[FOTO] Oefenfoto's (menselijke) modellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

[FOTO] Oefenfoto's (menselijke) modellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 22:21

Hoi!

Afgelopen weekend was het prachtig weer en ben ik eens gaan oefenen met het fotograferen van mensen. Bovendien moest mijn nieuwe camera nog uitgetest worden!

Ik heb wel eens eerder mensen gefotografeerd, maar nog niet super veel ervaring. Houd het dus netjes :)

Apparatuur:
Canon 70D
50mm f 1.8 lens

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, ik ben benieuwd wat jullie van mijn stijl vinden! Reacties en tips zijn welkom.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:07

Ik vind foto 2 en 5 erg mooi. :j

Fearn

Re: [FOTO] Oefenfoto's (menselijke) modellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:50

Dankjewel! :)

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:52

Voor bijna geen ervaring met mensenfotografie vind ik dat je er wel oog voor hebt hoor! :)
Natuurlijk genoeg verbeterpuntjes maar dat zou raar zijn als die er niet waren, toch? Dus hierbij mijn tips die me opvallen aan je foto's die je mee kunt nemen naar je volgende shoots:

Wat me als eerste opvalt zijn de kleuren (kleurtonen) in je foto's, de huid is heel erg rood/paars. Ik weet niet of dat door je nabewerking komt of door verkeerde camera instellingen (witbalans) maar daar zul je eens naar moeten kijken.
Verder zou ik de tip willen meegeven: Let op voor het felle zonlicht op het gezicht van je modellen. Op de helft van de foto's zijn de gezichten zó uitgebeten (overbelicht) wit, dat komt heel hard over en dat is zo zonde.
Waar je nog meer op kunt letten is waar je op scherp stelt, vooral bij de 50mm is dat heel erg van belang. Als je met het diafragma wijd open fotografeert (f1.8) is het héél lastig goed scherp te stellen, liever draai je hem iets meer dicht zodat je wat minder last hebt van extreme scherpte/diepte in je foto.
Vooral bij foto's 3 en 4 zie je dat het gezicht niet is scherp gesteld, en ook bij foto 5 lijken de ogen niet scherp.

Dat waren de belangrijkste punten die me opvielen. Verder vind ik het mooi om te zien hoe je het tegenlicht gebruikt op bv foto 3 en 4, dat geeft gelijk zo'n romantische sfeer!
Gewoon lekker door blijven oefenen zou ik zeggen, komt wel goed :j

Fearn

Re: [FOTO] Oefenfoto's (menselijke) modellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 12:00

Bedankt voor je reactie, Loontje!

De huidtinten ben ik wel met je eens, ja. Ik denk dat ik het rood of het roze te veel heb gesatureerd in de foto's. Meer met de bedoeling om het gezicht wat minder bleek te maken, maar zal er de volgende keer op letten :D

Hmm klopt, deze foto's zijn ook in het zonlicht genomen. Achteraf vind ik ook dat het tegenlicht beter werkt. De modellen gingen anders ook met geknepen ogen kijken, haha. Zal ik de volgende keer met zon denk je toch beter een stukje schaduw kunnen pakken?

Qua diafragma heb ik hem meestal op 3,5 staan, maar dan nog blijft het idd lastig om op de goede plaatsen scherp te stellen. Ik wil dit ook vaker handmatig gaan doen, automatisch pakt ie toch al gauw de verkeerde punten.

Ik neem het allemaal mee! :)

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:53

Zeker met tegenlicht is het super lastig scherpstellen! Wat ik zelf doe is op SET drukken en dan de lens op manual zetten zodat ik zelf kan scherpstellen, door de SET kan je op het grote scherm beter zien hoe en waar je op scherp stelt :j
Je hoeft met tegenlicht niet een stuk schaduw op te zoeken omdat het gezicht al van het felle licht is afgewend. Wel kun je de schaduw opzoeken om weer te werken met ander licht, zoals strijklicht of meelicht! Krijg je gelijk weer heel ander soort foto's door.