[VRAAG] Welke tekentablet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

[VRAAG] Welke tekentablet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:14

Zoals de titel zegt, welke tekentablet vinden jullie het beste? :)

Ik zou hem willen gaan gebruiken voor o.a. mijn opleiding (Grafische vormgeving), maar ook om vrij te tekenen. Ik gebruik vooral programma's zoals Photoshop, Illustrator en Indesign.

De laptop waar ik hem op zou aansluiten is een Macbook Pro.

Het hoeft niet de allerduurste te zijn :Y)

Ik hoor graag ervaringen, meningen, tips!
Laatst bijgewerkt door Meloen op 09-09-16 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:19

Dacht ik toch dat je een tablet, een pil zocht tegen teken, je weet wel die akelige beestjes _/-\o_

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:20

Wacom sowieso :j Maakt in principe niet zoveel uit welke, alleen de Bamboo is niet (meer) geschikt om mee te tekenen.
Als ik jou was zou ik naar een leuke Intuos kijken, het instapmodel. Formaat ligt er voornamelijk aan wat je zelf fijn vindt! Zelf heb ik een oude Intuos Pro voor op "to go" en een Cintiq voor thuis (de kleinste) en het is wel echt topspul hoor. Heb overigens ook 2 Bamboo's gehad en ze zijn allemaal eigenlijk goed :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:21

maras schreef:
Dacht ik toch dat je een tablet, een pil zocht tegen teken, je weet wel die akelige beestjes _/-\o_

Oh wauw _/-\o_ :') Dat was nooit in mij opgekomen. Had wel gekund!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:22

Warboel schreef:
Wacom sowieso :j Maakt in principe niet zoveel uit welke, alleen de Bamboo is niet (meer) geschikt om mee te tekenen.
Als ik jou was zou ik naar een leuke Intuos kijken, het instapmodel. Formaat ligt er voornamelijk aan wat je zelf fijn vindt! Zelf heb ik een oude Intuos Pro voor op "to go" en een Cintiq voor thuis (de kleinste) en het is wel echt topspul hoor. Heb overigens ook 2 Bamboo's gehad en ze zijn allemaal eigenlijk goed :)

Oeh, wat vind jij van de Cintiq? Ik heb daar over na zitten te denken, lijkt me heel fijn om te zien op de tablet zelf waar je tekent ipv op een scherm verderop. Veel intuïtiever. Wat is jouw ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:22

Ik heb de Intuos Pro M, zowel thuis als op kantoor. Ik twijfel of ik voor thuis een cintiq erbij zal halen, tekent toch lekkerder dan een intuos.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:23

Warboel schreef:

Oke, waarom is die Bamboo niet meer geschikt dan?

Dank je voor de tip! Ik had ook wel eens van die tablets gezien waarmee je gelijk ziet waar je tekent, dus op de tablet zelf. Dat klinkt ook wel ideaal eigenlijk. Maar het belangrijkste is denk ik dat de tablet gevoelig genoeg is voor druk en gewoon gemakkelijk werkt :)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:25

ik heb een intuos draw geloof ik, small, en ik vind hem helemaal prima voor wat ik ermee doe (af en toe een tekeningetje), maar als ik echt een zocht voor de programmas die jij gebruikt en jouw doel zou ik of naar een maatje groter kijken of idd de cintiq. Is wel duuur :o

qua druk doet de mijne het echt perfect, het is een topding.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:28

noox schreef:
ik heb een intuos draw geloof ik, small, en ik vind hem helemaal prima voor wat ik ermee doe (af en toe een tekeningetje), maar als ik echt een zocht voor de programmas die jij gebruikt en jouw doel zou ik of naar een maatje groter kijken of idd de cintiq. Is wel duuur :o

qua druk doet de mijne het echt perfect, het is een topding.

Ik denk dat de programma's niet eens zoveel uitmaken hoor.. op zich is het (bij mijn opleiding) vooral belangrijk dat ik even een schets kan maken uit de losse hand, bijvoorbeeld voor kleine illustraties of logo's. Lijntjes die niet helemaal mooi zijn kan ik nog wel bijwerken in het programma zelf. Maar het lijkt me vooral handig om dus ook te kunnen tekenen op de computer, dan kan ik ook eens andere soorten beelden maken :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:31

Wacom inderdaad! Super merk, veel keuze, zowel goedkoop als duur maar alles van prima kwaliteit. Die krengen gaan jaren mee. Er worden nieuwe drivers ontwikkelt om alles optimaal te laten werken (gratis te downloaden via hun site, verwijder wel altijd je oude driver voor je een nieuwe download). Service is naar mijn ervaring prima. Wacom Bamboo is inderdaad niet meer, maar de wacom intuos draw en intuos comic zijn de nieuwe bamboos. Een vriendin heeft er recent eentje aangeschaft, en mijn zus ook (de draw, goedkoper model van de wacom) en de drukgevoeligheid werkt prima, beiden zijn erg tevreden. Ik gebruik intussen al 3 a 4 jaar dezelfde wacom tablet met veel plezier en het ding werkt nog steeds perfect. Intussen ook een cintiq erbij, ook heerlijk om op te werken, dus ik zweer wel bij wacom.

Wat betreft intuos en cintiq, ik gebruik ze nog beide. Zo direct op scherm werken is zeker fijn maar als je eenmaal aan een schermloze tablet gewend bent dan werkt dat ook heerlijk. Cintiq is wel een flinke investering, dus je moet wel zeker weten dat digitaal tekenen helemaal je ding is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:33

IsaCalixa schreef:
Warboel schreef:

Oke, waarom is die Bamboo niet meer geschikt dan?

Dank je voor de tip! Ik had ook wel eens van die tablets gezien waarmee je gelijk ziet waar je tekent, dus op de tablet zelf. Dat klinkt ook wel ideaal eigenlijk. Maar het belangrijkste is denk ik dat de tablet gevoelig genoeg is voor druk en gewoon gemakkelijk werkt :)

De Bamboo's zijn niet meer om te tekenen. Vroegâh was dat de instaplijn van Wacom, nu is dat de Intuos. En die zijn prima gevoelig voor druk.

Ja dat zijn Cintiqs, die waar je direct op tekent! :j

Century schreef:
Warboel schreef:

Oeh, wat vind jij van de Cintiq? Ik heb daar over na zitten te denken, lijkt me heel fijn om te zien op de tablet zelf waar je tekent ipv op een scherm verderop. Veel intuïtiever. Wat is jouw ervaring?

Die lever ik nooit meer in :D
Wij hadden de 22" en 27" op school staan, dus zo ben ik er mee in aanraking gekomen. Zijn ontzettend fijne dingen, het werkt nog weer een slagje fijner als een "gewone" tekentablet. Ben toen naar de winkel van Tablet4U gereden om ze te proberen, maar ben na lang wikken en wegen toch voor de kleinste gegaan. Die 27" en 22" moet je ook maar net de ruimte voor hebben, met die complete stellage eromheen zijn die echt huge :wow: Overigens heb ik niet die Companion maar deze: http://www.wacom.com/en-nl/products/pen ... ntiq-13-hd Zonder touch enzo. Ik had een Bamboo met Touch en dat vond ik zo vervelend := Had ik altijd uitstaan.

Ik heb er wel zo'n pink-handschoentje bij, anders loopt het soms wat stroef met je hand over het scherm. En ook om m'n scherm schoon te houden als ik per ongeluk verfhanden heb ofzo := Echt, ik kan 'm 100% aanbevelen!

Fearn

Re: Welke tekentablet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 09:36

Ik twijfel nu tussen de wacom intuos draw small en de wacom intuos art small. Het prijsverschil is 20 euro bij de media markt. Maakt dat nog uit of kan ik gewoon voor de goedkoopste (draw) gaan? :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:12

Bij de art en comic krijg je teken software (meestal coral painter) en bij de draw krijgt je geen teken software. Verder zijn de specificaties hetzelfde heb ik me laten vertellen door een wacom medewerker.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:23

Hahaha ik dacht: oeh een tablet tegen teken voor mijn hond? Even lezen! :')

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:38

Harvey1 schreef:
Hahaha ik dacht: oeh een tablet tegen teken voor mijn hond? Even lezen! :')

Hebben ze wel bij de DA hoor ;) :')

Oké, die software is wel echt de moeite waard? Ik heb dus ook wel de Adobe programma's en zie ook veel mensen tekenen in photoshop, maar goed :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:56

Photoshop tekent fijn :j Maar het is net wat je zelf wil. Ik heb die extra software niet geïnstalleerd :o

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:08

Ik heb zelf een Wacom Intuos Pen & Touch Medium :) prima formaatje, niet achterlijk duur en werkt heel fijn en makkelijk!

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:05

Ik vind coral painter persoonlijk een vreselijk programma, maar smaken verschillen natuurlijk. Als je photoshop hebt zou ik daar gewoon voor gaan en dan lekker 20 euro besparen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 18:28

Oke! Dan ben ik er uit denk ik! :) Bedankt voor de handige tips!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:31

WACOM !!!!

Wil niks anders meer.
Maar wat je ook kiest; neem geen pen met batterij erin, enorm slechte ervaring mee: ik had een TRUST tablet en de batterij ging smelten ... levensgevaarlijk. En zonder batterij is het ook veel handiger, geen kosten meer ed.

Edit: net topic beetje doorgelezen. Tablets met een scherm lijken me niet echt fijn voor je nek, telkens naar beneden kijken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:39

Dat doe toch ook als je op papier tekent? :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:40

420BlazeIt schreef:
Edit: net topic beetje doorgelezen. Tablets met een scherm lijken me niet echt fijn voor je nek, telkens naar beneden kijken.

Gelukkig heb je daar hele mooie standaards voor ;) kan je ze schuin zetten of zelfs bijna rechtop, net wat je fijn vindt :j

En inderdaad, als je op papier gewoon op een tafel tekent heb je hetzelfde.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:45

Oh dan heb ik niets gezegd :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 19:15

Zit er bij zo'n tablet standaard een pen met batterij dan? Kan zoiets ook niet een defect aan die specifieke pen of batterij zijn geweest? Lijkt me toch onwaarschijnlijk dat dat altijd gebeurt..

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:21

Bij wacom tablets zitten standaard pennen zonder batterij dus geen zorgen :) en gewoon je bon bewaren voor garantie, dan zit je altijd safe