Tekenen op aanvraag (hoe te beginnen?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manarosao

Tekenen op aanvraag (hoe te beginnen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:27

Hoi, ik vind het heel erg leuk om te tekenen en dan met name om dieren portretten te maken.
Maar nu vroeg ik me af, hoe zou ik kunnen beginnen met tekenen op aanvraag? Waar moet ik op letten, hoe maak ik reclame, wat zou ik moeten vragen? Etc.
En zou het ook kunnen om tekeningen die ik al gemaakt heb in te scannen en dan meerdere malen te kunnen verkopen? Als postcard, of kussensloop (en gewoon als tekening) etc.
Natuurlijk moet ik nog wel wat werken aan mijn manier van tekenen en blijven oefenen. Maar wat zou ik er nu op dit moment mee kunnen doen?

Voorbeelden komen er aan, (foto's zijn gemaakt met mobiel en het zijn niet echt geweldige foto's)

Klein werkje van ongeveer een uur
Afbeelding

Eerste pastel tekening
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles is hier op A4 formaat

daiswees

Re: Tekenen op aanvraag (hoe te beginnen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:36

mooie stijl heb je !
verder heb ik geen tips over hoe het aan te pakken maar vind je werk erg mooi!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:40

Heel mooi! Kun je me een overzichtje met prijzen sturen dan heb ik misschien een opdracht voor je :)

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:43

sanso schreef:
Heel mooi! Kun je me een overzichtje met prijzen sturen dan heb ik misschien een opdracht voor je :)

Super leuk! Maar dat is precies het probleem, ik heb geen idee wat voor prijzen oid ik zou moeten vragen, en hoe het daarna werkt met betaling enzo, en het opsturen van de tekening :') maar wel echt super dat er nu al interesse voor is ^^ en evt kunnen we het gewoon via mail oid over de prijs hebben. Dan kan ik ook een beetje zien wat het waard is in de ogen van andere mensen (:

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:46

Je stijl spreekt mij ook aan! Heb je nog meer voorbeelden?

Moeilijk he om dan een prijs te hangen aan je tekeningen. Kun je niet vergelijken met andere tekenaars? Je weet zelf wrs wel of je beginnend of ervaren bent etc. Of wellicht aan hen vragen wat zij denken dat je tekeningen waard zouden zijn?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:46

Zou een uurloon bedenken. Bijvoorbeeld 10 euro per uur. Dus ben je 3 uur bezig met een werk reken je er 30 euro voor bijvoorbeeld. Eventueel plus materiaal kosten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:48

ik zou bij kunst geen uurloon kiezen.. maar een waarde die bij een stuk hoort..
kunst is wat de gek er voor geeft, waarom zou je dan met een uurloon genoegen nemen?

die tekening van dat paard vind ik echt wel meer waard dan de 10 euro.
plus ze werkt dan zelfstandig, dus verbruikt ook materialen, betekent dus dat ze misschien 9 euro overhoud aan een stuk dat voor meer verkocht kan worden dan dat.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:52

10 euro is een voorbeeld hè. En het minimale om te vragen. Is fijn om een richtlijn te hanteren toch. Als het een heel mooi stuk is kun je altijd meer vragen. En kosten van materiaal kun je er ook bovenop doen.

Maar je kan idd ook per stuk kijken wat je vraagt. Dan kun je alleen voor elk stuk weer een uur gaan nadenken wat je ervoor wil hebben.

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:54

Ik zat zelf inderdaad wel te denken aan de materiaal kosten, maar ik weet niet of een uurloon heel fijn werkt. Misschien moet ik de prijs af laten hangen van de referentie foto? Wanneer ik iets moet tekenen met bijvoorbeeld een extreme achtergrond of voorgrond deze dan duurder maken dan wanneer ik iets moet tekenen waar veel minder details in zitten. Maar opzich werkt dat natuurlijk ook een beetje als een uurloon, want hoe langer ik bezig ben hoe gedetailleerder de tekening (waarschijnlijk) wordt. :+

Ik heb op het moment niet veel meer goede voorbeelden, alleen half afgemaakte krabbels :')

@elenaMM77 dat is idd wel waar, dat het heel erg af hangt van de koper. Dus misschien kan ik het ook per opdracht laten verschillen. Kijken wat de koper er voor over heeft en dan zelf besluiten of het een goede prijs is of niet. Alleen heb ik geen idee of dat wel werkt :')

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 02:53

Uurloon is echt wel een ding hoor, in de kunst ;)
Je moet ook zeker uurloon rekenen. Als jij 10 uur stopt in een tekening krijg je die echt niet meer terug (die tijd) dus alsjeblieft, stel voor jezelf een uurloon op!! En materiaalkosten. En dat betekend vervolgens niet dat je geen bedrag er bovenop mag doen voor de kwaliteit. Ook dat mag gewoon nog meetellen, maar zorg tenminste dat je de materialen en de tijd die je erin gestoken hebt er sowieso uit haalt (dus dat is zegmaar het absolute minimum dat je 'mag' vragen).

Qua tekeningen verkopen in oplage (dus inscannen en vaker af laten drukken) of uniek werk zit er ook weer een verschil in. Ik ben zelf toevallig bezig met het in oplage verkopen van tekeningen en daar reken je gewoon een vast tarief voor een A4, A3 en andere formaten prints. Maar deze verkoop je dus ook meerdere keren, en kan je nog jaren later blijven herdrukken en verkopen (mits je nog steeds tevreden bent met het werk). De prijs van zo'n werkje ligt veel lager dan van uniek werk. Uniek werk mag je echt veel meer voor vragen dan voor iets in oplage. En dan is het nog afhankelijk van het onderwerp van de tekening. Teken jij "een" paard, dan kan je die misschien voor 30 verkopen, terwijl, als dit "het" paard van Jantje is, en hij lijkt ook nog, dan mag je er gerust 50 voor vragen om maar even een voorbeeldje te noemen.

Prijs in de kunst is dus wel een beetje lastig omdat het van veel dingen afhankelijk is, maar houd aan dat je minstens je uren uitbetaald moet krijgen + materiaal, dan krijg je tenminste al terug wat je erin stopt, en vanuit dat bedrag kan je dan gaan kijken wat je er nog bovenop doet aan kwaliteitskosten.

Ergens in Uit de Kunst zweeft een taxatie topic, dat zou je ook kunnen gebruiken om te kijken wat mensen over zouden hebben voor je tekeningen (plaats je tekeningen daar, taxeer zelf ook even anderen die daar iets plaatsen). Zijn dan wel geen harde cijfers, maar wel een beetje een indicatie qua prijs.

Verder, reclame > Social media. Maak een mooie facebook pagina voor je kunstwerken en een soort prijzenlijst / sheet waarop je globaal wat prijzen aangeeft met voorbeelden wat mensen kunnen verwachten voor die prijs, maak reclame voor jezelf, vraag je vrienden en familie het te delen. En wat natuurlijk het beste werkt > Een tevreden klant die jou tekening, die aan zijn muur hangt, op facebook zet met een linkje naar jou pagina als reclame +:)+

Prijslijstje: Zijn verschillende voorbeelden van te vinden. In zo'n lijst kan je ook onderscheid maken tussen met of zonder achtergrond, zonder achtergrond reken je minder voor, wil men een achtergrond, dan kan je daar weer extra voor rekenen, zolang jij dit duidelijk vermeldt in jou prijslijst krijg je achteraf ook geen scheve gezichten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 02:57

Let erop dat je de toestemming van de fotograaf moet hebben om het werk na te mogen tekenen en te publiceren (en zeker als je het verkoopt!). Even een zijstraat, maar een die vaak over het hoofd gezien wordt.

Oh, en qua prijs: ik ben een erg langzame tekenaar dus als ik 10 euro per uur zou vragen dan krijg ik nooit meer een opdracht :P. Ik zou, zeker in het begin als je nog wat bekendheid moet opbouwen, niet echt veel geld verwachten/vragen. Ik haal er net mijn materiaalkosten uit eigenlijk, ik houd er niet echt iets aan over. Niet dat jij dat ook moet doen, maar verwacht niet gelijk heel veel :)

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 11:44

10 euro uurloon klinkt opzich wel oke, en dan misshien materiaalkosten erbij, ligt er aan wat voor een tekening het is want kleurenpastel gaat er veel sneller doorheen dan wit pitt pastel op zwart papier. En zwarte aquarel of houtskool potlood zit er weer een beetje tussenin.

Ik werk namelijk redelijk snel ^ :p