Fotografietips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eeffjjuuhh

Fotografietips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 07:01

Hallo allemaal!
Ik vraag me altijd af hoeveel jullie vragen voor een fotoshoot. Ik heb al op bepaalde websites gekeken en dat varieert heel erg.
Ook hebben veel mensen het over foto's versturen, dus een voorproefje, hoe groot zijn deze foto's dan? Want je stuurt ze dan niet gelijk op het goede formaat lijkt mij?
En hoe doen jullie de foto's versturen dan? Gewoon via de mail, of dropbox, etc.?
Alvast bedankt!

chocobroodje

Re: Fotografietips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:28

HTT--->FK

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:40

Hoeveel je vraagt voor je foto's hangt heel erg af van de kwaliteit van je foto's. Hier op bokt is ook een topic waar je een aantal foto's in kan laten zien, en dan beoordelen anderen de waarde van je foto's. Vaak krijg je hierbij ook tips en/of kritiek. Om foto's te versturen zijn er veel verschillende manieren mogelijk. Let er hierbij wel goed op dat je gebruik maakt van een site/programma die de kwaliteit van e foto's niet verslechterd (Facebook doet dit bijvoorbeeld wel). Zelf zet ik bij shoots/bekenden die ik later weer zie de foto's op een USB stick of cd rom. Als ik de mensen niet meer zie en spreek, dan vraag ik om de mail en verstuur ik ze bijvoorbeeld via we transfer. Ik stuur de mensen eigenlijk niet een voorproefje, maar probeer zo snel mogelijk alle foto's toe te sturen, wel bewerk ik ze na de tijd nog een klein beetje na.
Heb je misschien ook een paar foto's of site waarop wij je foto's kunnen zien?

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:05

Een voorproefje kan je bijvoorbeeld op je Facebook zetten. Bijvoorbeeld 1 of 2 foto's van de shoot. In principe maakt het dan niet zoveel uit dat de kwaliteit minder is, want de foto's stuur je later toch in goede kwaliteit op, met bijvoorbeeld WeTransfer. Als je foto's op je Facebookpagina of site wil zetten, zou ik natuurlijk wel eerst om toestemming vragen aan het model.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:51

De prijs van een fotoshoot hangt niet alleen af van je kwaliteit en de markt.
Maar ook van je doelgroep en boven alles: van je bedrijfskosten.

Apparatuur moet aangeschaft worden en verslijt ook. Ga uit van een afschrijving van ongeveer 5 jaar.

Tel dan eens al je kosten op.
Iemand die een instap camera van 300,- gebruikt met een lens van 150,- en een computer van 200,- en gratis eenvoudige software...
Die is dus maar € 650,- euro kwijt, per 5 jaar.
Dus zo'n € 130,- euro per jaar voor de apparatuur.

Heb je iemand die een camera van € 6.000,- euro heeft en verschillende lenzen met een totaalwaarde van € 4.500,-, een computer van € 2.000,- met een goed beeldscherm van € 1.500,- en nog enkele overige spullen met een totaalwaarde van € 1.000,- ....
Die is € 15.000,- per 5 jaar kwijt. Dus die zit op € 3.000,- per jaar.

Daar komt dan bijv. nog een abonnement op adobe bij van € 700,- per jaar... Dus dan ga je naar € 3.700,- per jaar.
Scholing, professionele website designer, aansprakelijkheidsverzekeringen, aansluiting bij een vakgroep, etc. etc.

Ga je al heel snel naar € 10.000,- euro per jaar aan kosten.

Daar komen dan nog andere kosten bij, verzekering, kosten van je bankrekening, visitekaartjes, etc. etc.

Tel alles bij elkaar op en je weet wat jouw fotografie per jaar kost.
Deel dat door het aantal fotoshoots dat je verwacht te doen per jaar.
En dan heb je een idee wat de kosten per shoot zijn.

Daarna kun je bepalen of je gelijk wil spelen, verlies wil maken of wil verdienen.
En zo ja, hoeveel je wil verdienen.
Dat tel je nog op bij de prijs per fotoshoot.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen om 20 shoots per dag te doen in een dierenwinkel.
Of je kunt kiezen om maar 10 shoots per maand te doen, voor high-end klanten.

Daar is ook de prijs op aan te passen. Een klant die maar heel kort de tijd krijgt (snel binnen 2 minuten een shoot in de dierenwinkel), zal nooit zoveel betalen als een klant die uren eigen tijd krijgt (privé fotoshoot).

Hoeveel foto's je daar dan bij stopt, verwerk je ook in de prijs.
Wil je alle foto's er al op hoge resolutie bij stoppen? Dan bereken je die indirect door in de prijs.
Wil je er helemaal niets bij doen? Dan moet de klant dus nog losse afdrukken kopen.
En je kunt kiezen om bijvoorbeeld enkele afdrukken erbij te doen.

Hoe dan ook, wat je bij de shoot "geeft", zit op één of andere manier in je prijs verwerkt (als het goed is, anders maak je namelijk behoorlijk verlies).

Vergeet niet dat nabestellingen héél veel geld kunnen opleveren. Ook jaren later nog als het paard verkocht is of komt te overlijden.
Dus het is niet handig om alles gelijk bij de shoot weg te geven.

Je kunt na de shoot een voorproefje sturen... 1 of 2 bewerkte foto's, zodat ze al een beetje zien hoe een bestelde foto eruit komt te zien.
Dat zijn dan foto's op webformaat. Bijvoorbeeld om op facebook te zetten.

De echte serie kun je daarna nog sturen, met jouw totale selectie van foto's.

Maar ook dat kan op verschillende manieren. Voorbeeldfoto's (niet voorproefjes) / contactfoto's zijn er ALLEEN om de klant een keuze te kunnen laten maken voor hun bestelling.

Je kunt klanten naar jouw kantoor laten komen en daar de foto's uit laten kiezen. Ze ontvangen dan dus "niets", maar maken gelijk de keuze van nabestellingen bij jou.

Of je plaatst de serie op klein formaat op een webpagina, zodat ze daar een keuze kunnen maken (groot logo er dwars overheen).
Of je stuurt één A4 velletje met alle foto's daarop in klein formaat per post naar de klant, zodat ze met een loupe kunnen kijken en zo de keuze kunnen maken (zo deed men dat vroeger).