[VRAAG] Voordelen tekentablet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

[VRAAG] Voordelen tekentablet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:48

Heyhoi!

Aangezien ik overweeg om een tekentablet aan te schaffen, heb ik een vraag voor de gebruikers hiervan. Op het moment gebruik ik een computermuis waar ik prima mee over weg kan. Toch schijnt een tekentablet erg fijn te zijn. Nu wil ik toch deze overweging maken om toch voor een tekentablet te gaan. Maar aangezien ik wel een goede keuze wil maken, is mijn vraag aan jullie wat de voordelen (en nadelen) van een tekentablet zijn. :)

Groetjes!

vanspeijk

Re: [VRAAG] Voordelen tekentablet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:50

Ik gebruik zelf al jaren een tablet [wacom]. Ik kan juist met alleen een muis absoluut niet tekenen. Misschien lijntjes maken en platte vlakken invullen met de juiste tools in je tekenprogramma, maar meer ook niet. Met een tablet kan ik vrijwel net zo goed tekenen als dat ik doe op papier :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:53

Ik heb er ook 1, gebruik hem alleen niet ontzettend veel. Vind een tekentablet erg fijn om te tekenen/schetsen te maken, maar voor precieser werk heb ik liever de muis :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:54

Ik gebruik ook al jaren een tekentablet, ook van wacom (bamboo pen&touch, die werkt dus ook met je vingers) en ik kon m een tijdje niet vinden dus toen moest ik met muis. Maar jeetje wat mis je zo'n ding dan!
Ik vind het wel echt ontzettend fijn werken, zeker een aanrader ^^

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:50

Geen idee of het met muis kan, maar met sai kan je zowel 'snel' tekenen als 'langzaam', daarmee bedoel ik dat je lijn je snel of minder snel volgt. Snel is vooral handig als je bv wilt inkleuren, langzaam voor je line zodat je mooie 'rechte' lijnen krijgt en niet van de hobbel-lijnen.
Pendruk, ook enorm fijn. Met muis heb ik dat iig niet.

Ohh, en vooral:
Zolang je tablet goed ligt en je het door heb.. Is het best makkelijk.
Ga niet zoals mijn moeder de tablet verkeerd houden.. Dan gaat je hand met pen naar links, maar de lijn gaat naar rechts. (En mijn moeder de tablet uitschelden van wat voor rot ding het wel niet is.. En ik heel droog 180 graden draaien en poef hij deedt 'normaal'.. :+)

En ze hoeven helemaal niet zo duur te zijn. :P

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:13

Puppy, hoe doe je die snel langzaam volg dinges op sai :O klinkt zo fijn

Ontopic: ik heb ook een tekentablet, maar ik had daar voor geprobeerd met muis te tekenen. Wat een ramp. Maar goed dat was ik ook totaal niet gewend. Je kan het ook gebruiken voor bv alleen het inkleuren oid.
Als ik zelf muis gewend was weet ik niet of ik het een aanvulling zou vinden, aangezien je toch niet anders gewend bent.
Zelf ben ik er ontzettend blij mee, hoewel ik het nog steeds zo moeilijk vind :p
Misschien dat je er 1 kan lenen een poosje om te kijken of je het fijn vind. Hoewel een S maat tablet ook niet zo duur is en prima volstaat. Ik zou het uitproberen :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:45

@noox
ergens bovenaan en dan stabilizer. 0 is snel en s-7 is langzaam. :P

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:48

Penpressure is ook een groot voordeel!
En vergeet de ergonomie niet; je wil neem ik aan niet over een paar jaar met een muisarm zitten. Het is echt niet gezond imo om je muis voor zoveel tekenen te gebruiken en ook op school wordt het ons aangeraden een tablet aan te schaffen als je veel digitaal wil tekenen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 18:53

Bedankt voor jullie meningen en ervaringen! Daar kan ik absoluut wat mee.
Muisarm zit er vrees ik al in, polsje wil wel eens tegenwerken verneem ik de laatste tijd. Maar ik vind dat wel een erg goede reden om een tablet aan te schaffen :)