[VER]Greetings from Soho

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

[VER]Greetings from Soho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:27

Afbeelding

Vincent:
Ik liep het café in van Oscar en gelijk had ik spijt, want wat ik aan tafel zag zitten, waren niet het type jongens wat ik had verwacht. Aan de tafel zaten drie jongens, waar ik nooit mee zou hebben gepraat, tot nu.
De eerste jongen, die met de rug naar de deur zat, was een prostitué. Je zag het aan zijn kleding en haar en hij stak het ook niet onder stoelen of banken bleek later. Hij had blond haar wat een beetje warrig zat en zijn ogen waren groen. Hij was al jaren gek op zingen, maar had er nooit wat mee durven doen.
De tweede jongen was een timmermans leerling. Iets wat hij nooit leuk heeft gevonden, zijn stem klonk vol afkeer als hij het erover had. Zijn vader was vroeger ook timmerman geweest, maar had een ongeluk gehad en nu moest hij als zoon het bedrijf over gaan nemen. Liever trommelde hij op tafels, stoelen en andere voorwerpen. Ook dat deed hij tijdens het kennis maken, we werden er als andere drie stapel gek van.
De derde jongen was stil, hij zei eigenlijk niks. Hij werd door Oscar voorgesteld en keek een beetje nukkig. Hij bleek in een restaurant verder op te werken. Oscar had vrij voor hem geregeld, hij moest eigenlijk vandaag werken, hij keek naar de punten van zijn schoenen terwijl Oscar dit vertelde. Hij bleek piano te spelen en was behoorlijk goed. Oscar ramde hem steeds op zijn schouder toen hij het vertelde.
Oscar nam me na het voorstellen mee naar achteren. ‘’En?’’ Hij klonk hoopvol. ‘’Ik weet het niet hoor…’’ Ik voelde me nerveus nu ik het vertelde, het was waarschijnlijk de enigste kans die ik kreeg. ‘’Ik ken ze, ze komen hier altijd! Ze zijn echt goed hoor!’’ Oscar werd enthousiast. ‘’Die Charles kan zingen als een engel, zo hoog als hij komt. Freek kan echt goed drummen op een echt drumstel, beter dan hij het kan op een tafel en Wieger speelt de sterren van de hemel, geloof mij maar!’’ Maar toch bleef ik twijfelen, dit zag Oscar ook. ‘’Kom op, geef ze dan tenminste een kans.’’ Om Oscar dan maar een plezier te doen, deed ik dit dan ook maar.

Ik haalde uit mijn tas een stapeltje papieren, ik schoof het naar voren over de tafel. Oscar gaf ons een biertje van het huis en de jongens begonnen te lezen. Het was een van mijn teksten die ik graag wou zingen met een band. Charles neuriede gelijk een melodie, waar Freek op in haakte met zijn vingers om mee te drummen en Wieger bewoog mee met zijn handen. Ik keek naar mijn handen, ik had mijn hele leven teksten geschreven, maar of het ook goed was voor andere mensen wist ik niet. Ik zelf speelde eigenlijk geen instrument en ook kon ik niet goed zingen. Ik had spijt van het feit dat ik was gekomen en dat ik Oscar in een dronken bui had gevraagd of hij mensen kende.

‘’Gaaf!”’ Charles was de eerste die wat zei. ‘’Gaaf! Er moet eigenlijk een tweede stem bij, dat maakt het helemaal af!”’ Wieger knikte instemmend. ‘’Ik kan niet wachten om te beginnen met repeteren!” Freek ramde nu op de tafel. ‘’Wat speel jij eigenlijk?”’ ‘’Niks.’’ Charles keek tevreden. ‘’Dan kan jij mooi de tweede stem zijn!” ‘’Nee, hij moet trompet spelen!’’ Freek keek nu ook tevreden, terwijl de blik van Charles betrok. ‘’Nee, hij moet de tweede stem zijn!’’ En die twee gingen een verhitte discussie aan waar ik en Wieger ons maar veilig buiten hielden. De twee andere jongens werden rood en Oscar klapte in zijn handen. ‘’Dat zien jullie maar met het repeteren.’’ ‘’Waar repeteren we eigenlijk?’’ Freek en Charles, die hun discussie net zo snel waren vergeten als het begonnen was, keken blij naar me op. ‘’Ik weet het nie….’’ ‘’Bij mij.’’ En Oscar keek tevreden. ‘’Ja, ik wordt jullie manager. Als band moeten jullie een manager hebben.’’ Wieger knikte en stak zijn duimen op. ‘’Oke, als jij het zegt dan moet het…’’ ‘’Waar zijn.’’ Freek maakte mijn woorden af. Hij hief zijn glas die leeg was en de rest volgde zijn voorbeeld. Oscar vulde snel de glazen opnieuw met wat bier, ook van het huis en we toosten op een goede samenwerking. Twee uur later ging ik naar huis, ik voelde me licht in mijn hoofd en ik bedacht me dat ik het eigenlijk wel leuk begon te vinden.

‘’Waar ben je met je hoofd!?’’ Mijn baas stond boos voor mijn neus. Ik legde mijn potlood neer en ik propte het bonnetje in elkaar. Ik had heel erg veel tekst in mijn hoofd, dat had ik altijd al gehad en ik was het op gaan schrijven op de achterkant van een bonnetje. Het was erg rustig vandaag in de winkel, het was erg mooi weer en mensen gingen liever in het park liggen zonnen, dan een maatpak kopen in Soho. ‘’Ga buiten vegen!” Mijn baas duwde een bezem in mijn handen en chagrijnig liep ik naar buiten en ging ik voor de derde keer die dag buiten vegen. ‘’Goedemiddag!’’ En man in een blauw pak met krijt strepen pakte zijn hoed van zijn hoofd en begroette me. ‘’Goedemiddag!”’ Ik probeerde vrolijk te klinken. ‘’Jullie zijn een kleermaker?’’ Ik knikte. Ik moest op mijn tong bijten om niet te snauwen dat we geen bakker waren, aangezien ik met een meetlint om mijn nek stond. ‘’Goed. Mooi!’’ De man ging naar binnen en ik volgde hem naar binnen, ik zette de bezem in de hoek naast de deur.
‘’Ik zoek een zwart avond kostuum met een rechte pasvorm. Bij de revers wil ik graag een zijdeachtig beleg, net zoals bij de knopen en de zakken. Dit moet ook zo zijn aan de zijkant van de broek. Zo’n sportieve streep.’’ Hij verduidelijkte zijn plannen met zijn handen, hij liet het allemaal zien. Hij wist niet dat hij niet de eerste was die zo’n streep wilde hebben en dat we dondersgoed wisten wat hij bedoelde. Maar ik en mijn baas lieten het niet weten, we behandelde de man alsof hij de koning zelf was en lieten hem in de waan dat hij origineel was. ‘’Vincent helpt u met het opnemen van de maten!’’ Ik ging de man voor naar een van de paskamers en hield de deur voor hem open.

Afbeelding

In de paskamer, waar een grote leren bank stond en een bijzet tafeltje met sigaren en een whisky karaf gevuld klaar stond voor de klanten, trok de man zijn jasje uit en legde deze nonchalant op de bank. Hij nam plaats en ik stak voor hem een sigaar aan die hij dankbaar aan nam. Ik pakte een papier en vulde vast de wensen van de man in. Daarna begon ik met het vaste ritueel van maten en het invullen hiervan. ‘’En wat doe jij graag in je vrije tijd, jongen?’’ De man drukte zijn sigaar uit en kuchte een keer vriendelijk. ‘’O, ik schrijf veel.’’ Ik deed het af als iets onbelangrijks, zoals mij was geleerd. ‘’Wat leuk, wat schrijf je zoal?’’ Hij was een van de weinige klanten die echt door vroeg en ik voelde me een beetje ongemakkelijk. ‘’O gedichten en liedteksten.’’ ‘’Serieus?’’ En de man haalde een kaartje uit zijn zak. Met grote, sierlijke letters schreef hij met een vulpen zijn naam en zijn adres erop. ‘’Als je iets wil laten horen, moet je maar een keer langskomen.’’ Hij begon zijn jasje weer aan te trekken en ook zette hij zijn hoed weer op. Zonder op het kaartje te kijken stopte ik het weg in een van mijn zakken en ik ging de man voor naar de winkel. ‘’U kunt het volgende week ophalen, we gaan er gelijk mee aan de slag!’’ ‘’Zo snel al?’’ ‘’Voor u maken we graag een uitzondering.’’ Ik walgde van de klank in de stem van mijn baas, zo slijmerig. Eigenlijk hadden we bijna geen klanten en waren de andere jongens waar mee ik altijd samen werkte ontslagen. Mijn baas was allang blij als hij een klant had. De klant verliet tevreden de winkel en mijn baas keek opeens een stuk minder gelukkig. Hij wees naar mijn bezem en zuchtend ging ik weer de straat op om de stoep te gaan vegen.
Die avond plofte ik vermoeid neer op mijn bed op de zolder van de winkel. Afgezien van de man waren er verder geen klanten meer geweest en ik had de winkel schoon moeten maken na het vegen. Mijn armen deden zeer en voelde droog aan van het schoonmaak middel. Ik trok mijn werkkleding uit en ging in mijn ondergoed in bed liggen. Ik viel in slaap, maar schoot een paar uur laten weer wakker en bekeek het kaartje voor het eerst die dag eens goed. Ik voelde dat ik rood werd en ik vervloekte mezelf. Op het kaartje stond een bekende naam. Een naam die ik eigenlijk had moeten weten als muziek liefhebber. Een van de betere zangers van het land had bij ons een pak besteld en ik had hem niet eens herkent.

Dit verhaal gaat over een groepje van vier jongens die het allemaal net niet hebben gemaakt en graag beter willen leven. Het leger in of het verkeerde pad op spreken ze allemaal niet zo aan en een kroegbaas heeft ze samen gebracht in een bandje, iets waar ze alle vier stiekem van dromen. Mooie vrouwen (of mannen), veel geld en mooie huizen, iets wat iedereen in hun wijk, Soho, aanspreekt. Maar als het dan zo ver is, weten ze wel wie ze eigenlijk zijn en is het wel zo leuk om bekent te zijn?

Een hersenspinsel van mijn kant, ik weet niet of het wat is? Heeft er iemand tips? Vinden jullie het leuk of is het super saai om te lezen? Of ga ik juist weer te snel?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:33

Afbeelding

Wieger:

Als ik in de avond in de afwas stond, oefende ik in mijn hoofd de noten waarvan ik dacht dat goed bij het nummer zouden passen. Als ik werd geroepen om wat te spelen, speelde ik goed, maar niet met mijn volle gedachten erbij. In mijn hoofd had ik nog steeds het nummer van Vincent zitten. Ik was blij dat Oscar me er bij had gevraagd, mijn leven was best eentonig in de afwas en af en toe achter de piano in het restaurant. Ik wilde meer. Alleen zou ik nooit verder zijn gekomen.
De week leek extra traag te gaan, maar die avond van het repeteren, had ik vrij gekregen. ‘’Laat het niet te vaak gebeuren!’’ Mijn baas stond streng tegen over me. Ik knikte. ‘’Geniet ervan!” En hij gaf me een knipoog. Ik rende richting het café van Oscar en hij knikte naar achteren. ‘’Je bent de eerste!’’ Ik moest glimlachen.

Ik kwam het hok in waar Oscar ons wou laten oefenen. Er stond een tafel en wat stoelen, een hele oude piano en ook een heel oud drumstel. Ik ging achter de piano zitten en speelde kort en snel een kinderliedje dat als eerste bij me op kwam. De piano was oud, maar goed. Hij moest gestemd worden, maar dat hoorde alleen iemand die het wou horen.
Vincent arriveerde als eerste. ‘’Wieger!’’ Ik schudde hem de hand, maar ik zei niks. Vincent voelde zich er ongemakkelijk onder. ‘’Je zegt nooit wat he?’’ En ik knikte. Ik was gestopt met praten sinds mijn moeder was vermoord toen ik 10 was. Nu, 8 jaar later, was ik het een beetje vergeten, hoe je moest praten. Mensen accepteerde het dat ik niet meer praatte, iets wat ik ook wel weer fijn vond. Ik stond liever een beetje achteraan, ik hield er niet van om vooraan te staan. Alleen als het over mijn muziek ging.

Charles kwam ook binnen, hij gaf ons ieder drie zoenen. Ik trok een raar gezicht naar Vincent die moest grinniken. Charles had niks door. Hij neuriede weer het nummer, net zoals vorige week. Oscar kwam binnen met Freek en ook vier biertjes. ‘’Nou, ik wens jullie succes!’’ Hij gaf me een knip oog en verdween.

Vincent nam de leiding. ‘’Vorige week hadden jullie wel wat ideeën, waarom brengen we die niet tot uitvoer?’’ Ik en de rest knikte. Ik nam plaats achter de piano, Freek achter het drumstel en Charles ging tussen ons in staan, Vincent zelf bleef zitten. Ik begon met de noten die ik al de hele week in mijn hoofd had, Freek viel in en op het juiste moment viel Charles in. Hij had een goed muziek gevoel, dat moest ik hem nagegeven.

Vincent moest afwisselend glimlachen, werd rood, en ging weer lachen. Soms leek het net of hij moest huilen. Toen het nummer klaar was, en ik de laatste noot liet horen, stond hij op en ging klappen en joelen. ‘’Precies wat ik wil!’’ En hij viel ons een voor een in de armen. Ik moest er aan wennen, eerst Charles met zijn drie zoenen en nu Vincent. ‘’Maar er moet toch een tweede stem bij!’’ en Charles trok Vincent naar zich toe en liet het hem zien op papier. Freek mopperde wat over een trompet en ik maakte een nonchalante beweging. ‘’Ach je hebt gelijk ook!’’ En Freek zette weer in en we vielen met de rest bij. De tweede stem van Vincent maakte het helemaal af.
Na een avondje oefenen, we hadden ook wat andere nummers van Vincent erbij gepakt, stond ik te vrede op de stoep. Het was ontzettend gezellig geweest en ik voelde me helemaal thuis binnen het groepje, het feit dat ik niet praatte, maakte ze niks uit. We hadden afgesproken dat we volgende week weer om dezelfde tijd gingen oefenen.

De week ging weer zo traag en het afwassen ging me niet zo goed af. Een aantal keer kwam mijn baas terug met vieze messen en vieze vorken en ik poleerde de meeste messen wel twee keer. In mijn hoofd was er even geen ruimte voor, ik was alleen bezig met mijn muziek en met de rest van de band.
S’ avonds als ik in bed lag, dacht ik ook aan de rest van de band. Vincent bij de kleermaker, met spelden in zijn mond om pakken te passen bij verwende klanten, Freek die de zaak moest overnemen terwijl hij liever de hele dag op het hout roffelde in plaats van een tafel ervan te maken en Charles. Charles die met rijke mannen het bed in dook om zijn geld te verdienen. Ik was er best wel van geschrokken, je hoort ook zo veel rare verhalen.

Charles:

De hele week zat ik bij de jongens thee te drinken met de klanten. Rijke mannen die veel geld uit wouden geven aan jongens zoals mij. Ik had het altijd wel goed gedaan, klanten vonden me altijd erg schattig en ik verdiende goed. Het betekende niks meer, al het lichamelijke contact. Ik deed het omdat het van me werd verwacht. Andere baantjes mislukte keer op keer en het was dat ik door Albert van de straat werd geplukt en mij een baantje aan bood. Anders had ik me waarschijnlijk al lang in de Themes verzopen ofzo.
Vanavond zaten we in de Empire en dronken wat met klanten. Een van de mannen had erg veel interesse in mij en ik flirtte er vrolijk op los. Een speelse knipoog hier, een hand op zijn been en ik voelde dat hij gespannen werd. Hij betaalde zijn eigen drankje en ook die van mij en ik liep met hem mee naar buiten. Hij gaf me snel een kus in mijn nek en nam me mee naar een hotel. Hij liep in zijn kamer direct door naar zijn bed en deed zijn schoenen uit en nam plaats. Ik deed het zelfde en we begonnen wat speels te zoenen en te strelen. ‘’Ik wil alles.’’ Hij hijgde in mijn nek en we gingen door. Ik trok zijn jasje en zijn blouse uit en zijn lippen lieten me niet meer los. De klant kleedde me uit en mijn gedachten gingen op 0.
Na afloop van de nacht, lag ik in de armen van de klant met zijn vingers en ring te spelen. Ik wist zijn naam niet en dat maakte me niet uit. Aan de ring zag ik dat hij getrouwd moest zijn. Ik schaamde me niet, hij had zijn huwelijk en die moest hij zelf maar redden.
S’middags stond ik weer op straat, met het geld in mijn zak en een nieuwe stropdas. De man stond erop dat ik die meenam. Fluitend liep ik naar mijn kamer in het zuiden van Soho. Een groepje mannen liep me te gemoed. ‘’Hey!’’ Ze groette me vriendelijk en ik groette terug. Ik voelde de ogen in mijn rug branden en ik ging onbewust harder lopen. ‘’Hey!’’ Ik negeerde ze. ‘’Hey!!’’ Ik kon de jongens nu niet negeren en ik draaide me om. Twee van de mannen trokken me naar achteren, een steegje in.
Ik werd wakker met een bonkende hoofdpijn. Mijn lichaam voelde beurs aan en ik tastte mijn zakken af. Het geld was weg. Ook mijn stropdas was weg en andere kostbaarheden. Mijn jasje was gescheurd en mijn broek zat onder de vlekken. Het jasje trok ik uit en gooide ik weg. Ik vervloekte mezelf. Overvallen op klaar lichte dag, dat kon ook niemand anders overkomen dan mij. Voorzichtig stond ik op, ik hield me vast tegen de muur. Koortsachtig dacht ik na. Die klant was natuurlijk al lang weg en ik kon ook niet zo naar de jongens toe, die zouden me uitlachen. Meer vrienden had ik niet meer, die was ik allemaal kwijt geraakt door het vele verhuizen en het vele veranderen van baantjes. De enige oplossing, naar Oscar toe, leek toch zo gek nog niet.

Oscar schrok toen hij de deur open deed. ‘’Jongen toch!”’ En hij trok me naar binnen. Hij zette me neer op een stoel en ging gelijk de keuken in om water te halen en de wonden te kunnen ontsmetten. Het prikte, maar het voelde goed terwijl Oscar bezorgt over me heen boog. Ik moest ook mijn blouse om hoog trekken en er begonnen al blauwe plekken te voor schijn te komen. Oscar raakte het voorzichtig aan en ik huiverde. ‘’Zo te zien heb je niks gebroken.’’ Hij begon de spullen op te ruimen. ‘’Je moet stoppen met dat werk.’’ Ik lachtte. ‘’Dit was een overval, geen stelletje potenrammers.’’ ‘’Toch moet je stoppen, het wordt nog eens je dood.’’ Ik schudde mijn hoofd. ‘’Ik kan niks anders.’’ Oscar draaide zich om. ‘’Je kan zingen?’’ ‘’Daar ben ik nu toch mee bezig? Om daar mijn brood mee te gaan verdienen?’’ Oscar gaf zich gewonnen en ruimde de spullen op. Hij kwam terug met een sterke kop koffie met veel suiker en ik bedankte hem uitgebreid. Ik had de koffie op en ik stond op om te vertrekken. ‘’Wat ga je doen?’’ ‘’Ik denk dat ik maar beter naar huis kan gaan?’’ En Oscar schudde zijn hoofd. ‘’Blijf toch even!’’ Dit keer was het mijn beurt om me gewonnen te geven, stiekem vond ik het niet erg. Ik had geen zin om naar mijn stille en lege kamer te gaan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:49

Is er niemand die het leest of tips heeft? -O-

_Celess

Re: [VER]Greetings from Soho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:23

Leuk verhaal weer :)
ik ben altijd fan van jouw verhalen =:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:30

Thanks! Dat vind ik een groot compliment :)) :o

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 09:39

Freek:
Ik nam de maten voor de tiende keer door en begon met het aftekenen van de goede maten op het hout. Weer waren de poten te kort! Ik meet het na, en weer heb ik de twee cijfertjes omgedraaid! Vloekend begon ik op nieuw. Na een derde poging was het pas goed. Ik moffelde de mislukte poten weg, mijn meester werd anders heel erg boos. Met pijn en moeite maakte ik ook een geschikt blad en ik begon met het in elkaar zetten. Onbewust was ik begonnen met het tikken van mijn voet. Als ik alleen was, was dit niet zo erg. Maar nu wel, mijn meester kwam bij me kijken. ‘’Freek, houd daar toch eens mee op!’’ Dit deed ik dan ook maar gauw. ‘’Die tafel he?’’ Ik knikte. De meester liep een rondje om mijn werk en knikte goedkeurend. ‘’Netjes!’’ En hij liep weer weg.

In de avond was ik altijd vrij. Van mijn werk liep ik meestal direct naar huis, maar vandaag niet. Ik had zin in een rondje door Soho. Met mijn handen diep in mijn zakken liep ik door de nauwe en vieze straatjes waar ik was opgegroeid. Ik huiverde van de wind en dook nog dieper weg. Nu ik met het drummen was begonnen in de band, stond het timmer werk me nog meer tegen. Het ongeluk van mijn vader hing altijd als een donderwolk boven ons gezin. Ik heb altijd mogen doen wat ik zelf wou, maar nu moest ik het bedrijf over gaan nemen. We leefde nu van het geld wat mijn moeder verdiende als kleedster en dat was niet veel.

Na een klein rondje, was ik dan toch thuis gekomen en ik trok bij de deur mijn schoenen uit. Mijn jas hing ik netjes aan de kapstok, maar het was al te laat. Mijn vader stond boos in de deur opening te wachten met zijn stok. Hij tikte ritmisch op de grond en ik zag aan zijn gezicht dat mijn meester langs was geweest. ‘’Jij leert het ook nooit he?’’ Hij klonk rustig, dan was hij altijd onvoorspelbaar. ‘’Wat bedoeld u?’’ Achter de rug van mijn vader lag op tafel een paar balken. ‘’O, dat…’’ De rest van de avond schreeuwde mijn vader en ik naar elkaar, maar ik trok weer aan het kortste eind. Die avond lag ik met een blauw oog in bed.

Woensdag avond, de derde keer op een rij dat we op woensdag gingen oefenen. Tegen mijn vader zei ik dat ik extra les had, hij had me nooit laten gaan als hij wist wat ik echt ging doen. Charles was al binnen toen ik kwam aangerend. Ik rende graag, dan kon ik mijn hoofd even leeg maken. Charles begroette me opgewekt, maar hij zag er slecht uit. De linker kant van zijn gezicht was helemaal zwart van de blauwe plekken en zijn wenkbrauw was gescheurd. ‘’Mooi he?’’ Ik schudde mijn hoofd. ‘’Nou, eh, eigenlijk…’’ ‘’Ik weet het, ik weet het!’’ Charles deed een poging tot lachen. ‘’Ongelukje!’’ We bleven even stil met zijn tweeën, terwijl we daar in de kroeg stonden.

Toen Vincent en Wieger ook binnen waren, konden we beginnen. Vincent had nu meer tekst meegenomen en we gingen weer jammen. Het drummen maakte mijn hoofd leeg en ik genoot ervan. De teksten van de liedjes sloegen op bepaalde manieren op ons alle vier en het verbond ons. We haalden er alle vier kracht uit, dat zag je aan de manier van spelen en zingen. Wieger ging rechter op zitten, Charles zong vol trots en meer kracht en ook Vincent begon te stralen. Zelf ging ik harder slaan op de drums met mijn stokjes die ik ooit zelf had gesneden als kleine jongen. Normaal zouden we niet met elkaar zijn gaan praten en muziek maken, maar Oscar had ons samen gebracht. Alle vier waren we een stamgast van hem en met een paar biertjes op vertelde we dan ook veel over ons zelf aan de man.

You can cry, you can fight.
Follow the main stream, or go against it.
Listen to yourself or others,
Shouting will have no meaning.

Aan het einde van de avond baalde ik als een stekker dat het was afgelopen. We spraken woensdag avond nu af als vaste oefen avond en ik ging er graag op in. Een onderbreking in de eentonige werkweek was altijd welkom.

Donderdag ochtend kwam ik de werkplaats van mijn meester in en hij deed alsof er niks gebeurd was. Mijn blauwe oog negeerde hij en hij wees naar mijn werkplek, waar ik nu een kast moest maken. Zuchtend ging ik aan de slag en nam de ik de maten weer een aantal keer extra op.
Aan het einde van de dag was mijn Meester te vreden en hij zei dit ook. ‘’Het spijt me van gisteren.’’ Ik knikte. ‘’Ik doe het voor je eigen best wil.’’ Altijd weer dat eigen best wil. Ik wist zelf al donders goed wat er goed voor me was en dat was muziek en geen timmerwerk.

Vincent:
De hele week was ik zenuwachtig voor de klant die zijn pak kwam ophalen. Ik heb de rest van de band niet verteld over het aanbod, we hadden net een paar keer geoefend. Mijn baas was verbaasd over mijn ijverheid die ochtend. Ik had de stoep 2 keer geveegd, de ramen gelapt en ook de rest van de zaak opgeruimd. Toen de klant binnen kwam, hield ik de deur open en ging ik achter de toonbank staan, tot dat mijn baas een commando gaf. ‘’Hij is klaar!’’ Mijn baas stond plechtig voor de klant en hij knikte bij zijn woorden. ‘’Het is perfect!”’ Er klonk een vinger knip. ‘’Vincent, neem jij meneer mee?’’ Ik knikte braaf en ging de klant voor naar de paskamer.
‘’Perfect, perfect!’’ Goedkeurend liep hij een paar rond de paspop die in de kamer stond met het pak van de klant erop. ‘’Moet ik het er voor u afhalen?’’ De man stond te glunderen toen hij het aantrok. Hij ging voor de spiegel staan en gaf aan waar het een beetje moest worden aangepast. Ik ging aan de slag met mijn naalden.

‘’Vind je dit nou leuk?’’ Ik schrok van de vraag van de klant. ‘’Pardon?’’ ‘’Vind je dit werk nou leuk? Je wordt behandeld als een hond en je krijgt waarschijnlijk ook weinig betaald?’’ ‘’O nee hoor, mijn baas is goed voor me en dit werk is leuk.’’ De klant trok zijn wenkbrauwen op. ‘’Dat meen je niet.’’ Ik zweeg. ‘’Ik snap het hoor!’’ De klant haalde zijn portomonnee te voor schijn. Ik kreeg 2 pond fooi, dit was in onze kringen een fortuin! ‘’Dat kan ik toch niet aannemen?’’ ‘’Jawel, dat kan je wel!’’ En de man duwde het in mijn zak. ‘’Zeg maar tegen je baas dat het pak goed zit.’’ Hij veegde de krijtstrepen uit en haalde de naalden weg en liep fluitend het pashokje uit. Ik nam zijn eigen kleren mee en stopte het in een tasje, wat ik aan de man gaf. De rest van de dag voelde ik de ponden in mijn zak branden en liep ik op wolkjes.

Vrijdag avond zat ik op mijn vaste kruk bij Oscar aan de bar. Nu zag ik ook de rest van de groep zitten en we gingen bij elkaar zitten. Charles zijn gezicht trok alweer wat bij en het oog van Freek trok ook al redelijk weg. We kletsten er vrolijk op los en we lachtten om elkaars grappen. Stiekem voelde ik me een beetje gelukkig, ik had geen vrienden meer over en voelde me vaak eenzaam. De muziek en deze vrienden haalde me uit die put.

Wieger:
Die vrijdag avond was een van de leukste avonden van mijn leven tot nu toe. De rest kletsten er vrolijk op los en ik zat er bij en moest lachen om de grapjes. Na de dood van mijn moeder heb ik er nooit meer van het leven kunnen genieten. Oscar keek af en toe glimlachend op en ik gaf hem een knipoog.
Ik liep na sluitingstijd fluitend naar mijn kamer boven het restaurant. ‘’Niet zo stampen!’’ Mijn baas klonk chagrijnig, hij sliep naast de zaak. Ik kleedde me snel om en dook mijn bed in.

Ik keek in een paar felle lampen. Er klonk een applaus en onze namen werden omgeroepen. We zetten het nummer in en de mensen gingen nog harder juichen en harder klappen. Mijn vingers bewogen over een dure en goed gestemde piano, waar ik altijd van had gedroomd. Charles zong de sterren van de hemel en Freek speelde op een geweldig groot drumstel. Ook Vincent zong geweldig en toen het nummer was afgelopen, werd het donker en we vielen naar beneden.

Met een bonk werd ik wakker op de grond. Helaas, het was een droom geweest. Ik keen op mijn horloge en het was ook al weer tijd om op te staan. Chagrijnig trok ik mijn kleren aan en liep ik naar beneden. Ik was als eerste in de zaak en begon met het opruimen van de laatste glazen en ging deze gelijk afwassen. ‘’Leuke avond gehad?’’ Het hoofd van mijn baas stak om de deur. Ik knikte en hij stak zijn duim op.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:47

Ik ga vanavond even lezen :)
Nu wat krap in de tijd

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 11:39

Snap ik hoor! Het zijn nu iets van 4500 woorden :')

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:11

Prima te lezen, wel hier en daar wat schoonheidsfoutjes, maar ben erg benieuwd waar het heen gaat :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 16:58

Ik heb altijd ruzie met de spellingscontrole. Ik typ dus deels engels deels nederlands, dat kan die niet handelen :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 19:52

Ook misschien leuk om te weten/zien! Ik probeer altijd foto's bij de personages te vinden, dat is nog verdomde lastig -O- En dan gaat het ook van hele oude foto's naar moderne foto's... Ben benieuwd of jullie de personen kennen, want die van Wieger en Charles zijn acteurs/historische personen :P
Afbeelding
Wieger

Afbeelding
Charles

EDIT:
Enigszins Vincent :P Ook een acteur :P
Afbeelding

En Freek
Afbeelding

Ik wil later foto's in dezelfde stijl, maar voor nu :P

Ik heb precies in mijn hoofd zitten hoe diegene eruit ziet, maar het is niet te vinden :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:53

Charles:
Ik besloot om zondag weer aan het werk te gaan. Zaterdag had ik een te grote kater van vrijdag avond, maar wat was die avond leuk! Mijn blauwe plekken begonnen weg te trekken en sommige mensen vonden het juist sexy. De rest van de jongens maakte een aantal grappen toen ik binnen kwam in ‘ons’ huis, het huis van waaruit we werkte. Albert nam me mee naar achteren. ‘’Is dit door een klant gedaan?’’ Hij keek streng. ‘’Nee, ik ben overvallen nadat ik een klant had. Ben het geld helaas kwijt.’’ Albert knikte. ‘’Je leeft nog!’’ Hij gaf me een kus op mijn wang. Het was onder ons als jongens bekent dat hij met iedereen het bed in dook, hij had bijna iedereen gehad van de groep. Ik was nog vrij nieuw en nog niet geweest. Niet dat ik er op stond te wachten, als ik de andere jongens hoorde praten over zijn lichaam, gruwel je ervan. Samen gingen we terug naar de zit kamer, waar de eerste mannen binnen kwamen. Zoals elke middag dronken we thee en whisky voor de gene die wat sterkers wilde. Ik besloot vandaag maar aan de Whisky te gaan.

Aan het einde van de middag, waren veel jongens van ons weg. ‘’Een goede avond.’’ Zoals Charlie het noemde, voordat hij met zijn klant vertrok. We waren met zijn drieën over. Ik, Bobby en Albert. ‘’Bobby, wil jij nieuwe whisky halen?’’ Albert trok zijn portefeuille en gaf de jongen een flinke stapel geld. ‘’Neem het er maar van!’’ en hij gaf hem een knipoog.

Nu waren Albert en ik nog alleen over in de kamer. Ik slikte nerveus. ‘’En jij?’’ Ik trok mijn armen op. ‘’Ik ga naar huis, morgen is er weer een dag.’’ Snel stond ik op. ‘’Blijf toch, blijf toch!’’ Albert kwam naast me op de leuning van de bank zitten. Zachtjes duwde hij me op de bank terug. Hij speelde met mijn haren en ik werd er ongemakkelijk onder. Ik had liever zelf de touwtjes in handen. ‘’Wat ben je toch een aantrekkelijke jongen.’’ Ik hikte, ik wilde eigenlijk lachen, maar het lukte niet. Zijn hand zakte af naar mijn nek waar hij irritant kriebelde. Hij schoof wat dichterbij en trok mijn hoofd naar zich toe. Hij rook best lekker. Ik sloot mijn ogen en wachtte tot zijn lippen de mijne raakte.

Ik werd midden in de nacht wakker, samen met Albert op de bank. We hadden onze kleren uit en ik grabbelde mijn eigen kleding stukken bij elkaar. Ik kleedde me vluchtig aan en sloop met de rest van mijn kleren als een bundeltje onder mijn arm naar beneden en naar buiten. Het was rustig op straat, niemand die me zo zag. Ik spoedde me naar mijn eigen kamer. Het was er muf en stoffig, zoals altijd. Ik had niet veel nodig, er stond alleen een bed en een tafel met twee half kapotte stoelen. Mijn kleren hing ik aan de gordijnrails. Met de kleren die ik nog aan had, viel ik op bed neer en dacht koortsachtig na. Zo erg was het lichaam van Albert niet, maar ik voelde me gebruikt.

Freek:
Vrijdag avond kwam ik dronken thuis. Helaas, mijn vader was nog wakker. ‘’Waar was je al die tijd?’ ‘’In het café’’ Ik hikte. ‘’Je bent dan nooit dronken.’’ ‘’Nu wel.’’ Ik wilde langs hem heen lopen, maar hij stak zijn arm uit en hield me tegen. ‘’Jij gaat nergens heen. We hadden de afspraak dat je nooit dronken zou worden.’’ ‘’Pech gehad.’’ Ik was gevaarlijk bezig, maar omdat ik dronken was, overschatte ik mezelf. ‘’Jij bent ook altijd dronken!’’ Ik zag het adertje kloppen in zijn hals. ‘’Niet zo’n grote mond jij!’’ De eerste klap is altijd het ergste. Ik kreeg er nog een en nog een. Mijn moeder moest er bij komen om mijn vader van me af te trekken. Ik strompelde overeind. ‘’Je bent een schande!’’ Mijn vader schreeuwde en zwaaide wild met zijn vrije arm. Aan de andere arm hing mijn moeder. ‘’Ik ga weg!” Ik stampte naar mijn spullen, greep ze onder mijn arm bij elkaar, trok een van de koffers tevoorschijn en zonder nog een keer om te kijken, stapte ik de stoep op en liep weg met opgeheven hoofd.

Nu ik in de buiten lucht liep en die klappen had gehad, kwam ik weer meer bij mijn positieven. Ik wist niet waar ik heen kon, zonder dat mijn vader mij kon vinden de eerste paar dagen. Ik besloot terug te gaan naar Oscar. Ik klopte aan en hij trok de deur slaperig open. ‘’Weet je niet hoe laat het is?’’ Maar hij bond in toen hij mijn hoofd zag. ‘’Ik ben eruit gezet.’’ Oscar trok mijn koffer naar binnen en mij er achter aan.

Vincent:
Vrouwen. Wat. Een. Drama. Als winkelbediende kreeg ik nooit veel aandacht, helaas. Het meisje die aan de overkant werkt, Jasmijn, vond ik vanaf het eerste ogenblik al leuk. Als ik dan ook liedjes over de liefde schreef, was het stiekem voor haar bedoeld. Jasmijn werkt als kapper en als ik het geld had, verzamelde ik al mijn moed om me door haar te laten knippen. Ik genoot stiekem van haar aanrakingen en haar gebabbel. Ze was eigenlijk heel erg slim en kon naar een opleiding als ze dat kon betalen. Wat ze niet kon. Daarom werkte ze bij de kapper en spaarde ze zo al een aantal jaar door.

Zondag besloot ik naar een park te gaan en daar te gaan schrijven. Ik hoopte dat ik daar wat meer teksten kon gaan schrijven. Met een stapel papieren onder mijn arm en een potlood in mijn hand ging ik op weg. Ik strandde in Hyde park, waar ik in het gras ging zitten, tussen andere jongeren. Sommige waren alleen, sommige waren als stelletje. ‘’Vincent?’’ Jasmijn kwam op me af gelopen. ‘’Wat leuk dat ik je hier tref!”’ Ik was verbaasd dat ze wist hoe ik heette. ‘’Jasmijn?’’ Ik stond snel op en al mijn papieren waaide door elkaar. Jasmijn hielp me met het terug halen ervan. Snel las ze wat er op stond. ‘’Schrijf jij teksten? Zing jij dan?’’ ‘’Nee, ik zing zelf niet.’’ En ik werd rood. ‘’Of toch wel, ik ben de tweede stem!’’ ‘’Waarmee?’’ Jasmijn klonk oprecht geïnteresseerd. Samen kletste ik met haar de rest van de middag door en ik leerde haar beter kennen.

Maandag morgen begon ik fluitend aan het werk. Ook mijn baas viel het op. ‘’Wat ben jij vrolijk?’’ En ik knikte. ‘’Vooral zo houden!’’ Voor het eerst zag ik mijn baas lachen.

Wieger:
Meisjes en ik? Nee. Geen goede combinatie. Ik was vroeger een keer verliefd geweest op mijn buurmeisje en het ging niet verder dan een kusje op de wang. Zeker dat ik nu niet meer praatte en ik de dood van mijn moeder geen plekje kon geven, was de interesse van beide kanten verloren. Ik miste het niet, ik had al genoeg aan mijn hoofd.

Traag poetste ik de tafels schoon. Het was de periode waarin het rustiger was, mensen gingen op vakantie. Haast was dus niet geboden. Maar aan al het werk komt een einde en mijn baas stond voor mijn neus met een emmer en een kwast. ‘’Als jij nou eens de kozijnen gaat verven!’’ Een klusje waar ik altijd al een hekel aan had gehad.

Ik was wel een aantal dagen bezig met het verven. Het werd steeds warmer en de verf werd dunner. Woensdag was het dan eindelijk klaar en voordat ik naar Oscar ging, boende ik alle verf van mijn huid. Het werd rood en het tintelde.

Charles:
Meiden? Die heb ik nooit aantrekkelijk gevonden. Jongens? Daar kwam ik pas later achter. Al die tijd was ik gewoon ‘niks’. Het begon met een van mijn eerste baantjes. Dat was in een café in de haven en elke keer als er matrozen kwamen, stond ik met een stijve bier uit te delen. Ik wist niet wat me over kwam, maar het beeld van die mannen in die pakken, kreeg ik niet meer uit mijn hoofd.
Na een paar baantjes, na een paar mislukkingen was ik Albert tegen het lijf gelopen die me had getroost en had uitgelegd wat er met me gebeurde. Mannen vonden me leuk merkte ik al gauw en ook mijn eerste klanten waren een feit. Ik was niet opzoek naar het geld, meer naar een paar stevige armen die me konden troosten als ik het nodig had. Een paar stevige armen om in weg te kruipen en stevige lippen om te kussen en die woordjes in mijn haar fluisterde.

Ik was sinds die bewust nacht niet meer naar de jongen geweest en was de hele tijd op mijn kamer gebleven. Als er werd geklopt, reageerde ik niet. Ook mijn naam werd een paar geschreeuwd, maar ik negeerde het nukkig. Woensdag was de eerste avond dat ik weer mijn kamer uit kwam en ik ging naar het café van Oscar. Ik was vroeg en ik bestelde een likeur. Ik goot het in een keer achter in mijn keel en ik betaalde Oscar snel, ik kon me niet meer veroorloven. Het likeurtje gaf me een warm gevoel en ik wachtte tot dat de rest kwam.

Er werd een nieuwe tekst voor mijn neus geschoven. Vincent straalde toen hij het liet zien. ‘’Afgelopen weekend geschreven!’’ Ik floot tussen mijn tanden. ‘’Jouw hoofd moet flink op hol zijn gebracht, gast!” Maar de tekst was mooi en ik zong het gelijk een keertje in mijn hoofd. Ook de rest van de jongens knikte goedkeurend en ik ging staan op mijn plekje, achter de microfoon die uit stond. Er werd wat ingezet en ik begon te zingen. Opeens rende Wieger weg, hij gooide zijn stokjes op de grond. Verbaasd keken we alle drie op.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 14:10

Leest iemand het verhaal? :o

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:17

Ik zie je topic nu pas. Normaal een stille meelezer die verhalen altijd wel leest, soms gefrustreerd omdat ze niet afgemaakt worden. Ik ga er morgen vroeg aan beginnen. Hier namelijk half 11.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:28

ja, ik :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 14:38

wortel115 schreef:
Ik zie je topic nu pas. Normaal een stille meelezer die verhalen altijd wel leest, soms gefrustreerd omdat ze niet afgemaakt worden. Ik ga er morgen vroeg aan beginnen. Hier namelijk half 11.

Ik ben er ook goed in, verhalen niet afmaken. Maar bij dit verhaal, vind ik het erg fijn, ik kan me er helemaal in uitleven, deze maak ik wel af *\o/*

Super, dan ga ik verder schrijven en blijf ik posten!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:49

Ik lees het verhaal ook! vergeet alleen telkens te reageren :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 19:28

Ach, als ik maar weet dat iemand leest :P Anders voelt het zo stom aan, maar blijven posten haha! Ik ben trouwens bar slecht in het schrijven van songteksten, wat je al wel merkt aan de korte stukjes die ik post :+

Freek:
Bij het nieuwe nummer dacht ik aan mijn overleden vriendinnetje. Ze was gestorven uit het niks, zomaar. Ik mis haar nog elke dag. Bij haar kon ik elke keer uithuilen als ik weer ruzie had gehad en ze kuste mijn zere plekken. Ik had het niet meer, de tranen welde keer op keer weer op. Ik gooide mijn stokjes weg en rende naar buiten.

Ik zat in een steegje op de grond, met mijn armen om mijn knieën geslagen en ik huilde. Er kwamen voetstappen dichter bij en Charles kwam naast me zitten. ‘’He.’’ Hij klonk schor. Hij zei verder niks en sloeg een arm om mijn schouder. Ik probeerde te stoppen met huilen, maar ook de gebeurtenissen van thuis speelde een rol. Ik had nooit gehuild in het bijzijn van een andere jongen, maar het kon me verreken.

Ik had nooit gedacht dat ik me zo thuis zou voelen bij een groepje jongens. Altijd hadden andere jongens en ik elkaar niet begrepen. Maar we hadden een gemeenschappelijke factor: we hadden niks te verliezen. We hadden elk een heel ander leven en een heel ander verhaal, maar we veroordeelde elkaar niet.

Charles sloeg nog een arm om me heen en ik huilde nog harder. Hij suste lieve woordjes en mijn tranen bleven komen.
Na een paar minuten waren mijn tranen op. Ik maakte me los uit de greep van Charles en ik veegde mijn gezicht droog. ‘’Sorry.’’ Ik toverde er een trillend glimlachje bij. ‘’Nee joh, je had het gewoon nodig!’’ Hij stond op en veegde het straatvuil van zich af. Hij stak me een hand toe en ik hees me er aan op. Hij hielp me met het schoonvegen van mijn kleren en samen liepen we naar binnen.

Vincent:
Verbaasd bleven ik en Wieger zitten. Wieger haalde zijn schouders op en wreef door zijn ogen. Na een paar minuten kwamen Charles en Freek weer binnen. Freek voelde zich zichtbaar niet op zijn gemak. Hij rommelde tussen zijn kleren en haalde een klein pasfotootjes tevoorschijn. Een meisje keek blij in de lens. ‘’Mijn vriendinnetje. Gestorven een aantal jaar geleden.’’ Zijn handen trilde. ‘’De tekst deed me te sterk aan haar denken!’’ Het fotootje ging van hand tot hand. Het meisje wat erop stond, had blond haar en ze straalde. ‘’Zelf gemaakt?’’ En Freek knikte. ‘’Ik kon een camera lenen, maar dit is de enigste gelukte foto.’’ Wieger klopte op Freek zijn schouder, als steunbetuiging. Ik was verbaasd over het feit dat hij bij ons in huilen uit barstte. Hij voelde zich dus wel thuis bij ons…
‘’Laten we maar wat anders gaan spelen, iets vrolijkers.’’ Iedereen beaamde het idee. ‘’Dit is iets te zwaar.’’ Iedereen knikte weer. ‘’Janken lucht wel op!’’ Iedereen lachte opgelaten. Maar ons gevoel verdween weer toen we met een ander nummer bezig gingen, eentje die veel vrolijker was dan over vriendinnetjes en de onbeantwoorde liefde.

Wieger:
Two pairs of eyes
look at me
My eyes answered the look
But the eyes are gone .
I stay behind and felt lonely

Ook ik kon me indentificeren met het nummer, de ogen van mijn moeder waren weg. De tekst bleef door mijn hoofd malen, ook toen we allang uit elkaar waren en ik weer op bed lag. Ik huilde zachtjes, niemand die me hier kon horen. Ik was verbaasd over het gemak waar Freek mee huilde, iedereen was er verbaasd over geweest. Het betekende wel dat hij zich bij ons thuis voelde. Zo voelde het tenminste voor mij, ik voelde me thuis sinds jaren.
Ik speelde in het restaurant nu ook muziek die we op woensdag oefende. De melodie dan, zingen deed ik niet. Mensen vonden het mooi en soms gingen ze er ook op dansen. Dat was opmerkelijk, dus we deden iets goed.

Op vrijdag avond vertrok ik naar het café van Oscar. Freek stond buiten de stoep te vegen en ik keek verbaasd naar hem op toen hij me zag. ‘’Ja, vraag maar niks. Ik woon nu bij Oscar en op deze manier help ik hem. Mijn hamer en zaag heb ik aan de wilgen gehangen.’’ Stug ging hij door met vegen. Ik klopte hem troostend op zijn schouder.

Charles:
Ook ik hoorde van Freek en zijn ruzie met zijn ouders. Oscar vertelde het ons boven ons bier. Vaak ging ik ook wel werken op vrijdag, maar nu niet meer, nu had ik belangrijkere zaken aan mijn hoofd. Mijn échte vrienden. Freek had dit wel bewezen door zo openlijk te huilen.
Freek kwam met de bezem naar binnen en hoorde dat Oscar het ons vertelde. Hij schokschouderde en zette de bezem in de hoek. ‘’Kom er ook bij, je bent vrij!’’ Oscar zette al een vierde biertje klaar. Hij plofte naast me neer. ‘’Wat ruk man!’’ Vincent boog zich naar voren. Ik knikte instemmend en Wieger ook. ‘’Als we je kunnen helpen?’’ ‘’Voorlopig ben ik geholpen!’’ Freek nam een grote slok van zijn bier en er bleef een rand schuim achter op zijn lippen. Lachend veegde hij het weg. Meer dan ooit lette ik op zijn bewegingen.

Freek:
Ik voelde me thuis in de groep en ook bij Oscar. Mijn timmermans carriére kon ik wel vergeten, de meester had me eruit gezet. ‘’Ik kan je nu geen les meer geven, je vader betaald niet meer.’’ Ik knikte en wenste hem het beste. Oscar nam het verhaal luchtig op en zei dat ik dan maar bij hem moest komen werken. ‘’In ruil voor onderdak!’’ Ik was nu dan in vaste dienst, voor het eerst in mijn leven. Ik vond het fijn, ik hoefde niks meer met cijfertjes te doen.

De groep nam het luchtig op van Oscar en wenste me succes en ik moest beloven dat als ik problemen had, dat ik bij ze kwam aan kloppen. Ik beloofde het, maar verwachte het toch niet nodig te hebben. Oscar was gul met zijn bier en andere drankjes na werktijd en ik genoot er stiekem wel van. Eindelijk eens een keer iemand die wel blij met me was. Mijn moeder was een keer langsgekomen toen ze hoorde dat ik nu bij Oscar woonde en werkte, maar had me mijn laatste spullen gegeven. ‘’Je vader is niet te genieten.’’ Ik knikte. ‘’Kom maar niet meer terug.’’ Ik knikte weer. De deur werd nu definitief achter me dicht geslagen, er om treuren kon ik niet.

Vincent:
We oefenden nu al een aantal weken en het ging super goed. Ik twijfelde om nu ook voor andere mensen te gaan spelen, kijken wat die er van vinden. Maar ja, een goede indruk begint met goede kleding. Ik had wel een maatpak van mijn werk, maar voor de rest had ik niks. Mijn baas lachtte me vierkant uit toen ik hem om hulp vroeg. ‘’Geen denken aan!’’ De rest van de dag lachtte hij nog steeds als ik langsliep.

Ik ging door mijn kleren kast heen. Ik had nog een pak wat me te klein was geworden, die zou Freek wel aankunnen. Charles had zo zijn eigen kleren, die waren ook heel erg netjes. Maar Wieger? Ik besloot het hem te vragen, na het weekend.

Woensdag avond. Mijn baas vond het niet eens meer raar als ik weg ging. ‘’Gedraag je.’’ Ik hoorde het niet meer, ik rende al buiten. Freek was er natuurlijk al, hij woonde er ten slotte. Wieger was er ook al. Ik vroeg hem gelijk of hij zelf iets had, hij maakte een twijfelachtige beweging. ‘’Kijk maar!’’ Het wachten was op Charles, die maar niet op kwam dagen. Het was al donker en hij was er nog steeds niet.

Charles:
Zaterdag en zondag was er een groot feest waar wij voor waren uitgenodigd als jongens. Ik hoorde het toevallig toen ik weer binnen kwam. Na een week was mijn geld bijna op en ik moest er dus aan geloven. ‘’Rijke vent aan de haak geslagen?’’ Bobby sloeg me op mijn schouder. ‘’Zoiets!’’ Ik lachtte wat ongemakkelijk. ‘’Maar ga je ook mee?’’ Ik knikte, op feesten was er veel te verdienen en ik kon Albert tenminste ontlopen. Maar ik had geen geschikte kleding en stiekem baalde ik. Albert had me nu ook gespot en kwam met een zwierende beweging aan. ‘’Charles, schat, je bent er weer!’’ Hij gaf me een kus op mijn wang. ‘’Ga je ook mee?’’ ‘’Ik heb niks om aan te trekken.’’ Ik bekende het eerlijk. ‘’Ik heb vast wel wat voor je!”’ Albert trok me mee naar zijn slaapkamer, hij woonde hier en huurde de hele verdieping voor ons.

Ik moest lachen om het enthiousiasme waarmee Albert aan het werk ging. Hij haalde wel 10 stropdassen te voorschijn en een aantal pakken. Éen voor een pastte ik het en bij het laaste pak, begon Albert te stralen. ‘’Hou maar! Hij staat je geweldig!’’ Ik besloot er maar een slaatje uit te slaan, nu Albert zo gul was. Hij strikte ook een groene stropdas om mijn hals en smeerde wat pommenade in mijn haar.
Met vier in totaal gingen we naar het feest. We werden onthaald als helden en zo voelde ik me ook. Ik had een mooi pak aan, een mooie stropdas om en mijn haar zat ook geweldig. Meerdere mannen keken ons gretig aan terwijl we binnen kwamen. Ik deelde wat handkusjes uit en ik plunderde het buffet. Beschaafd, maar snel, propte ik van alles naar binnen. Er kwam een man bij me staan, ik zag aan zijn corset dat hij een van ons was. Hij stond een beetje nerveus van zijn ene voet op zijn andere te wiebelen en ik nam het woord. ‘’Goedenavond.’’ Hij beantwoorde mijn groet zachtjes. ‘’Wat kan ik voor u doen?’’ Ik frummelde opzichtig aan zijn corset. Hij pakte mijn hand en trok me mee. In een hoekje van de kamer begon hij aarzelend te kussen en ik beantwoorde zijn kus. ‘’Ga mee!’’ En ik volgde hem naar buiten en ik stak mijn duim op naar Albert. Hij fronsde zijn wenkbrauwen, maar dat zag ik al niet eens meer.
Buiten nam de man me mee naar een steegje, met kussen verleidde hij me. In het steegje was het donker en de man liet mijn hand los. Hij draaide zich om en had een knuppel in zijn handen. Uit de schaduwen kwamen nog meer mannen aangezet, ook met knuppels. Ik voelde de eerste paar klappen, de rest voelde ik niet eens meer.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 17:16

Ik weet niet hoelang ik er had gelegen, maar ik werd wakker met een bonkende hoofdpijn en alles voelde beurs aan. Mijn stropdas was weg en mijn kleren waren gescheurd. Gelukkig voelde het niet aan alsof er iets gebroken was, en ik stond voorzichtig op. Geleund tegen de muur strompelde ik terug naar het feest.

Freek:
Ik, Wieger en Vincent hadden besloten dat we naar de kamer van Charles gingen. We maakte ons best wel zorgen, ook hij had wel laten merken dat hij onze oefen sessies waardeerde en we vonden het raar dat hij niks van zich liet horen. Ook Oscar had niks van hem gehoord en legde ons uit waar hij woonde. Snel liepen we er heen, het was niet ingewikkeld te vinden. Bij een groot huis stopte we. Er deed een potige man de deur open, die slecht horend was. Ook zijn ene oog was afgebonden met een soort van ooglapje en hij wees vaag de trap op toen we schreeuwde dat we voor Charles kwamen. We liepen de trap op en uit de kamers, het waren meer kasten zo klein als de kamers waren, gluurden verschillende ogen ons aan. We vroegen aan een paar mensen waar Charles woonde, maar niemand kende hem. Gelukkig was er een vrouw die ons een deur aan wees. We klopte en schreeuwde zijn naam.

Vincent:
Zachtjes kwam er antwoord uit de kamer van Charles. ‘’Nee, ga weg.’’ Hij klonk schor. Ik drong naar voren. ‘’Als je niet open doet, rammen we die deur eruit!’’ Ik was er onderhand wel klaar mee. Een oefen avond was verpest door het diva gedrag van die homo. Ik hoorde gestommel, maar nam een aanloop. Ik rende naar voren, met mijn schouder naar de deur toe gedraaid. Op het moment dat ik er tegen aan zou rennen, vloog de deur open. Ik viel tegen de achterwand van de kamer van Charles aan. ‘’Verdomme man. We maakten ons zorgen.’’ Freek stapte als tweede naar binnen en Wieger sloot de rij. Ik stond op, bewoog mijn schouder, die pijnlijk aanvoelde en keek nu om naar Charles, het aanblik deed me schrikken.

Charles:
Ik strompelde het huis binnen en ik viel als het ware de zaal in. Geschrokken handen vingen me op en legde me voorzichtig neer op een sofa. ‘’Wat is er met jou gebeurd!?’’ Albert drong naar voren en zijn voorzichtige, tedere handen gingen razend snel over mijn lichaam heen. ‘’Je hebt niks gebroken, god zij dank.’’ “’Die man was een stille.’’ Mensen hielden geschrokken hun adem in. ‘’Hij nam me mee naar een steegje waar een groepje me stond op te wachten.’’ ‘’oliebol, we zijn er bij!’’ Mannen rende in paniek naar de deur. ‘’Hij zoende mij ook, hij is zelf een sodemieter.’’ Ik ging moeizaam zitten. Mensen brachten koude doeken, die ik tegen mijn zere plekken aan hield. De mensen die waren weg gerent, kwamen schuchter terug. Met hulp van Albert stond Ik op en ik liep moeizaam naar de deur. ‘’Ik ga naar huis!’’ Zonder nog op antwoord te wachten, trok ik de deur achter me dicht. Ik liet Albert verbaasd achter.

Freek:
Charles zijn hele gezicht was blauw, met paars, met rood, soms ook zwarte plekken er tussen door. De kleren die hij aanhad waren vies en hier en daar zaten er gaten in. ‘’Ik heb me nog niet kunnen omkleden, sorry!’’ Moeizaam stond hij op van zijn stoel waar hij was gaan zitten toen hij de deur had gesloten. ‘’Sorry. Gaat het een beetje met je schouder?’’ Hij deed een stap in de richting van Vincent die moest lachen. ‘’Dan kunnen we beter aan jou vragen!’’ Charles schok schouderde. ‘’Bedrijfsongeval.’’ De tranen stonden hem in de ogen, hij probeerde zich groot te houden. ‘’Wat is er eigenlijk gebeurd?’’ Vincent klonk nu bezorgd. ‘’O, een verkeerde klant.’’ ‘’Een verkeerde klant? Dit moeten er meer zijn geweest!” Wieger gaf een glaasje water aan Charles, waar hij die van dan had kunnen toveren, weet ik niet. Charles ging nu zitten op zijn bed, Vincent trok de stoel naar zich toe, Wieger ging naast Charles zitten en ik nam plaats op de tafel. Ik drumde met mijn vingers op het hout. Wieger schonk me een vernietigende blik en ik stopte gauw. ‘’Vertel het maar.’’ Charles schudde zijn hoofd. ‘’Dat ben je wel verplicht, je hebt ons de hele avond laten wachten.’’ ‘”De schaamte is te groot!’’ En hij werd rood, tot zo ver je dat kon zien. ‘’We zijn heus wel wat gewend!’’ Wieger knikte beamend en ik bleef verwachtingsvol kijken.

Vincent:
Hakkelend kwam het verhaal van Charles eruit. Ik schrok niet eens, het was wel een beetje algemeen bekent dat dit soort dingen gebeurde. Maar als het een eigen vriend het overkomt, is het toch anders. ‘’Tijd voor een ander baantje, Charles, dit gaat je, je kop kosten!”’ Charles schrok. “Ik kan niks anders!’’ Hij somde een hele rij met baantjes op die hij al had gehad. Acuut begon ik ook te twijfelen, maar sprak dit niet uit. ‘’Ik ga wel rondvragen voor je!’’ En ook Wieger knikte en Freek ook.
Donderdag en vrijdag werkte ik niet met mijn hoofd erbij. Ik zat met Charles in mijn maag, hij had gelukkig beloofd voorlopig niet aan het werk te gaan. Niet dat hij dat nu kon. Ik zag Jasmijn een aantal keer buiten lopen en ik zwaaide. Vaak zwaaide ze terug.

‘’Vincent, waar zit je met je hoofd!?’’ Mijn baas zwaaide met zijn handen voor mijn gezicht langs. Ik stond tegen de bezem aan geleund, met mijn hoofd op mijn handen en ik staarde naar buiten. Jasmijn liep langs en zwaaide ook. Ik kreeg het beste idee sinds tijden in mijn hoofd en als een pijl uit een boog schoot ik naar buiten en ik stoof de hoek om. ‘’Jasmijn!’’ Jasmijn draaide verbaasd haar hoofd om. ‘’Vincent?’’ Hijgend hield ik voor haar stil. ‘’Weet, jij, een, baantje, voor, een, jongen, van, mijn, leeftijd?’’ Puffend keek ik haar verwachtingsvol aan. Het rennen in de kleren die ik nu aan had, ging moeilijk. ‘’Zoek jij een ander baantje? Ik dacht altijd dat je wel te vrede was!’’ Ik schudde mijn hoofd. ‘’Voor een vriend van me!”’ En ze keek bedenkelijk. ‘’Wat voor vriend?’’ Ik omschreef Charles snel, maar vermeed zijn huidige werk. ‘’Ik ken misschien wel iemand.’’ Snel gaf ik haar een kus op haar wang. ‘’Je bent een engel, bedankt!”’ Terwijl we uit elkaar gingen, stond mijn baas boos buiten te wachten. ‘’Verliefd zijn doe je maar in je eigen tijd!”’

Charles:
De dagen die volgde, bracht ik door op bed of zitten aan tafel. Ik had nog steeds veel pijn en ik was helemaal vergeten dat het woensdag was en dat we dan altijd repeteerde. Ik schrok dan ook wakker toen de groep voor de deur stond. Ik vond het lief dat ze zich bezorgd om me maakte. Ook Albert stond een aantal keer voor de deur. Hij bracht me eten en nieuwe kleren. Hij voelde zich schuldig, dat merkte ik aan alles.
Een week na het feest, stond Vincent stralend voor de deur. Ik opende de deur en hij stoof naar binnen. ‘’Ik heb wat anders voor je!”’ En hij begon met me door mijn kamer te walsen, zo ver dat ging in het hokje. ‘’Je kan bij een kapper werken!’’ Ik voelde me even warm van binnen worden en ik danste vrolijk mee. Dat ik toch niet ging stoppen met mijn huidige werk, vertelde ik Vincent maar niet.

Wieger:
Ik was geschrokken van het verhaal van Charles. Ik was blij met mijn veilige baantje bij het restourant, maar het ging me toch meer tegen staan. Het was saai en eentonig, maar het verdiende en Ik had een dak boven mijn hoofd.

De week kroop toch voorbij en we gingen oefenen. Ook Charles was er, hij zag er een stuk beter uit. Hij vertelde trots dat hij nu bij een kapper werkte en ik sloeg hem op zijn schouder. ‘’AUW!”’ En de groep moest lachen.

Afbeelding

We kende nu vier nummers en we waren het ook eens met de melodie. Vincent schreef het vier keer uit en deelde het uit. Een blad hield hij zelf. ‘’Zo gaan we het doen!’’ ‘’Hoe bedoel, zo gaan we het doen?’’ Freek keek verbaasd naar Vincent op. Achter het drumstel leek hij wel een kabouter, maar wel een kabouter die hard kon rammen. ‘’We hebben over twee weken ons eerste optreden!’’ Trots stond hij ons aan te kijken. ‘’Hoezo, ons eerste optreden!?’’ Freek sprong op. ‘’We hebben geen kleding man en…’’ Vincent wuifde de bezwaren weg. ‘’Het is hier, Oscar had het alleen nog aan mij verteld.’’ Freek werd rood. ‘’Ik woon hier verdomme!’’ ‘’Hij wilde het als een verrassing houden, daarom mocht ik het vertellen!”’ ‘’Nu moet je niet de baas gaan worden he!”’ Woedend sprong Freek op. Hij was een driftkikker, dat was me al wel opgevallen onderhand. ‘’Ik ben helemaal niet de baas joh!’’ ‘’Oh nee? En waarom mocht jij het dan vertellen?’’ Boos stoof Freek naar buiten. ‘’Plankenkoorts.’’ Voegde Charles er droog aan toe.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 01:43

Dank je

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 18:41

Hehe, ik heb mijn laptop terug, die was kapot gegaan. Ik ben bezig met het afmaken van verhalen, dus er komt snel een update {:}

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 17:23

Freek:
Ik en autoriteit, of iets wat er op leek, ging niet goed samen. Daarom was ik ook weg thuis. Ook dat Oscar achter mijn rug om iets had besproken met Vincent, vond ik vervelend. Ik was bang voor de dingen die komen gingen en wilde het daarom weten wat er kwam.
Ik rende de straten door, maar werd moe en een stuk rustiger. Altijd als ik boos was of verdrietig, ging ik naar het kerkhof, naar het graf van mijn vriendin. Ik was onbewust die kant op gerend. Altijd als ik ruzie had gehad met mijn vader of op school, rende ik er heen. Dus nu was het ook zo.

Charles:
Ik stond samen met de rest nu wel met onze mond vol tanden. ‘’Oke.’’ Vincent zei het traag en verbaasd. ‘’oliebol.’’ ‘’Die gaat zichzelf toch niks aandoen he?’’ ‘’Vast niet.’’ ‘’Ik denk eerder dat hij onder een koets rent.’’ Daarom besloot ik er achter aan te gaan. Oscar kwam nu ook binnen. ‘’Ik stond in de kelder, wat is er gebeurd?’’ Kort legde ik uit wat er aan de hand was. Vincent was neer gezakt op een stoel. ‘’Als hij boos is, gaat hij meestal naar zijn vriendin.’’ Ik kreeg een korte uitleg en ik ging alleen op pad. Wieger bleef bij Vincent. Maar Vincent stond op. ‘’Wacht, ik ga ook mee!” Ik twijfelde, maar kon ook geen nee zeggen. Wieger ging automatisch ook mee.
Op het kerkhof aangekomen, zag ik Freek als eerste zitten. ‘’Wachten jullie hier?’’ Ik wilde niet dat Freek weg rende of dat hij nog bozer werd. ‘’Freek?’’ Hij draaide zich met een ruk om. ‘’Wat?’’ ‘’We waren bezorgd.’’ ‘’Ook Vincent?’’ ‘’Ook Vincent.’’ ‘’Sorry.’’ Vincent kwam achter me vandaan. ‘’Ik wist niet dat je het zo persoonlijk zou gaan opvatten.’’ ‘’Ja, ik woon bij Oscar!”’ ‘’Ik haat het als mensen geheimen hebben!’’ Het laatste zei hij wat zachter. ‘’Iedereen heeft geheimen, Freek.’’ ‘’Maar die niet op mij betrekking hebben!”’ ‘’Waarom heb je er zo’n hekel aan?’’ ‘’Mijn vader heeft 4 jaar geheim gehouden dat hij een andere vrouw leuker vond!”’ ‘’Wat!?’’ Ik was verbaasd dit te horen. ‘’Waarom zijn je moeder en hij nog samen dan?’’ ‘’Denk je dat scheiden zo makkelijk gaat? Ook zit ze bij hem onder de plak, ze doet alles voor hem.’’ ‘’Door die vrouw is hij mede gaan drinken. Het ongeluk was een laatste reden.’’

Vincent:
‘’En ik ben gewoon een flapuit die niet zo goed nadenkt over de gevoelens van de andere.’’ Ik brak het verhaal van Freek af. ‘’Sorry daarvoor.’’ ‘’Nu we hier met zijn allen zitten en we ook weten wat er gaat gebeuren, moeten we ook een bandnaam hebben.’’ Freek keek me dankbaar aan. ‘’Bedankt’’ Hij fluisterde. Ik gaf hem een zacht duwtje.
We begonnen met zijn vieren te brainstormen. We schreven alles wat we bedachten op in het zand. Uiteindelijk kwamen we uit op de naam ‘loverboys’, mede dankzij het feit dat we bij het graf van het vriendinnetje zaten.

Wieger:
Aan het einde van de avond, liepen we samen op, terug naar huis. Freek en ik namen afscheid van Charles en Vincent, die de andere kant op moesten. Freek was een stuk vrolijker nu alles was uitgepraat. ‘’Tot vrijdag!’’ Ik zwaaide als antwoord, en liep naar huis. Met mijn handen in mijn zakken dacht ik na over het optreden. Vincent kennende bleef het hier niet bij en wilde hij beroemder worden. Ik was bang, mensen wilde dan zeker weten waarom ik niet praatte.
Het werd vrijdag traditie dat we met zijn vieren in de kroeg bij Oscar waren. Het was altijd gezellig en zo hield ik mijn werk ook vol. Het afwassen was saai en het piano spelen ook. Er zat geen uitdaging in, en dat was wel wat ik graag wil.

Charles:
Na dat we met zijn vieren elke vrijdag in de kroeg zaten, ging ik in plaats van naar huis, naar Albert en de jongens. We dronken thee en ik verdiende hier en daar wat. Albert was wel bezorgd over de klanten waar ik mee om ging. Keer op keer moest ik hem gerust stellen dat ik er niet weer in trapte.
Vanavond waren er weinig klanten geweest en ik was de enige die niet met iemand mee is gegaan. Ik zuchtte. Ik had het geld nu minder hard nodig, maar ik wilde sparen. Sparen voor een nieuw pak of een fiets. Ik heb nooit kunnen sparen en nu had ik de mogelijkheid eindelijk.
Ik zat een beetje te peinzen en Albert kwam naast me zitten op de bank. ‘’Waar pieker je over?’’ Ik haalde mijn schouders op. ‘’Van alles.’’ ‘’Heb je geld zorgen?’’ ‘’Nee, verre van! En ik vertelde hem van mijn spaar plannen.’’ ‘’Goed idee!’’ Hij sprong op en haalde wat geld uit zijn zak. ‘’Voor je fiets.’’ ‘’Dat kan ik niet van je aannemen.’’ Albert drukte zijn lippen op de mijne en zo verdiende ik toch nog geld die avond.

Vincent:
We konden nog een keer oefenen voor ons eerste optreden, die de week erna, ook op woensdag, zou gaan plaats vinden. Ik hamerde er goed op en de jongens werden er nerveus van. Mijn stem klonk nu wat scheller dan normaal, waar ik mezelf om benijdde.
Na een moeizaam avondje oefenen, gingen we weer ieder onze eigen weg. ‘’De kleren regel ik wel.’’ Ik wuifde de bezwaren weg. Alleen Wieger was een probleem. Ik plofte neer bij Oscar op de kruk en legde mijn armen op de bar met mijn hoofd er boven op. Freek was ook al naar zijn kamer gegaan en Oscar en ik waren als enige over. ‘’Ik hoorde je over de kleren beginnen…’’ Oscar begon voorzichtig. ‘’Lukt dat?’’ Ik murmelde wat. ‘’Wat zoek je nog?’’ Ik vertelde hem dat Charles en ik het zelf hadden en dat ik een pak over had voor Freek. ‘’Ik heb wel wat voor Wieger.’’ Hij haalde het meteen op. ‘’Het is waarschijnlijk wel te groot, maar jullie mogen het vermaken!’’

Wieger:
Vrijdag avond, we spraken nog wat laatste dingetjes door. ‘’Wieger?’’ Vincent trok me aan mijn jas. ‘’Kan je zondag misschien langskomen, Oscar heeft een pak voor je en die kan ik wel vermaken.’’ Ik knikte. ‘’Vier uur?’’ Ik knikte weer. ‘’Afgesproken!’’
Zondag. Ik stond verkrampt, in een te groot pak, met een mopperende Vincent met spelden die aan me zat te plukken, het pak te passen. ‘’Of Oscar is enorm, of jij bent zo klein!’’ Nu zat hij in mijn nek te wriemelen. ‘’JA!’’ Het zat eindelijk naar de zin van Vincent en ik moest voorzichtig de kleren uittrekken. Ik kleedde me snel weer aan met mijn eigen kleren en we gingen nog samen wat drinken in de winkel. ‘’Ik mag niet zomaar in de keuken komen.’’ Het klonk voor hem normaal, maar dat was het voor mij niet. Mijn baas vond het fijn als ik bij hun at en ook zijn vrouw vond het gezellig.

Freek:
Ik stond de dagen af te tellen voor ons optreden. Oscar moest lachen als hij me met mijn pen weer een dag afkruiste op een groot papier. ‘’Dit is wel het moment om door te breken!”’ gaf ik Oscar altijd weer te kennen. ‘’We hebben nu vier nummers, dus we kunnen wel even spelen…’’ Oscar knikte altijd weer, maar vertelde ook dat mensen het niks konden vinden. ‘’Ze moeten er van houden, het zegt niks over jullie.’’ Ik knikte begrijpend, maar we wilden voor mensen spelen, dan moesten de mensen het wel leuk vinden. Oscar en ik hadden posters achter de ramen opgehangen en ook bij de winkels van de rest van de groep, kwamen posters te hangen.

Woensdag morgen, werd ik wakker met een enorme kriebel in mijn maag. Ik maakte de hele dag de kroeg schoon, het blonk als nooit te voren. Oscar moest grinniken. ‘’Nu wil je wel werken he!’’ Ik sloeg hem met een theedoek om de oren. ‘’Wees maar blij, straks zijn we beroemd en mag je iemand anders gaan zoeken.’’

We hadden rond het avondeten afgesproken. Vincent had het meeste moeite om vrij te krijgen. ‘’Hij is nogal star.’’ Was Vincent zijn verklaring. Oscar was er bij nodig om Vincent mee te krijgen. We zouden met zijn 5en eten, waarna we de stoelen en de tafels opzij schoven en alles klaar zette. Nu was het wachten, tot dat de eerste mensen kwamen.

De kroeg was vol en de kroegbaas deed goede zaken. Vier jongens stonden wat afzijdig aan hun kleding te plukken. De kroegbaas stapte naar voren en kondigde de Loverboys aan. De jongens stapte naar voren en namen plaats. De eerste noten zette in. De mensen kletste gewoon door. De jongen achter de piano stopte en stond op. ‘’HEY!” ‘’Ook al komen jullie alleen voor het bier, jullie zijn aan ons verplicht te luisteren!’’ Het werd stil en de band zette het nummer opnieuw in. De kroeg was stil, ook na afloop. Niemand klapte, mensen moesten lachen. De jongens stonden op. Vier jongens in verschillende pakken van totaal verschillende plekken. Ze stonden op en liepen naar buiten. De kroegbaas werd boos en gooide zijn theedoek neer.