[INFO] Spiegelreflex vs. Systeemcamera

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

[INFO] Spiegelreflex vs. Systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 21:16

Hallo allemaal!

Ik wil graag een camera aanschaffen en zit te twijfelen tussen een Spiegelreflex of een Systeemcamera.

Mijn doel is:
- 'Actie'-foto's/bewegende objecten
- Natuur
- Dieren
- Landschap.
(Geen portret foto's)

Budget is rond de 800 euro.

Qua lens: een veelzijdige het liefst, die -nadat ik een fotografie cursus heb gedaan en ervaring op doe- me niet tegen gaat vallen.

Ik ben me al op allerlei manieren aan het oriënteren. En hoor veel over 4K (dat dit de toekomst is bijvoorbeeld..) en neig een beetje richting een Systeemcamera (qua body en mogelijkheden). Maar wellicht dat jullie mij nog heel wat kunnen bijleren. Vandaar dit topic! :)

Anoniem

Re: [INFO] Spiegelreflex vs. Systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:27

Allereerst: 4K gaat over video, niet over fotografie.
Je hebt 't in je lijstje alleen maar over fotograferen, video noem je niet.

Dus op het 4K hoef je dan zeker niet te letten.
Bovendien is dat ook alleen interessant als je echt topkwaliteit wilt én ook een 4K televisie en/of 4K computer beeldscherm hebt.
Anders voegt het niets toe. En kun je ook perfect gewoon een camera met "alleen" HD gebruiken voor video.

Een systeemcamera is compact. En dat is handig als je 'm overal mee naar toe wilt nemen in je broekzak.
Een spiegelreflex camera is wat groter en vaak zwaarder. Dus minder makkelijk mee te nemen. Maar als dat geen probleem is, zou ik voor spiegelreflex gaan op dit moment.

Waarom?
Systeemcamera is up and coming. De techniek gaat héél snel.
En in de topklasse qua prijs, is de kwaliteit ook echt al ontzettend goed.

Maar juist in de lagere prijsklasses, heb je het voordeel nog niet van die splinternieuwe technieken.
En dan wint de spiegelreflex camera het bijvoorbeeld echt nog heel duidelijk op het gebied van snelheid van scherpstellen, etc.

Je hebt bij een spiegelreflex camera op dit moment ook nog veel meer keuze in objectieven.

Maar een objectief dat je niet tegen zal gaan vallen, nadat je een cursus én wat ervaring hebt opgedaan... Dat is lastig voor het budget van 800,- incl. camera.
Want je blijft dan toch in het lagere segment van budget camera en budget lens zitten.

Een echt wat beter objectief is een 70-200mm f4 voor dieren en actiefoto's.
En die kost al snel zo'n € 800,- (voor alleen de lens dus).

Daarnaast wil je óók landschappen fotograferen, daar heb je juist een totaal andere lens voor nodig; een groothoek lens.
Dus je moet dan eigenlijk al 2 objectieven gaan aanschaffen, naast je camera.

Je kunt uiteraard beginnen met een superzoom of 2 goedkopere lenzen.
Maar dan krijg je natuurlijk ook de kwaliteit waar je in dat budget voor betaalt.

Het is wel zo, dat je kunt blijven sparen om je setje steeds te upgraden naarmate je zelf beter wordt en meer vraagt van je apparatuur.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:30

Eens met Femke, maar ik wil je nog aanraden om ook niet weg te blijven bij tweedehands, of occasions zoals ze dat bij de meeste foto zaken noemen; de betere (online) fotowinkels verkopen prima tweedehands modellen van zowel body's als objecieven :j

Muurp

Re: [INFO] Spiegelreflex vs. Systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:55