[FOTO] Kunstwerken in een Limburgse mergelgrot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

[FOTO] Kunstwerken in een Limburgse mergelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 18:15

Ik ben naar Limburg geweest, waar we ook naar een mergelgrot zijn gegaan. Dit is mijn eerste keer dat ik in zo'n situatie fotografeer, maar ik ben zeker niet ontevreden :)
Er zaten een paar hele mooie kunstwerken tussen!

1. Afbeelding
ISO 100
F 5.6
1/13 sec
(Helaas veel ruis bij deze)

2.Afbeelding
ISO 100
F 5,6
1/50 sec

3.Afbeelding
ISO 100
F 5,6
1/50 sec

4. Afbeelding
ISO 100
F 5,6
1/50 sec

Ik heb geprobeerd om een bepaalde sfeer te creëren, hoewel sommige foto's wat donker zijn uitgevallen. Alle tips en commentaar is welkom!
Foto's zijn geüpload met facebook.

Anoniem

Re: [FOTO] Kunstwerken in een Limburgse mergelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:50

Als een foto onderbelicht is (te donker), valt ruis sneller op.
Zelfs bij ISO 100.
Je kunt dan dus beter in de camera de foto toch wat lichter houden tijdens het fotograferen.
Dan voorkom je ruis.

Sowieso vind ik ze wat te donker.
En ik weet niet wat voor lichtbron je daar had, maar ik vind ze ook erg warm (oranje/rood) van kleur.
Het voelt wat onnatuurlijk, dat zou je met je witbalans nog iets frisser kunnen maken.

Dit soort 3D werken zijn natuurlijk niet gemakkelijk te belichten. En je merkt nu ook dat je steeds best harde schaduwen in het beeldwerk hebt zitten.
Als je een flitser gebruikt, kun je met bijvoorbeeld een diffuser of indirecte flits ook een hoop verbeteren in de schaduwen.

Foto 2 is mijn favoriet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:12

Ik ben nooit in deze specifieke grot geweest, maar meestal wordt de boel verlicht met een paard ouderwetse mijnwerkerslampen, oude rode gloeilampjes of kaarsen en fakkels die dus voor die warme kleur en harde schaduwen zorgen. Ik vind het echt een typische mergelgrot-sfeer :j Die warme kleur past er bij vind ik.

Heb je een statief gebruikt? Ik vind het niet slecht voor een eerste keer in zo'n donkere omgeving :) Ik vind de tweede ook gaaf, al had ik hem links net iets meer gecropt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 15:36

Bedankt voor de reacties en tips!

De verlichting was inderdaad zoals 8nnemiek beschrijft en heb dus geprobeerd om de warme kleur juist te behouden.
Ik had helaas geen statief bij me, ben dus creatief geweest met zo kort mogelijke sluitertijd en dingen om mijn camera stabiel op neer te kunnen leggen.