[SCH] De kunst van imperfectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

[SCH] De kunst van imperfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 01:47

Benieuwd wat het kritische Bokt van deze vindt. In mijn zoektocht naar een titel voor dit topic kwam ik 'de kunst van imperfectie voor perfectionisten' tegen. Ik denk dat dat het is. Ik ben perfectionist, maar ik hou niet van perfect in mijn schilderijen. Ik wil ook geen moeite doen voor perfectie. Ik zoek naar spontaniteit. Niet uitgewerkte delen of onvolmaaktheden zijn dus een bewuste keuze. Voor mij moet kunst vrij zijn. In het echt is ook niets perfect.
Dat is het idee en daar wil ik naartoe. Dit is een poging, maar dit schilderij voldoet er voor mij nog niet aan. Ik blijf proberen :)

120 x 100
Aquarel op doek

Afbeelding

RoosDeG

Re: [SCH] De kunst van imperfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 02:37

Ik vind hem echt schitterend!
Heel mooi gedaan Ts!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 03:32

Wauw!! Is die te koop? :+

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 04:40

Heeeeeeeeeeel gaaf! Heb je nog meer uitprobeersels gemaakt al? Ben er wel benieuwd naar!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:31

Ontzettend gaaf!
Heb je die druiplijnen (en dan vooral de dikkere zoals op de rug) echt gewoon laten lopen als 'we zien wel wat het wordt' of heb je ze stiekem toch vormgegeven? (en hoe dan? *D )

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:30

prachtig....., die zou ik zo ophangen....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:41

Prachtig! Ik zeg zet deze gedachtegang vooral voort

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:50

Ohhh wat mooi....

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:01

Wow wat gaaf! Is hij te koop? ( mag ook in pb )

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:00

Ik vind hem echt heel mooi! Ik persoonlijk vind dat 'loslaten' erg moeilijk in mijn werk. Misschien moet ik zoiets ook maar eens gaan proberen...:D

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:17

Prachtig. Ik wil ook graag weten of het te koop is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:21

<3 wat ontzettend mooi!!! Ik ben zelfs ontroerd.
Het raakt me... Het verbeeld precies mijn gevoelens van de laatste tijd. Heel
Bijzonder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:23

Wat een expressie en emotie zit er in dit schilderij. Wow. Alles klopt eraan.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:35

Ongelofelijk sterk beeld! In een woord prachtig! Ga zo door TS _/-\o_

Ps. Ik zou zoiets absoluut in m'n huis hangen

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:58

Heel mooi gemaakt! Prachtig kleurgebruik ook :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:17

Je idee en gedachtengang, fantastisch!!
Je uitwerking ook _/-\o_

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:19

Oh die wil ik wel aan de muur, is die te koop?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:40

Ik vind het een heel mooi werk, mooie kleuren en fijne sfeer. Echter zie ik de titel er persoonlijk niet in terug, imo is imperfectie niet gelinkt aan een bepaalde stijl (zoals realisme versus een 'lossere' stijl zoals deze). Ik vind dit werk totaal niet imperfect namelijk, wat waarschijnlijk meespeelt is dat het ondanks de strepen nog vrij gestileerd lijkt. Komt ook door de houding van het paard die heel zelfbewust en daardoor juist niet spontaan oogt. Ik denk dat nog meer loslaten je dichter bij je doel brengt (wat overigens niet makkelijk is, ik spreek uit ervaring...) Ik denk dat je het hier zelf eigenlijk al zegt:

Citaat:
Niet uitgewerkte delen of onvolmaaktheden zijn dus een bewuste keuze.

Het is heel moeilijk om het geen bewuste keuze te laten zijn maar zolang het dat is, blijft het een streven naar een (in jouw ogen) 'perfectie', naar 'af'.
Als je het niet hebt over perfectie maar gewoon over verschillende stijlen (bijv: ik heb geen boodschap aan (hyper)realisme en wil mezelf verder ontwikkelen in een andere stijl) ligt het al iets anders natuurlijk.

Wat kan helpen bij loslaten is tijdsdruk, dus tekeningen maken met een wekker ernaast. 20 minuten, 15, 10, 5, 1 etc. Tijd om is klaar en potlood/penseel/whatever neerleggen.

Zoals er vroeger ooit eens tegen mij gezegd is en wat ik nooit zal vergeten: perfection is the most boring thing in the world :D Uiteindelijk is niks helemaal perfect!

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:59

Fantastisch! Die neus ziet er uit alsof je hem kan aaien, ondanks (of misschien wel dankzij) de stijl

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 15:07

Wow deze reacties had ik niet verwacht :D . Heel erg bedankt allemaal.
Het schilderij is te koop, ik heb de geïnteresseerden even een pb gestuurd. :)
Wie benieuwd is naar nog andere werken kan kijken op www.marjolebbeaquarel.be of op mijn facebookpagina https://www.facebook.com/Marjo-Lebbe-Aq ... =bookmarks . Er staan ook nog een antal recente werkjes hier op Bokt: [UK] [SCH] Gayo in aquarel en [UK] [SCH] Big Business maar die zijn beide minder 'los' :)

Marrie_L: Die druiplijnen zijn op goed geluk uitgelopen. Ik heb ze dus niet gestuurd met een penseel, wel met draaien van het doek :P Je kan er ook beter niet te veel aan klooien, want dan loopt het niet meer mooi uit. Aquarel en water kan zo een mooi effect geven tijdens het laten drogen. Dan moet je gewoon geduld hebben en hopen dat het gaat zijn zoals je wil! Heel fijn om te doen ;)

Horsenart_95: Wat jij maakt is anders ook erg mooi. Ik heb daar het geduld niet meer voor. Dus het is even goed een gave. Ik deed het vroeger ook wel op jou manier, maar was nooit écht tevreden, omdat het perfecte fotoportret niet bestaat voor mij. In deze stijl kan ik wel tevreden zijn methet resultaat, omdat ik dat perfecte heb los gelaten :)

Hannanas: Wat een compliment :o Dat is nu exact wat een kunstenaar wil bereiken denk ik. Bedankt!

Fenrir: Dank voor je reactie. Heel fijn dat je even mee denkt. In je eerste alinea kan ik mezelf wel vinden, maar ben het toch niet helemaal met je eens. Wat de houding betreft, heb je misschien wel gelijk. Niet helemaal spontaan. Wat je citaat betreft: ik heb er dan wel bewust voor gekozen om het zo te laten staan, niet persé om het zo te schilderen. Ik heb heel veel aan het toeval over gelaten en vaak snel iets opgezet, en gekozen dat het goed was, ookal had ik het misschien net anders gewild, snap je? Dus voor mij heet dat imperfect en los gelaten.. :)
Dat niets perfect is, zei ik zelf ook al. En dat is inderdaad waar ik heen wel. Voor mij is het af en perfect als het niet perfect is. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt.. Wel bedankt voor je tip. Daar kan ik zeker eens mee aan de slag gaan. Ik weet alleen niet of dat nu precies wordt wat ik dan wil. Ik werk normaal heel traag met heel veel pauze :+
En ik hoef ook niet in een vakje te passen. Ik wil geen stijl nabootsen. Ik wil vooral mijn eigen ding doen en daar in groeien. Ik wil maken wat ik mooi vind, of dat nu los of binnen te lijntjes is. Op het moment vind ik dit vrije leuk om te doen, dus ik zie wel wat daar uit groeit :) Nog eens bedankt om er een andere visie op los te laten!
Laatst bijgewerkt door marjoke op 06-09-16 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:11

Ik vind m gaaf! Experimenteer vooral verder! ook met kleur!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:19

Ik vind hem heel gaaf! :oo

Wat is dan je werkplan als je aan zoiets begint?
Maak je wel eerst een schets, of begin je gewoon te schilderen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:44

Wauw <3 , die mag aan de muur !!

Toen ik je tekst las, dacht ik een paar flauwe lijnen te zien te krijgen, iets wat van ver mss wel wat op een paard gelijkt. Een probeersel van iemand die iets wil maken, er eigenlijk niet in slaagt en dan doet alsof het resultaat de bedoeling was :o .
Maar dit? Totáál niet verwacht! Die ogen, oren en neus zijn zo perfect ..., dat doek straalt zo veel expressie uit ... Echt, ik ben fan! Schitterend werk!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:12

Wauw. Ik weet niet eens hoe ik het kan omschrijven, dit schilderij laat zoveel emotie zien. De combinatie van je techniek, houding van het paard en kleurgebruik gaat heel mooi samen . Dit is oprecht een van de mooiste schilderijen die ik heb gezien. Prachtig! :D

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:20

Wauw, die mag zeker wel aan mijn muur hangen! Echt prachtig TS!