[FOTO] Aller eerste keer foto's maken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

[FOTO] Aller eerste keer foto's maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:50

Vorig weekend heb ik van mijn vriend een spiegelreflex camera gekregen! Een Canon EOS 100D.

Van de week dus de aller eerste keer foto's wezen maken, maar ja nu je een sr hebt moet je natuurlijk ook wel alles zelf doen en instellen toch... :=

Begrijp nu wel goed wat ISO, diafragma en sluitertijd is, inhoudt en wat ze met elkaar te maken hebben. Toch, het toepassen lukt me nog niet best en dan nog niets gezegd over timing! Verder nu ook nog geen rekening gehouden met achtergronden of iets dergelijks.

Ik heb alleen nog een kit lens, 18-55mm, f/3,5-5,6. Hoop over een tijdje nog een telelens erbij te hebben, 55-250mm oid.

Kunnen jullie mij nog tips, feedback en adviezen geven? Degene waar ik al achter ben gekomen is niet beginnen met een rond springend veulen en al helemaal niet op een hele donkere regenachtige dag... :+

Kan je trouwens ergens ook de instellingen per foto terug vinden? Ik weet namelijk wel ongeveer wat ik gedaan heb, maar niet precies per foto. Zo goed is m'n geheugen niet meer... Haha

Afbeelding
Deze is dacht ik op 55mm, f/5,6 en sluitertijd 1/250, ISO stond best hoog ik dacht 1600 of misschien zelfs 3200 (maar 100% zeker ben ik niet)
Geloof dat deze sluitertijd wel oké is? Als ik m korter zet werden ze namelijk nog donkerder.

Afbeelding
Hier was de sluitertijd langer (té lang dus) 1/100 of 1/150, verder diafragma maximaal open en ook 55mm, ISO ook weer wat hoger.
Wel weer een stuk lichter dan de eerste, billen zijn wel scherp maar zijn hoofd/hals helaas niet en zijn beentjes ook niet.

Afbeelding
Deze is weer een stuk donkerder, terwijl mijn merrie eigenlijk juist weer heel licht (overbelicht?) is. Sluitertijd ook te lang, want bewogen. Instellingen van deze zal ongeveer zelfde zijn als de vorige.

Zou fijn zijn als ik ergens instellingen kan terug vinden, denk dat ik daar veel van kan leren! Nu is t maar een gok eigenlijk.

Oh foto's zijn verder niet bewerkt en dus zo uit de camera komen rollen, alleen verkleind en iets bij gesneden zodat er minder achtergrond was. Ze zijn op grootste formaat jpeg gemaakt, wat houdt raw precies in? Of waar kan ik een duidelijk stuk vinden waar t in uitgelegd staat?

Zou héél erg graag tips en feedback van jullie krijgen (kan best tegen een stootje en ben echt niet van suiker! Dus kom maar op! :D ), zou ooit graag nog eens hele mooie foto's willen maken, dus ook nog heel veel te leren! Alles is dan ook erg welkom, maar wel graag een beetje onderbouwd, want dat dit nog niet veel is en nog lang niet goed is zie ik zelf ook wel in namelijk. :)
Morgen vertrekken we voor lang weekend naar Zweden en daar wil ik ook graag oefenen met foto's maken, vooral landschappen en zo. Dus tips daarvoor zijn ook enorm welkom. *D

Bedankt alvast!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [FOTO] Aller eerste keer foto's maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:59

Uitleg RAW: http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/

Als je voornamelijk paarden wil fotograferen is een zoomlens handiger, met een kitlens kan het paard uit verhouding lijken op de foto. Voor landschappen kan de kitlens prima, gebruik ik er ook voor. (zie dat je een zoomlens wil aanschaffen. :D )

Als je met de rechtermuisknop op je foto klikt kan je 'eigenschappen' kiezen en daar staat de info van je foto. :)

Fotografeer je op de M stand?

ISO zou ik altijd zo laag mogelijk houden ivm ruis. Het was een grauwe dag zie ik op je foto's, dat maakt het wel moeilijker maar je bent goed bezig met het ontdekken van je camera. :D Ik heb een 2.8 lichtsterke lens dus had mijn diafragma op 2.8 gezet zodat de ISO op 400 kon blijven maar jij hebt die luxe helaas (nog) niet dus dan zo laag mogelijk. 4.0 is dat bij jou? Verder met de sluitertijd een beetje spelen, je ziet vanzelf wat beter werkt.

Gewoon lekker door oefenen. :D :j

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:02

Ook bij de bovenste foto mag je sluitertijd korter. Denk aan minimaal 1/500 bij paarden in beweging.
Verder vind ik het zeker geen slechte foto's voor de eerste keer hoor! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:07

Nou, voor een eerste keer is het zeker niet slecht hoor!
En dan ook nog zulke omstandigheden. :j
Je hebt het jezelf ook wel moeilijk gemaakt, haha!

Dit is mijn lijstje waar ik me aan hou als ik foto's maak van bewegende paarden.
- ISO zo laag mogelijk
- Sluitertijd minimaal 800
- Diafragma (tegenwoordig) 2 punten hoger dan het laagste, dus bij een diafragma van 2, zet ik hem op 4.

Verder kun je als je dat een beetje onder de knie hebt, ook nog gaan spelen met de witbalans. :j
Zo kun je op een bewolkte, regenachtige dag, toch de 'zon' in je foto's terug laten komen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:59

Bellatrix schreef:
Uitleg RAW: http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/

Als je voornamelijk paarden wil fotograferen is een zoomlens handiger, met een kitlens kan het paard uit verhouding lijken op de foto. Voor landschappen kan de kitlens prima, gebruik ik er ook voor. (zie dat je een zoomlens wil aanschaffen. :D )

Als je met de rechtermuisknop op je foto klikt kan je 'eigenschappen' kiezen en daar staat de info van je foto. :)

Fotografeer je op de M stand?

ISO zou ik altijd zo laag mogelijk houden ivm ruis. Het was een grauwe dag zie ik op je foto's, dat maakt het wel moeilijker maar je bent goed bezig met het ontdekken van je camera. :D Ik heb een 2.8 lichtsterke lens dus had mijn diafragma op 2.8 gezet zodat de ISO op 400 kon blijven maar jij hebt die luxe helaas (nog) niet dus dan zo laag mogelijk. 4.0 is dat bij jou? Verder met de sluitertijd een beetje spelen, je ziet vanzelf wat beter werkt.

Gewoon lekker door oefenen. :D :j

Bedankt voor de uitleg over raw, ga ik straks in t vliegtuig eens rustig door lezen! :)

Zoomlens is inderdaad de volgende stap, maar eerst even voor sparen hihi. Denk dat een lichtsterke lens ook belangrijk is? Dat t diafragma dus nog verder open kan. Met deze lens moet ik dadelijk in Zweden wel prima landschappen kunnen maken. Of nouja, in theorie dus haha. Verder goed inlezen welke lens ik t beste voor kan gaan, dacht zelf aan 55-250mm en de rest nog even verder uit zoeken.

Diafragma stond nu denk ik allemaal op maximaal open bij 55mm, dat zal f/5,6 zijn. Anders waren de twee nog verder weg. :=

Op m'n telefoon kan ik daar zo niet bij (bij eigenschappen en dus de instellingen van de foto's), dus morgen even op de laptop kijken. Kan dat ook vanaf internet (dus kunnen jullie mijn instellingen zien?) of alleen met de bestanden op de computer? Heten die toevallig exif?

Inderdaad deze in de M stand gemaakt. Begon op alles automatisch, helderheid was prima, maar ik had twee spook paarden zo bewogen. :+
Daarna alleen sluitertijd, maar daar kreeg ik gewoon bijna zwarte plaatjes van (t is dat Zilvana schimmel is), dus toen maar gewoon alles zelf proberen in te stellen...

Trial and error leer ik namelijk t meeste en snelste van. *D

Bedankt voor je reactie! :D

Laurahh schreef:
Ook bij de bovenste foto mag je sluitertijd korter. Denk aan minimaal 1/500 bij paarden in beweging.
Verder vind ik het zeker geen slechte foto's voor de eerste keer hoor! :D

Dankjewel!
Ga ik de volgende keer proberen, maar nu liep ik er telkens tegen aan dat de foto's zo donker werden bij een korte(re) sluitertijd.
Hopelijk volgende keer een wat lichtere dag, dan moet t wel lukken neem ik aan.

Bedankt voor je reactie! :D

KoudbloedKim schreef:
Nou, voor een eerste keer is het zeker niet slecht hoor!
En dan ook nog zulke omstandigheden. :j
Je hebt het jezelf ook wel moeilijk gemaakt, haha!

Dit is mijn lijstje waar ik me aan hou als ik foto's maak van bewegende paarden.
- ISO zo laag mogelijk
- Sluitertijd minimaal 800
- Diafragma (tegenwoordig) 2 punten hoger dan het laagste, dus bij een diafragma van 2, zet ik hem op 4.

Verder kun je als je dat een beetje onder de knie hebt, ook nog gaan spelen met de witbalans. :j
Zo kun je op een bewolkte, regenachtige dag, toch de 'zon' in je foto's terug laten komen.

Hihi dat bedacht ik me achteraf eigenlijk ook. Heel eerlijk was ik al best trots op m'n foto's, totdat ik ze steeds kritischer ging bekijken. Haha.

Mag ik vragen waarom je diafragma 2 stops hoger zet dan t laagste? Sluitertijd van 1/800, hmm. Mijn foto's werden dan zo donker, komt dat omdat m'n diafragma "maar" op f/5,6 kan? Want ISO had ik toch best hoog. Moet wel zeggen dat ik de ruis best best mee vind vallen ondanks hoge ISO waarde, of vinden jullie dat niet?

Witbalans heb ik nog geen kaas van gegeten, gaa daar ook eens wat meer over op zoeken! Weet alleen daar t zorgt dat wit ook echt wit is en niet grijs of geel oid, maar dan houdt t ook op. Hihi.

Bedankt voor je reactie!

Vind t zo enorm interessant en wil ook echt graag leren hoe t wel hoort en wat je kunt.

Zijn er misschien goede boeken over theorie? Maar ook over fotograferen over paarden en/of landschappen? Liefst theorie en paarden in een boek. Zou ik heel tof vinden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:50

Door hem hoger te zetten, voorkom je Chromatische Abberatie. :j (ook pas net geleerd hoor!)
Het is vooral een hoop uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:10

Ik zou zelf niet in de M stand werken.
Omdat je met bewegende paarden op IEDER punt in de bak een totaal ander licht hebt.
Dus dat kun je eigenlijk alleen doen met paarden die op 1 plek heel goed stil staan, áls je het al zou willen doen.

In principe haal je in de A/Av stand precies dezelfde instellingen, bij een correcte belichting.

Het verschil is alleen dat je dan niet meer continu het licht in de gaten hoeft te houden :)
Scheelt weer wat tijd. Zeker voor een startende fotograaf.

Zet je camera op A / Av, stel zelf het diafragma en de ISO in en de camera kiest voor jou de sluitertijd.

Is de sluitertijd goed? Lekker door fotograferen.
Is de sluitertijd te traag om beweging te bevriezen? --> dan zet je je ISO wat hoger, zodat je sluitertijd ook hoger kan.
Is de sluitertijd extreem snel? --> Misschien stond je ISO nog erg hoog, zet hem weer wat lager om ruis te voorkomen.

Het probleem met de overbelichting op je schimmel, terwijl de rest zo donker is... Dat ligt vooral aan de hoeveelheid contrast in je foto.
De paarden waren daar in een donker hoekje en het veulen is ook nog donker. Dat is voor een camera lastig. Zoek een ietsje lichtere achtergrond (zoals de eerste foto) en je probleem daarmee is opgelost.

Overigens is het niet zozeer echt overbelichting op de merrie, maar vooral een verkeerde witbalans. De merrie is erg blauw geworden.
Maar dat is achteraf in een bewerkingsprogramma wel weer te corrigeren ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 15:26

KoudbloedKim schreef:
Door hem hoger te zetten, voorkom je Chromatische Abberatie. :j (ook pas net geleerd hoor!)
Het is vooral een hoop uitproberen!

Ik moest toch echt even op zoeken wat chromatische abberatie was hoor, haha. Interessant om te weten!

Femke schreef:
Ik zou zelf niet in de M stand werken.
Omdat je met bewegende paarden op IEDER punt in de bak een totaal ander licht hebt.
Dus dat kun je eigenlijk alleen doen met paarden die op 1 plek heel goed stil staan, áls je het al zou willen doen.

In principe haal je in de A/Av stand precies dezelfde instellingen, bij een correcte belichting.

Het verschil is alleen dat je dan niet meer continu het licht in de gaten hoeft te houden :)
Scheelt weer wat tijd. Zeker voor een startende fotograaf.

Zet je camera op A / Av, stel zelf het diafragma en de ISO in en de camera kiest voor jou de sluitertijd.

Is de sluitertijd goed? Lekker door fotograferen.
Is de sluitertijd te traag om beweging te bevriezen? --> dan zet je je ISO wat hoger, zodat je sluitertijd ook hoger kan.
Is de sluitertijd extreem snel? --> Misschien stond je ISO nog erg hoog, zet hem weer wat lager om ruis te voorkomen.

Het probleem met de overbelichting op je schimmel, terwijl de rest zo donker is... Dat ligt vooral aan de hoeveelheid contrast in je foto.
De paarden waren daar in een donker hoekje en het veulen is ook nog donker. Dat is voor een camera lastig. Zoek een ietsje lichtere achtergrond (zoals de eerste foto) en je probleem daarmee is opgelost.

Overigens is het niet zozeer echt overbelichting op de merrie, maar vooral een verkeerde witbalans. De merrie is erg blauw geworden.
Maar dat is achteraf in een bewerkingsprogramma wel weer te corrigeren ;)

Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Dat ga ik de volgende keer eens proberen! A/Av stand dus. Het probleem dat het licht op elk punt anders was, kwam ik inderdaad ook achter. Haha.

Dus voor een schimmel is het handigere om een lichtere achtergrond te kiezen, zodat er minder contrast in de foto ontstaat? Dan zal ze dus ook minder snel overbelicht zijn, dankjewel. Die ga ik zeker onthouden! Alleen jammer dat het veulentje nog niet zo snel wit wordt, haha.

Ik ga even kijken of ik witbalans in mijn basis bewerkingsprogrammatje heb, eens zien wat dat precies veranderd! Ze is daar inderdaad vooral ook erg blauw geworden.

Bedankt!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 00:28

Vandaag geprobeerd om in de Av stand te fotograferen. Best gelukt denk ik, nog lang niet perfect maar ben er wel al blij mee. :j

Fotos's zijn alleen (aantal) bijgesneden en verkleind, verder nog niets aan bewerkt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op sommige foto's lijkt er een waas overheen te zitten, maar dat is stof...
Vond t nog wel heel moeilijk de belichting goed te krijgen, witte bodem, schimmel merrie en dan donker veulen en soms toch nog best donkere achtergrond.

Verder overigens nog niet gelet op achtergrond en dergelijke, dat wordt de volgende stap eerst even de camera onder de knie krijgen. *D
Het "goede" moment heb ik vooral op t veulentje gericht, dus niet echt op de merrie gelet. Nu zit ik er volgens mij nog best vaak net naast t moment, maar t idee. Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 06:52

Ziet er zeker al beter uit!