Ongeveer 3 jaar geleden kreeg ik het op de heupen toen ik door een mega grote Action liep met mijn schoonzusje. Toen besloot ik om verfspullen te kopen met het doel eens wat te gaan prutsen. Dat is er dus niet van gekomen...
Toen kwam daar bokker Fnanne (Tineke), die haar mooie paardje Linde bij mij ging stallen, en laat zij nou kunstenares zijn. Natuurlijk zeer nieuwsgierig en daarna zeer bewonderend naar al haar mooie werken gekeken. Uiteindelijk toch maar de stoute schoenen aan getrokken om een workshop op een zaterdag bij haar te gaan doen. Je kon kiezen, tekenen of schilderen. Schilderen had ik nog nooit gedaan (tja, mits je het schilderen op papier vroeger op school mee telt
) en dat leek me wel een uitdaging om te doen.De workshop was in april 2015 en zie hieronder het resultaat.
Eerst een ochtendje oefenen met houtskool op een mega groot vel papier

En dan mag het paard (in dit geval mijn eigen paard
) met houtskool op een doek van 40 bij 50 gezet worden. Daarna eerst de achtergrond schilderen...

En dan nog "even" een paard schilderen...

Het lukte uiteraard niet om het hele schilderij in 1 dag af te krijgen maar voor een eerste keer schilderen was ik heel erg blij met resultaat en natuurlijk trots aan iedereen laten zien!
Maar ja, behalve dat ik de hele zomer naar mijn eigen schilderij had gekeken, en mij vreselijk verwonderde dat ik dat had geschilderd, deed ik verder niets meer met het tekenen/schilderen.
Weer mede dankzij alle mooie werken die ik op bokt tegen kwam besloot ik half september dat ik toch verder wilde om mijn "artistieke kant te ontplooien", dus Tineke gevraagd of ik nog aan kon haken om wekelijks bij haar en haar moeder naar de "open atelier-avond" te mogen komen. En dat kon gelukkig.
Omdat mijn man half oktober jarig is besloot ik eerst een koe te gaan schilderen. Die vind koeien zo leuk en omdat een echte koe bij ons geen optie is, leek me dit wel een leuke verrassing voor zijn verjaardag. Mocht de koe niet lukken, kon ik altijd nog een ander kado kopen.
Hieronder het resultaat op doek van 40 bij 50 ,ik heb dus geen ander kado meer gekocht

Toen was het tijd om mijn eigen paard af te maken, onder andere haar staart ontbrak nog...
Met de koe was ik zo pietelutterig bezig geweest dat ik schrok hoe grof ik het paard op doek had gezet.
Vervolgens heel veel bijgewerkt en zie het resultaat:
Sorry voor de slechte belichting

En hieronder naast elkaar, de linker van de workshop en de rechter met het uiteindelijke resultaat.

Daarna nog op een klein doekje een roodborstje geschilderd...

En sinds vorig week ben ik begonnen met een nieuw doek, voor mijn doen mega groot, 60 bij 120 cm. De bedoeling is dat hier 2 fazanten op komen.
Ik had inmiddels ontdekt dat ik het schilderen erg leuk vind, maar verder dan op 1 avond in de week naar het open atelier te gaan kwam ik niet. Thuis wilde ik ook aan het werk maar het kwam er maar niet van. Toen heb ik heel spontaan op 1 januari besloten dat ik het stokje van Tineke's "a horse a day" op facebook over ging nemen. Hiermee kan ik mooi een "ontdekkingsreis" doen om van alles uit te proberen en zal ik thuis ook aan het werk "moeten". Inmiddels zit mijn eerste maand erop en heb ik al heel wat uitgeprobeerd. Mijn bedoeling was om het bij een kwartier tot een half uur per dag te houden, maar dat was ijdele hoop...
Ik ben nu ook nog voornamelijk aan het natekenen en kwam er tot mijn grote schrik achter dat ik een tekening van een bokker had nagetekend. Mijn excusses hiervoor!
In de verste verte ben ik niet zo goed als mijn voorganger Tineke, dat kan natuurlijk ook niet na pas 1 maandje tekenen maar ik zou het leuk vinden als ik nog wat meer volgers zou krijgen zodat ik het einddoel wegens verplichting naar mijn volgers ga halen.
Per week werk ik met een thema hieronder eentje uit de serie "los gaan"

wil je me volgen met mijn challenge? Zoek dan op facebook naar: a horse a day