[FOTO] Eerste zonsondergang met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

[FOTO] Eerste zonsondergang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 15:50

Gisteravond was een prachtige avond voor zonsondergangsfoto's en ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken om een eerste poging te wagen. Het zijn nog echt probeersels om te kijken wat wel of niet mooi is, dus ik zou blij zijn met tips! Qua bewerking was het ook nieuw, omdat ik voor het eerst in RAW heb geschoten en bewerkt met GIMP (ik heb geen photoshop). Daarvoor moest ik UFraw downloaden en ik moet nog wel heel erg wennen aan dat programma.

Ik hoop dat het een leuk begin is. Ik was zelf best verrast over het resultaat maar zie ook dingen die ik anders zou willen hebben.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8. Deze is wat extremer qua kleurbewerking.. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind.
Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO] Eerste zonsondergang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:51

Erg mooi hoor, zeker voor een eerste poging, knap! Het sfeertje zit er al lekker in <3 Foto 5 is een mooi moment en de belichting super zo, leuk dat je nog wat details ziet ook in paard en ruiter!

Als je nog wat meer op zoerk bent naar het effect van silhouetten, zou je een lager standpunt kunnen innemen (dat wil zeggen, plat op je buik in het gras :D ). Dan komen je modellen verder boven de horizon uit. Dat betekent dat ze dan wat meer aftekenen als silhouetten, omdat ze verder boven de bomen op de achtergrond uitkomen :) Dan kun je ook je foto's nog net iets meer onderbelichten, waardoor het nog meer silhouetten worden en je minder doortekening hebt in paard en model, als je dat mooi vindt :) Oh, en door middel van spelen met je witbalans, zul je zien dat je in-camera de kleuren ook al flink kan beïnvloeden!

Ik zou het beeld daarna niet té veel nabewerken, de laatste wordt wat 'nep' en krijgt wat meer ruis, ik vind de iets puurdere plaatjes echt heel mooi :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 11:27

Wauw, dank je wel zeg! Echt een compliment om dit van jou te mogen horen. Bedankt ook voor de tips, lager standpunt ga ik proberen (ik zat nu op mijn knieën, maar plat op de buik is voor de volgende keer dan het idee!). Witbalans neem ik ook mee :j !

Dat extreem nabewerken daar had ik al een beetje mijn twijfels over.. Dan moet het echt bewust zijn om het persoonlijke eruit te halen voor het plaatje, maar gevoelsmatig vind ik het andere ook mooier. Ik heb mijn model nu steeds recht tussen mezelf en de zon in gezet, maar misschien kan ik daar ook nog iets mee om het model een stukje ervoor of erna te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:56

Nou TS die kan je even in je zak steken zeg, fijn commentaar van een van de besten +:)+

Ik vind dit mooie foto's die zorgen dat je weg droomt. Qua techniek heb ik er geen verstand van, maar als leek/kijker zit ik wel meteen in een verhaal. En dat is knap.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:59

Mooi!! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:19

Mooi hoor, foto 5 vind ik ook het mooist. <3
Qua silhouet zou ik kiezen voor een open achtergrond zonder bomen als dat kan, want als je van onder af schiet krijg je zo'n kikkerperspectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:41

Jullie juist ook weer bedankt, voor mij een enorm compliment weer zulke reacties op mijn berichtje hoor :o

De zon en het model naast elkaar in plaats van het model tussen jou en de zon in, doe ik zelf vooral als de zon wel iets breking heeft van bijvoorbeeld wat lichte wolkjes ervoor, dus als hij niet aan een strakke hemel staat.

Een kikvorsperspectief krijg je natuurlijk als je het letterlijk opvat sowieso wel vanaf een laag standpunt. Maar de vertekening (die jij denk ik bedoelt MirandaFuego) die dat kan geven krijg je als je veraf staat en een laag standpunt inneemt niet zo gauw hoor, dat is meer bij groothoek :) Een laag standpunt + van je onderwerp af staan (en niet eronder gaan zitten) geeft dat je met verder inzoomen, bijvoorbeeld op 135-200mm, niet echt een vertekend beeld krijgt- maar wel een lagere horizon. En dat is precies handig bij de zonsondergang als je meer silhouette wilt in zulke omstandigheden, als je niet de luxe van een open vlakte hebt :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:15

Ja, ik dacht ook al dat het van veraf minder uit zou maken idd, maar een open vlakte is natuurlijk het fijnst met zonsondergang. :D
Verder heb ik er ook niet heel veel verstand van hoor, ik rommel zelf maar wat aan met mijn fotootjes. :D Maar ik merk zelf met zonsondergang dat als er bomen zijn, je het laatste stuk van de ondergang mist, dat is wel eens irri.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:35

Niet iedereen heeft de luxe van de open vlakte :D Dus het was maar een tip om het beste uit de omstandigheden te halen. :)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:34

erg gaaf gedaan wel!

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:49

Heel leukk!! <3 <3

Ben helemaal fan van foto 5!! *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 18:50

Ontzettend bedankt hoor allemaal! Weer leerzame tips erbij. Ik had ook het liefste een achtergrond zonder bomen gehad, en die was er ook, alleen ging de zon precies aan de andere kant onder, dus ik had niks aan de open vlakte in dit geval :D.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:49

Ja, haha, maar het kan wel zijn dat soms de lucht aan de andere kant juist heel mooi is met de ondergang, dus niet vergeten achterom te kijken! :D