[FOTO] Daar sta je tussen 15 hengsten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

[FOTO] Daar sta je tussen 15 hengsten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 17:17

Hoi!

Ik ben vorige week met een vriendin van mij naar de opfok geweest om haar 2 jarige hengsten weer
even op te zoeken. Dit keer met het doel: Foto's maken! Het was erg apart weer, het ene moment scheen
de zon en het andere moment waren er grote boze wolken boven ons.

Ik wil even zeggen, dat dit absoluut geen perfect foto's zijn op het gebied van compositie etc. Ik wou
vooral foto's maken hoe je zag hoe de kudde zich een beetje vermaakte op een dag. :)

Het was erg leuk om in zo'n groep hengsten te staan, de een die bleef liever op afstand, terwijl de ander
ondertussen je shirttouwtjes er aan het uittrekken was, of je oor aflebberde terwijl je een foto maakte. :Y)

Al met al, hier de foto;s. :)

01
Afbeelding

02
Afbeelding

03
Afbeelding

04
Afbeelding

05.
Afbeelding

06.

07.
Afbeelding

08.
Afbeelding

09.
Afbeelding

Ik zie nu dat de scherpte wel weg is door het uploaden..
Ik moet heel eerlijk zijn dat ik toch weer teleurgesteld in mijzelf ben, ik heb ongeveer 2 jaar lang niet
gefotografeerd, dus natuurlijk verwachte ik niet enorm veel. Maar ik had beter gehoopt. :')

Helaas is mijn camera ook aan het vergaan.. Ik heb een canon 550D en helaas staat hij momenteel
alleen maar op stand 'busy'. :')

Maar goed, tips, tricks etc zijn welkom. :)
Laatst bijgewerkt door Ods op 20-05-19 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS

Anoniem

Re: [FOTO] Daar sta je tussen 15 hengsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:22

Ik vind foto 7 echt heel gaaf!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 00:11

Foto 7 is echt kicken! Gave sfeerplaatjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 00:13

Oeh, ik vind ze allemaal geweldig. _/-\o_
Waarschijnlijk door een combi van het weer plus je nabewerking geeft de foto's een hele aparte sfeer. Ik vind het juist ook wel wat hebben dat er oren en neuzen ontbreken, :+ dat legt de focus weer heel ergens anders dan bij alle knappe plaatjes waarbij elk onderdeel er even haarscherp op staat. Ik vind het de foto's wel iets spannends geven als je niet precies weet hoe de oren staan.
Hoe dan ook, erg knap! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 00:15

Gave effecten! Jammer dat de laatste 2 foto's niet helemaal scherp zijn. Ik vind foto 4 echt heel erg gaaf!

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 00:49

Ik vind je foto's heel erg 'eerlijk' overkomen. Geen poespas en geen perfecte hoofden. Foto 3 vind ik erg mooi. Het draait om de blik van het paard en het oren spel.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 01:03

Sommige foto's hadden technisch gezien misschien beter gekund,
maar je geeft wel een soort 'kudde' idee mee, (je ziet dat je echt tussen de hengsten staat)
op een bepaalde manier werd ik toch meegenomen in je verhaal!
op zo'n manier dat ik dacht, hè was dit alweer de laatste foto :)

edit: ik zat later nog even te denken, (omdat je ook om tips vroeg)
had je ook een mogelijkheid gehad om vanaf een (klein) afstandje te fotograferen?
of kwamen ze echt of op je af/liepen ze van je weg?
Dan is het lastiger om zelf meer controle uit te oefenen over de compositie die je wilt :)

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:35

Aaaah grappig, denk even foto bekijken in uitgelicht. Denk ineens dat lijkt de mijne wel. Kijk eens beter, ja hoor dat is de mijne :o :D Wat staan ze er lekker bij. Maar volgens mij zijn het meer dan 15...in de groep. Bij de twenters zijn het zeker 20.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:44

Wat een gave foto's! Ze zijn niet zoals het standaard plaatje, dat is juist zo gaaf!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 08:49

Dankje voor de leuke reacties!

xyzutu2 schreef:
Oeh, ik vind ze allemaal geweldig. _/-\o_
Waarschijnlijk door een combi van het weer plus je nabewerking geeft de foto's een hele aparte sfeer. Ik vind het juist ook wel wat hebben dat er oren en neuzen ontbreken, :+ dat legt de focus weer heel ergens anders dan bij alle knappe plaatjes waarbij elk onderdeel er even haarscherp op staat. Ik vind het de foto's wel iets spannends geven als je niet precies weet hoe de oren staan.
Hoe dan ook, erg knap! :)

Leuk compliment, dankjewel! :D

XxFyrstaxX schreef:
Gave effecten! Jammer dat de laatste 2 foto's niet helemaal scherp zijn. Ik vind foto 4 echt heel erg gaaf!

Dat gevoel had ik ook! In mijn lightroom leek het niet het geval te zijn, maar ik zie het nu inderdaad ook. :j Ik zal de volgende keer even letten op mijn scherpte. :)
En dankjewel!

Sellyxx schreef:
Sommige foto's hadden technisch gezien misschien beter gekund,
maar je geeft wel een soort 'kudde' idee mee, (je ziet dat je echt tussen de hengsten staat)
op een bepaalde manier werd ik toch meegenomen in je verhaal!
op zo'n manier dat ik dacht, hè was dit alweer de laatste foto :)

edit: ik zat later nog even te denken, (omdat je ook om tips vroeg)
had je ook een mogelijkheid gehad om vanaf een (klein) afstandje te fotograferen?
of kwamen ze echt of op je af/liepen ze van je weg?
Dan is het lastiger om zelf meer controle uit te oefenen over de compositie die je wilt :)

Dankje! Dat is erg leuk om te horen. :)

Ik had mijn kitlens mee, 18-55. Omdat ik het gevoel had dat de hengsten op ons af zouden komen. En inderdaad, ik stond letterlijk midden in de kudde en ze wouden allemaal tegelijk aan mijn camera zitten. :+ Dus het was wel een goede keuze om die lens mee te nemen, anders had ik er alleen maar paarden neuzen opgehad volgens mij. :)

maximosa schreef:
Aaaah grappig, denk even foto bekijken in uitgelicht. Denk ineens dat lijkt de mijne wel. Kijk eens beter, ja hoor dat is de mijne :o :D Wat staan ze er lekker bij. Maar volgens mij zijn het meer dan 15...in de groep. Bij de twenters zijn het zeker 20.

Haha wat leuk! Welke is de jouwe, misschien heb ik nog wat foto's van dat paard. :) Ja, ik wist niet precies hoeveel het er waren. We stonden eerst eventjes bij de jaarlingen, daar heb ik ook foto 7 gemaakt. En daarna zijn we vrij snel naar de twenters gegaan. :) Ik gokte een stuk of 15, maar dan inderdaad 20. :D

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:57

Hij staat links op foto nr 2. De zwarte <3

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:06

Wat een gave platen!
Rijd je ook 'even' een keer mee naar ilya voor fotos? :P

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 17:07

Haha, doe ik 'even' :P
Als Ilya weer bij je thuis is, wil ik heel graag langskomen hoor!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:09

Mare... welke is nou van je vriendin? :D :D

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:21

Ik vind foto's nr 2 en 7 echt fantastisch!

Die zou ik bijvoorbeeld wel op een canvas aan mijn muur hangen... (maar dan met een kudde bonte paarden ofzo :p)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:34

Leuk! De plaatjes geven echt een bepaalde, fijne sfeer weer :D En wat staan ze er heerlijk bij! Lekker in een groep op een groot weiland, echt leuk om te zien :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:30

Erg mooi!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 14:34

Dankjewel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:24

Pas op met de lucht, als je daar aan veel bewerkt, dan geeft dat al snel een onnatuurlijk gevoel in onze hersenen.
Hier en daar zitten er Halo's om de paarden of om de wolken heen (foto 4 & 5). Of zijn wolken onnatuurlijk grijs (foto 6 bijvoorbeeld) of zitten er vreemde contrasten in (foto 2).

Denk aan je scherpstelling & sluitertijd. De laatste twee foto's zijn onscherp geworden door een iets te trage sluitertijd.

De compositie kan prima close-up, zoals bij 2,3 en 4. Maar als je heel close-up gaat, maar net te ver weg blijft en dan zowel oren als neus weg laat vallen, dan is dat niet "mooi". Het ziet er dan wat slordig uit.
Ga dan wat bewuster om met je compositie. Ga écht close of zorg dat het hoofd er goed op staat.

2, 4 en 7 zijn mijn favoriet qua compositie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:33

Die later bijgevoegde foto´s zijn veel beter dan die eerste foto met de dame erbij omdat die niet de zon op de goede kant had en ook niet een mooi tegenlicht effect had, en daardoor gewoon een "verkeerde kant" foto is geworden.

Verder ben ik niet gecharmeerd van afgehakte oren en neuzen.

De electra boom op foto 2 vind ik storender dan de kont. Die had ik even weggepoetst.
De takken om de manen geven ook een raar effect.
Bij het nemen van foto´s moet je sowieso even opletten of er geen boom uit een hoofd rug of kont groeit.
Even een stapje opzij had een beter beeld gegeven.

Het lage perspectief vind ik wel weer erg mooi. En het dramtische effect van het wolkendek op foto 7 is echt een winner.