[FOTO] Mijn vooruitgang in Fotografie!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Mijn vooruitgang in Fotografie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:24

Hai,

Graag zou ik weer eens een aantal foto's willen laten zien die mijn vooruitgang in de fotografie weergeven. :)
Klinkt misschien arrogant, zo is het absoluut niet bedoeld, maar ik fotografeer de laatste tijd bijna dagelijks en zie zelf wel een verschil met vorig jaar.

Fotograferen en alles wat daarbij komt kijken is, naast paarden, mijn allergrootste passie.
Mijn doel is om een paard vast te leggen zoals hij echt is en zoveel mogelijk spontane momenten vast te leggen.
Ik geef af en toe natuurlijk wel aanwijzingen, maar probeer niet teveel te laten poseren.

Ik fotografeer voornamelijk met mijn Canon 7D Mark II en de Canon EF 70-200/2.8 L USM lens.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom, want je bent nooit uitgeleerd! :)

1. Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Vlekje dat je ziet is een grassprietje
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Ter vergelijking:
Anderhalf jaar geleden: [naam] @ [FK] [FOTO] Portfolio! Graag jullie mening.

Bedankt voor het kijken! :)

boeflover

Re: [FOTO] Mijn vooruitgang in Fotografie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:35

Mooi je ziet zeker al een groot verschil met vorig jaar. Er is echt al een herkenbare stijl in terug te zien. De foto's lijken veel bewerkt maar persoonlijk vind ik dat wel mooi, juist omdat dat ook in iedere foto weer in dezelfde stijl terug lijkt te komen. De hond van nr 10 is mijn favoriet van deze serie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:38

Bedankt!
Dat is net de enige die ik van Facebook heb gekopieerd, dus die is in het echt iets beter van kwaliteit. :j
Was eigenlijk mijn eerste hondenfoto. :o

Ik bewerk op zich niet overdreven, maar heb nu wel een betere lens dat eerder, dat scheelt een hoop.
Ook heb ik hard gewerkt aan het feit dat ze allemaal overeenkomen qua stijl en kwaliteit, terwijl ik eerst 2 foto's die bijvoorbeeld vlak na elkaar had gemaakt, heel apart van elkaar kon bewerken en daardoor geen eigen stijl had.
Fijn dat dat ook duidelijk naar voren komt. :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:50

Mij valt op dat de foto's extreem verscherpt zijn? en daardoor ruis? en de blackfoto is niet mooi nabewerkt daar zie ik vlekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:51

Ze zijn wel verscherpt, maar niet extreem en vlekken zie ik niet op de blackphoto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:53

Ik vind dat je absoluut vooruit gegaan bent, ik vond je eerste foto's altijd alle kanten op zwabberen. En dat is logisch, want je bent dan zoekende naar je eigen stijl. Volgens mij heb je die gevonden +:)+

Wat mij overigens wel altijd op valt is de ruis. Ik weet niet waar je mee fotografeert en wat voor instelingen je gebruikt, maar ik denk dat daar nog veel te halen valt.

Edit: ik vind je logo ook echt goed verbeterd! Vind hem mooi rustig, goed zichtbaar maar niet overheersend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:57

Klopt, ik was nog erg zoekende en ook vooral naar een constante kwaliteit en een herkenbaarheid. :j

Die ruis hoor ik op Bokt vaker, maar nooit van de mensen waar ik foto's voor maak.
Zou dit kunnen door het uploaden?
Wat ik wel vaak doe is de schaduwen iets oplichten, dit gaat altijd wel iets ten koste van de kwaliteit, maar zou niet extreem veel uit moeten maken.
Kun je een foto noemen uit de OP waar je dit het duidelijkst ziet?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:58

De eerste 2 zie je dat het duidelijkst ik denk dat je sowieso teveel verscherpt. Maar op de andere foto's zie ik het ook. Vooral in de achtergrond kan je dat goed herkennen. Lijkt erg pixelig.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:01

Ook ik zie de ruis, en dan vooral de volgende foto's:
1, 2, 4, 7 en 8.

Op de foto's 4, 7 en 12 lijkt sowieso scherpte te missen. Er lijkt een waas over te zitten ofzo? Kan de vinger niet op leggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:04

Dan licht ik ze waarschijnlijk toch nog iets teveel op. :j
Ik zal er eens op gaan letten bij de volgende keer foto's maken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:08

Ik sluit me aan bij de eerder opmerkingen. Ik zie ook veel ruis en ze lijken wat flets of een waas te hebben.
De timing van foto 5 is wel perfect :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:12

Bedankt!
Haha ja, hij doet dat erg vaak. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:50

In vergelijking met 1½ jaar geleden zie je echt duidelijk verschil. :) Veel betere scherpte / diepte en veel meer het juiste moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:58

Dankjewel! <3

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:09

Ik merk ook de ruis, maar verder... prachtige foto's hoor!!

Leuk logo
Spoiler:
maar ik vond je vorige logo mooier, veel origineler :o maar idd je zou kunnen zeggen dat huidige minder overheersend is...... Al vond ik de vorige ok zeker niet storend. Mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:12

Dankjewel!

Ja, ik krijg daar best veel commentaar op het logo.
Maar deze is ook best origineel hoor, is officieel een contourfoto van [naam] en [naam].

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:40

Je hebt een lange tijd geleden eens een topic op FK geopend, en toen heb je best veel tips en ook kritiek gehad.
Fijn dat je toch nog door hebt gezet.
Maar...ik zie de ruis, die ik toen ook zag nu nog steeds terug komen. Evenals de kleurechtheid.
En dan niet alleen in dit topic maar in meerdere topics van jou met diverse foto's.
De kleurechtheid van je fries bijv. is niet meer zwart, maar eerder grijswit. En ik denk niet dat jij een echte grijswitte fries op stal hebt staan toch?
En dat is gewoon doodzonde. Misschien is het je stijl, dan moet je er vooral mee doorgaan, maar het komt niet mooi over.
Ook de verscherping, of de oplichting, of hooglichten aanpassen, ik weet niet wat je precies bewerkt, maar het komt net niet ten goede aan je foto.
De enige 3 foto's uit deze serie waarvan je denkt, fijne foto's +:)+ zijn nummer 9,10 en 11.
Daar klopt de kleurechtheid, zijn niet zo uitgebeten qua verscherping. En zijn in dat op zicht prima plaatjes.
Haal je je contrast omlaag? Of versterk je je contrast? Want contrast mis ik ook een beetje.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:46

Dankjewel. :j
Ik vind het leuk om bij te leren en nieuwe dingen uit te proberen.

De ruis ga ik kijken of dit door teveel oplichten komt. :j
De kleurechtheid begrijp ik niet helemaal.
De foto's in dit topic zijn niet aangepast qua kleur.
Alleen foto 7 en 4 heb ik wat hoger in de verzadiging en levendigheid gezet.
Er is niks aangepast qua tinten bijvoorbeeld.
Zou je dat iets duidelijker kunnen uitleggen aan de hand van een foto uit de OP?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:59

Bijv. even een hele andere foto:
http://i.imgur.com/ktlKJV6.jpg
Kijk hier eens naar de kleur van de fries...
Evenals bij deze:
http://i.imgur.com/yrwuneZ.jpg

Dat bedoel ik met kleurechtheid. Bij de foto van de hond in water is het zwart ook iets minder zwart, maar niet zo heftig grijs als de bovengenoemde foto's.

Je wil de foto's eigenlijk laten sprankelen, maar denk dat je niet het tegenovergestelde doet.
Let ook evt. op om de foto's nog meer te laten spreken door ze op juiste moment te pakken. :)
Zoals foto 7 en 8 missen net de fractie te laat/te vroeg.

foto 1 3 en 5 zijn wel fijne momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:05

Klopt, ik heb nog steeds moeite met zwarte paarden/honden. :j
Nu heb die foto's ook heel snel bewerkt en had ik er eigenlijk meer moeite in moeten stoppen.
Ik zal eens kijken wat ik daar in de toekomst aan kan verbeteren.
Zal ook eens kijken naar de timing. :j

Bedankt voor de tips!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:07

Waarom licht je je foto's eigk zoveel op? Zijn ze eigk te donker? Welke instellingen fotografeer je? :)
Eigenlijk moet je plaatje zonder aanpassingen al goed uit de camera rollen. :) dat is wel een kwestie van tijd en veel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:11

De foto's die jij als voorbeeldje gaf, zijn gemaakt met extreem tegenlicht.
Als ik de instellingen op mijn camera zo zet dat de lucht niet overbelicht is, is het zwarte paard erg donker.
En als ik de instellingen zo zet dat het paard goed belicht is, is de lucht weer veel te licht.
Vaak zet ik hem dan tussen die 2 in en maak ik de lucht achteraf iets donkerder en het paard iets lichter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:13

Vandaag heb ik eens geoefend.
Paar foto's in de wei gemaakt, wel met slechte weersomstandigheden, maar daar ging het me even niet om.
Bij het nabewerken geprobeerd minder aan de foto's te zitten en deze foto's zijn dan ook niet opgelicht. :)
Als het goed is, moet hier dan minder ruis aanwezig zijn.
Het gaat me dus om een vermindering van ruis, niet om poses of goede hoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Even door de touwtjes en het vieze paardje heen kijken. :)
Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:12

Ook hier zie je weer de ruis bij met name de laatste foto. Wat heb je precies bewerkt?

Ik bewerk bijvoorbeeld nooit foto's hooguit een touwtje weg of het contrast iets omhoog. Denk dat het ergens al bij je instellingen is. Qua kleuren kan ik me ook vinden in de reactie van Revanches.Foto2 van de laatste serie ook zichtbaar aan de fries dat die niet zwart is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:11

Laatste foto heb ik minimale aanpassingen aan gedaan.
Klein stukje gecropt, verzading en levendigheid minimaal omhoog en het teveel aan zwart en wit minimaal aangepast.
Iets verscherpt, zodat de foto bij het verkleinen niet waziger wordt.
Voor de rest komt hij zo uit de camera rollen.
Wel maximaal ingezoomd.