[FOTO] eerste fotos, zee arend en uil, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] eerste fotos, zee arend en uil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:15

Hallo,
Vandaag heb ik een camera gekocht van iemand die ik ken, en gelijk uitgeprobeerd op de roofvogelshow hier. Tips zijn zeer welkom, vooral over instellingen e.d
Heb sommige al wel nabewerkt.
Ik hoop dat ze zo nog scherp zijn, zijn van camera naar laptop naar fb naar telefoon naar bokt gegaan :')

Afbeelding
Oehoe (deze heb ik flink bewerkt zoals je ziet)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amerikaanse zee arend

Brand los!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [FOTO] eerste fotos, zee arend en uil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:16

Foto 1: deze is onscherp en te krap gekaderd. (mag ik het origineel in link eens zien?) Bij mij was hij de prullenbak ingegaan. :o

Foto 2: netjes scherp maar te donker en imo teveel loze ruimte boven.

Foto 3: dappere poging maar de onscherpte voegt voor mij niets toe, deze had ik ook weggegooid. Al weet ik dat er mensen zijn die dit wel mooi vinden, smaken verschillen. ;)

Foto 4: deze is netjes, misschien een tikkeltje te donker nog maar scherp. Ik had alleen dat vlekje onder de snavel even weggewerkt.'

Foto 5: Heb je hem zo geschoten of gecropt? Ik vind deze ook te krap. De donkere stukken vind ik te donker en hij is niet helemaal scherp. (komt misschien door het sterke croppen)

Zie dit als opbouwend commentaar, compositie en nabewerking is vaak een kwestie van smaak maar als je van meerdere mensen dezelfde dingen hoort weet je waar je aan moet werken. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:19

Ik vind 3 juist heel leuk :-)

Dan vind ik 2 weer beter dan 4. Die loze ruimte boven 2 is snel weggewerkt :-)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:20

Ik vind 1 en 5 juist wel tof!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:21

Bedankt voor je reactie! Ik heb indd veel gecropt, heb niet de juiste lens om ver in t zoomen. Het is btw een canon 350d.
Vond nr 2 zelf ook wat donker!
Nr 3 vond ik zelf juist wel mooi :') maar dat is misschien smaak. En ik kan wel wat hebben hoor qua kritiek.
Ben echt maar wat aan het doen en uitproberen, want heb weinig/geen ervaring met cameras
dus kan dr tips goed gebruiken (vooral qua instelling vd camera
Pff)

Edit: intussen 2 reacties gemist, jullie ook bedankt. Ik vond 1 zelf ook leuk :o alleen jammer van de snavel, die had ook scherp moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:24

Zo zie je maar dat smaken verschillen. ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:37

Voor een eerste poging vind ik het eigenlijk best aardig gelukt hoor! Je moet ergens beginnen (god, je zou mijn eerste probeersels eens moeten zien. Laatst kwam ik die foto's eens tegen, ik bleef er in).

Probeer bij de close-ups van de vogels je metering eens naar spotmetering of centre weighted metering te zetten. Ik vermoed dat hij nu op omgevings metering staat en dan kan de camera moeite krijgen met het correct balansen van schaduw en highlights.

Voor vliegende vogels heb ik ooit een hele leuke tip gekregen van een vogelaar. Zet je camera op continuous AF, zorg ervoor dat je een hoge sluitertijd hebt, continuous shooting op snelle stand en kies 1 vogel uit. Die blijf je volgen, constant scherpstellend en schieten. Pas wanneer je hem kwijtraakt, dan kies je een nieuw 'slachtoffer'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:06

Dankjewel maaikemuis hier heb ik veel aan!
Je had gelijk wbt de metering :o