[VRAAG] Vergoeding portfoliomodellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

[VRAAG] Vergoeding portfoliomodellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 09:08

Afgelopen maanden heb ik bar weinig paarden gefotografeerd. Ja, mijn bijrijdpaard. :+ Maar dat zijn vooral ook kiekjes 'voor de leuk', een foto van een paard met rendieroren en een kerstdeken op is misschien niet heel representatief voor je portfolio...

Ik fotografeer al een jaar of 4, lekker hobbymatig, ik heb een Canon 700D, twee lenzen (groothoek en telelens) en een statief waar ik regelmatig mee op pad ga.
Nu had ik een oproepje op facebook geplaatst, 'portfoliomodellen gezocht' met wat eisen (nouja, 'voorkeur gaat uit naar dressuur- en cross-combinaties, veulens en barokke paarden met veel behang').
Hier kreeg ik een hoop leuke reacties op, o.a. een bekende uit de paardenwereld waarbij ik eens bij haar trainingsstal foto's mag komen maken. (Een 'Penny'-droom komt uit.. hinthint :D )

Maar ik kreeg ook reacties van vriendinnen en onbekenden die wel voor mijn lens wilden poseren, maar de bijkomende vraag was.. 'Hoeveel bedraagt de vergoeding?'?
Vergoeding vergoeding.. niet eens over nagedacht. Is dat gebruikelijk om te vragen?
Wat mij betreft krijgt het model gewoon een stuk of 20/30 foto's, klein formaat met logo. Daaruit mag ze er 3? 5? kiezen op groot formaat zonder logo.
Eigenlijk gewoon het pakket wat ik normaal gesproken aanbied, maar dan voor nop. Omdat ik de foto's zelf nodig heb en er zo een win-win situatie ontstaat voor mij en het model.

Het lijkt mij vooral reëel dat ik de verzendkosten vergoed krijg. En eventuele nabestellingen. Maar verder? Hoe doen of deden andere fotografen dit?

Suuszels

Re: [VRAAG] Vergoeding portfoliomodellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:21

Bij mij zijn portfolioshoots in principe gratis. Maar dan krijgen ze wel alleen de foto's met logo, zonder logo en andere nabestellingen moeten ze gewoon betalen.
En reiskosten natuurlijk, maar dat snapt iedereen wel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:00

Bij mij hetzelfde als Suus. Alleen alles op klein formaat met logo..nabestellingen kosten geld.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:33

Suuszels schreef:
Bij mij zijn portfolioshoots in principe gratis. Maar dan krijgen ze wel alleen de foto's met logo, zonder logo en andere nabestellingen moeten ze gewoon betalen.
En reiskosten natuurlijk, maar dat snapt iedereen wel.

Bellatrix schreef:
Bij mij hetzelfde als Suus. Alleen alles op klein formaat met logo..nabestellingen kosten geld.

Ik moet dus eigenlijk gewoon minder 'weggeven'.. :o
En hebben jullie dan nog een speciaal tarief voor de nabestellingen van portfolio shoots, of zijn de prijzen hetzelfde als 'gewone' nabestellingen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:39

Idd minder weggeven. :j Geen grote bestanden iig, die bestellen ze maar na. ;)
En die prijzen zouden bij mij hetzelfde zijn.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:44

Ja en van te voren een vast aantal foto's afspreken, bijv. 10-15-20... Als ze meer foto's met logo willen kan dat (soms) ook. Ligt een beetje aan wat voor shoot het is. Heb je paard waarbij je zowel portret, rij als losgooifotos hebt dan kom je al snel boven de 15 maar is het alleen rijden dan is bij 15 foto's meestal de variatie wel op.

Prijzen zijn idd gewoon hetzelfde :) in principe is portfolio shoot niet om er op te verdienen, maar voor niks gaat de zon op. En ik vind het vaak juist wel een compliment omdat je dan zeker weet dat mensen je foto's waarderen :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:01

Ik vind 20/30 foto' voorzien van logo, waarvan 3 - 5 zonder logo op groot formaat toch echt vergoeding genoeg.. :o Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om in bovenstaande situatie het model ook nog eens te gaan betalen terwijl je zelf ook kosten genoeg maakt. Het is toch ook een beetje een omgekeerde wereld? Je biedt aan om kosteloos te komen fotograferen, model biedt zich aan en vraagt vervolgens een vergoeding?

Voor een portfolioshoot / meeting lever ik 5 lage resolutie bestanden aan met watermerkje, reiskosten vergoeding vraag ik niet aangezien het vaak meerdere modellen zijn (en om nou aan iedereen €0,50 te vragen is ook weer zo iets.. dus dat neem ik voor lief). Hoge resolutie bestanden geef ik niet weg, hier zit een vergoeding aan. Bij nabestellingen heb ik de verpakking- & verzendkosten bij de prijs ingerekend.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:09

als er geen logovrije foto's beschikbaar zijn, zal ik geen portfoliomodel worden (of mijn dieren)..
3-5 vind ik overigens wel erg weinig.

Want het voelt toch alsof veel fotografen jouw foto's willen gebruiken voor hun reclame (immers je portfolio is je reclame), maar de geportretteerde krijgt reclamespulletjes als 'vergoeding'? en als ze het zonder logo's willen moeten ze in de buidel tasten.

ik vind portfolio opstellen een beetje geven en een beetje nemen.
de fotograaf mag het materiaal volstempelen met logo's en als advertentiemateriaal gebruiken.
de geportretteerde mag een aantal foto's kiezen van diverse maten, binnen het redelijk en krijgt deze 'schoon' waarmee diegene dan kan doen en laten wat ze wil.

een model betalen vind ik ook te zot voor woorden overigens, diegene krijgt immers een aantal gratis foto's.. dat de shoot zelf gratis is vind ik als 'klant' niet ter zaken doend of dat de fotograaf onkosten heeft gemaakt.. immers die werkt aan zijn eigen zaak/reclame materiaal.

beiden kanten gesloten beurs en de fotograaf geeft als dank een aantal foto's vrij van reclame opsmuk (lol sorry, anders kan ik die logo's niet noemen).

foto's met opsmuk vind ik geen 'dank je,' want dan ben je uiteindelijk nog steeds levend billboard voor degene die de foto's maakt als 'dank'.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:12

Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken of er word bedoeld dat jij de modellen moet betalen of wat de modellen jou moeten betalen. Ik doe iig als ik een portfolioshoot doe enkel reiskosten vergoeding. Ze krijgen dan de mooiste foto's op webformaat en mogen altijd nog nabestellen. Ik fotografeer voornamelijk voor mijn plezier en ik heb eigenlijk al een prima portfolio, dus het is ook niet dat ik het écht nodig heb. Anders had ik misschien wel wat anders toegevoegd als bijvoorbeeld 1 logovrij bestand. Maar gezien het puur voor mijn plezier is en ik daarmee dus de andere partij een gratis fotoreportage schenk, vind ik niet dat ik een dief moet zijn van mijn eigen portomonee

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:29

elenaMM77 schreef:
als er geen logovrije foto's beschikbaar zijn, zal ik geen portfoliomodel worden (of mijn dieren)..

Want het voelt toch alsof veel fotografen jouw foto's willen gebruiken voor hun reclame (immers je portfolio is je reclame), maar de geportretteerde krijgt reclamespulletjes als 'vergoeding'? en als ze het zonder logo's willen moeten ze in de buidel tasten.

de fotograaf mag het materiaal volstempelen met logo's en als advertentiemateriaal gebruiken.
de geportretteerde mag een aantal foto's kiezen van diverse maten, binnen het redelijk en krijgt deze 'schoon' waarmee diegene dan kan doen en laten wat ze wil.

een model betalen vind ik ook te zot voor woorden overigens, diegene krijgt immers een aantal gratis foto's.. dat de shoot zelf gratis is vind ik als 'klant' niet ter zaken doend of dat de fotograaf onkosten heeft gemaakt.. immers die werkt aan zijn eigen zaak/reclame materiaal.

beiden kanten gesloten beurs en de fotograaf geeft als dank een aantal foto's vrij van reclame opsmuk (lol sorry, anders kan ik die logo's niet noemen).

foto's met opsmuk vind ik geen 'dank je,' want dan ben je uiteindelijk nog steeds levend billboard voor degene die de foto's maakt als 'dank'.

Wat ik me altijd afvraag, wat moet je in godsnaam als model zijnde met 20 - 30 hoge resolutie beelden zonder logo? Misschien kijk ik dit teveel uit de ogen van een fotograaf, maar je gaat toch nooit 30 foto's op 30 / 40 of canvas af laten drukken omdat je de beelden hebt zonder logo? Wat heeft een model daar aan om al die beelden te hebben (en er vervolgens misschien niks mee doen). Niet aanvallend oid bedoeld, gewoon uit interesse :)

Als ik fotografeer (betaald of niet) komt er hoogstens 1 (of 2, uitzondering) foto van hetzelfde model in mijn portfolio. Een complete fotoshoot als reclame gebruik ik niet, imo is een shoot altijd anders en geef ik klanten misschien een verkeerd beeld.

Een levend billboard word je van bokt fotografen niet :D Tenzij er word gewerkt vanuit echt betaald reclame oogpunt maar dan ben je niet op zoek naar een "portfolio model".

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 15:38

Ohja, ik lees m'n eigen verhaal nu terug en het is idd niet duidelijk of ik nou een vergoeding bedoel voor mij als fotograaf of vanuit mij voor het model. :=
Ik bedoelde dus eigenlijk; mag/moet ik van het model een vergoeding verwachten?

Ik ga het als volgt doen; het model vergoedt wel de gemaakte reiskosten (zal niet veel zijn, want de meeste aanmeldingen zijn binnen een straal van +- 15 km.)
Ze krijgt wat foto's op medium formaat zonder logo, als ze meer wenst dan zal ze idd gewoon moeten nabestellen.

Bedankt voor de antwoorden! Ik wist echt even niet wat nou gebruikelijk was. _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:16

Als ik een portfolioshoot doe verwacht ik van het model niets anders dan dat ze er zijn met een schoon paard. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om van haar ook nog geld te vragen. :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:23

Leverage schreef:
elenaMM77 schreef:

Wat ik me altijd afvraag, wat moet je in godsnaam als model zijnde met 20 - 30 hoge resolutie beelden zonder logo? Misschien kijk ik dit teveel uit de ogen van een fotograaf, maar je gaat toch nooit 30 foto's op 30 / 40 of canvas af laten drukken omdat je de beelden hebt zonder logo? Wat heeft een model daar aan om al die beelden te hebben (en er vervolgens misschien niks mee doen). Niet aanvallend oid bedoeld, gewoon uit interesse :)

Als ik fotografeer (betaald of niet) komt er hoogstens 1 (of 2, uitzondering) foto van hetzelfde model in mijn portfolio. Een complete fotoshoot als reclame gebruik ik niet, imo is een shoot altijd anders en geef ik klanten misschien een verkeerd beeld.

Een levend billboard word je van bokt fotografen niet :D Tenzij er word gewerkt vanuit echt betaald reclame oogpunt maar dan ben je niet op zoek naar een "portfolio model".

ik heb het ook niet over 30-40 afgedrukt en wel.

wat je er mee moet? het is toch leuk om de foto's te hebben die geschoten zijn? als staan ze maar in een mapje op je pc zodat je er nog eens naar terug kan kijken of wat afwisseling hebt voor je pc achtergrond.. of je drukt er zelf een af, of laat m later op canvas afdrukken.

iedere keer dat je die specifieke foto zou willen laten zien aan iemand, staat je reclame erop.. dat bedoel ik met levend billboard zijn.

enkele foto's afgedrukt en een serie digitaal vind ik nog onder gesloten beurs vallen.. ook al heeft de fotograaf er misschien wat onkosten aan.. maar van die onkosten, verbetert de portfolio en van een verbeterde portfolio kun je weer meer inkomsten genereren..

als ik zou moeten gaan betalen om foto's na te bestellen of om een serie digitale te krijgen. dan zou ik persoonlijk eerder gewoon een paar tientjes neer tellen en iemand laten komen die al wat verder is en waar ik wel materiaal overhoud..

een fotoshoot voor een portfolio in mijn ogen is iets waarvan en de fotograaf en de klant voordeel moeten hebben.. voor de fotograaf is dat materiaal om wel of niet te gaan gebruiken en oefening.. voor de klant is dat wat materiaal wat gratis verkregen is. Of althans gratis, je wordt natuurlijk wel geacht om je dier fris en fruitig aan te leveren.. terwijl je bij een andere fotograaf bij wijze van spreken je dier uit de wei kunt trekken en zo kunt laten kieken. Precies zoals Bellatrix eigenlijk ook aangeeft

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:40

Mijn paarden worden best regelmatig gevraagd, maar voor mij is het echt niet interessant om met gewassen en gepoetste paarden naar een door de fotograaf bedachte locatie te komen. Daar de hele dag paraat te staan zodat iedereen zijn plaatje kan schieten en dan naar afloop 3 tot 5 foto's te ontvangen met logo...

Nu kan ik zelf wel een aardige foto maken, dus zit niet zo om materiaal verlegen en als ik een echte shoot wil laten doen dan betaal ik daar graag voor, maar dan gaat het ook wel zoals ik dat graag wil en met de fotograaf van mijn keuze.

Ik denk ook wel dat er tegenwoordig heel veel amateurfotografen zijn die allemaal wel willen oefenen. Dus voor paardenmodellen wordt het wel minder interessant. Of je moet als fotograaf echt iets unieks weten neer te zetten, maar die kom ik om eerlijk te zijn nog niet zo heel veel tegen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:48

Jessix ik hen jou volgens mij ook wel eens benaderd over of er interesse was in een shoot :p

Maar Ts nu is het verhaal wat duidelijker inderdaad, ik zelf vraag geen reiskosten binnen een straal van 5 km. Tot 15 km is het 5 euro, daarbuiten afhankelijk van het vervoer wat ik neem (ov of auto)