Strikt genomen kun je vragen wat je wilt.
Er is geen vaste set met prijzen voor een bepaald niveau.
Het is vooral belangrijk om te weten wat iedere foto je kost.
Dus wat de prijs is bij het bedrijf waar je de afdrukken inkoopt.
En het is van belang óf en wát je wilt verdienen op je nabestellingen.
En hoeveel tijd je per foto kwijt bent vanaf het bestelproces tot de bestelde foto bij je klant binnen is.
Iemand die 1 uur per foto bezig is om een prachtig kunstwerkje te maken in photoshop, zal uiteraard héél veel meer moeten vragen dan iemand die minder of zelfs helemaal niets bewerkt.
En als het gaat om een digitale foto, hou er dan rekening mee dat je een digitale foto nooit meer als afdruk zal verkopen. Als je iets wilt verdienen met je bestellingen, is een digitale foto op facebook/bokt formaat dus eigenlijk een heel belangrijke foto voor je nabestellingen. Dat is een foto type dat niet "te" goedkoop moet zijn, juist omdat ze zo populair zijn.
Er zijn fotografen die digitale foto's op kleiner formaat soms tot in tientallen gratis weggeven bij de shoot.
Bij mij kosten ze € 10,- per stuk. En ik VERKOOP er tientallen per shoot.
Mensen willen ze toch hebben, ook als ze duur zijn. Je kunt daar dus veel op verdienen. Tip dus om die niet (te veel) gratis of voor weinig weg te geven.
Foto's op hoge resolutie heb ik momenteel niet standaard in mijn pakket zitten.
Ik wil liever dat mensen een afdruk bij MIJ bestellen.
Omdat ik intensief heb gezocht naar de beste afdrukcentrales met de beste kwaliteit.
Mensen betalen al heel veel voor een fotoshoot en als je die foto's vervolgens bij de HEMA laat afdrukken, is dat wel erg zonde van de kwaliteit. Die printjes zien er niet uit, de kleuren kloppen niet (waar ik veel moeite voor heb gedaan om ze perfect te krijgen) en ze vervagen na enkele maanden al.
Bovendien komt het ondanks meerdere keren voorlichting per klant tóch nog voor dat de klant die hoge resolutie versie online gooit of instuurt op een fotowedstrijd ofzo... En dat wil ik absoluut voorkomen.
Als mijn klant dus iets groots wil, kunnen ze daar het beste bij mij voor terecht.
In uitzonderlijke gevallen lever ik ze wel op hoge resolutie. Maar dan zet ik er nog eens extra duidelijk bij waar de foto wel en niet voor gebruikt kan worden. En dat doe ik eigenlijk ook alleen als het gaat om een product dat ik niet zélf kan leveren.
Bijvoorbeeld een sticker op de trailer of fotobehang, etc.