Black foto's, welke lens en nabewerking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Black foto's, welke lens en nabewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:24

Hallo fotograferende bokkers,

Binnenkort wil ik mee eens aan blackfoto's gaan wagen. Ik heb al 2 gewillige paardenmodellen (althans, de eigenaar is gewillig ;) )

Ik ga graag zo goed mogelijk voorbereid op pad en heb dus enkele vragen.

Locatie: vrij donkere schuur maar wel zonlicht op de drempel/op het model in de deuropening.
- Hoe donker moet de schuur zijn? Blindeer je evt ramen?
- Avondzon is zeker het mooiste, warmste licht?
- Heb je aanvullend flitslicht met gouden reflectieschermen nodig?

Objectief: Welke lens is het meest geschikt? Schiet je op 70mm?
Een macrolens kan geschikt zijn voor portret, een 'walkaround' heeft eenveelzijdiger bereik maar kan plat zijn... Ik heb een macrolens (105mm), walkaround 24-85mm f3.5-5.6, en nog een groothoek en een telelens maar die acht ik niet geschikt.

Instellingen
Ik fotografeer manueel en in raw. Ik wil de iso liefst 100 houden, mijn 40d is al een wat oudere camera en heeft snel ruis bij hogere isowaarden. (Tijd voor een nieuwe, gelijk maar ns fullframe :j )
Ik neem aan spotmeting, diafragma niet op zijn wijdst maar tussen 3.5 en 5.6 of 7?

Nabewerking
Zwarting aanpassen en lokaalcontrast verhogen? Hoe donker moet de ruwe foto zijn? Zou iemand een foto willen laten zien van voor en na de bewerking, zodat ik kan zien hoeveel zwarting je bijvoegen kan en hoe donker de stal moet zijn? Ook een voorbeeld hoe het niet moet (te lichte stal) is welkom.

Anders nog iets? Vergeet ik iets? Fouten in mijn denkwijze?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:12

Qua camera kan ik je niet helpen, ik fotografeer gewoon met een simpele compactcamera.

Qua bewerking gooi ik contrast omhoog en daarna pak ik gewoon zwart en maak ik daarna de achtergrond effen. Zoals dit:

Afbeelding
Afbeelding

Of dit:

Afbeelding
Afbeelding

Qua ruimte zou ik gewoon iets kiezen wat wel zo donker mogelijk is. Zo kan je makkelijker nabewerken. Lichte stukjes in de achtergrond, zoals een deurknop op de foto, kun je altijd nog fijn nabewerken in photoshop of gimp bijvoorbeeld. Zolang de focus maar goed op het paard blijft.

Gianti

Re: Black foto's, welke lens en nabewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:11

Even stip, heb zelf nog wel voor en na foto. Kwa lens en instellingrn.

Instellingen ligt geheel aan het licht, zorg gewoon dat je modrl goed belicht waardoor achtergrond onderbelicht raakt en zwart wordt.

Ik hou zelf niet van avondzon erbij, maar ook deels smaak. Zeker niet flitsen, zet jr nml ook licht op achtergrond (aannemend dat je flits van je cam gebruikt). Reflectiescherm kan zeker helpen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 17:08

Bedankt voor jullie tips! En fijn om te zien hoe het ruwe werk eruit ziet.
Dan loop ik niet gefrustreerd naar mn lcd scherm te kijken als het me niet donker genoeg is.

Giant, gewoon daglicht is dus genoeg?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:30

Iso laag, sluiter hoog :). Dat is eigenlijk wat ik altijd gebruik als ik blackfoto's maak. Maar die maak ik niet veel :'). Inderdaad geen flits, paard in de opening van een stal waar wel wat licht op het paard valt maar niet op de stallen zelf.

Afbeelding
Diafragma heb ik hier niet echt aangepast, staat bij mij altijd op z'n grootst. Dit was overdag, wel een beetje grimmig weer. Vooral op de achtergrond gefocust, maar deze foto is al weer bijna 2.5 jaar geleden geweest :=

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:49

ooh nog voor en na :)

genomen in pad van bos :)

voor:

Afbeelding

na:
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 22:53

Gaaf Gianti!

Ook jij bedankt Jikke!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 00:07

Niet te moeilijk denken qua apparatuur etc, gewoon hetgeen gebruiken wat je voor een normaal portret ook gebruikt. Met de juiste omstandigheden(stal donker, licht bij opening) kan je zelfs met een mobieltje een blackfoto maken:
Afbeelding
Hier zit een simpel instagramfilter overheen en contrast wat hoger gezet, verder achtergrond niet zwart gemaakt oid.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 00:35

Met de juiste instellingen hoef je niet na te bewerken. Over het algemeen wordt het van nabewerkingen niet mooier :-). Ik gebruik overigens een 2.8 - 70-200 lens en de instellingen zijn afhankelijk van het licht op dat moment, daar zou je een beetje mee moeten spelen. Ik gebruik overigens geen kunstlicht of geblindeerde ramen. Een donkere schuur met normaal zonlicht is voldoende :-). Ik zal eens op de laptop kijken met welke diafragma deze zijn gemaakt.

Beiden zonder nabewerking.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 01-05-16 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 00:38

Afbeelding
En misschien vind ik deze nog wel mooier.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:42

@TS: de eerste foto's zijn gemaakt met:
ISO 250
Diafragma 4.5
Sluitertijd 250

De laatste foto, die heb ik niet meer origineel, kan ik helaas niet voor je nakijken :-).

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:44

Tipje voor de nabewerking: Je krijgt vrijwel altijd delen in je geschoten foto die niet goed wegvallen in het zwart, daarnaast is bijna geen enkele achtergrond écht zwart. Bewerk dus na, kies met je pipetje een tint uit de achtergrond, en vul de gehele achtergrond met die kleur. Of selecteer je model, en maak de achtergrond echt zwart. Een handige tool om te checken of je achtergrond niet vlekkerig is, is een nieuwe laag aanmaken en je helderheid vol open te zetten. De laag kun je nadien weer verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:07

Ik heb mijn antwoorden even dik gedrukt geplaatst onder je vragen.:

F_Orumster schreef:
Locatie: vrij donkere schuur maar wel zonlicht op de drempel/op het model in de deuropening.
- Hoe donker moet de schuur zijn? Blindeer je evt ramen?
Liefst zo donker mogelijk. Als er ramen zijn die in beeld komen, moeten ze donker gemaakt worden. Dat kan tijdens de shoot of achteraf in photoshop. Net wat je 't makkelijkste vindt.

- Avondzon is zeker het mooiste, warmste licht?
Je kunt op ieder moment van de dag foto's maken.
Maar ideaal is als het zonnetje mooi voor op de schuur valt. Zodat het paard aan de voorkant licht krijgt.
Het hangt van de positie van je schuur af, op welk tijdstip dat is.
Als die warme gloed echt iets is wat je wil, dan kun je dat eventueel achteraf ook toevoegen door iets te schuiven met je witbalans.
Want let ook op dat avond licht inmiddels zwak licht is.

- Heb je aanvullend flitslicht met gouden reflectieschermen nodig?
Nee, je kunt gewoon daglicht gebruiken. Maar zijn er harde schaduwen, dan kun je met een reflectiescherm wel het zonnetje reflecteren op het paard.

Objectief: Welke lens is het meest geschikt? Schiet je op 70mm?
Een macrolens kan geschikt zijn voor portret, een 'walkaround' heeft eenveelzijdiger bereik maar kan plat zijn... Ik heb een macrolens (105mm), walkaround 24-85mm f3.5-5.6, en nog een groothoek en een telelens maar die acht ik niet geschikt.

Ik gebruik mijn 70-200mm f2.8 objectief. En dan 't liefst eigenlijk zelfs vol op 200mm.
Voor paarden gebruik ik eigenlijk nooit iets anders.
Lager dan 70mm geeft vertekening van het zeer lange hooft van het paard.

Instellingen
Ik fotografeer manueel en in raw. Ik wil de iso liefst 100 houden, mijn 40d is al een wat oudere camera en heeft snel ruis bij hogere isowaarden. (Tijd voor een nieuwe, gelijk maar ns fullframe :j )
Ik neem aan spotmeting, diafragma niet op zijn wijdst maar tussen 3.5 en 5.6 of 7?

Manueel hoeft niet perse. In principe kom je bij een correcte belicht op exact hetzelfde resultaat uit als wanneer je de sluitertijd of diafragma stand zou gebruiken.
Nadeel van manueel, is dat je bij ieder shot steeds moet controleren of je belichting goed is of niet. Een stapje links of rechts kan al een enorm verschil geven.
ISO 100 zal je misschien net kunnen halen als het heel zonnig is. Maar dat hangt natuurlijk af van hoe fel de zon is, hoe donker de schuur is en welke kleur paard je voor je lens zet.
Met foto's met zwarte achtergrond, zit ik gemiddeld toch snel al op ISO 400. Soms zelfs veel hoger (zwarte paarden met bewolking).

Spotmeting... Tja, bij heel veel camera's meet hij dan een zeer klein deel van je foto. En in veel gevallen meet hij dan op de plek van je scherpstelpunt. Dat ligt op het oog van het paard. Dat is donkerbruin of zwart. En zal dus voor je gehele foto niet een juiste meting opleveren.
Ik gebruik zelf meestal gewoon de matrix meting/evaluatieve meting. En als die een iets te "lichte" suggestie geeft, schuif ik m'n belichtingscorrectie naar -0,3 of -0,7.

Maar fotografeer je manueel, dan is je lichtmeet methode alleen een indicatie voor de instellingen die je zelf al hebt ingesteld. Het is dan alsnog even op je LCD scherm controleren of het allemaal goed gaat.

Als je op ISO 100 wil gaan fotograferen, zou ik het diafragma juist zo ver mogelijk open zetten.
Anders kom je licht te kort. Je hele foto wordt zwart, behalve het paard. Dus je sluitertijd zal relatief traag worden door de donkere foto. En die sluitertijd wil je juist snel genoeg houden om de lichte bewegingen van een paard toch te kunnen bevriezen. Want 100% perfect stil staan ze bijna nooit.
Het is wel zo, dat je objectief wijd open niet optimaal zal presteren. Dus iets terug stoppen is voor de kwaliteit van je foto wel beter.
Mijn f2.8 objectief heb ik op mijn Nikon fullframe D750 nu toch vaak op f4 - f4.5 of f5 staan. Omdat anders de neus en oren van het paard al zó onscherp worden, dat't niet mooi meer is.

Nabewerking
Zwarting aanpassen en lokaalcontrast verhogen? Hoe donker moet de ruwe foto zijn? Zou iemand een foto willen laten zien van voor en na de bewerking, zodat ik kan zien hoeveel zwarting je bijvoegen kan en hoe donker de stal moet zijn? Ook een voorbeeld hoe het niet moet (te lichte stal) is welkom.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Ook in fotobewerking.
Om de omgeving zwart(er) te krijgen, zijn er misschien wel 25 verschillende manieren om dat te doen.
De ene persoon geeft voorkeur aan de ene manier, de ander kiest liever een andere werkwijze.

Je kunt in niveaus en/of je curves schuiven. Je kunt los je schaduwen donker maken. Je kunt een zwarte laag toevoegen en uitgummen. Je kunt een zwarte penseel pakken en zwart verven. Je kunt 't paard selecteren en de omgeving donkerder maken. Etc. etc. etc. :)

Anders nog iets? Vergeet ik iets? Fouten in mijn denkwijze?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:19

Een beetje een late reactie, maar niet minder gemeend :o
Ik denk er steeds aan als ik net achter de pc zit.

Bedankt Femke voor je uitgebreide post met supertips!
Ik vind het tof hoe je altijd bereid bent om je kennis te delen!
Ben nog niet aan de black foto's toegekomen, of nuja, eenmaal zou ik het proberen maar toen was de zon stuk :D Ik heb je kennis opgenomen en kan het zeker gebruiken.