[ART][WIP] Lord Of Je Moestuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

[ART][WIP] Lord Of Je Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 07:58

Mijn vriendje is misschien een pietsie gek van LOTR. Nou heb ik daar weinig mee - of liever gezegd, ik vind het doodeng en herinner me vooral nog een heel mooi paard van de enige film die ik heb gezien :+
Maar ik hou wel van moestuinen en hoewel hij die ook leuk vindt, ben ik toch degene die er het afgelopen half jaar voor heeft gezorgd dat z'n keukenkruiden geen dorstdood stierven - totdat het punt kwam, dat hij dacht 'Oh ze komt! Snel water geven!'. Hij was naarstig op zoek naar een iets subtielere manier om zich dat te herinneren en heeft nog niets gevonden, maar nu ik in 't buitenland zit, heb ik mooi de tijd om mijn verzinsel uit te werken. Dus zie hier: het Lord Of Je Moestuin huis.
Mijn idee was, dat als je een bijzonder leuke moestuin hebt, dat je dan ook wel voor de plantjes zorgt. Er komt een 'droge' en een 'natte' bak (minder en meer water geven) en voor de zekerheid komen er ook cactussen in de 'droge' bak. Die zijn lastig dood te laten gaan, dus dat is beter voor je gemoed, dacht ik zo.
Volgen jullie mee? Tips zijn welkom! Ik heb minder materialen dan normaal gesproken, dus sommige dingen moeten een andere oplossing krijgen.

De betreffende moestuin bakken, waarvan de rechtse de 'natte' wordt, met de meeste kruiden erin (nu citroenmelisse, bieslook, peterselie en basilicum). Onderin de bakken zitten stenen, zodat het water iets weg kan zakken:

Afbeelding

Het design van Bag End (ik geloof tenminste dat dat zo heet :') ) en de klei (luchtdrogende fimo):

Afbeelding

Basis van het huis in klei:

Afbeelding

En het voorlopig resultaat:

Afbeelding

Ik heb het daarna nog net wat verder afgewerkt door alles netjes glad te maken en losse dingetjes weg te halen. De deur heb ik los gesneden en er zit een takje doorheen, want de bedoeling is dat je 'm daadwerkelijk open kunt gaan maken. Hij is precies zo groot als een tomatenblik (dat bedoel ik met beperkte materialen, je wordt er inventief van :D ) en de bedoeling is dat dat blik zowel de basis vormt voor de berg, als ook briefjes over plantverzorging kan herbergen en op termijn misschien af en toe een lief briefje van mij als ik een romantische aanval heb. Mijn idee was om een kleine brievenbus bij het hek te maken, waarvan je het vlaggetje omhoog kunt doen, zodat te zien is dat er 'post' is. Maar of dat lukt, dat ga ik nog maar eventjes bekijken. Eerst de tuin af!
In de tuin komen - vooralsnog - een ezel en een geit. Verder moeten er nog een hond en kippen komen. Ik wilde een paard, maar heb hem zelf uit de schleich-diertjes een paard laten zoeken en toen kwam meneer met een ezel aan :') . Dit duidt overigens op de manier waarop ik woon en wil leven (ook later), wat hij heel leuk vindt, maar vooralsnog heeft ie twee linkerhanden, dus ik plaag hem er ook regelmatig mee. En dat moet je natuurlijk zo ver mogelijk doorvoeren, dat begrijpen jullie wel :j

Anoniem

Re: [ART][WIP] Lord Of Je Moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:47

Wat een leuk idee, hihi. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:57

Leuk! Ik ben Lord of the Rings fan, dus ik ga volgen :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 23:22

Bedankt!

Ondertussen is de boel gedroogd en heb ik het zojuist geschilderd. De grote groene vlakken moeten daadwerkelijk met planten bedekt worden en zijn dus meer om de ondergrond groen te houden.

Afbeelding

En de achterkant is ook lief :Y) daar ga ik nog wat opschrijven denk ik, ook al gaat ie het misschien nooit zien. Foute grapjes zijn altijd fijn, bovendien had ik goud en rood over :+

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 11:48

En met deur en vernis (die als het goed is watervast moet zijn, wat wel handig is in verband met het begieten en hopelijk in leven houden van plantjes):

Afbeelding

Nu nog een bult in mijn bakken en dergelijke, dat wordt ook nog een avontuur :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:06

Wat een fantastisch idee! Ik zie nog niet helemaal voor me hoe het gaat worden, maar ik ben reuzebenieuwd.

AthelasJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:12

Wauw Geweldig idee!
Ik ben een hele grote LotR fan, dus ben heel benieuwd naar het eind reseultaat. :D

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:25

Hee wat leuk, ik zie je topic nu pas, maar het ziet er al erg leuk uit! :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:48

Bedankt allemaal, leuk dat jullie meekijken! Zelf weet ik ook nog niet precies wat het wordt, want ik moet het eind volgende week eigenlijk af hebben, alleen heb ik deze week ook tentamens. Mister LOTR lover kwam echter ineens een week lang bij mij en toen kon ik natuurlijk moeilijk doorwerken. Ideeën voor de uitvoering zijn welkom, en op- of aanmerkingen over hoe kloppend het is ook. Ik heb afgelopen week het eerste uur van deel één van de uitgebreide versie doorstaan en vond dat al eng, dus in verband met mijn tentamens en ongewenste nachtmerries hebben we doorkijken maar even uitgesteld naar de zomervakantie :')

Nou fantastisch ziet het er nog niet uit, maar ondertussen heb ik het volgende gedaan:

Een prachtig omhulsel gemaakt voor de hoek van de bak en de achterkant van de 'muur' van het huis, zodat daar een berg tegenaan kan worden gestort. Omhuld met vuilniszak voor de (hopelijk) waterdichtheid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik alle compost op de grond laten vallen:

Afbeelding

En daarna kwam ik erachter dat mijn deur precies, maar dan ook echt precies óp de binnenrand van mijn tomatenblik past, wat er achter had moeten liggen. In andere woorden; hij kan niet open. Overigens heb ik nog geen scharniersysteem gevonden, maar ik schat de kans op een ductape oplossing heel groot :+ Dat heb ik alleen nog niet in huis. Wat ik wel in huis heb is een nieuw blik. Leuke ervaring: stond ik daarstraks in de supermarkt blikken te passen - niet te klein, niet te groot, niet te kort... toen ik iets had gevonden heb ik eens gekeken wat erin zat: binnenkort eet ik iets met stukjes ananas :D

Om jullie vast een overzicht te geven van hoe het er nu uitziet:

Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:06

Supergaaf. Het heeft helemaal het hobbiton-gevoel. En het zal vast niet 100% kloppen met film of boek, maar dat maakt niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:17

Hihi, dat compostongelukje. Ziet er al goed uit, ducttape lost alle problemen op ;)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:24

Wat gaaf!
ook leuk als hamsterverblijf zo zonder deur :P

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:02

Wat ontzettend leuk!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 22:41

Jee, bedankt allemaal! Ik ben een heel stuk opgeschoten *\o/*

Wat betreft de deur, dat ben ik even vergeten te fotograferen hoe dat zit, maar ik probeer 't even uit te leggen: Stel, je hebt een leeg ananasblik (lekkere rijstepap kun je daarmee maken) en een deurtje van klein. Daarnaast zoek je naarstig naar een schroevendraaier annex spijker plus ijzer- of koperdraad, wat je natuurlijk niet kunt vinden. Maarrrrr je hebt wel van die dingen die je in de muur kunt prikken (hoe heten die ook alweer? :') ) en zo'n stukje broodzak-dichtmaak-draaiding - en laat je daar nou net ijzerdraadjes uit kunnen toveren met een beetje wilskracht. Nou, dan gebruik je het muurprikding om heel rustig twee gaatjes te boren in je deurtje, ongeveer 1,5cm uit elkaar. Op dezelfde plek ram je dan, aanzienlijk minder rustig, twee gaatjes in het nu lege ananasblik. De twee ijzerdraadjes gebruik je om scharnieren mee te maken: door de twee gaatjes van de deur halen en aan alle twee de kanten een lusje, om vervolgens bij het blik hetzelfde te doen. Lusjes aan de achterkant van de deur uiteraard. Satéprikkers blijk je ook niet te hebben, maar hé, je woont naast het bos! Natuurlijke satéprikkers in de vorm van takjes genoeg. Die gebruik je om een scharnier te fabriceren met de lusjes. En BOEM! Deur! *\o/*

Vervolgens het blik op z'n plekkie gelegd en het huis ervoor geplaatst, zodat de deur precies goed zit. En dat ziet er dan zo uit (met de eerste plakken mos waarin het bos mij voorzien had al op hun plek):

Afbeelding

Vervolgens meer plakken mos neergelegd, ook in de andere bak, zodat ik het pad van de ene naar de andere bak kan laten overlopen. Dat pad is nog zo'n hindernis, want waar ik thuis aan de Waal woon en aan platte stenen geen gebrek heb, is dat hier een grotere uitdaging. De struiken voor de deur (cactussen en een 'Geldbaum', die geluk zou moeten brengen) zijn misschien in verhouding een beetje groot, maar hé, ze zijn lief <3 . De bloemen zijn trouwens hartstikke nep :Y)

Bovenop staat al een heuse boom: een zelf gestekte lavendel, op het moment van schrijven nog een beetje zielig. Hopen dat hij het overleefd. En dan ziet het er zomaar ineens heel erg echt uit!

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet er nog een tuun gevlochten worden en een hekje gefabriceerd. Weet iemand wat er precies op dat hekje bij Bilbo staat in de eerste film? Een foto zou fijn zijn :j

Of ik het voor vrijdag af ga hebben, dat weet ik niet. Ik moet morgen een toets leren en heb die op vrijdagochtend. Maar het belangrijkste is er in elk geval :) De bedoeling is om als ik thuis ben een bak te vlechten met wilgentenen, zodat dat lelijke plastic weg is. Maar dat wordt denk ik pas in september.
Tips en truuks (voornamelijk wat betreft de 'echtheid' van mijn project) zijn welkom. Ik probeer zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven, want als ik dan toch bezig ben, dan moet het wel goed :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:05

Gaaf zeg! Hartstikke creatief.

Op het papier op het hek staat
"No admittance
Except on party business"

Of er ook iets onder dat papier staat, welcome oid, dat weet ik niet. Heb de films nu ook niet bij de hand