Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalFriend

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:46

Hallo!
Allereerst excuus voor de titel, ik kon echt niks anders bedenken...

Ik zit met een dilemma. Ik ben al een tijdje bezig met fotograferen, niks bijzonders: mijn hond, paarden, etc. Ik fotografeer met een Nikon D40 en wil graag iets verder. Ik heb voor mijzelf eigenlijk twee opties bedacht, maar bij die op opties zitten een heleboel vragen waarvan ik hoop dat jullie die een beetje kunnen beantwoorden :o

Optie 1: ik hou mijn Nikon D40 maar koop er een nieuwe lens bij en ga de rest van mijn leven verder met het merk Nikon.
Is er een verschil in een Nikon D40 en een nieuwere versie? Is het het dus waard om voor deze Nikon een lens te kopen of is op Canon overstappen beter? Zo kom ik al meteen bij optie 2: overstappen naar Canon: een nieuwe camera kopen (ik zou dan waarschijnlijk gaan voor de Canon Eos 1300D) en dan een tijdje later ook een nieuwe lens. Toen ik camera's van de twee merken ging vergelijken viel het me op dat Nikon een stuk duurder was dan Canon, klopt dit of vergeleek ik de verkeerde camera's met elkaar?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Welke optie lijkt jullie het beste?
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil graag voor mijn hobby dieren fotograferen en ben nu niet meer écht een beginner maar ook nog lang geen gevorderde.

Alvast heel erg bedankt!!

NAIWHL

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:19

Het is maar net welk merk merk je het prettigst vindt. Ik ben zelf van Nikon. Ooit mee begonnen en nooi overgestapt ivm investeringen inderdaad.

Ik begon met de Nikon F50 (zo uit mijn hoofd) toen ik naar digitaal ging en heb vervolgens eerst geinvesteerd in nieuwe lenzen en daarna de body. Lenzen zijn imo belangrijker dan de body.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:52

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 08:18

NAIWHL schreef:
Het is maar net welk merk merk je het prettigst vindt. Ik ben zelf van Nikon. Ooit mee begonnen en nooi overgestapt ivm investeringen inderdaad.

Ik begon met de Nikon F50 (zo uit mijn hoofd) toen ik naar digitaal ging en heb vervolgens eerst geinvesteerd in nieuwe lenzen en daarna de body. Lenzen zijn imo belangrijker dan de body.

Bedankt voor je reactie. Het klopt dus niet dat Nikon duurder is dan Canon?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:20

De lenzen zijn volgens mij wel duurder dacht ik...

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 08:31

Bellatrix schreef:
De lenzen zijn volgens mij wel duurder dacht ik...

Oke, nouja, als ze ook betere kwaliteit zijn vind ik dat niet zo erg?!

Ik heb mijn vraag nu ook in het topic gesteld! Bedankt!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:39

Kijk inderdaad even in het topic. Zowel Nikon als Canon zijn beiden goede kwaliteit. De prijzen weet ik niet. Het was voor mij sowieso duurder om dat wat ik al had weg te doen en over te stappen op nieuw merk. Was mijn verzameling al te groot voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:33

Nikon en Canon zijn voor de spiegelreflex camera's al jaren de 2 top spelers in de markt.
De ene keer komt Nikon met een nieuwe, innovatieve techniek, de andere keer loopt Canon er weer iets meer voorop.

Veel hangt af van je eigen voorkeur. De camera's zijn qua bediening net iets anders.

Overstappen naar een ander merk zou ik eigenlijk alleen doen als je ontevreden bent over het merk dat je nu gebruikt.
Want het is relatief duur om alles te moeten vervangen.

Bovendien wil je nu van een (oud) instapmodel (goedkoopste camera) van Nikon overstappen naar het goedkoopste instap model van canon. Daar schiet je in principe dus niets mee op, maar het kost je behoorlijk wat om weer een extra camera (en lenzen) te moeten kopen als je overstapt.

Ja, natuurlijk... nieuwere camera's zijn inmiddels ook weer heel wat beter op veel fronten.
Maar je zou dan misschien zelfs beter naar een 2e hands iets betere kunnen kijken. Gewoon van je huidige merk.

Dan kun je in stapjes de camera en de lenzen steeds beter kopen.

Nikon is "iets" duurder, dat klopt inderdaad.
Maar op de consumenten lenzen heb je 't dan over een paar tientjes.

Zou je nu overstappen, dan moet je voor meer dan 300 euro een hele extra nieuwe camera én dan ook nog lenzen gaan kopen.
Dus dat prijsverschil bespaar je al door gewoon bij je eigen merk te blijven.
Zelfs als je de dure 70-200mm f2.8 zou kopen, is het prijsverschil al kleiner dan die 300,- euro die je anders nu extra zou moeten neerleggen. Dus daar zou ik niet voor overstappen.

Ga eens 2e hands snuffelen naar een D7000/D7100/D7200 bijvoorbeeld.
Dan heb je een góede body voor een mooie 2e hands prijs.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 12:22

Femke schreef:
Nikon en Canon zijn voor de spiegelreflex camera's al jaren de 2 top spelers in de markt.
De ene keer komt Nikon met een nieuwe, innovatieve techniek, de andere keer loopt Canon er weer iets meer voorop.

Veel hangt af van je eigen voorkeur. De camera's zijn qua bediening net iets anders.

Overstappen naar een ander merk zou ik eigenlijk alleen doen als je ontevreden bent over het merk dat je nu gebruikt.
Want het is relatief duur om alles te moeten vervangen.

Bovendien wil je nu van een (oud) instapmodel (goedkoopste camera) van Nikon overstappen naar het goedkoopste instap model van canon. Daar schiet je in principe dus niets mee op, maar het kost je behoorlijk wat om weer een extra camera (en lenzen) te moeten kopen als je overstapt.

Ja, natuurlijk... nieuwere camera's zijn inmiddels ook weer heel wat beter op veel fronten.
Maar je zou dan misschien zelfs beter naar een 2e hands iets betere kunnen kijken. Gewoon van je huidige merk.

Dan kun je in stapjes de camera en de lenzen steeds beter kopen.

Nikon is "iets" duurder, dat klopt inderdaad.
Maar op de consumenten lenzen heb je 't dan over een paar tientjes.

Zou je nu overstappen, dan moet je voor meer dan 300 euro een hele extra nieuwe camera én dan ook nog lenzen gaan kopen.
Dus dat prijsverschil bespaar je al door gewoon bij je eigen merk te blijven.
Zelfs als je de dure 70-200mm f2.8 zou kopen, is het prijsverschil al kleiner dan die 300,- euro die je anders nu extra zou moeten neerleggen. Dus daar zou ik niet voor overstappen.

Ga eens 2e hands snuffelen naar een D7000/D7100/D7200 bijvoorbeeld.
Dan heb je een góede body voor een mooie 2e hands prijs.

Bedankt!! Ja, ik had inmiddels ook al wel bedacht dat bij Nikon blijven de beste en goedkoopste optie is.
Ik was al op marktplaats aan het kijken voor een 70-300 mm lens voor op mijn D40. Maar nu ik jou advies hoor ga ik inderdaad misschien toch opzoek naar een betere body. Dankje!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:17