Ik sinds kort ben ik er achter hoe de TV stand werkt, maar ik krijg hele donkere foto's. In een binnenbak fotograferen lukt niet, ook al was het er lichter dan buiten. Weet iemand hoe dit komt en of je dit kan oplossen?
Ja dat is het nadeel van iso verhogen. Ik zou kijken of je de sluitertijd nog iets kunt verlengen zonder bewogen foto's te krijgen (al wordt dat lastig) en met de ISO spelen om te kijken hoe ver je daarmee kunt gaan. Binnenbakken zijn vaak lastig fotografen, zelfs als het voor het oog licht genoeg lijkt.
Als je in de Tv stand werkt, moet je zelf de ISO én de sluitertijd instellen. De camera kiest dan het diafragma van de lens.
En zo kom je tot een correct belichte foto.
Maar.... Als je een heel snelle sluitertijd kiest, terwijl het best donker is... Dan moet je lens misschien wel op f1.8 staan (om een voorbeeld te noemen), voor de correct belichte foto.
Als je lens maar open kan tot f5.6... Dan heb je dus een probleem. En daarom wordt je foto te donker.
Wat je kunt doen om dit te voorkomen: Stel je camera in op de Av stand.
Jij kiest dan het diafragma én de ISO. De camera kiest de sluitertijd.
Dat werkt iets anders. Maar het enige wat je nu in de gaten hoeft te houden, is of de sluitertijd snel genoeg wordt om de beweging van je onderwerp te bevriezen. Is de sluitertijd te traag? --> dan zet je je iso steeds wat hoger tot de sluitertijd wel goed is.
Je diafragma zet je dan in een binnenbak lekker ver open, zodat er maximaal licht naar binnen komt.
En er zijn situaties waarbij een binnenbak gewoon "te donker" is om te fotograferen. Veel binnenbakken zijn op een vrij bewolkte dag al te donker.