[SCH] Snel landschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Forbiddenpie

[SCH] Snel landschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:09

Hallo,

Ik ben sinds kort (als in 2 weken geleden) begonnen met het gebruiken van waterverf. Ik vind het echt super leuk om te doen maar het is soms ook wel wat lastig. Mijn uiteindelijke ultieme droom doel is om snel landschappen te kunnen vastleggen. Dus naar een plek te gaan, daar lekker 15 minuten te schilderen en dus een ruwe impressie te kunnen vastleggen. Hieronder heb ik mijn eerste poging tot mijn doel bijgevoegd.

Waar ik blij mee ben:
Het bos/ de bomen. Ik ben eigenlijk verbaasd over hoe redelijk oke dit eruit ziet. Ben tevreden over de kleuren en de opbouw en vorm ervan.

Wat ik mis:
Omdat ik nog maar net begonnen ben heb ik voor iets heel simpels gekozen en daarom is het ook wat saai om naar te kijken. Ik mis iets 'bijzonders' en hoop dat iemand tips heeft om een simpel iets toch interessant te laten lijken.

Wat ik graag wil verbeteren in de volgende poging:
Beter letten op de vormen. De heuvels hadden subtieler gemogen.

Ik ben erg benieuwd naar tips of kritiek. Hopelijk is er iemand die mij een klein deel van 'het licht' kan laten zien.

Afbeelding

Fnanne

Re: [SCH] Snel landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:22

Ziet er al goed uit toch? :)
Qua tip zou ik aangeven om wat meer te een 'atmosferisch perspectief' te gebruiken. (Dus voorin je werk meer contrast, naar achter toe minder) dit geeft een fijne ruimtelijkheid. In jouw werk is het wat omgedraaid; voorgrond wat lichter, naar achter toe (bomenrij en graspartij) meer contrast.
Qua kleuren zou ik het ook wat verlevendigen door bijvoorbeeld in de voorgrond een stevige kleur toe te voegen? Dan kan ik de vorm van een object, of in de voorgrond zelf (het zand) bijvoorbeeld een bruin/roodtint in de overgang van zand naar grasgrond :)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:26

Thanks! Dat zijn tips waar ik wat mee kan en wat mee ga doen. De referentie foto die ik hiervoor had genomen heb ik iets te veel geprobeerd na te bootsen qua kleuren omdat daar de voorgrond inderdaad lichter was dan het deel wat verder weg is.

Het voelt nog 'verkeerd' om daar vanaf te wijken maar wie niet waagt wie niet wint, dus ik ga dit zeker eens uit proberen. Hopelijk krijg ik dan het aha-moment te pakken. =)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:30

Het wordt al snel minder vlak en interressanter als je meer kleuren gaat gebruiken, dus niet alleen tinten groen voor het gras, of alleen blauw voor de lucht. Met geel in het gras kun je bv het meer lateb leven en zonlicht creëren.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:40

Ierpier schreef:
Het wordt al snel minder vlak en interressanter als je meer kleuren gaat gebruiken, dus niet alleen tinten groen voor het gras, of alleen blauw voor de lucht. Met geel in het gras kun je bv het meer lateb leven en zonlicht creëren.

Bedankt voor het advies :j Dat had ik inderdaad al in een tutorial terug zien komen en is een goede tip!

Ik ben nu bezig met een nieuw landschapje waar ik probeer dat in werking te stellen. Ook 'oefen' ik al een paar dagen door naar random objecten te kijken en te bedenken welke kleuren ik nog meer zie behalve de obvious one. Best een goede oefening al vind ik het nog wel moeilijk om dat uiteindelijk ook in mijn verven te doen omdat ik altijd bang ben dat het 'te' overdreven kleurrijk wordt ook al gebruik ik dunne lichte lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:42

Ik vind 'm ook al erg leuk! Fnanne's tip is geldt ook voor de lucht - die wordt steeds lichter naarmate je dichter naar de horizon gaat. Dan krijg je ook wat meer diepte. En je kan misschien nog wat meer spelen met je compositie: een slingerpaadje (of andere S-vorm, bijv de rand tussen zand/gras, of een serie graspollen waarmee je een subtiel een S kan maken), of inderdaad iets op de voorgrond zetten, zijn ook een trucjes voor wat meer perspectief. Schaduw van bijvoorbeeld bomen kan je vaak mooier aangeven met een tintje blauw :-)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:54

Het is een heel mooi gemaakt, alleen lijkt het alsof je te veel de regels hebt gevolgd dat gras groen is en de lucht blauw. Je moet meer proberen te schilderen wat je écht ziet en niet wat je geleerd hebt wat je ziet. Dus kijk in het gras of je daar niet eigenlijk een beetje geel ziet en in de lucht of daar niet een vleugje paars of zoiets te zien is.
Heel veel succes!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 14:06

Heel erg bedankt voor alle tips, ik ga hier zeker mee aan de slag. Alles helpt op dit moment en van dit soort dingen leer ik zeker.

De tip van een s-vorm is een die ik nog niet eerder had gehoord of gelezen maar wel iets wat lijkt op een simpele manier om toch wat meer perspectief toe te voegen. =D

Wat betreft het gebruik van meer kleuren is ook iets waar ik op zal gaan letten en wat ik bij mijn nieuwe werkje aan het uitproberen ben. Hopelijk gaat het lukken. Gelukkig werd Rome niet in een dag gebouwd dus verwacht ik ook niet dat het uitmuntend zal zijn bij de tweede keer maar een vers paar ogen die ernaar kijken zien meer dan ikzelf.