Middeleeuws Tuig

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ratties4life

Middeleeuws Tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:30

Hoi allemaal!
Als het hier niet goed staat spijt dat mij heel erg!

Ik heb me wat ingelezen over middeleeuwse tuigen en ik zou er een voor mijn profielwerkstuk in elkaar willen zetten. ik vraag me alleen af hoe ik de chamfron passend maak bij mijn paard en wat het slimst is om als materiaal te gebruiken?

En als er iemand een leuk idee of een tip heeft voor de rest van het tuig, of Arabisch tuig zou dat ook fijn zijn!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:32

Daar kun je het beste een mal voor gebruiken. Maar het maken van een chamfron luistert nogal nauw, dat is nou niet iets wat je even makkelijk doet. Heb je ervaring met smeden/metaal bewerken?

Het is wellicht makkelijker om barding te maken, een siertuig van leer. Middeleeuwen is ook nogal een breed concept, welk jaartal denk je specifiek aan? En welke regio?

Ratties4life

Re: Middeleeuws Tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:37

Ik zat een beetje te denken aan de riddertijd rond de kruistochten? Ik woon in Eidhoven, ik was ook niet van plan om hem van metaal te maken, daar weet ik nml niets van af. En ik dacht: Voor ik iets maak en het ding zelf of mijn paard verpest, vraag ik het even hier! :P Maar wat voor materiaal weet ik dan nog niet.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:45

Als je het voor een profielwerkstuk doet lijkt het me wel zo nuttig om authentiek materiaal te gebruiken. ;) Voor chamfrons zal dat veelal dus metaal zijn.

Ik bedoelde niet waar jij woont, maar uit welke regio je een reproductie wilt maken. Middeleeuwse 'mode' was namelijk ook vaak regio gebonden (dus wat in Gelre hip was, was misschien niet hip in Aragon, etc.)

Anyway, de kruistochten, dat is wederom ook een breed begrip. Volgens mij werden chamfrons pas vanaf de 12e/13e eeuw in west-Europa gebruikt, maar dat zou je even op moeten zoeken, dat weet ik niet zeker. Dat zou ktunnen betekenen dat het voor de vroege kruistochten dus niet authentiek zou zijn.

Mijn expertise ligt meer in de 15e eeuw en ik weet niet zoveel van de kruistochten, dus kan je er verder niet veel over vertellen. Lees het boek "The Medieval Horse and Its Equipment" als beginpunt, dat zou zeer behulpzaam moeten zijn. Bevat ook veel foto's van origineel materiaal.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:47

Waarom niet van stof ?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:49

Rossfechten schreef:
Waarom niet van stof ?

Dat is toch zinloos als je een reconstructie wilt maken voor een PWS?

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:54

Eigenlijk aakt het mij niet zo veel uit welke tijd het is, maar ik wil het graag een beetje 'klein' houden ivm het theoretisch deel en het ook nog andere tuigen namaken. Dus alles vanuit metaal of leer (wat ik beide eerst nog zou moeten leren) is denk ik niet de handigste optie... Maar heel erg bedankt voor de tips! ik zal het boek eens opzoeken!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:55

Wat is je onderzoeksvraag? Moet je persé iets maken? Er zijn wel foto's beschikbaar van goede reproducties, misschien is dat makkelijker?

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:16

ik volg even, mijn vriend gaat binnen kort leer bewerken enzo en ik wilde er ook een gaan maken samen met hem.

ik kom toevallig ook uit eindhoven

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:46

rider schreef:
Rossfechten schreef:
Waarom niet van stof ?

Dat is toch zinloos als je een reconstructie wilt maken voor een PWS?

stof voor de kleden, dat is vaak makkelijker te maken en goedkoper, als je een middeleeuws kleed over je paard wilt hebben.

Van ijzer ben je nog even bezig, en van leer is van alles te verzinnen, daarin bestaan zoveel verschillende stijlen en vormen. Sommige lastig te maken, andere zijn vrij simpel.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:53

Ik dacht dat je een chamfron bedoelde.

Maar, een caparison is echt niet makkelijk om te maken en heel duur als je correcte stof wil gebruiken. Ik heb een halfcaparison, die is 'maar' van wol en daar zit al voor bijna 200 euro aan stof in.

Het meeste haalbare is een eenvoudige leren tuig maken, zeker als je vrij vroeg gaat zitten hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:58

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 09:33

Bedankt voor de reacties allemaal! Mijn hoofdvraag is: Hoe zorgt de functie van het tuig ervoor dat er door de tijden heen zo veel varianten zijn ontstaan, o.a. in uiterlijk en gebruik?
En het is niet dat ik per se iets praktisch niet doen, het is juist dat ik dat graag wil. Daarom heb ik ook KuBv gekozen voor mijn PWS. Het hoeft echt niet spectaculair te worden, zolang ik er maar in de buurt zit.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:50

Ik lees even mee! Vind het reuze interessant :D
Uiteindelijk wil ik ook zoiets maken, maar dan niet zozeer historisch correct.
Daar wil ik worbla voor gebruiken :')

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:02

Ratties4life schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal! Mijn hoofdvraag is: Hoe zorgt de functie van het tuig ervoor dat er door de tijden heen zo veel varianten zijn ontstaan, o.a. in uiterlijk en gebruik?
En het is niet dat ik per se iets praktisch niet doen, het is juist dat ik dat graag wil. Daarom heb ik ook KuBv gekozen voor mijn PWS. Het hoeft echt niet spectaculair te worden, zolang ik er maar in de buurt zit.

Ik snap je vraag niet helemaal. KuBv betekend ?

Maar verandering van tuig, en verandering van rijstijlen, veranderingen van gebruik van de paarden.
Alles is over de eeuwen continu aangepast en er was een forse wapenwedloop.
En daaroverheen komt nog de mode, wat ze wel en niet mooi vonden.
Dat zijn zeer veel factoren die veranderen.
En bovendien was arbeid goedkoop, dus men kon iets veranderen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:19

Ratties4life schreef:
Daarom heb ik ook KuBv gekozen voor mijn PWS. Het hoeft echt niet spectaculair te worden, zolang ik er maar in de buurt zit.

Dat is wetenschappelijk gezien natuurlijk gewoon quatsch

Of dat een probleem is voor je pws, is natuurlijk afhankelijk van de insteek van je docent en van het niveau waar je scholing op volgt. Ga je op een wetenschappelijk niveau aan de slag (bv. gym/ath pws) dan is een gedegen onderzoek op z'n plaats en is het maken van hobby handwerkjes misschien niet wat je docent verwacht.

Als het niet historisch correct is, kun je namelijk ook geen conclusies trekken over het gebruik ervan. Als je een crinet namaakt uit hobbyfoam ipv metaal, vertelt dat je immers niets over hoe zwaar het is, of het gewicht en de stugheid invloed heeft op de prestaties van het paard, of de hulpen van de ruiter minder goed doorkomen etc.

Ik zeg dit niet om vervelend te zijn, maar om je te wijzen op een mogelijk foutieve aanpak. Het zou natuurlijk erg jammer zijn als je er veel moeite insteekt en dan een onvoldoende krijgt omdat je onderzoek nergens op gebaseert is!

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 13:03

Daar gaat het ook niet helemaal om. Het is meer dat ik het onderzoek uitvoer en dat ik van het tuig foto's ga maken. Dus het moet er alleen uitzien als ME-tuig. Ik ga niet uit het tuig conclusies trekken, het is echt alleen voor erbij.

KuBv is Kunst Beeldende vorming.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:22

Maar, wat wil je nu precies maken? Een me-tuig is flink anders dan iets middeleeuws.
Bedoel je gewoon dat je een beschermende plaat voor het hoofd (gebied voorhoofd-neusbeen) wilt maken?

Met juiste soorten schuim kun je wel tot de vorm komen, maar de dikte levert je een probleem op. Hoe dunner het schuim, hoe sneller het breekt. En aangezien je vaak veel moet schuren op gekromde vlakken is dat niet handig.

Ga anders eens praten bij de opleiding industrieel ontwerpen aan de TU of een gelijke opleiding aan het Fontys. Die hebben mogelijk een vacuüm Vormer.
Als je een houten/schuimen mal maakt (deze mag wel dikker zijn en is vlak aan 1 kant), kun je met een vacuumvormer een plaat kunststof in de vorm van je mal trekken. Dit levert je iig de juiste vorm en materiaaldikte op.

De huidige me-beschermers zijn geloof ik wat dikker en platter. Je zou deze evt van een plaat hout kunnen maken die je zo nodig wat buigt, waarna je er een stoffen omhulsel om maakt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:36

Ratties4life schreef:
Daar gaat het ook niet helemaal om. Het is meer dat ik het onderzoek uitvoer en dat ik van het tuig foto's ga maken. Dus het moet er alleen uitzien als ME-tuig. Ik ga niet uit het tuig conclusies trekken, het is echt alleen voor erbij.

KuBv is Kunst Beeldende vorming.

Maar is het dan niet veel verstandiger om langs mensen/musea te gaan die het correcte spul hebben? Of iemand die het nu reproduceert?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:39

is er een markt voor dit soort tuig ?
heb een schitterend hoofdstel + bijpassende teugels, evt. te koop.
was wel duur, daar het handwerk is..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:44

spicegirl schreef:
is er een markt voor dit soort tuig ?
heb een schitterend hoofdstel + bijpassende teugels, evt. te koop.
was wel duur, daar het handwerk is..

ls het authentiek tuigage is, is er wel markt voor ja, maar dan moet je de juiste kanalen weten.

Als het 'gewoon' modern pronktuig is, dan is er minder draagvlak voor handgemaakt spul, aangezien er veel fabrikanten zijn die dit goedkoop maken (wel van mindere kwaliteit leer natuurlijk).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:32

modern,maar zeer goede kwaliteit.
echt tuig van de middeleeuwen lijkt me ook niet meer in superbe staat..
maar niet goedkoop gemaakt.
het is ook niet hier gemaakt.
niet alles wat modern is, is goedkoop gemaakt..
kostte me bijna 500 euries.
en pronktuig is het allemaal wel, aangezien niemand mee ermee werkt.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:01

Haha sorry, wij gebruiken op school voor de middeleeuwen de afkorting ME

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:03

Authentiek, als in, een waarheidsgetrouwe reproductie (overigens is er ook wel een markt voor echt historisch materiaal, maar dat dan meer voor musea etc.)

Ik neem aan dat je het tuig in je profiel bedoelt? Daar is niets Middeleeuws aan...

Ik zeg niet modern = goedkoop. Ik zeg dat er markt is voor (dure) handgemaakte historische reproducties, omdat er maar weinig mensen zijn die dit nog maken.

Modern pronktuig (zoals wat jij aanbiedt) is in het dure segment minder markt voor, omdat hiervan ook goedkope varianten te koop zijn, fabriekswerk. Maar nogmaals, het tuig uit je profiel heeft niets te maken met de Middeleeuwen dus heeft het ook geen zin om het in reenactment/historische hoek te verkopen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:06

Is het niet iets om zo'n stoffen kap te maken zoals ze bij toernooien gebruikte? Dat valt wat goedkoper en makkelijker te produceren lijkt me.

Erg gaaf onderwerp wel :j