[VER] Échte vriendschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

[VER] Échte vriendschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 16:48

Hoi iedereen! dit is de eerste keer (denk ik) dat ik een verhaal plaats hier op bokt. Ik vind het zelf heel erg leuk om te doen dus ik hoop dat ik tips/tops en commentaar van jullie krijg :) Het verhaal is geïnspireerd op de boeken van Divergent. Maar het verhaal zal natuurlijk heel anders lopen, don't worry. Sommige dingen zijn er op gebaseerd maar voor de rest bedenk ik het allemaal zelf :)

----------------------------
Hoofdstuk 1

Ik loop door de smalle straten, vandaag was de laatste dag van school. Vandaag is de dag dat ik zeventien ben geworden. Vandaag begint mijn echte leven als volwassene. Ik zie lachende jongeren uit mijn klas. Ook zij hadden vandaag de laatste dag van school. Ik loop naar mijn huis en doe de deur open. Mijn moeder staat mij al op te wachten met een warme kop thee en een bak koekjes. Ik loop met mijn moeder naar de keukentafel en ga zitten. ‘’Hoe was de laatste dag?’’ vroeg mijn moeder toen ik een koekje pakte. Eigenlijk was het verschrikkelijk. Ik had op deze school geen vrienden. Mijn moeder kon dit natuurlijk nooit weten. Ik ben erg blij dat ik eindelijk van school af ben en volwassen ben. ‘’Wel goed hoor!’’ Ik wou mijn moeder niet laten merken dat ik het nooit naar mijn zin gehad heb op school. Het hoort gewoon niet bij mij, het toegeven van je emoties. Nou ja, ik wil mijn emoties nooit tonen aan mijn moeder. Ik hoor de deur open gaan. Mijn broer Mason komt binnen en gaat met ons aan de keukentafel zitten. Onze vader is overleden toen ik acht jaar was. Mason was toen elf. Zoals je hier kan zien is Mason drie jaar ouder dan mij en dat maakt heb twintig. Mason’s leven is zoals hij altijd zegt, ‘geweldig’. Ik ben benieuwd of mijn leven vanaf nu ook zo geweldig zal zijn. Binnenkort begint mijn vervolgopleiding en mijn keuze zal ik morgen ook in moeten leveren. Er is alleen één probleem. Ik heb geen idee wat ik moet kiezen. Er is keuze tussen zevenopleidingen. Geschiedenis, Kunst, Vecht, Leger, Talen en Economie. Zoals je ziet zijn dat dingen die heel ver uit elkaar liggen. Behalve Vecht en Leger dan. Dat is omdat ons land elk moment oorlog zou kunnen krijgen en wij daar zo goed mogelijk op voorbereid willen zijn.

Vandaag is de grote dag, Ik moet gaan kiezen welke studie ik wil gaan doen. Ik heb mijn oog laten vallen op Vecht omdat je daar niet alleen vecht maar ook allerlei dingen leert over vriendschap en je kan er uiteindelijk ook de politiek mee in, iets wat ik echt graag zou willen. Vandaag ga ik mij dan ook inschrijven voor de opleiding. De inschrijving gaat als volgt. Eerst schrijf je je in op papier en vervolgens kijken ze met je cijfers van je vorige opleiding of je toegelaten mag worden op de studie. Verder geen gezeik zoals een toelatingsprocedure of iets. ‘’Ben je klaar om te gaan?’’ Mijn moeder en broer pakken hun jas en lopen al naar de deur. ‘’Ja! Ik pak eerst even mijn koffer!’’ Ik ren naar boven en kijk of ik alles heb meegenomen wat ik nodig zou hebben voor de studie. Ik kijk nog heel even in de kamer van mijn broer. Het ligt er maar aan naar welke locatie ik word gestuurd of ik hem nog een keer terug zie. Ik laat mijn ogen vallen op een kast. Ik doe het kastje open en zie daar een ketting liggen. Ik gris het mee en stop het snel in mijn koffer. Mijn moeder riep al waar ik bleef. We stappen de auto in en mijn moeder rijdt mij naar de inschrijvingsplek voor de studie.

Ik loop naar de inschrijvingstafel. Er staan nog zes mensen voor mij te wachten. Ik hoop dat ik nog op tijd ben met inschrijven en ik word gekozen. Op zich maak ik best veel kans, ik sta goed voor alles en mijn cijfers zullen dus zeker het probleem niet zijn. ‘’Hoi!’’ De jongen voor mij begint tegen mij te praten. Ik ken hem echt nergens van en vraag me af waarom hij tegen mij praat. Toch besluit ik hem niet te negeren, ik kan maar beter vrienden maken, anders ben ik straks weer vriendloos en deze keer wil ik dat echt niet hebben. ‘’Hoi! Ik ben Emma, hoe heet jij?’’ De jongen kijkt me glimlachend aan en zegt, ‘’Ik ben Jason, ga jij je ook inschrijven?’’ Nee, tuurlijk ga ik mij niet inschrijven daarom sta ik hier in een rij te wachten voor het inschrijvingshok. Heel logisch. ‘’Ja! Waarom heb jij voor deze studie gekozen?’’ ‘’Ik heb deze studie gekozen omdat ik twijfel of ik het leger in wil of de politiek in. Deze studie bied beide mogelijkheden en nog veel meer!’’ De jongen heeft een schittering in zijn ogen, hij heeft zo te zien echt een passie voor vechten maar ook echt interesses in de politiek. ‘’Ik wil journalist worden.’’ Ik schrik van mijn eigen reactie. Waarom zeg ik dit? Dit wil ik toch niet of nu ineens wel? De jongen glimlacht alweer. ‘’Ik vind het fijn dat deze studie zowat alle mogelijkheden heeft.’’ Ik geef hem daar gelijk in. Je kan zowat alles worden als je alle onderdelen van deze studie met succes hebt afgerond. Je hoort soms mensen zeggen dat dat een grote onzin is maar daar geloof ik niks van. Waarom zouden ze ons voorliegen?
Eindelijk ben ik aan de beurt en ik pak de pen en begin het formulier in te vullen. Naam, Emma Jones. Geboortedatum, 17 Mei 2123. Waarom kies je voor deze studie? Ik weet niet wat ik hier in moet vullen. Ik weet het al, hij is veelzijdig en ik heb interesses in allerlei verschillende dingen en hou ook wel van vechten. Één grote onzin natuurlijk, maar ik moet toegelaten worden tot deze opleiding! Jason vraagt of ik mee ga naar de wachtzaal en ik en hij trekken onze ouders mee naar de wachtzaal en gaan zitten. Over precies dertig minuten zal bekend worden gemaakt wie toegelaten word tot de opleiding. ‘’Ben je zenuwachtig?’’ Mason tikt me aan. ‘’Ja…’’ Na vijfentwintig minuten komt een man het podium op. ‘’Welkom nieuwe studenten en familie daarvan, vandaag zal bekend worden gemaakt wie van jullie allemaal toegelaten zijn op de opleiding.’’ Er ontstaat allerlei geroezemoes in de zaal. ‘’Zullen we als we allebei gekozen worden bij elkaar op een kamer?’’ ‘’Jason, als dat zou mogen zou ik dat heel graag willen.’’ Ik heb zo’n gevoel dat ik Jason een beetje leuk vind. Maar of dat gevoel echt is kan ik niet plaatsen. De man begint weer te praten. ‘’Op de lijst die zo verschijnt staan de namen die sowieso door zijn op basis van hun cijfers.’’ Ineens staat er een lijst op de muur. Ik speur de lijst snel af.
1. Lilly Johnson
2. Emma Jones
3. Mike Ronald
4. Sam Boord
5. Shanna Mitchel
6. Jason Clar
7. Peet Baker
Mijn hart maakt een sprongetje van opluchting. Ik heb de één na hoogste cijfers van deze groep En Jason mag ook door! De andere namen op de lijst ken ik niet maar daar zal ik zo snel mogelijk achter komen.

Ik knuffel mijn broer en mijn ouders. ‘’Veel succes!’’ Roepen mijn broer en moeder tegelijk. Ik word naar de locatie overgebracht waar geen contact mag zijn met familie en vrienden die niet voor dezelfde opleiding hebben gekozen. Dat komt omdat die locatie is voor de beste leerlingen en wij dus als beste getraind worden en meer baankansen hebben dan de rest. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren tot dat ik mijn familie en vrienden ga missen. Nou ja, vrienden had ik niet echt. Behalve Kimberly, maar helaas heeft zij voor de opleiding Geschiedenis gekozen. Ik wou dat door haar eerst ook gaan doen maar mijn pestkoppen gingen dat ook doen dus heb ik niet voor Geschiedenis gekozen. We springen met z’n alle en de man de bus in. Eerst gaan we langs de locatie waar de minder slimme leerlingen worden afgezet en daarna brengt de buschauffeur ons naar onze locatie. Na een minuut of tien stopt de bus en gaan de meeste leerlingen de bus uit. Ons groepje blijft over. We beginnen met z’n alle te kletsen over koetjes en kalfjes maar ik let niet echt op. Het enige waar ik aan kan denken is hoe de opleiding zal zijn en of ik wel aardig gevonden ga worden. ‘’Emma?’’ Een meisje genaamd Shanna tikt me aan. Ik kijk in haar vriendelijke blik. Ze heeft lichtblauwe ogen en glanzend en lang blond haar. Als ik een jongen was zou ik zo voor haar gevallen zijn. ‘’Ja?’’ ‘’We zijn er bijna, zullen ik, Jason, Mike en jij op één kamer? Dan gaan Lilly, Peet en Sam op de andere. ‘’Ik vind het prima!’’ En of ik het prima vind, Shanna en Jason zijn sowieso aardig en van Mike verwacht ik zeker dat hij dat ook zal zijn! Nadat we onszelf hebben voorgesteld aan elkaar stopt de bus. We stappen uit en lopen naar de bagageruimte. De man, die John bleek te heten deed de bagageruimte open. Alle koffers werden er één voor één uit gehaald tot dat alle koffers uit de bagageruimte waren gehaald. Shanna had een roze koffer, Mike een blauwe, Jason een zwarte en ik een paarse. De kleuren matchden goed met elkaar. Althans, dat vond ik.

----------------------------

Mariekexxx

Re: [VER] Échte vriendschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:03

Oehh leuk ik volg.
En ik blijf zeker mee lezen

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:53

wat leuk veer! ik volg ook, vraagje, waarom zoveel engelse namen :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:54

Ik ga het ook lezen :D

EDIT: er staan een paar foutjes in, zoals mijn ouders. Heb je er een diepliggende laag achter die we kunnen ontdekken? :P

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:00

Wauw, ik volg :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:07

Goed verhaal tot nu toe!

Misschien kan je proberen om er iets langere zinnen in te gebruiken? :o
Vooral aan het begin waren het erg veel korte zinnen achter elkaar ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 19:22

Bedankt voor de complimenten! :o

@Eclair, Ja, er zit zeker een diepliggende laag achter waar jullie met de loop van het verhaal achter zullen komen :)

@Gerlindie, bedankt voor de tip :)

O en Elin, dat dacht ik tijdens het schrijven ook :P maar ach :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 17:38

Ik, Shanna, Mike en Jason werden als eerste naar onze kamer gebracht. Het zag er eigenlijk uit als een soort hotel/appartement. Er zat zelfs een brievenbus in de deur. Shanna duwde de deurklink omlaag en we liepen naar binnen. De kamer had grijze muren en een leuke zitkamer. Er waren twee deuren naar de slaapkamer. Één voor de jongens en één voor Shanna en mij. We liepen naar onze kamers. De bedden waren al netjes opgemaakt. De muren van de slaapkamers zijn blauw. We pakken snel wat schone kleren en kleden ons om, zo begint meteen de eerste les. De eerste les is rechten. We krijgen vandaag eerst alle boeken van alle vakken zodat we die alvast kunnen doornemen en een plekje kunnen geven in onze kamers. We hebben ons rooster voor de rest van de week ook al gekregen. Morgen hebben we wetenschap, Engels, economie en sport. Shanna en ik lopen alvast naar beneden om de boeken te halen, we wachten niet op Jason en Mike. ‘’Naar welk vak kijk jij het meeste uit?’’ Shanna tikt me aan. ‘’Ik weet het niet, maar ik denk wetenschap en rechten. Ik denk dat dat nog heel erg van pas kan gaan komen voor mijn werk later.’’ Ik schrik, ik verklap nu al weer bijna mijn eigen domme leugen. Was ik maar eerlijk geweest. Als ik eerlijk was geweest had ik nu geen gezeik met het onthouden van leugens. We lopen de kantine in en lopen naar de tafel waar ‘ophalen boeken’ op staat. ‘’Hoi wij zijn Emma Jones en Shanna Mitchel en wij komen onze boeken ophalen voor dit schooljaar.’’ De vrouw gaat haar lijst af en vinkt onze namen aan. Ze pakt onder de tafel twee boodschappen tassen met boeken er in en geeft ons allebei een tas. Onderweg naar onze kamer komen we Lilly en Sam tegen. ‘’Veel succes.’’ Zegt Sam. Ik en Shanna kijken elkaar aan en lopen snel door. Dit kan niet veel goeds betekenen lijkt ons.

Als we weer op onze kamer zijn pakken we onze koffers uit. Ik stop snel de kleding en andere troep in de kast en pak een boekje en een pen. Hierin ga ik mijn dagboek bijhouden. Ik begin te schrijven.

Lief dagboek,

Vandaag is de eerste dag hier op school. Ik heb gelijk al nieuwe vrienden gemaakt. Eindelijk heb ik vrienden. Hun namen zijn Shanna, Jason en Mike. Ze zijn heel aardig en ik kijk er na uit om met hun op school te zitten. Maar er zijn twee mensen die ik een beetje raar vind. Lilly en Sam. Ik weet niet precies wat ik met ze aan moet, maar daar kom ik waarschijnlijk snel genoeg achter.

Liefs, Emma

Ik klap mijn dagboek dicht en leg hem in de kast. Ik pak mijn toilettas om mijn make-up bij te werken. Shanna en ik hebben toevallig het zelfde toilettasje. Per ongeluk pak ik die van haar en rits hem open. Er zit een boekje in. Dit is wel echt de perfecte verstopplaats voor een dagboek! Maar ineens voel ik mij schuldig, ik kan toch niet zomaar in haar spullen zitten te graaien? Toch doe ik het boekje open. Er staan allerlei foto’s in van Shanna en allerlei andere mensen. Waarschijnlijk haar familie en vrienden. Ik hoor geluiden bij de deur en stop snel het boekje terug in haar tasje en leg het weg. ‘’Kom je Emma? We hebben rechten nu!’’ Shanne trekt me mee naar beneden. We stappen de klas in en zien daar een onbekende vrouw staan. We gaan allemaal zitten en Shanna schaamt zich. Maar waarvoor? De vrouw begint te praten. ‘’Hoi allemaal, ik ben mevrouw Spatel en ik geef jullie rechten, Shanna kent mij misschien wel. Nou ja, dat weet ik zeker. Shanna is mijn nichtje.’’ Iedereen kijkt Shanna aan en ze schaamt zich dood. Dat zou ik ook hebben als het mijn tante was. Maar je mocht hier toch geen contact hebben met familieleden? ‘’mevrouw Spatel?’’ ik steek mijn vinger op. ‘’Ja? En wat is jouw naam?’’ ze kijkt naar me of ik een stuk oud vuil ben. ‘’Nou ik ben Emma, maar je mocht hier toch geen contact hebben met familieleden of heb ik dat nou fout?’’ Mevrouw Spatel kijkt me aan. ‘’Ach meid, of de regels altijd worden uitgevoerd.’’ En met dat antwoord gaat ze door met haar verhaal. Ik kan mezelf niet bij de les houden. Waarom mag zij hier wel zijn? Waarom is zij een uitzondering? Er zijn zoveel vragen die in mij opkomen dat mijn hersenen één grote chaos zijn.

Na de les rechten is het lunchpauze. De hele groep loopt gezamenlijk naar de kantine om een broodje te gaan halen. Er zijn tot mijn verbazing maar twee keuzes. Of je neemt een broodje kaas of een hamburger. ‘’Lekker gezond.’’ Zeg ik, duidelijk met veel sarcasme. Maar blijkbaar denken de andere daar anders over. Ze pakken een bord en graaien wat hamburgers. Aangezien ik honger heb pak ik een hamburger en een broodje kaas. Ik moet wat. We pakken allemaal water als drinken en lopen naar een vrije tafel. Aan de andere tafels zitten leerlingen van andere schooljaren en docenten. Wij zijn zo te zien dit jaar de kleinste groep leerlingen ooit hier. Maar goed, dan worden wij waarschijnlijk ook beter opgeleid. ‘’Hoe ziet de kamer van jullie eruit?’’ Peet begint te praten. Hij heeft een zware stem, fel groene ogen en donker bruin haar dat woest over zijn hoofd zit verspreid. ‘’Gewoon wit en blauw, hoezo?’’ Jason kijkt hem met een uitdagende blik aan. ‘’Gewoon.’’ En met die woorden eindigt het gepraat.

Hoofdstuk 2

Vandaag is eigenlijk pas de eerste echte dag van de opleiding. Om acht uur ’s morgens klonk een harde bel en iedereen vliegt z’n bed uit om zijn kleren aan te trekken en naar de kantine te gaan om te gaan ontbijten. Ondanks dat de kamer net een appartement lijkt zit er geen keuken in. Wel een mooie zitkamer en een grote badkamer. De badkamer is veel groter dan die bij ons thuis was. Thuis, het klinkt of dat het jaren geleden is dat ik er geweest ben. Maar het is enkel twee dagen geleden. Ik denk aan Mason, wat zou hij nu aan het doen zijn? En ineens schiet het kettinkje me te binnen. Ik ren naar de kas en pak het tasje waar ik het in mijn koffer had gestopt. Ik kijk er goed naar, heb ik dit al ooit eerder gezien? Nee. Ik hoor voetstappen de deur uitgaan maar ik ga niet mee. Dan kom ik maar te laat op de eerste schooldag. Ik moet weten van wie dit kettinkje was en waarom mijn broer die in zijn kamer had. Ineens zie ik dat het kettinkje open kan. Voorzichtig duw ik hem open en haal het briefje eruit wat er in zit gepropt. Het papiertje ziet er oud uit en het handschrift waarmee het geschreven is is sierlijk met mooie bogen en lussen in de letters. Als ik er na kijk maakt mijn hart een sprongetje. Alsof het bij het papier hoort. Ik durf het niet te lezen, wat nou als mijn broer het geheim had willen later tot dat ik klaar was met deze studie? Of wou hij het misschien altijd geheim houden? In dat geval kan ik beter het briefje lezen. Oke dan, ik ga het briefje lezen…

Beste Gerrit,

Zoals je weet ben ik weg gegaan, niet omdat ik je haat. Het is nodig. Voor de kinderen, voor iedereen is het beter als wij niet meer samen zijn. Ik zal weg gaan en in een huis wonen ver van jou vandaan en nooit meer over je spreken. Je bent een schande geweest voor heel de familie.
Maar omdat ik van je hou zal ik verder niks doen dan je verlaten. Ik hoop dat dat genoeg is en we ooit weer samen kunnen zijn. Samen, jij en ik, onze kinderen. Je weet wel, het happy family gezinnetje.

Ik schrik, wie is Gerrit? Papa heette geen Gerrit dus dit briefje kan nooit voor hem geweest zijn. Er staat ook geen achternaam of afzender op. Ik zal het waarschijnlijk nooit te weten komen. Of ik moet Mason weer zien. Hij kan vertellen waarom hij dit heeft en van wie het is en waarom. Hoe dan ook, ik moet en zal het te weten komen.

Snel ren ik naar beneden naar de oefenzaal van sport. Ik ben erg laat en ik hoop dat niemand het erg zal vinden. Een goede indruk bij de sport leraar die ik verder nog nooit gezien heb achterlaten zal het waarschijnlijk niet worden. Ik hoop dat hij niet boos word en ik gewoon mee kan sporten. Ik ben benieuwd wat we gaan doen vandaag. ‘’Euhh hallo ik ben Emma, sorry dat ik zo laat ben…’’ Ik kan mijn zin niet eens afmaken, de leraar loopt al naar me toen en sleurt me mee het materialenhok in. Ik schrik, hij kan mij toch ook gewoon in de zaal zelf vertellen dat ik moet nablijven? Moet ik wel nablijven? Ik moet echt stoppen met zoveel denken, er komen alleen maar nare dingen van…

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:37

verder!

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:24

verderrr!!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 20:05

Hey, komende week komt waarschijnlijk geen stukje online. Wegens dingen met mijn computer :+ excuses :')