Fotografen: Hoe doen jullie de administratie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Fotografen: Hoe doen jullie de administratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 10:59

Ik begin een beetje tegen mezelf aan te lopen namelijk :')

Nu ik steeds wat meer klussen doe merk ik dat ik te kort schiet wat administratie betreft. Inkomsten komen via meerdere kanalen binnen (personen, bedrijven, online) omdat ik natuurlijk ook blog en filmpjes maak, en ik raak het overzicht een beetje kwijt. Ik schijn ook dingen af te mogen trekken, qua apparatuur etc, maar ik weet het allemaal niet :+ Ik ben niet gemaakt voor economische zaken, geloof ik :')

Ik hou nu gewoon alles bij door middel van facturen op te tellen etc. Maar het is natuurlijk veel handiger om het met een Excel iets te doen, of met een online programma.

Daarom mijn vraag, hoe doen jullie dit? Wat houden jullie bij? Ook kilometers die je maakt en uren die je maakt? Hoe werken jullie?

Snap als het een persoonlijke vraag is, maar misschien kunnen we elkaar helpen als startende ondernemers :D

Anoniem

Re: Fotografen: Hoe doen jullie de administratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:20

Oooh ik herken dat gevoel ('ik ben niet gemaakt voor economische zaken' :')) zo Marit haha! Ik heb het daardoor uitbesteed aan een boekhouder. Die snapt veel beter dan ik wat hij nou wel of niet mag aftrekken en indienen, hoe wat en wanneer, en hoeveel me dat bespaart of kost.

Zelf kwam ik er gewoon echt niet uit, en met de boekencontrole van de belastingdienst vond ik het allemaal zo vervelend dat ik ondanks hard werken toch nog dingen over het hoofd leek te zien, dat ik direct op zoek ben gegaan. Het kost uiteraard wat maar het scheelt me zoveel in stress en tijd dat het zich op die manier zeker terugbetaalt!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:10

NikkiDeKerf schreef:
Oooh ik herken dat gevoel ('ik ben niet gemaakt voor economische zaken' :')) zo Marit haha! Ik heb het daardoor uitbesteed aan een boekhouder. Die snapt veel beter dan ik wat hij nou wel of niet mag aftrekken en indienen, hoe wat en wanneer, en hoeveel me dat bespaart of kost.

Zelf kwam ik er gewoon echt niet uit, en met de boekencontrole van de belastingdienst vond ik het allemaal zo vervelend dat ik ondanks hard werken toch nog dingen over het hoofd leek te zien, dat ik direct op zoek ben gegaan. Het kost uiteraard wat maar het scheelt me zoveel in stress en tijd dat het zich op die manier zeker terugbetaalt!

Daar zat ik dus ook al te denken. Nu ik in Zweden zit is het niet zo handig natuurlijk, maar ik twijfelde daar nu over om daar in juni naar op zoek te gaan.. Hoe vind je zo iemand, gewoon op internet en op gesprek?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:12

ze zeggen wel eens, een goede boekhouder verdiend zichzelf terug :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:30

maar een boekhouder betaal je ook per uur. veel facturen kun je zelf inboeken via bv exact online.
zowel je aankoop als verkoopfacturen. Dat is iets dat niet moeilijk is, maar veel tijd inneemt. scheelt een hoop losten bij de boekhouder. hij hoeft dan enkel nog eens te controleren. maandelijks de btw aangifte te doen en jaarlijks de eindafrekening.
via exact kun je maandelijks de betaalde gaan afpunten en kun je overzicht opvragen wie er te laat betaald heeft en hoeveel te laat. ben je ook gemakkelijk om hetinneringen te sturen.

verder om een overzicht te houden gewoon een excelletje.
datum leverancier bedrag in bedrag uit totaal en formule er in voor totalen. de betaalde maak je groen en je hebt een instant overzicht wat er nog openstaat. Eenmaal wat werk maar dan kwestie van dagelijks 15 minuten te updaten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:39

Er zijn goede heel,goedkope boekhoudprogrammas die je kunt gebruiken. Ex en ik hielden zo boekhouding soepel bij. Inclusief gemakkelijk btw aftrek bepalen en koppelingen met je rekening. Waardoor factuur uit en betaling goed terug te vinden was.

Wij gebruiken minipak ervoor.

Verder is het meteen factuur maken als je de opdracht hebt gedaan. Is even werk maar dan vergeet je het niet. Of plan bewust een dag per week waarin je je boekhouding doet. Tot die tijd maak je mapjes of bakjes waarin je facturen in en uit neerlegt. En een goede urenadministratie helpt ook.

Alleen bij alles geldt discipline en nauwkeurigheid. Maar niks zo leuk als administratie doen, <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:42

Ik houd het geheel nu nog bij in excel, maar wanneer je onwijs veel boekingen hebt dit misschien toch voor een deel uitbesteden.

Misschien is het ook handig om een vast tijdstip per week voor jezelf vast te zetten voor de administratie. :)

Ik weet dat je als zzp'er sowieso btw kunt aftrekken op je apparatuur, studies voor je werk etc etc.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:07

Een goede boekhouder betaald zich inderdaad uit :D

Ik heb nu alles in een Excel sheet staan en maak aparte documenten aan met alle verdiensten en uitgaven per opdracht. Dit voeg ik dan weer toe tot een maandelijks overzicht en uiteindelijk tot een jaarlijks overzicht. Werkt voor mij op dit moment prima :)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:27

Ik kan Acumulus aanraden! Ik snap ook weinig van die administratieve rompslomp maar dit is een online boekhoudprogramma waarbij je zelf makkelijk alles kunt invoeren. Het programma maakt zelf dan overzichten voor je btw aangifte en inkomstenbelasting etc. Ik vinden super fijn werken.
Als je ergens echt niet uitkomt hangt er ook een forum aanvast waar je je vragen kunt stellen.
Uiteraard betaal je er wel maandelijks een bedrag voor (ongeveer €10,-) maar dat is het zeker meer dan waard.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 16:31

Ja ik heb meer van dat soort programma's gezien, veel hebben het ook over MoneyMonk! Die is 20 per maand, en dat vind ik toch wel veel. Komt toch weer op 240 euro per jaar uit dat je kwijt bent :+ 10 euro per jaar is al wat schappelijker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:34

Leverage schreef:

Ik heb nu alles in een Excel sheet staan en maak aparte documenten aan met alle verdiensten en uitgaven per opdracht. Dit voeg ik dan weer toe tot een maandelijks overzicht en uiteindelijk tot een jaarlijks overzicht. Werkt voor mij op dit moment prima :)

Maar de tijd dat je spendeert aan de excel sheets kun je die dingen prima in een boekhoudprogramma invoeren, daar heb je hetzelfde overzicht én het scheelt uren voor de boekhouder uit, dus weer stukken goedkoper.
Mijn vriend betaalde gemakkelijk 150 euro per maand (!!!) voor de boekhouder die heel zijn boekhouding deed. En als ik nu zie wat het eigenlijk "maar" inhoudt kon ik 80 % ervan zelf gedaan hebben ...

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:27

Ik heb sinds kort ook Acumulus, werkt erg prettig! Heb dit genomen op aanraden van mijn moeder die ook een eigen bedrijf heeft. Je belastingaangifte komt er zo uitrollen, precies wat je in moet vullen. Eind van het jaar de boel een keer laten controleren door een boekhouder voor de eindaangifte en kortingen/teruggaven. Ik ben er ook nog helemaal nieuw in maar dit werkt nu voor mij prima.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:29

Duhelo schreef:
Leverage schreef:

Maar de tijd dat je spendeert aan de excel sheets kun je die dingen prima in een boekhoudprogramma invoeren, daar heb je hetzelfde overzicht én het scheelt uren voor de boekhouder uit, dus weer stukken goedkoper.
Mijn vriend betaalde gemakkelijk 150 euro per maand (!!!) voor de boekhouder die heel zijn boekhouding deed. En als ik nu zie wat het eigenlijk "maar" inhoudt kon ik 80 % ervan zelf gedaan hebben ...

Het kost mij niet zo veel tijd moet ik zeggen, alleen het opstellen van een format wat fijn is voor jou manier van werken kost het meeste tijd :)

150 voor een goede boekhouder is niet veel.. Als ik mezelf ga inschrijven bij de KvK wil ik er nog wel een boekhouder naar laten kijken, om het verder te optimaliseren, ook wat betreft regels van de belastingdienst.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:37

Sorry ging verkeerd. Je hebt een pb.