[INFO] Foto ongevraagd gebruikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

[INFO] Foto ongevraagd gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 09:44

Even voor de (semi-)pro's onder ons.

In 2015 heb ik een kennis en oud-stalgenoot een fotoshoot gegeven van haar paard. Ik had zin om te fotograferen en even geen klanten, bovendien gewoon erg leuk om haar en haar paard weer te zien na lange tijd. De foto's heb ik in klein formaat aan haar gestuurd met de mededeling dat zij ze voor sociale media en thuis bekijken mocht gebruiken maar voor afdruk of commercieel gebruik moest afnemen. De foto's mochten niet commercieel gebruikt worden.

Nu zie ik dat deze oud-stalgenoot een heel mooi cadeau heeft gekregen van iemand anders, met daarop... jawel, een foto uit díe shoot. De gever heeft dus ongevraagd mijn foto gebruikt. Ik zit er nu aan te denken om een factuur te sturen naar degene die ongevraagd mijn foto hiervoor gebruikt heeft, maar zou niet weten wat ik zou kunnen eisen hiervoor. Ik kan wel zeggen "dat mag niet, je moet de foto weghalen", maar het is niet terug te draaien, dus tja...

Daar komt bij dat de foto ongevraagd bijgesneden is. Nu was dit nodig om de foto correct op het presentje te zetten (rond), maar dan nóg is het ongevraagd.

Ik ben er eigenlijk wel boos om...

Heeft iemand een suggestie? Aanschrijven? Meteen factuur mét boete voor ongeoorloofd gebruik/misbruik? Ik wil het niet zo maar laten gaan, ik wil hier dus echt achteraan gaan, maar ik wil die oud stalgenoot ook niet tegen de borst stoten, want het staat volkomen los van haar.

Misschien er ook bij melden dat de gever en ik écht geen vrienden zijn...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:47

Het lijkt er nu meer op dat je boos bent omdat dit iemand is die je niet mag???

Als je stadgenoot dit zelf had laten maken had je er dan ook zo'n probleem van gemaakt?

Wat is er precies gemaakt? Commercieel?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:51

Ik zou hier persoonlijk niet zo'n punt van maken, bij mij is het altijd zo dat ze de webfoto's overal voor mogen gebruiken, dus ook uitprinten. Bijsnijden zou ik eerder kwalijk vinden wanneer dit openbaar wordt gedaan (bijvoorbeeld op social media je logo weggesneden, dat gaat immers ten koste van jouw promotie). Maar dit is slechts (een onderdeel van?) een cadeautje..

Je kunt als je het heel officieel bekijkt wel een factuur sturen, wegens het bijsnijden van de foto, maar ik zou het zelf de moeite niet waard vinden. En zoals je zelf schrijft spelen er ook emoties mee, dat kun je niet "zakelijke" beslissingen laten beïnvloeden.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:54

Ik heb dit ook een keer meegemaakt. Alleen was ik de gene die de foto had gebruikt...

Vriendin van mij had mij ooit eens wat foto's gestuurd van toen haar verzorgpaardje.
Hier stond geen logo op.

Paardje was overleden en ze was bijna jarig.
Dus ik had de foto zelf op hout bedrukt en haar kado gedaan.
Hiervan had ik een foto op fb gezet omdat ik daar net mee begonnen was..

Iets later kreeg ik een berichtje dat dit niet de bedoeling was en hoe ik het in mijn hoofd haalde om het logo eraf te halen...
Nou had ik nooit een foto met logo gehad, maar goed.
Ben zelf ook fotograaf en zou daar niet blij mee zijn..

Had direct uitgelegd hoe het zat en aangeboden om zelf dan voor die foto te betalen.
Dit hoefde uiteindelijk dan niet.. Maar ik vond het wel echt heel vervelend.

Hopelijk komen jullie hier uit!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 09:59

Als de stalgenoot het zelf had laten maken had ik haar zeker aangeschreven of in ieder geval gemeld "Joh, dat is niet de bedoeling." Vanuit het verleden blijkt gewoon dat de gever en ik elkaar totaal niet liggen, het is een erg dominant persoon, maar het simpele feit dat als iemand het mij even gevraagd had, ik het totaal geen probleem had gevonden.

Ik wil nog niet zeggen "hoe haal je het in je hoofd", maar wel toch echt duidelijk maken dat ze het wel even had moeten vragen, omdat afdrukken gewoon geld kost. De hele shoot heeft míj geld gekost.
Ik snap dus wat Biebz zegt.

IsaCalixa, als je er je geld mee moet verdienen, is er wel zeker een zaak van te maken. Het is niet zo maar een hobby. De foto's heeft ze zonder logo gekregen, maar dat wil niet zeggen dat er geen © op zit.
Foto's van FB of waar dan ook halen om ze voor andere doeleinden te gebruiken is gewoon tegen de wet.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:14

Agossie schreef:
Als de stalgenoot het zelf had laten maken had ik haar zeker aangeschreven of in ieder geval gemeld "Joh, dat is niet de bedoeling." Vanuit het verleden blijkt gewoon dat de gever en ik elkaar totaal niet liggen, het is een erg dominant persoon, maar het simpele feit dat als iemand het mij even gevraagd had, ik het totaal geen probleem had gevonden.

Ik wil nog niet zeggen "hoe haal je het in je hoofd", maar wel toch echt duidelijk maken dat ze het wel even had moeten vragen, omdat afdrukken gewoon geld kost. De hele shoot heeft míj geld gekost.
Ik snap dus wat Biebz zegt.

IsaCalixa, als je er je geld mee moet verdienen, is er wel zeker een zaak van te maken. Het is niet zo maar een hobby. De foto's heeft ze zonder logo gekregen, maar dat wil niet zeggen dat er geen © op zit.
Foto's van FB of waar dan ook halen om ze voor andere doeleinden te gebruiken is gewoon tegen de wet.

Hmm ja oké, in dit geval is de foto inderdaad door iemand anders gebruikt, dan zou je er iets van kunnen zeggen/voor kunnen verrekenen ja. Ik bedoelde meer dat ik het geen probleem zou vinden als mensen hun eigen foto's met logo uitprinten :) maar in dit geval een foto zonder logo door een niet-vriendin.. dan snap ik je wel ja

Joltsje

Re: [INFO] Foto ongevraagd gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:24

Hmm.. lastig.

Ik zou het ook zo met goeie bedoelingen kunnen doen. Een leuk fotokado voor een vriendin bijv. Waarbij ik de foto van de whatsapp of facebook haal (wist niet dat dat niet mocht).

Als ik dan een boos bericht krijg zou ik niet leuk vinden. Een net bericht had ik nog wel oke gevonden.

Maar eigenlijk denk ik. Laat t gaan. Voortaan gewoon geen fotos meer zonder logo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:27

Hoe is de gever aan die foto gekomen? Ik zou me bijv van geen kwaad bewust zijn als ik de foto bijv van de fb van de eigenaar had

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 10:53

@ Joltsje, met of zonder watermerk zit er hoe dan ook een copyright of auteursrecht op de foto. Op élke foto. Ook de foto die jij bijvoorbeeld van een bloempje in je tuin op Facebook plaatst. Ongevraagd gebruik is gewoon wettelijk niet toegestaan. Overigens, als er wél een watermerk of logo op had gestaan, zou dat er dus afgesneden zijn.

@ LadyMadonna, ik vermoed dat de gever de foto van de Facebook van de oud-stalgenoot heeft gehaald. En dat is inderdaad niet toegestaan, wettelijk. Ze zou het album wél mogen delen op facebook, maar NIET foto's voor andere doeleinden gebruiken, dus voor afdrukken en dergelijke.

Net even gecheckt... Mijn logo staat er wel degelijk op en is er dus afgesneden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:01

Agossie schreef:
@ LadyMadonna, ik vermoed dat de gever de foto van de Facebook van de oud-stalgenoot heeft gehaald. En dat is inderdaad niet toegestaan, wettelijk. Ze zou het album wél mogen delen op facebook, maar NIET foto's voor andere doeleinden gebruiken, dus voor afdrukken en dergelijke.
.

En jij bent ervan in de veronderstelling dat elke simpele burger, die niets met fotografie heeft, dat ook weet?

Heb het zelf aan de hand gehad. Ik kreeg van mijn vriendin een mooi zelf geschilderd bord toen ik slaagde voor de vakopleiding nagelstyliste.
Hierin had ze mijn logo (zelfgemaakt) verwerkt, en een getekend flesje nagellak wat ze op Google had gevonden.
Vol trots liet ik het zien op het nagelforum, waar direct iemand heel boos werd, want dat flesje had zij speciaal voor haar salon laten ontwerpen.
Wij waten ons van geen kwaad bewust, het bord wordt verder ook niet commercieel gebruikt oid. De toon van die ander was direct dusdanig agressief dat ik direct mijn handen er vanaf getrokken heb, bord hangt gewoon ter decoratie in de salon.
Als ik een bepaald nageldesign maak (zelf verzin) en een ander maakt dat na, eventueel met een YouTube filmpje, kán ik daar heel erg moeilijk over doen, maar waarom zou ik?
Maak zelf ook vaak zat iets na.
Dergelijke zaken kan je simpelweg niet voorkomen omdat 80% niet weet dat het officieel niet mag.
Ik zou m'n "verlies" nemen...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:11

Ik snap heel goed dat die persoon boos werd, maar ben het met je eens dat als ze het vriendelijk gebracht zou hebben, het heel anders zou zijn. Even vragen aan de maker (als die bekend is) scheelt vaak een hoop onrust en ellende. Ik wil echter niet boos reageren, maar wel bewust maken van het feit dat het eigenlijk niet geoorloofd is en dat ze het beter even had kunnen vragen. Als zij daar dan heel vervelend op reageert, dán kan ik haar een factuur sturen, maar als ze reageert met "joh, sorry! Dat wist ik helemaal niet!" dan is voor mij de zaak wel afgedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:16

Jij hebt het origineel, met logo dus stuur een bericht naar die persoon met de mededeling dat dit niet de bedoeling is. of je een factuur moet sturen?? Ik zou het laten wezen, maar wel duidelijk maken dat er de volgende keer maatregelen worden genomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:23

Ik zou een factuur sturen met een begeleidende brief. Als daar een reactie op komt in de trant van "Goh ik was me van geen kwaad bewust" dan zou ik er even over in gesprek gaan en kijken wat voor uitkomst het verhaal krijgt. Wellicht een gedeelte van het bedrag, wellicht het 'boete-bedrag' achterwege laten.

Copyright is algemene kennis wat over het algemeen bij iedereen bekend is, het is vaak in het nieuws of wordt aangehaald op Facebook. Zo'n 80% weet echt wel wat copyright en auteursrecht is, zeker als de gever in de paarden zit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:34

KimD schreef:
. Zo'n 80% weet echt wel wat copyright en auteursrecht is, zeker als de gever in de paarden zit.

Ik denk dat je je daar flink in vergist.
Veel mensen weten wel dat ze niet zomaar dingen mogen gebruiken voor bijv een website. Maar voor iets privé? Nee.
Denk dat heel veel mensen het zien dat niet mag voor commercieel gebruik

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:15

Tja, het mag niet. Maar bij dit soort dingetjes laat ik het gaan, anders heb ik er letterlijk een dagtaak aan. Hoe veel mensen al mijn logo eraf snijden door de foto op Facebook te zetten of op instagram met een filtertje erover.

Weet je, als je er wat van zegt, win je er zowat niks mee. Die klant is pissig, gaat het rond vertellen, jouw foto stond er toch al op, en dan is dus niemand meer blij.
Als mensen het echt een mooie foto vinden, vragen ze vaak echt wel van 'oh bij wie ben je geweest?' en komen ze er zo altijd wel achter.

Kijk, als een bedrijf het doet dan is het gewoon een keiharde factuur, want dan loop je gewoon flinke inkomsten mis en die bedrijven weten dondersgoed wat ze doen. Maar bij klanten die het voor dit soort dingetjes gebruiken, tja.. Ik maak me er niet druk om :D

Ik hou altijd de vraag aan 'Zou mijn moeder dit ook kunnen doen?' :') Is het antwoord ja, dan weet zij dus niet dat het niet mag en weten andere mensen het vaak ook niet, ook al bedoelen ze het goed.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:29

Ik vind het een beetje overdreven. Het ging om een cadeautje toch? Dus er is geen geld verdiend met je foto, hij staat niet op een paardenwebsite of ergens anders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:23

Wat een geneuzel. De gever heeft met hele goede bedoelingen de foto af laten drukken en als cadeau gegeven, superlief, en dan zou ze er een factuur achteraan gestuurd krijgen 'want het is jouw foto en foei dat mag niet'.
Kom op zeg. Denk aan je hart, maak je niet druk om zoiets.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:29

Waar maak je je druk om, ik zou er geen punt van maken. Het was een cadeautje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:44

Nee het mag niet, maar aangezien dit een prive geschenk is en daarmee niet op het www geparadeerd gaat worden zou ik maar denken "wat fijn voor de ontvanger dat diegene mijn foto krijgt'

Punt is nu dat je de nietsvermoedende ontvanger ook erbij zal betrekken, want die zit nu met een fout cadeau opgescheept

Als deze foto nou commercieel gebruikt werd of op Facebook werd gepost met afgesneden copyright dan zou ik de gever aanspreken. Maar zo voor huiskamer gebruik? Nee. Zou zeggen, wees trots op die foto dat die nou hangt bij iemand thuis :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:56

Je moet dit absoluut niet af laten hangen van de reactie van de wederpartij. Je stuurt of wel of niet een factuur. En niet: als ze niet lief is dan wel. Das echt niet juist.

Bovendien mogen jullie elkaar toch al niet kennelijk. Ik weet niet waarom dat gedeelte ter zake doet in dit topic.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:20

Ik zou het laten gaan, het zal vast niet met kwade opzet gebeurd zijn en van een factuur sturen ga je alleen een slechte naam krijgen. Mensen vinden klantvriendelijlheid namelijk ook een belangrijke kwaliteit van een fotograaf.

Daar bedoel ik mee dat als ik zelf een gekregen foto af wil drukken (met copyright) met mijn eigen printer voor in mijn agenda te plakken dat ik niet bang moet zijn een factuur naar mijn broek geslingerd te krijgen.

Fotografen genoeg, dan kies ik wel een andere.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:31

LadyMadonna schreef:
KimD schreef:
. Zo'n 80% weet echt wel wat copyright en auteursrecht is, zeker als de gever in de paarden zit.

Ik denk dat je je daar flink in vergist.
Veel mensen weten wel dat ze niet zomaar dingen mogen gebruiken voor bijv een website. Maar voor iets privé? Nee.
Denk dat heel veel mensen het zien dat niet mag voor commercieel gebruik

Precies..

Ik zou denken als simpele ziel: goh, leuk cadeau voor vriendin, komt in haar kamer te hangen dus dat is niet commercieel..

Ik zou het dus ook gedaan hebben zonder dat ik mij van enig kwaad bewust zou zijn.

Bij commercieel gebruik denk ik als leek aan websites en bijvoorbeeld marktplaats

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:04

Ik zou me ook van geen kwaad bewust zijn. Kans lijkt me groot dat de gever de foto van FB heeft gehaald of dat TS zelf de foto aangeleverd heeft aan de gever.

Als ik in de schoenen van jouw stalgenoot stond zou ik hier niets kwaad in zien.
Al laat ze er fotobehang van maken en behangt ze heel haar huis ermee.
In de foto's op FB zetten, in een fotoboek plakken/af laten drukken, mok of poster laten drukken voor eigen gebruik zie ik echt niets verkeerds.

Wel als ze er mokken van laat maken om te verkopen of het verwerkt in haar logo of haar bedrijfsauto er mee laat bedrukken.

Ook als ik in de schoenen van de gever zou staan was ik me van geen kwaad bewust. Het is immers de foto van degene waar je het cadeau aan geeft. Het product dat er van gemaakt is is niet voor commerciële doeleinden.

Daarnaast wilde jij graag foto's maken geef je aan. Het is niet dat TS jou gevraagd heeft foto's te komen maken en enkel deze gratis foto's aangenomen heeft en verder niets wilde bestellen.
Als je dit al een reden vindt om een rekening te sturen, dan zou ik in het vervolg nooit geen foto's meer op deze manier aan iemand geven.

Als ik de stalgenoot was en ik zou zo ineens nu een rekening van je krijgen, dan zou ik behoorlijk pissig zijn. Ook zou ik je niet aanraden als fotograaf bij stal genoten, vrienden, familie e.d.

Ik zou hooguit een berichtje sturen dat het een leuk cadeau is, dat je je gevleid voelt dat jouw foto ervoor gebruikt is maar dat dit eigenlijk niet toegestaan is op deze manier en of ze daar in het vervolg rekening mee zou willen houden.