erop krijgen, je ziet m altijd zo goed en mooi bij ons! Maar op foto's vind ik geen enkele ster terug. :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:44

Als je in RAW fotografeert kun je de witbalans op neutraal zetten en later in PS of LR 'toe voegen'.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:50

Zou inderdaad gewoon RAW gaan fotograferen, is het handigste. gelukkig zijn deze foto's ook gewoon te redden zoals ik al heb laten zien :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:12

Wow Alice, ik voel me vereerd!
Met bepaalde lichtomstandigheden (zoals nu: weinig licht, mijn dag duurt momenteel nog geen 1,5 uur) ontkom je bijna niet aan blauwe foto's. Ik heb een verouderde laptop met Photoshop CS3 en deze kan helaas geen RAW meer aan. Ben aan het sparen voor een opvolger.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij is het me nu een stuk beter afgegaan, alleen was het errug koud (-25 vanochtend toen ik de foto's maakte, met zonsopkomst trouwens rond uur of half 10/10 uur, vandaar de kleuren zo denk ik, maar vind het wel wat hebben :) ).

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:32