[INFO] Photoshop fotokwaliteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

[INFO] Photoshop fotokwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 13:52

Hoihoii,

Ik bewerk nu een sinds een paar dagen met photoshop, alleen doe ik dit via mijn laptop.
De foto's wou ik naar mijn telefoon hebben om ze naar mensen te kunnen versturen en te vragen wat ze er van vinden, alleen zie ik op mijn telefoon en op andere computers dat de hele kleurintensiteit niet meer klopt.. :') Op de laptop zijn ze minder kleurig zegmaar, waar ik ze op bewerk, dan op de computer en telefoons etc.. Ze worden er echt gewoon lelijk door..

Iemand enig idee hoe ik dit oplos? *\o/*

NESCAFE

Re: [INFO] Photoshop fotokwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:13

Je kunt controleren of je kleurprofiel bij het opslaan wel op sRGB staat, als er iets anders staat gaan je kleuren er op internet raar uit zien omdat die sRGB gebruiken.

Anoniem

Re: [INFO] Photoshop fotokwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:24

Het kleurprofiel moet inderdaad goed ingesteld staan, zoals NESCAFE hierboven al schrijft.

Maar houd er daarnaast ook rekening mee dat ieder scherm anders is.
Het scherm waar je je foto's op bewerkt, zou je eigenlijk moeten kalibreren.
Daarmee kun je de helderheid, contrast en kleuren van het scherm optimaal instellen, zodat de kleurweergave klopt. Je hebt dan een betrouwbaar scherm, waarmee je de foto's goed kunt beoordelen.

Een telefoon bijvoorbeeld zal vaak wat frissere/fellere kleurtjes laten zien. Omdat dat er aantrekkelijker uit ziet voor mensen. Daardoor verkopen telefoons beter. Maar voor fotobeoordeling is dat absoluut niet handig. Helaas zijn veruit de meeste telefoons niet in te stellen qua scherm, behalve hoe hard het achtergrondlicht brandt. Maar daar heb je niet heel veel aan.

Je kunt online een eenvoudige kalibratie doen (even googlen op online beeldscherm kalibreren).
Maar er is ook hardware met software voor te koop. Dat is ideaal (vooral voor fotograferen en andere beeld beroepen).
Het apparaat hang je op de monitor en de software stuurt er verschillende kleuren naartoe, om daarna de computer zo in te stellen dat de kleuren perfect kloppen.