Allereerst excuus voor de titel, ik kon echt niks anders bedenken...
Ik zit met een dilemma. Ik ben al een tijdje bezig met fotograferen, niks bijzonders: mijn hond, paarden, etc. Ik fotografeer met een Nikon D40 en wil graag iets verder. Ik heb voor mijzelf eigenlijk twee opties bedacht, maar bij die op opties zitten een heleboel vragen waarvan ik hoop dat jullie die een beetje kunnen beantwoorden

Optie 1: ik hou mijn Nikon D40 maar koop er een nieuwe lens bij en ga de rest van mijn leven verder met het merk Nikon.
Is er een verschil in een Nikon D40 en een nieuwere versie? Is het het dus waard om voor deze Nikon een lens te kopen of is op Canon overstappen beter? Zo kom ik al meteen bij optie 2: overstappen naar Canon: een nieuwe camera kopen (ik zou dan waarschijnlijk gaan voor de Canon Eos 1300D) en dan een tijdje later ook een nieuwe lens. Toen ik camera's van de twee merken ging vergelijken viel het me op dat Nikon een stuk duurder was dan Canon, klopt dit of vergeleek ik de verkeerde camera's met elkaar?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Welke optie lijkt jullie het beste?
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil graag voor mijn hobby dieren fotograferen en ben nu niet meer écht een beginner maar ook nog lang geen gevorderde.
Alvast heel erg bedankt!!