[SCH][WIP] Koe met kalf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

[SCH][WIP] Koe met kalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:33

Al schandalig lang heb ik niets meer geplaatst... het is er steeds bij ingeschoten!
Maargoed, bij dezen dan maar :D

Al in december 2014 kwam ik een plaatje tegen van een koe met pasgeboren (nog nat) kalf. Zo lief! Dus ik besloot het te gaan schilderen. Inmiddels zijn we dus meer dan een jaar verder en het is nog steeds niet af. Ik heb vooral heel weinig tijd gehad, helaas.
Dit is mijn eerste serieuze schilderij met olieverf. Het is ook de eerste keer een koe en een kalf... veel eerste keren, maar eerste keren pakken bij mij meestal niet héél dramatisch uit :)
Dit is de foto: http://oi67.tinypic.com/2mgtqgk.jpg
De foto heb ik enkel gebruikt voor de opzet en daarna nog even vastgehouden voor bij de invulling, maar al snel heb ik ook aanpassingen gedaan en ben ik naar eigen inzicht verder gegaan, de foto daarbij losgelaten. Verwacht dus geen kopie van, maar eerder een ontlening aan/vrije invulling van de foto.
Volg hieronder het ontstaan van 'koe met kalf'! :D De foto's zijn, op twee na, van mobielkwaliteit... Ik hoop het werk snel af te kunnen ronden. Het formaat is +- 30x24, olieverf op doek.

1. Een eerste opzet (schrik niet!). December 2014.

Afbeelding

2. Begonnen met details op het kalf. Juli 2015.
Afbeelding

3. Ook de kop. Juli 2015.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Begin aan de neus van de koe
Afbeelding

6. En verder met de kop. Augustus 2015.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Oktober 2015.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Dit is hoe het er nu voor staat. Borst en poot van de koe ingevuld, stro toegevoegd.
Afbeelding

De laag stro moet nog verder uitgewerkt en afgemaakt worden, dat lijkt me duidelijk :Y) Verder ben ik niet tevreden met de poten van het kalf, die wil ik nog wat gedetailleerder en minder wit maken. Ook de voor ons linkerhoorn (van de koe) vind ik helemaal niks, maar ik ben een beetje bang het te verpesten door er steeds maar aan te blijven prutsen.
Bedankt voor het kijken! Tips en reacties zijn zeker welkom! :j

noox

Re: [SCH][WIP] Koe met kalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:38

Heel mooi! Ben benieuwd hoe het wordt!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:21

Mooi om het proces zo te volgen :)
Bij je eerste opzet moest ik even slikken, maar het wordt duidelijk dat dit goed gaat komen.
Ik volg :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:44

Heel mooi! Ik volg :D

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:54

Hardstikke mooi, een MRIJ ( Maas Rijn IJssel koe) die 9 maanden geleden een rietje heeft gekregen van een zo te zien Holsteiner Fries en daar een mooi kuusje van gemaakt heeft, kijk ik graag naar.
Geen bemerking maar schuif de poten van het kalf maar een beetje meer onder het lichaam want zo ligt het kalf niet lekker met die knietjes gekanteld, mag ik het eindresultaat zien en er dan een foto van jatten ????? :9

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 10:31

Wat leuk dat jullie volgen! :D

iamsam schreef:
Hardstikke mooi, een MRIJ ( Maas Rijn IJssel koe) die 9 maanden geleden een rietje heeft gekregen van een zo te zien Holsteiner Fries en daar een mooi kuusje van gemaakt heeft, kijk ik graag naar.
Geen bemerking maar schuif de poten van het kalf maar een beetje meer onder het lichaam want zo ligt het kalf niet lekker met die knietjes gekanteld, mag ik het eindresultaat zien en er dan een foto van jatten ????? :9

Hihi, ik geloof wat je zegt. Ik ben niet zo van de koeienrassen kunnen herkennen, hoewel we er hier op het dorp veel hebben lopen (Holsteiners, Lakenvelders, Belgische witblauw, Schotse Hooglanders... en Wagyu koeien een stukje verderop).
Als het af is krijgen jullie het hier te zien :j

Ik ben weer een stukje verder!

Afbeelding

Als er iemand nog tips heeft voor het schilderen van stro??? O:) Ik houd me aanbevolen!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:19

Het is al best mooi geworden, het enige waar ik me een beetje aan stoor is aan de ogen van de koe, deze staan scheef/scheel.
Succes nog

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:25

Ik vind hem ook erg mooi geworden!
Alleen inderdaad, de ogen kloppen niet helemaal. Naar mijn idee hadden ze iets hoger geplaatst mogen worden.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:34

Bedankt voor de reacties!
De ogen scheef zie ik zelf niet... koeien zijn wel goed in met de twee ogen niet dezelfde kant op te kijken. Maar misschien heb ik er nu gewoon zo veel naar gestaard dat ik er zelf een beetje scheel van ben geworden! :Y) Dat ze hoger mogen zie ik wel. Helaas kan ik daar nu niets meer aan veranderen... maar ik ga er in het vervolg beter op letten, bedankt!
De laatste dingetjes heb ik vanmiddag aangepast :)

Afbeelding

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:58

Ik zie dat van de ogen ook absoluut niet. Als ik de stand van de ogen vergelijk met de koeien die hier achter staan komt het redelijk overeen. Het verschilt denk ik ook een beetje qua koeien ras.

Ik vind het echt een prachtig schilderij. De details in beide koeien zijn echt super strak. Je hebt het natte van het kalfje goed vast weten te leggen +:)+

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:31

Niks aan de ogen doen hoor, hardstikke goed en heel natuurlijk, zo kijken ze echt, trouwens ik zie er elke dag rond de honderdvijftig koeien in alle vormen en maten, je zit echt wel op de goeie weg !!!!!!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:02

Wauw prachtig , wat een heerlijk beeld

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:15

Wauw prachtig!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 15:24

Bedankt voor de leuke reacties! Lief!

iamsam schreef:
Niks aan de ogen doen hoor, hardstikke goed en heel natuurlijk, zo kijken ze echt, trouwens ik zie er elke dag rond de honderdvijftig koeien in alle vormen en maten, je zit echt wel op de goeie weg !!!!!!! :j

Hihi dankjewel :) en voel je vrij om de foto op te slaan nu het af is :j