[SCH] Zonsondergang bij de plas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Forbiddenpie

[SCH] Zonsondergang bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 08:33

Hallo!

Ik heb mijn tweede poging gedaan tot het schilderen van een landschap met watercolors. Er zijn best veel dingen waar ik niet tevreden mee ben. Ik vind de schaduw in het water niet netjes gelukt en ik mis daar een beetje het gevoel van water. Ook is het gras niet helemaal geworden wat ik gehoopt had.
Wel vind ik dat de boom in de verte er best oke uitziet en de kleuren vind ik ook goed gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

mar_fay

Re: [SCH] Zonsondergang bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:18

Je hebt lekker nat in nat gewerkt met het water en de zonsondergang, super! Daar kun je ook (nog) meer mee spelen. Zoals je misschien al hebt gemerkt, drogen de randen van je natte stuk anders op dan het middenstuk. Je kunt daardoor bijvoorbeeld op de rand wat donkerdere kleuren aanzetten, of juist wat lichtere, zodat je hele mooie schaduwvlakken kunt creëren. Je verdeling op het blad is in elk geval al mooi en interessant :)
En verder gewoon voorbeeldfoto's pakken en heel veel doen en kijken, dat is 'helaas' de enige manier om steeds beter te worden. Maar je bent al goed op weg!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 13:06

Heel erg bedankt voor de tips! Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met donkerdere kleuren op de rand. Bedoel je hiermee de lijnen waarbinnen het schilderijtje valt of bedoel je bijvoorbeeld het donkere eilandje in de verte (of misschien zelfs de ietwat slechte schaduw in het water)?

Nogmaals thanks voor de tip. Ik ga het weekend weer eens aan de slag om te oefenen met iets nieuws.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:18

Nee, ik bedoel in de rand van je natte stuk :) Op het eiland in de verte heb je het ietsjes gedaan, de waterschaduw inderdaad niet. Je kunt beginnen met je hele papier in vlakken te verdelen. In dit geval zouden dat zijn: lucht, eiland links, water, eiland rechts. De struik links valt over het water heen en is (omdat hij zo donker is) daarom 'deel' van dat vlak. Je werkt dan met je basiskleuren per vlak (Kijk bijvoorbeeld even naar mijn laatste topic, misschien helpt dat). Je maakt dat hele stuk nat - niet kletsnat, ga er even met een natte kwast overheen en dep het dan met papier af - en werkt dan met zeer natte kwasten in dat stuk. Daar ga je je eerste lagen mee opzetten. Dus voor de lucht geel, roze, rood, oranje, blauw. De kleuren meng je niet echt op het blad, alleen maar heel lichtjes. Het mooie van aquarel is, dat je met een beetje oefening steeds beter doorkrijgt hoe je op het blad de kleuren kunt laten mengen, zónder daar zelf iets aan te doen (dat klinkt vooral heel makkelijk :p ). Op het water zou dat betekenen, dat je het donkere van de schaduw aan de andere kleuren aan laat sluiten - ze horen immers bij hetzelfde vlak. Dus hoewel je begint met de lichte kleuren (altijd lichte kleuren eerst!) geef je daarna ook de donkere vlakken aan, terwijl het nog nat is. Op deze manier krijg je geen/minder harde randen, die je nu wel een beetje hebt. Voor de donkere stukken heb je trouwens nog meer dan alleen zwart: dieppaars is geweldig, donkerblauw, rood gemengd met wat blauw en geel zorgt voor prachtige bruinkleuren, die je weer met paars kunt verdiepen. Gewoon mee experimenteren! Dan wordt je geheel veel kleurrijker en interessanter :) De details kun je dan aangeven zodra je onderlaag gedroogd is (ook hier kun je even naar mijn laatste stuk kijken, ik ben namelijk niet zo goed in uitleggen geloof ik ;) ). Succes! Ik ben heel benieuwd naar je volgende creatie.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 14:33

No worries, het is zeker duidelijk en hier kan ik mee aan de slag. Heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om het uit te leggen =D