Arm-breien / Hand (vinger)-haken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Arm-breien / Hand (vinger)-haken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:51

Hallootjes :wave:

Wie van de bokkers is er bekend met arm-breien en/of hand?

Ik ben een hopeloos geval zodra ik brei- of een haaknaald in handen krijg. Ik krijg de benodigde bewegingen niet gemaakt en laat regelmatig steken vallen. Om maar niet te spreken over hoe scheef mijn projecten eindigen :')

In een periode toen ik langdurig thuis zat ben ik gaan speuren naar iets nieuws om te doen/leren. En zo kwam ik bij arm-breien terecht.
Hup naar de zeeman voor bolletjes wol en wonderwel lukte dit dus wel! Ik begon helemaal enthousiast te worden en had al gauw een stuk of 10 sjaals thuis. Allemaal verschillende kleurtjes en al gauw leerde ik ook nieuwe steken.

Helaas hadden ze mijn favoriete wol niet meer bij zeeman of wibra en is het op een laag pitje komen te staan.

En op een dag kwam ik mijn nieuwe liefde tegen; Lontwol <3 <3 <3 <3 Man, wat is dat gave wol en kun je daar gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf mee armbreien. Je kunt er van die prachtige vette sjaals maar ook deken van maken.
Maar oei oei oei wat is dat spul duur %) Ik heb één keer een kilo besteld, maar daar ben je zo doorheen (40 meter) en een heb mezelf voor kerst 6 proefpakketjes (á 250 gram) kado gedaan, maar ook daar zo doorheen.
Ik heb me al gauw moeten neer leggen bij het feit dat het breien met lontwol voor de 'rijken' is en dat ik óf lang en goed moet sparen óf maar de lotto moet winnen ;(

Maar laatst ging het toch weer kriebelen en kwam per toeval de grote bulken wol bij de hema tegen. Een bol wol ter waarde van 425 gram en wel 225 meter <3 Meteen maar een rib uit mijn lijf en portemonnee getrokken en 6 bollen (later nog 3 erbij) gekocht.

Toen vond ik per toeval iets nieuws, hand (vinger) haken. Het meisje in de tutorial deed het met mijn geliefde lontwol (á 7 kilo wol, das zo'n €185 bij elkaar :wow: 8)7 ) Maar ik dacht wat zij kan, kan ik ook. En warempel, het lukte me nog ook! Zo haakte ik mijn eerste matje met mijn handen/vingers!

Toen had ik daar de smaak van te pakken en inmiddels heb ik van al die bollen wol;
- Een katten/hondenmand + 'kussen'
- Een mat(je)
- Pan onderzetten of inleg (om de bodem in de kast te beschermer)
- Babydekentje(s)
- Bed sprei
- Col Sjaal
- Onderzettertjes
- Babymutsjes
gemaakt. De meeste dingen heb ik mezelf geleerd door gewoon de basistechnieken te gebruiken en te zien wat werkt. En blijkbaar werkt er veel haha. Ik heb de smaak helemaal te pakken en zit nu alweer treurig naar mijn laatste 2 bollen wol te staren, die echt aardig op aan het raken zijn ;(

Helaas is ook de wol van de Hema niet mega goedkoop en moet ik hierna echt een stop erop zetten. Maar dat is écht moeilijk want heb inmiddels een ware verslaving ontwikkeld :=

Maar goed, wie van de bokkers is bekend met deze techniek? Voert het zelf uit? Of lijkt het leuk om te leren?
Misschien kunnen we hier dan kletsen en onze projecten laten zien?

Voorbeeldje van een van de mijne

Afbeelding
Dit is een 'sjaal' gemaakt van zo'n proefzakje lontwol

Afbeelding
Dit is een 'dekentje' gemaakt van zo'n proefzakje lontwol

Afbeelding
Dit is de honden/poezen mand (die nu aan het opstijven is)

Afbeelding
Dit zijn de pan onderzetters/inleg

Anoniem

Re: Arm-breien / Hand (vinger)-haken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:04

Ooohhh wat gaaf!!! :oo Is dat lontwol echt dat hele brede spul? Het lijkt me zó gaaf om daar een deken van te breien!

Ik vroeg me altijd al heel stom af hoe groot die breinaalden wel niet moesten wezen :=

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:02

Lente, lontwol is idd dat echte brede spul.
Je krijgt het in verschillende webshops, ik kocht het op http://www.meervilt.nl Daar hebben ze prachtige wol! Maar ga alvast stevig zitten want de prijs is stevig. Ik denk dat je voor een flinke deken al gauw aan een kilo of 5/6 zit, dat staat gelijk aan een bedrag van €132/159 :=

Als je op youtube zoekt op xxl knitting en chunky knitting zie je dat mensen dat idd met hele grote brei naalden doen maar bijv ook pvc buizen. Op meevilt kunt je ook een grote rond breinaald kopen ervoor.
Maar ik vind persoonlijk dat het met armbreien veel leuker, makkelijke en vlotter gaat :D

Het is écht een leuke bezigheid! Ik hoop stiekem écht de lotto te winnen, dan koop ik die hele webshop leeg en ga deken e.d. breien en verkopen :') :D

Voor nu moet ik het met de wol van Hema doen, wat overigens ook net zo leuk is hoor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:04

Whahahaha laat voor dat bedrag maar. Ik blijf wel onder mijn oude ikea-fleece zitten voorlopig _O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:07

Krijg het alleen van de prijs al warm, nog goedkoper, Lente :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:12

Shirley schreef:
Krijg het alleen van de prijs al warm, nog goedkoper, Lente :))

_O-

*slaat dit topic op om naar te kijken in de winter*

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:13

Ik heb vroeger best veel aan armbreien gedaan, hiervoor hadden ze bij de action echt geweldige wol. Maar tegenwoordig doe ik het niet meer maar was wel echt heel leuk. Kon een sjaal maken in 10 minuten, en dan was hij niet klein.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:24

Had het nooit gezien, maar het ziet er leuk uit!
Wel een nadeel dat je niet even je breiwerkje kunt wegleggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:27

Shirley schreef:
Had het nooit gezien, maar het ziet er leuk uit!
Wel een nadeel dat je niet even je breiwerkje kunt wegleggen...

Je bent je breiwerkje :wow:
Met mijn handigheid ga ik daar niet aan beginnen.
Ik kom er nooit meer uit los.....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:29

Nou precies!
Zou er claustrofobisch van worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:31

Dan brei je een leuke sjaal, hij gaat alleen niet meer af. Nooit meer. >;)

Maar watvoor wol moet dat zijn dan voor de rest?
Ik heb namelijk wel wat bolletjes wol liggen, doelloos..... Als het nog wat is en jij er wat mee kan TS stuur ik ze op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:41

Lontwol is inderdaad gigantisch duur, maar misschien als je leert spinnen en twijnen... Dan kun je een dunnere draad maken (en haal je dus meer uit je kilo's), maar wel zelf de dikte enigszins bepalen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:43

Imagine this:

Je bent een sprei aan het breien, heb zo'n meter wol aan je amen + 4 bollen wol en de bel gaat.... Post NL.... Mevrouw pakketje voor u... Euh, zou u misschien zo vriendelijk willen zijn om het pakketje naar boven te brengen meneer, ben op het moment niet in staat u tegemoet te komen.... Post NL meneer komt naar boven, ik sleep mijzelf met wol, breiwerk en al naar de deur en doe open... Post Nl meneer staat :wow: te kijken en ik lach een beetje ongemakkelijk B-) neem pakketje aan (vraag niet hoe) bedank post Nl meneer die nog steeds staat te kijken 8)7 en sleep mezelf terug naar de bank om verder te gaan :') :') :')

Klopt, als je doet arm breien zorg en iig in godsnaam voor dat je heeeeeeeeeelemaal uitgeplast bent :') Je komt even niet weg. Maar als je de slag te pakken hebt heb in je in ongeveer 15 minuten al een sjaal af.

Maar daarom vind ik het hand haken nu zo leuk, dat kun je ten alle tijden weg leggen. Alleen even je tel vastleggen, waar je gebleven bent maar das een kleine moeite.

Van de prijs krijg je het idd heel warm. Ik vraag me dan ook af hoe de amerikanen en etsy mensen het doen, die moet of een leuk loon hebben of goed genoeg verkopen om de kosten eruit te kunnen halen. Mijn steven om ervoor te sparen lukt nog steeds niet dus ik blijf hopen op de lotto!

@Geerte, action had ik nog niet gehad qua wol, dat zou ook nog een optie zijn!

@Tica, haha dat zal toch wel meevallen! Ik ben echt, écht motorisch gestoord en zelfs ik heb mezelf steeds weer bevrijd! Euh, voor arm breien en hand haken is mijn minimale voorwaarde dat de wol vanaf naald 10 te breien is. Alles daaronder is te dun, dat werkt (voor mij) niet. De hema wol op naald 10 te breien. Alles daar boven is heaven haha. Als je nog iets in die trant hebt liggen heb ik zeker interesse :j

@ Hilary dat zelf spinnen moet ik mij eens in verdiepen, lijkt me ook nog wel leuk om te leren en te gebruiken. Dan kun je idd ook flinke projecten maken! Heb jij hier meer info over?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:46

Imagine this...je doet de deur op en daar staat de bezorger :oo Afbeelding

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:48

:oo :oo :oo :oo :oo

Hemel nee :') _O- Ik denk dat ik er zo uitzag vóór de bezorger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:51

Ik duik vanavond of morgen even in mijn box met ooit aangeschaft en nooit gebruikt knutselspul.

Naald 10....jaja.... Natuurlijk
Euhhh.... Ik ga het iig eerst maar opzoeken...

Shirley _/-\o_

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:02

Haha sorry Tica, naald 10 staat vaak voor de dikte van de draad. Hele dunne draad kun je bijv. op naald 1,2,3,4 (dikte naald) breien. Dus hoe dikker de draad hoe dikker de naald. Het staat vaak op het label welke naald erbij hoort :)) Bedankt iig!! :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:35

Ik heb van turquoise merino lontwol ooit een trui gebreid, na zelf spinnen en twijnen. Op de foto komt de kleur niet goed over, maar wel verschillende dikten van de draad. Als referentie heb ik er even een pen bijgelegd. Ik had ook dikkere stukken draad, overigens, maar die zitten niet in dit bolletje. Het is wel een uitdaging om de draad dezelfde dikte te laten zijn, maar ach, het is handwerk, zullen we maar zeggen :Y)
Afbeelding

Deze is van een grote bol met een dikke lont. Er bestaat ook 'potlood lontwol'; dat is een dunnere variant.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:43

Wow gaaf Hilary! Ik ga mij er eens in verdiepen!

Hier een haakwerk een beetje om zeep geholpen geloof ik ;( Wilde de kattenmand stijven dmv suikerwater, maar vermoed dat ik de suiker niet genoeg heb laten oplossen. De mand zou na 2 dagen droog moeten zijn, is dat ook gedeeltelijk.. Maar de rand is nog zeiknat en plakkerig. Heb de mand nu anders gespannen en buiten gezet. Hopen dat het toch nog goed droogt, anders kan ik 'm weg gooien denk ik. Dan plakt ie nl net iets teveel voor een dier om erin te liggen :')
Baal wel een beetje, was nogal wat werk dat ding... Maar niets aan te doen, al doende leert men!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:52

bowena_84 schreef:
Wow gaaf Hilary! Ik ga mij er eens in verdiepen!

Hier een haakwerk een beetje om zeep geholpen geloof ik ;( Wilde de kattenmand stijven dmv suikerwater, maar vermoed dat ik de suiker niet genoeg heb laten oplossen. De mand zou na 2 dagen droog moeten zijn, is dat ook gedeeltelijk.. Maar de rand is nog zeiknat en plakkerig. Heb de mand nu anders gespannen en buiten gezet. Hopen dat het toch nog goed droogt, anders kan ik 'm weg gooien denk ik. Dan plakt ie nl net iets teveel voor een dier om erin te liggen :')
Baal wel een beetje, was nogal wat werk dat ding... Maar niets aan te doen, al doende leert men!

En als het nou niet lukt: kussensloop erom, in de handwas en uit elkaar halen. Heb je meteen een nieuw project :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:08

Oh wow, dit ga ik echt doen. :)) 1 filmpje gekeken en ik snap nu al hoe het werkt!

Ik vind het echt heerlijk om te haken, breien en knopen. Maar loop steevast tegen één ding aan: het afmaken voor ik erop uitgekeken ben. :')
Ik begon aan een hele leuke sjaal te breien, met niet erg dik wol. Ook nog eens met verticaal gekleurde strepen in plaats van horizontaal dus werkte met 4 bolletjes tegelijk. Nu 1 jaar later met korte periodes dat ik het weer oppakte is het nog steeds niet af omdat ik er compleet geen zin meer in heb en toen ik begon vond ik de kleuren leuk, nu niet meer. :+
En zo heb ik ook nog leuke armbandjes die nooit geeindigd zijn, en andere werkjes. En het vervelendste is nog wel, mijn dromen van de hoeveelheid en soorten dingen die ik wil maken zijn zó groot. :=

Maar in 1 uurtje een sjaal maken, dat kan ik denk ik wel. :D

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 11:10

Oeh dankjewel Tink! Dat is een goeie tip! Heb hem nog eens nagespoeld met heet water, en nieuw te drogen gehangen. Kleeft nog aardig dus hoop dat t nu wel goed gaat! En anders doe ik wat jij zegt!

Leuk he Suliko :)) En geloof me als je lekkere dikke wol heb, en de slag te pakken heb je dat uurtje niet eens nodig! Ik kan er juist geen genoeg van krijgen en zit alweer huilend naar mijn laatste bolletje wol te kijken ;( :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:16

Wat leuk Bowena!

Staat er ergens een link met een tutorial oid ?

Kan wel zeggen dat ik goed kan haken, maar dit lijkt mij ook heel leuk.

Hier wat van mijn creaties :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:18

Ik zet even een stipje! Ik borduur graag, maar haken en breien kan ik gewoon niet onder de knie krijgen :+ Dus misschien dat ik dit ook ga proberen :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:26

Wat gaaf BloemBloem!

Nog wel een vraagje over het armbreien, is het gemakkelijk om een nieuwe bol aan je al lopende werkje te bevestigen als je door de andere bol heen ben?